
Alkujaan tämän lähetti
30 hampainen
Ajelen keväät 32 mm Supremeilla, näistä olen tykännyt tosi paljon. Pitääpä seuraavaksi tilata Hyperit kun näyttäisivät testeissä rullailevan vielä pari wattia kevyemmin.
Kesät ajelen 25 mm Gatorskineillä, vaikka testipenkissä nuo kuluttavat enemmän watteja kuin Supremet, käytännössä ero on toisinpäin. Renkaiden vaihdon jälkeen tuntuu kuin oltaisiin otettu jarru päältä... ja jouset alta. 25 kmh ylöspäin 32 millisten suurempi ilmanvastus alkaa olemaan riesa.
Supreme uudistui voimakkaasti tälle kaudelle. Vanhaa mallia olen kuullut haukuttavan huonosti rullaavaksi.
Ainoa edes kohtuullisen reilu vertailu kahden leveyden välillä on verrata samaa rengasmallia eri leveyksinä. Tour-lehden leveiden maantierenkaiden testissä Contin GP4000sII:n vierinvastus pieneni leveyden kasvaessa, mutta Schwalbe Onen kasvoi. Vastaavasti pistosuojauksen määrä Contissa heikkeni ja Schwalbessa kasvoi. Riippunee siis myös valmistustekniikasta, miten eri levyiset renkaat käytännössä eroavat toisistaan.
Käytännössä Suomessa keskimääräisellä pyörälenkillä asfaltti taitaa kuitenkin olla sen verran karkeaa, että leveä rengas toimii kokonaisuudessaan paremmin. Itsellä on ollut ajossa 23 mm Michelin Pro4 SC ja 35 mm Schwalbe Kojak, eikä alle 30 km/h keskareilla kapeasta renkaasta pahemmin hyötyä tuntuisi olevan. Toki sitten kun pyörä optimoidaan kokonaisuudessaan maantielle ja kisavauhteihin, asettunee renkaan optimileveys eri lukemiin. En kuitenkaan näkisi mitään järkeä laittaa kovin kapeaa rengasta krossariin tai muuhun sellaiseen pyörään, jossa on haarukoissa tilaa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Kirjanmerkit