On sitä joissain paikoissa jo, esmes tuolla: http://www.dartmoorcycles.co.uk/shop...-race-sealant/Alkujaan tämän lähetti paaton
On sitä joissain paikoissa jo, esmes tuolla: http://www.dartmoorcycles.co.uk/shop...-race-sealant/Alkujaan tämän lähetti paaton
MTB Shopissa taisi olla kun viimeksi kävin.
Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
Ei oikein nyt vakuuta tämä Schwalben uusi Microskin Tubeless-easy systeemi.
Marathon Supremet laitoin viikko sitten, kolmen päivän heiluttelun jälkeen alkoi pitämään sen verran ilmaa että uskalsi jo lyhyen matkan ajaa. Nyt laitoin vähän lisää painetta eli 4 bar joka on renkaan minimipaine, ei ollut vissiin fiksu liike koska renkaat tyhjeni täysin tunnissa.
Ilmeisesti pitää heilutella ja pumppailla taas kolme päivää tai sitten hankkia tuota uutta race-litkua.
En tiedä mistä ilma karkaa kun ei ainakaan litkua näytä mistään kuplivan.
Eli tämä on kyllä hieman liioiteltua tekstiä :
The use of liquid sealant is necessary but, otherwise, fitting is just as easy as with real tubeless tyres. Time-consuming conversions with intensive shaking and frequent repumping are a thing of the past. Because the conversion is so easy and seals the tyre immediately, we call it Tubeless Easy.
Tupla tarkistus tubelesteipin ja venttiilin suuntaan, jos nuo kerran ovat samaa uutta sarjaa mitä pro onetkin.
Pro onet eivät oikeasti tarvitse litkua lainkaan. Pitävät välittömästi vanteelle nousun jälkeen.
Olen ajanut lenkin ilman litkuja.
Sama homma. Viime keväänä laitoin, olivat vanhempia n. 300g 23-622 mallia ja ei tarvittu kompuraa tai litkuja että piti monta päivää uudella vanteella.
Pistin tilkan litkua ja ajoin kaikki kesän lenkit, eivät sen useammin tarvi lisää ilmaa kuin sisurilla. Talven olivat kylmässä varastossa ja keväällä oli jotain 2bar paineita jäljellä.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kait se sitten täytyy ottaa nuo vielä pois vanteelta ja tarkastaa teipit ja venttiilit.
No nyt on "2Bliss ready" vannenauhoja testattu Fun Works Atmosphere XL (29er) kehien kanssa; 25mm leveä nauha oli ko. kehälle (ilmoitettu sisäleveys 23mm) just sopiva ja istui muutenkin napakasti paikoilleen.
Contin XKing Race Sportit nousivat kompuran kanssa vanteelle ilman liukkaria ja ravistelun jälkeen molemmat kiekot näyttivät pitävän litkut ja ilmat sisällään.
Seuraavana aamuna toinen rengas oli melkein tyhjä; koska selkeää vuotokohtaa ei löytynyt, pumppasin ilmat takaisin renkaaseen ja kävin puolitoista tuntia metsässä möyrimässä. Lenkin jälkeen ilmat olivat edelleen renkaassa.
Seurataan tilanteen kehittymistä...
Ps. Fun Worksin kehien hitsaussaumat on melko krouvisti viimeistelty ja epäillys onkin että ilma saattaa luikerrella sauman kohdalta vannenauhan alle ja sieltä edelleen karkuteille.
Kerronpa minäkin päivitystä. Vielä on renkaissa ilmaa parin hieman ammoniakin tuoksuisen lenkin jälkeen. Eli en ole vielä lisäämässä teippiä, vaan yritän sinnitellä tilannetta seuraten. Itse asiassa olen optimistinen, ja tarjoan itselleni 65 %:n mahdollisuutta siihen, että vasta ensi keväänä tarvitsee kikkailla näiden kanssa uudelleen. Vedin lenkeille varmuudeksi paineet 3 bariin, niin oli varaa tyhjentyä tuntien aikana, mutta olipahan hankalaa kivikkopoluilla, joille vahingossa ajauduin. Talutin suosiolla osan, kun tuollainen pinkeä rengas on niin hankala ja epämukava moisessa, eikä suunnitelmissa ollut ajaa ollenkaan tuollaista. Nyt pudotin 2 bariin ja käyn illalla kokeilemassa, miten paljon laskee, vai laskeeko enää ollenkaan.
^^ Johtunee noista renkaista...
Teipit oli ihan hyvässä kunnossa muuten mutta venttiilin läpiviennin kohdalla oli aivan pieniä halkeamia teipissä. Teipin alle ei ollut kuitenkaan mennyt litkua joten en usko että oli siitä vuotanut.
Sellainen havainto tuli tehtyä että litku oli aivan litkua. Ravistelin kyllä pulloa ennen kuin laitoin litkut mutta taitaa olla niin että on ne vielä siellä pullossa ne paikkaavat lateksimöykyt.
Teipit on nyt kuitenkin uusittu, kaksi kierrosta keltaista teippiä ja venttiilit tiivistetty kuumaliimalla, ilman litkua kun kokeilin niin silti suhisee ilmat venttiilin juuresta pihalle.
Nyt epäilen että ilma vuotaa venttiilin rungon ja siihen vulkanoidun kumitiivisteen välistä. Teippi on nyt niin hyvin aseteltu kuin ikinä mahdollista joten en usko että siinä olisi vikaa.
Laitan nyt Stanin litkun sijasta Shwalben vastaavaa (samaa?) tavaraa jos sillä onnistuisi paremmin.
Renkaat nousee vanteille tornipumpulla ongelmitta, mutta vannenauhan alta tihkuaa litkua. Huoh.
Bulldozer + Mulefut -kombo.
#fillarifoorumi @ IRCNet
No jos venttiilin juuresta vuotaa, niin siinähän se vika on. Puristuuko venttiilin tiiviste hyvin vanteeseen? Venttiiliejähän on eri mallisia.
Jos käytät stanin venttiilejä, niin reikähän ei saa olla liian pieni. Tiivisteen kartion tulee vastata vanteeseen kunnolla.
Ei kumiliima minusta tiivistä mitään, koska venttiili kuitenkin elää.
Se ilma voi myös karata muualta kuin venttiilin juuresta, tulee vaan ulos venttiilinreijästä, jos pinnanreijät on tiiviitä.
Venttiili ja vanne on Stanin tuotteita joten kait ne passaa keskenään. Venttiili on tosin presta joka on mielestäni sellainen rimpula jota en mielellään missään käyttäisi. En nyt kuitenkaan viitsinyt porata reikää suuremmaksi kun näissä Graileissa on tuo keskisyvennys niin kapea ja syvä että schrader venttiili ei siihen istu kunnolla. Teippiäkin saa venyttää ihan tosissaan että saa sen sinne uran pohjalle.
Teippaus on nyt kuitenkin niin viimisen päälle venytetty että siitä en usko vuotaneen ja nyt kun laitoin uudet Schwalben nesteet niin näyttäisi pitävän ainakin paremmin kuin aiemmilla yrityksillä. Että olen nyt aika toiveikas kun ei ainakaan mitään pihinöitä enää kuulu.
Se on kyllä totta että venttiilinreijästä kun ilma pihisee niin siitä ei oikein pysty päättelemään missä vuoto on.
Ja kuumaliimaa laitoin, ei kumiliimaa. Pieni palko siihen venttiilin juureen ennen kuin työnsin venttiilin paikalleen.
Se on aika joustavaa tavaraa.
![]()
Kysymys aloittelevalta tubeless-tyypiltä: Miten tubeleksien kanssa hanskataan renkaan puhkeaminen maastossa? Vararengasta taitaa olla turha kantaa mukana?
Millaisia rengaspaineita olette käyttäneet perus polkuajossa?
Ridley X-Bow
Kona Hei Hei 29"
^ Jos tulee sen verran iso reikä ettei litku paikkaa niin sisuri sisään vaan.
Paineet riippuu paljon kuskin painosta, maastosta, ajotyylistä, vanteesta ja renkaasta. Kokeilemalla selviää.
The end of the road is just the beginning...
Vararengas aina mukana, aina.
Haha
Hyvä tarkennus.
Kohta kaikilla olisi roikkunut mtb rengas kaulassa lenkeillä.
Siis siitä joka roikkuu vyön yli.Mtb? No way.
CO2 ja pumppu riittää useimmiten, sisäkumi toki kans mukaan
No nyt alkoi jostain syystä ilmat pysymään Supremen sisällä. Hyvä näin.
Siis ei tuosta Ardent 2:sta tule tolkkua. Rengas näyttää jotenkin "venyneen" sivusuunnassa, vaikka on mielestäni kohtuullisen hyvin "urassa". Painetta laitan vaikka 40psi ja rengas sanoo POP POP kun menee paikalleen ja pitää ilmaakin, mutta heittoa sivusuunnassa venttiilin kohdalla n. 1cm. Ei ihan ota lokariin kiinni.
Meneekö tuo rengas roskiin ja uusi tilalle? Mitä tuosta pitäisi ajetella?
Onko kokemuksia onko esim. http://www.pinkbike.com/news/schwalb...ewed-2014.html Rock razor liian pehmeä/slicksi n. 95kg kuskille täpäriin. Ajelu aika rauhallista metsässä.
Liimaukset aukes Rorosta parista nappulasta tänään, kun harjoittelin hyppelyjuttuja kalliolla. Näyttäisi kuitenkin liimautuneen taas siististi, kun lisäsin pikaliimaa reikiin.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Kun EVO sisurit loppuivat kaikista kaupoista ennen kuin kerkesin niitä kokeilla, hermostuin sen verran, että laitoin taas vaihteeksi tubelesta lähes uusille RoRo renkaille. Hyvinhän se meni muutamilla kevyillä lenkeillä, kunnes eilen TdT lenkin alussa kivikon jälkeen takarengas rupesi tyhjentymään. Tuoretta litkua lotisi sisällä eikä tullut mistään ulos, mutta ei vaan pysyneet ilmat sisällä, useampi pumppausyritys – sama lopputulos, kunnes laitoin sisurin ja ajoin loppumatkan ilman ongelmia.
Syy oli pieni naarmu kyljessä:
Tubeless on hyvä snake biteja vastaan mutta kelvoton kylkinaarmuille, mitkä taas eivät tee sisurille mitään. Jos olisin paikallistanut vuotokohdan ja kallistanut rengasta niin, että litku olisi vuotokohdan yli, olisi se saattanut tukkeutua. Mutta väitän, että alkaisi vuotaa taas, kun seuraava kivi on pyyhkäissyt samasta kohdasta. Normiajamalla se ei tukkeudu.
Sen täytyy myöntää, että onhan tubelessilla ajelu selkeästi monipuolisempi liikuntamuotona, kun ylävartalokin saa välillä liikkua niin, että hiki tulee ja hengästyy, kun aina välillä renkaita pumppailee.![]()
Huono (huonosti ravistettu?) litku jos ei tuki vaikka vuotaa. Jos ilma katoo ilman että litkua vuotaa, on litkun vika, ei tubeless-moodin.
Kirjanmerkit