Ei se auta. Jos töyssyt on pyöreämuotoisa läskin rengas ei juuri jousta enemmän kuin vähän kapeampi rengas. Läskin rengas nielee terävät asiat kuten juuret ja kivet mutta ei se poista sitä hiton nyökkimistä edestakaisin.
Kun rengas tulee alas vaikka 10cm korkeudesta se läskin rangaskaan ei kovin paljoa jousta, lisäksi se jousto on jousimaisen kimmoisa mikä pahentaa nyökkimistä.
Miten se Thubuster liitetään hissitolppaan? Hissitolppa on kertakaikkisen välttämätön ainkain itselle. En pysty ajamaan pahoja paikkoja jos satulaa ei saa alas.
Leveät isot kumit on mahtava juttu mutta ei ne jousitusta korvaa. Ne täydentää sitä![]()
^ Se on selkeesti täpäri sit sun hommattava. Ite en osaa kaivata jousia, toi on just hyvä noin. Kyl noi kumit nielee ja suodattaa paljon, eikä pompi mitenkään kimmokkeella töyssyistä. Mut ei tällä kovaa tee mieli rytyyttää noilla kumeilla kun on niin painavatkin, lähinnä hitaan ajon möyrijä. Ei sovi kaikille.
Huomasimpa eilen illalla auringonpaisteessa pihalla Scooppia rassatessa että speksivirhe!
Ketjuna on Shimanon HG, ei KMC X10!
Voi voi voi nääs nääs nääs![]()
Minä tykkään läskipyörän renkaista ihan sairaasti mutta tosiaan se nytkyttäminen ei nappaa. Tallissa on toki täysjousto semiläskeillä ja tällä kahden pyörän setupilla ehkä mennään. Talvipoluilla ja myös hangessa jositusta ei läskillä kaivannut vaan se ajo oli kertakaikkisen mahtavaa.
Ilman jousitustakin läskillä kyllä ajelee lähimetsässä teknisiäpaikkoja ilokseen mutta silloin on takapuoli enempi ilmassa ja hissitolppa alimmassa asennossa.
Ajattelin tässä tätä omaa haivainnointia tuoda esille jottei tule ikvänä yllätyksenä kenellekään. Jos yhden pyörän taktiikalla lähtisin niin 27.5" täysjousto semiläski 3" kumeilla olisi vähiten huono kompromissi.
Tunnin ajon jälkeen on nyt sitten risiselkä taas sökönä. Paranemiseen menee vikon verran. Ei pysty ajamaan jäykällä pyörällä![]()
Esim. http://www.santacruzbicycles.com/en/us/hightower
Sen verkkokaupan voi unohtaa.
Enempi ajattelisin jotain tällaista http://www.maxx.de/en/bikes/fatbikes...URAXDAX&id=145 tai sitten tosiaan 27.5+ kokoista. Kapeisiin renkaisiin ei enää ole paluuta kun jo 26 notkussa plussat alla.
Cruzin plussassa 2.8" renkaat. 3" pitää ollaa plussassa.
Tuo verkkiksen läski on hintaisekseen oiva kapistus mutta ei sovi jäykkänä minulle. Harmi että tuli varustettua hissitolpalla ja lokareilla.
Mä oon ainakin ihan täpinöissä budjettipyörästä. Kun vertaa Feltin dd30/70 ja Farley 5 kanssa niin ei scooppi fatty hävii speksien perusteella. Olin eka ostamassa farleyta ennenkuin tajusin ,et oon perseauki. Vaihtoehtona odottaa ja säästää tai scooppi. Valitsin jälkimmäisen ja tyytyväinen. Takuukorjaukset toimii Suomen polkupyörätukun kautta ja ihan hyvin. Keskiö naksui niin se kiristettiin spt:ssa ja viikon päähän ensihuolto silloin vaihdetaan keskiö jos tarvii. Ei naksu enään. Periaatteessa olen säästäny pluton jo jos vähän kusettaa itteensä.
No kyllä se oikeaoppinen korsettitreeni nimenomaan ainakin auttaa niihin välilevyongelmiin. Rouvalla 2008 meni kerralla kolme päällekkäistä välilevyä, ilman leikkausta kunnollisella kuntoutuksella ja jatkuvalla salitreenillä tuon jälkeen on selkä täysin toimintakykyinen ja ennenkaikkea vahva.
Mites trekin uusi farley ex. 120mm joustava täpäri 27.5X3.8" renkailla?
Oikean ajoasennon ja ohjaamon mitoituksen lisäksi kannattaa kokeilla joustavaa satulatolppaa, esim:
http://www.canecreek.com/products/seatposts
Itellä on toi lyhyemmän matkan joustava ST-malli ja on kiva. Pomput ei paukuta selkään enää.
Kuten aiemminkin jo kirjoitin , miten tuollaiseen saa hissitolpan?
Jätetäänkös heti kärkeen ne toisten terveyteen littyvien asioiden neuvominen sikseen. Se on lääkärien asia.
Sitäpaitti kun itsellä on ollut jo kohta 10v ollut täysjousto eikä selkäongelmia niin onko luultavaa että ongelma on ajoasennossa ja treenamisessa kun ekan vähänkin pidemmän lenkin jälkeen on selkä romuna?
Kohta varmaan joku neropatti antaa ohjeita mikä on väärin jos joutuu käyttämään silmälaseja. Se on varmaan treenamisen puutetta sekin tai huono tapa katsoa![]()
Itselläni nyt ei diagnosoitua välilevyongelmaa ole, mutta aiemmin selkä kyllä kipeytyi jäykkäperälläkin maastossa ajaessa. Aktiivinen keskikropan treeni on tehnyt sen, että nykyään voi ajaa täysjäykällä 29er:lläkin sen 3-4h ilman mitään tuntemuksia. Kyllä se on ihan tunnettu fakta, että korsetin treenaaminen kuntoon auttaa selkäongelmiin. Tosin pyörällä ajamalla sitä korsettia ei kuntoon saa.
Affectissa sinkkuratasta ei asennetakaan siihen isomman paikalle?? Meinasin tilaa semmoisen kun eräs monttööri neuvoi. Mites rock ring / bash Guard asennetaan kyseiselle kammelle? Ridessä rattaiden paikat on kammessa kiinteenä. Kumpi noista sit parempi? 32ii on vissiin asennettu aika paljon ?
Ei hitto. miten noi bulldozerit irtoo vanteesta? Niinku ois liimattu paikallee
Tuolla metodilla ne lähtee:
https://www.youtube.com/watch?v=aVgiEYmD8Zk
Eli jätät vähän ilmaa sisälle ja poljet reunan päälle.
Kukaan onnistuneesti vielä muuttanu scoop fattystä etunapaa blutolle sopivaksi? Että ei tarvis koko napaa vaihtaa.
http://www.modernbike.com/front-axle-conversion-kits tommosia löysin mutta ku ei oo kauheesti hajuakaan mikä vois toimia
meneeköhän yläpää heittämällä kiinni vai joutuuko sinnekki tekeen jotai?
Mun scoopissa on kiinteätlaakerit eli ei irto kuulat. Niin selvittäisin ekax laakerin nron ja mitat. Sit yrittää löytää 15mm sisämitalla olevaa lakrua. Laakeriliike on halvempi kuin tsykäliike esim .ahlsell . Orkkis laakerit on 12mm sisähalkasijalla. Mulla oli selvityksestä asia , mut hävitin orkkis laakerin tiedot. Taitaa joutuu katkaisemaan sopivan pituisex. Napa on muuten 150mm levee niinkuin blutokin.
Saakohan tuota Silverbackin scoop fatbikea S-koossa mistään? Verkkokaupassakin oli vaan isompia kokoja ja toisessa nettikaupassa sama homma.
Oman Scoopin kuulumisia:
Otin tänään Bulldozerit irti, ja tsekkasin teipit.
Gorilla oli pysynyt nätisti syksystä asti eikä repsottanut mistään. Iloinen yllätys siis! Kannatti ilmeisesti ajella sissareiden kanssa pari viikkoa ennen litkujen laittamista.
Seuraavaksi pyöräytin 4.8" Jumbo Jimit vanteelle ja litkut sisään, onnistui laakista eikä ollut mitään ongelmia. Aikamoinen ero on ilmatilassa Bulldozeriin verrattuna, dozer yllä ja JJ alla:
Edestä tosiaan otin heti kättelyssä rattaat ja vaihtajan veks, tilalle absoluteblackin 32h ovaali. Tässä keväällä ostin ebaysta testimielessä 40h expanderirattaan taakse, ja sehän on ollut ihan kiva. JJ:n kanssa jää vielä ketjuunkin matkaa riittävästi:
Muita päivityksiä ovat 800mm Nukeproofin riser, Crank Brothersin Eggbeaterit polkimiksi ja Lizardskinin lukkogripit.
Ongelmia ei ole ollut, ja kaikki on toiminut. Jarrujen kanssa oli talvella häikkää, mutta se on Deoren ominaisuus. 😉 Kammetkin ovat paremmat kuin piti, eli Aeffectit.
Kyseessä L-koko, kuski n. 183cm ja pitkät kädet. Pari räpsyä:
![]()
Kirjanmerkit