
Alkujaan tämän lähetti
Ulkorengas
Riippumatta siitä, liikutaanko autolla, pyörällä vai kävellen ja siitä, kuka tekee virheen (esim. laiminlyö väistämisvelvollisuuden), itse ainakin koen tärkeäksi ennakoida muiden siirrot, myös virheet. Siinä auttaa tilannenopeus, koska tällöin jää yleensä riittävästi aikaa tehdä havaintoja ympäristöstä, jolloin yllätykset vähenee. Tilannenopeus ei kuitenkaan ole ainoa asia eli yleensä ei tarvita kävelynopeutta, vaan pitää oppia tekemään havaintoja oikeista asioista. Hyvin usein huomaa, että toinen osapuoli ei ole ihan tilanteen tasalla, joten sellaisen varominen on helppoa. Ei tietenkään aina jne. mustavalkoista, mutta tuolla tavoin voi vähentää riskiä. Jos tilanteita alkaa tuota tahtia tulla vastaan, on syytä katsoa myös peiliin, eikä vain tyytyä toteamaan muiden olleen syyllisiä. Ihan vain vahinkojen välttämisen ilosta ja on se muutenkin pienimän riesan tie. Tälläkin tavalla voi omaa ajotaitoa kehittää, vaikka muut olisivatkin virheiden tekijöitä.
Kyllähän minullekin sattui jokin aika sitten ns. tiukka paikka, kun avolava tuli jatkeelle kolmion takaa. Seurasin kuitenkin auton käytöstä ja koska sen perusteella aavistin tulevan, osasin varautua siihen. Päätin kuitenkin säikyttää kuskia ajoittamalla jarrutuksen sopivasti puolen metrin päähän autosta. Taisi kuitenkin olla keskimääräistä kovapäisempi kuski, kun ylimielisen näköisenä ilmeisesti vain manasi mielessään, että suksi kuuseen pyöräilijä.
Mulle jäi kyllä se käsitys noista miw80:n jutuista, että ennakoitu on. Muuten nämä kirjotukset olisi varmaan tuolla "onnettomuuksia ja muita suru-uutisia" -ketjussa eikä täällä?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kirjanmerkit