Kesän lähestymisen huomaa hyvin Konalan shikaanissa. Muutaman kerran viikossa vastaan tulee pyöräilijä aivan täysillä ja väärässä reunassa. Toivottavasti saavat työmaan äkkiä valmiiksi, että pääsen takaisin "omalle" puolelle.![]()
Kesän lähestymisen huomaa hyvin Konalan shikaanissa. Muutaman kerran viikossa vastaan tulee pyöräilijä aivan täysillä ja väärässä reunassa. Toivottavasti saavat työmaan äkkiä valmiiksi, että pääsen takaisin "omalle" puolelle.![]()
Vihdintiellä Kehä 1:n alapuolella.
Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
Ilmeisesti kyseessä on tuo aseman kiertävä väliaikaisratkaisu. Ihan kylmiltään yhtäkkiä yllättäen siihen ajelin, ja täytyy sanoa ettei turvallisuutta ole tuota ratkaisua miettiessä juuri huomioon. Etenkin "hienoa" ja turvallisuuden kannalta "paras" ratkaisu on että talosta aukeaa ovet suoraan pyörätielle, joka on pysäkin ja tuon talon välissä. Tässä aivan varmasti tulee sattumaan useita onnettomuuksia. Analogisesti yhtä loistava ratkaisu voisi olla laittaa bussista ovet oikean puolen sijaan vasemmalle puolelle, ja ihmiset hyppäisi bussista suoraan ajoradalle.
Aloin tänään muutamien kanssapyöräilijöiden toilailua sivummalta seuraillessani pohtimaan, mikä on se syy että fillaroidessa tuntuu muutamilta unohtuvan kaikki järki ja ymmärrys sekä liikennesäännöt ynnä muu tietoisuus. Esim aika harva autoillessa ajaa punaisia päin kun vastaantuleville vasemmalle kääntyjille vaihtuu vihreä nuolivalo, mutta fillaroidessa niin voi tehdä näköjään aivan noin vain. Sitten ryhmittymiset ja väylälle sijoittumiset on monesti sitä, mistä nyt "helpoimmin" sattuu menemään eli aika hankala ennakoida. Jne jne, kyllähän me tiedämme mitä kaikkea pyöräillessä voi puljata mutta ei niistä enempää. Kysymys kuuluu, että MIKSI pyöräillessä ei kiinnosta? Mistään ajan säästämisestä ei voi olla kyse kun katsoo huolettomien suhaajien kalustoa. Onko kyse vaan siitä, ettei pyörää mielletä samalla tavalla kulkuneuvoksi ja siksi "voin nyt tästä vähän oikaista tai ajaa vilkkaassa risteyksessä päin punaisia kun eihän sillä niin väliä kun vaan pyörällä ajan jne"?
Itse ainakin oletan tuon liittyvän juuri pyörän heikkoon statukseen ajoneuvona. Kun uudessa lakiehdotuksessa halutaan korostaa pyörän olevan aujoneuvo, se on erinomainen asia. Toivottavasti uuden lain käyttöönoton yhteydessä tähän liitetään jokin tiedotuskampanja.
Ehkä se tulee siitä liikennesääntöjen rikkomista ei mielletä niin pahaksi liikkuen pyörällä tai jalan. Nämä mainitsemasi sunnuntaipyöräilijät ovat kyllä pahimpia heti succishirmujen jälkeen jotka jahtaavat nopeusennätystä pätkällä ja siksi ajalevat keskellä autotietä vaikka vieressä kulkisi miten hyvä kevli. Ymmärrän nyt cyclolla ajaessa täysin sen että esikaupunkialueella saattaa olla todella vaarallista ajaa kevlillä kun autot eivät pysähdy kolmion taakse vaan tulevat kevlille odottelemaan ja myös lapsen/koiran ulkoiluttajat saattavat aiheuttaa vaaratilanteita. Tuntuu itseltä ainakin melko tyhmältä katsoa, kun esim Rusko-Kangasala pätkän kevli on todella hyvä ajaa sekä turvallinen, silti osasankareista ajaa ajotien tukkeena vaikka vieressä on maan parhaimpia kevyenliikenteen pätkiä.... Oli miten oli, nämä ääripäiden ajajat, jotka eivät kunnioita liiikennesääntöjä ovat todella valitettavia, koska ne huonontavat asenteita kaikkia pyöräilijöitä kohtaan.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Ehkä se johtuu siitä, että pyörän päällä monet haluavat pitää hauskaa. Vaikka iso osa suomalaista aktiivipyöräilykulttuuria saattaakin vielä olla vanhojen jäärien hampaat irvessä vääntöä (sekä satulassa, että forumilla), löytyy meitä myös muihin juniin. Kaikillä ei succicset purista 24/7
Itse tykkään ajaa ronskisti ja vauhdikkaasti liikenteessä, koska se vaan pistää veren ja ehkä jonkin välittäjäaineenkin virtaamaan sekä pitää muuten niin tasapaksun paahtamisen (lue: työmatkat, kauppamatkat, assulenkit jne.) kiinnostavana. Toki muiden turvallisuutta ei tule törkeästi vaarantaa (omansa toistaiseksi saa jos niin haluaa) ja muuta liikennettä tulee havainnoida aktiivisesti, mutta tuntuu typerältä kyräilyltä ja elitismiltä, että vain yhdenlainen, nätisti jonossa ajaminen olisi hyväksyttävää pyöräilyä. Possujunat on sitten erikseen.
Antakaa ihmisten nauttia pyöräilystä kukin omalla tavallaan!![]()
Ehkä ymmärrän ronskisti ja vauhdikkaasti ajamisesi väärin, mutta suurin syy Suomessa esiintyvään pyöräilyvihaan lienee ronskisti ajavat pyöräilijät ja tämä pyöräily- tai pyöräilijäviha johtaa sellaisiin seurauksiin kuin tuulilasinpesunesteen ruiskiminen naamalle, liian läheltä ohittamiset ja kenties tahallisiin yliajoihin.
Toki näiden tekijöiden päässä viiraa, mutta minkä takia heittää bensaa liekkeihin ja provosoida heitä lisää.
Jos haluaa ajaa ronskisti ja vauhdikkaasti, niin Espoon ympäristöstä löytyy paikkoja missä sitä voi tehdä lakien ja kaikkien kanssaliikkujien, myös pyöräilijän itsensä, turvallisuuden puitteissa.
Pyörän satulassa voi pitää hauskaa aiheuttamatta häiriötä kenellekään. En ymmärrä miten esim. punaisiin valoihin pysähtyminen tai jalankulkijoiden ohittaminen kauempaa ja hiljaisemmalla vauhdilla vähentää pyöräilyn hauskuutta.
Kirjoitit myös, että muiden turvallisuutta ei tule törkeästi vaarantaa. Onko siis hyväksyttävää vaarantaa muiden turvallisuutta lievemmin kuin törkeästi?
Jännitystä saa silläkin kun menee pimeällä pyöräilemaan maantien varteen täysin mustissa vaatteissa ilman valoja ja heijastimia. Oman terveyden saa vaarantaa, jos niin haluaa? Aika itsekästä ajattelua tuokin. Kuvitteletko, että olet ainoa kärsijä, jos autoilija ajaa ylitsesi sen takia, että et haluat ajaa ronskisti? Ainakin perhe, kaverit ja yliajava autoilija kärsii, vaikka sinulle sillä ei olekaan merkitystä.
Jos haluat vaarantaa oman henkesi, niin tee se metsässä tai poluilla niin, että henkesi ei vaarannu sivullisen toimesta.
Jos täytyy saada adrenaliini kiertämään, niin suosittelen muita harrastuksia kuin pyöräily ja vaihtoehtoja on tuhansia aina benji-hypystä venäläiseen rulettiin.
Toivottavasti Julius ei välitä ronskisti kulkevista jalankulkijoista, koiran ulkoiluttajista, autoilijoista jne. jotka haluavat liikkua ja toimia kuten itse haluavat.
Tuossa olikin ajatus, joka minulle tuli kirjoituksesta mieleeni.
Tuollaisen käytöksen mahdollistaa muiden ennakoitava käytös. Mutta jos paikalle osuukin kaksi vapaamatkustajaa, jotka olettavat vastapuolen käyttäytyvän jollain muula tavoin nämä käyttäytyvät, ollaan jo lähellä konfliktia. Normaalisti ajettaessa jäljellä on vielä yleisen varovaisuuden takia pelivaraa, mutta tällaisessa tilanteessa pelivaraa jää huomattavasti vähemmän.
No onhan se aivan selvää: pyöräilijöiden infra on erilaista ja toisaalta pyörä on autoa huomattavasti ketterämpi. Esimerkiksi noissa liikennevaloissa on varottava kerralla yhdestä suunnasta tulevia autoja. Harva kehdannee ajorataa pitkin päästellä vilkkaassa risteyksessä punaisia päin.
Voi ***** mitä paskaa taas (Facebookista kopioitu);
Töölönlahdenkadun ja mannerheimintien risteyksessä tapahtui tänään jalankulkijan ja pyöräilijän konflikti, pyöräilijä tönäisi jalankulkijaa ja homma päättyi pai...niin.
https://www.google.com/maps/@60.172929,24.9324562,17z
Jalankulkija oli ylittämässä ko. risteyksessä Manskua, kun Kiasman suunnasta tullut pyöräilijä ilmeisesti tönäisi kävelijää. Törmäys sattui pyöräilijöille varatulla punaisella kaistalla, johon jalanjalkija oli juuri astunut. Punainen alue jalakankulkijan on pakko ylittää, jos meinaa päästä Manskun toiselle puolelle.
Pyöräkaistan päällä ei ole suojatien merkkiä, en tiedä kummalla siinä oli väistämisvelvollisuus (maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijällä... suurempi vs. pienempi liike-energia).
Jalankulkija oli kuunnellut musaa eikä kai huomannut pyöräilijää. Ikäväksi homman teki se, että pyöräilijällä kiehahti pahasti yli, kampitti jalankulkijan ja kaatoi maahan kuristusotteeseen (jäljistä päätellen todellakin kuristi). Tätä oli kai edeltänyt ainakin sanaharkkaa (ehkä käsirysyä?). Pyöräilijämies oli todella tulistuneen oloinen, kuristettu kävelijä rauhallisemmalta... smile emoticon
Tapahtui tänään n. 13:30. Itse todistin vain tuon kuristusvaiheen. Kuvaus perustuu jalankulkijan kertomukseen. Poliisi tuli paikalle, joten hommaa varmasti setvitellään...
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
^Ei oikein selviä mikä tossa susta on sitä paskaa ja mikä mahollisesti jotain muuta?
Näköjään vastaavaa perseilyä on harrastettu enemmänkin. Kiva, että paskapäät pilaavat muiden maineen.
http://www.hs.fi/elama/a1460687774790?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#3
Mä en oikeasti ymmärrä näitä "nää pilaa meidän maineen" kommentteja. Jokainen pilaa oman maineensa. Minä en ainakaan ota piikkiini yhtään muiden aiheuttamaa liikenne- tai muutakaan rikettä. Itse teen tai jätän tekemättä omani. Jokainen pilaa oman maineensa - ei muiden. Jalankulkijoissa, autoilijoissa, moottoripyöräilijöissä - kaikissa on tällä logiikalla omat "omaan pesään paskojansa" jos tälle linjalle lähdetään.
"Vilkaistessani taakse näin polkupyörän lähestyvän kovaa vauhtia. Ennen kuin ehdin tajuta mitään, tunsin erittäin voimakkaan lyönnin olkapäässäni."
Suhtaudun varauksella näihin subjektiivisiin kertomuksiin. Vaikuttaa, että ei ole havainnoitu muuta liikennettä naaman ollessa siinä jutussa mainitussa kännykän reittioppaassa.
"Isku oli ilmeisesti suunnattu kasvoihini tai päähäni."
Tai sitten ihan vain siihen olkapäähän. Eikö se ole jo ihan riittävästi? Ennen kuin hän ehti edes tajuta mitään, niin tuli isku olkapään, mutta silti hän kykeni päättelemään vieläkin pirullisemman tarkoituksen pyöräilijälle.
"Jalkani ehkä käväisi pyörätien puolella", hän kertoo."
Ehkä, mutta mitäpä pienistä. Jos nyt vähän käväisee pyöräilijän edessä naama kännykässä sokeana ympäristön liikenteelle, niin mitäpä pienistä. Ja jos ei tiedä oikein, että onko toisen kaistalla vai ei, niin mitäpä tuosta. Minulle tuli tästä sellainen mielikuva, että ihminen ei ymmärrä oman toimintansa vakavuutta, vaan vähättelee, että no jos nyt vähän käväisinkin pyörätien puolella, niin mitäpä tuosta.
Tuollainen kuitenkin voisi kummasti selittää pyöräilijän motiivia tehdä toki ei-hyväksyttävän tekonsa. Usein vain monilta unohtuu, että kyllä pyöräilijäkin voi säikähtää ja harmistua, kun yhtäkkiä tulee 60 kiloa tai jotain sinne päin massaa ajolinjalle. Hesarin juttu ei mitenkään tuo tätä toista näkökulmaa eteen, vaan hakee poliisinkin kertomaan, että kyllä raitsikasta saa nousta. Kyllä, mutta se on eri asia kuin jäädä "ehkä jalan verran" pyörätielle seisomaan kännykän reittiopasta pähkäillen. Se ei ole ajoneuvoon nousemista tai poistumista. Mutta kävelijäthän yleensä vähät välittävät näistä. He itse liikkuvat hitaasti, joten ei heitä kiinnosta tarkkailla ympäristöä, vaan seisoskella, missä huvittaa huomio, missä sattuu. Kun noita kohtaa päivästä toiseen ja heidän häröilynsä aiheuttamia vaaratilanteita väistelee päivästä toiseen, niin ei ole ihme, että jollain lyhytpinnaisemmalla joskus pinna katkeaa.
Pyöräilijä teki tietenkin väärin ja kenties hänen tilannenopeutensakin on ollut väärä, mutta tuo nyt on vain toisen osapuolen versio tapahtumasta. Silti tuostakin voi rivien välistä lukea, että ehkä ei ole mennyt ihan täysin oikein hänenkään toimintansa. Ja jos säikähtää, niin silloin voi vielä liioitella sitä toisen nopeutta kuvitellen sen suuremmaksi, ja tuossa ei selvästikään oltu seurattu liikennettä. Ei keskellä kulkuväylää kuulu pysähtyä tutkimaan kännykkää. Ei pitäisi olla mahdotonta ottaa muutamaa askelta väylän sivuun ja pysähtyä siihen. Niin minä aina teen. Minä maltan liikkua 2 s, ja sitten vasta alkaa tutkia ruutua. Ei ole pakko pysähtyä juuri siihen paikkaan, jossa ajatus ruudun tutkimisesta tulee, jos se paikka on keskellä kulkuväylää, oli sillä pyöräilijöitä tai kävelijöitä tai keitä tahansa.
Kävelissähän ei koskaan ole vika, jalka saattaa käväistä pyörätien puolella vahingossa. Mutta oman kokemukseni mukaan ne jalat ovat usein tukevasti keskellä pyörätietä ja naama kiinni puhelimessa. Kävelijät nyt kuitenkin ovat aina oikeassa eikä heissä koskaan ole mitään vikaa eikä heidän tarvitse noudattaa mitään sääntöjä.
tuokin juttu oli niin yksipuolinen kuin vaan voi olla. Lyöntikin voi olla hyvin oikeasti niin että tämä käveljä on hortoillut keskelle pyörätietä katsomatta yhtään ympärilleen ja pyöräilijä yrittänyt väistää, mutta ei oleehtinyt väistää vaan osunut kävelijään.
Itseä mietityttää 48-vuotiaan, kolme vuotta vanhojen kaksosten äidin henkinen tila.![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tässä nykyisessä some-mikämikämaailmassa taitaa yleensä "oikeassa" olla se, joka "parhaan" lue eniten sympatiaa herättävän version tapahtumista esittää eli tässäkin tapauksessa tätä supermammaa tylysti sorrettiin "lähtökohtaisesti mulkun sukkispyöräilijäMIEHEN" toimesta. Mitä väliä, mitä todella tapahtui, pääasia että tuli tykkäyksiä somessa. Ja ei, en todellakaan tiedä mitä todella tapahtui, mutta tarkastelen todellisuutta omien somekriittisten taikalasieni lävitse.
Laitetaan tänne perinteinen juttu...
Olin peekoolenkillä ja edessäni kulki samaan suuntaan koirantaluttaja, molemmat kulkivat oikeaa laitaa. Pohdin siinä tilannetta ja liimasin itseni ihan vasempaan reunaan ja otin vähän vauhtia pois. Niin tietenkin koira säntää just mun ohitushetkellä vasempaan laitaan. Koira oli pieni ja onneksi sujahti pedaalin ali, mutta säikähdin kunnolla.
Pienemmällä nopeudella koira olisi ehtinyt alle. Mitä tahansa tuossa tekeekin, niin väärin menee. Onneksi mitään ei sattunut.
Edit: olisin toki teoriassa voinut hidastaa kävelyvauhtiin. Mutta en.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Melkoisen turha on alkaa kaikenlaisista näkökulmista puolustelemaan pyöräilijää tietämättä asiasta sen enempää. Vaikka joku törttöilisikin, ei tätä tahallisesti vahingoiteta missään tilanteessa.
Itselleni tuli ensimmäiseksi mieleen, että ehkäpä kyseessä ei ollut lyönti, vaan törmäys. Itse kerran vahingossa ja väistöyrityksestä huolimatta "hipaisin" jotakin törttöilijää, ja saattoipa muuten tehdä kipeää kun vauhtia oli noin 30 km/h. Ei tosiaankaan ollut kaupungissa, vaan lähes tyhjällä kelvillä. Eniveis, jos ei ollut töytäisy vaan lyönti, kannattaisin tässä silmä silmästä, hammas hampaasta periaatetta.
Eli toisin sanoen pyöräiljää pitäisi lyödä ja aika kovasti.
En minä puolustellut pyöräilijää, vaan syytin jalankulkijaa kännykän toljottamisesta keskellä kulkuväylää. Jos ja kun kirjoitin, että pyöräilijä teki joka tapauksessa väärin, niin mikä siinä mielestäsi on puolustelua?
Enkä ole ihan varma, että onko tuossa mitään tahallista vahingoittamista edes tapahtunut. Toisen osapuolen mukaan on, mutta olisi kiva kuulla se toinenkin. Olen oppinut, että kaikki someen suollettu ei ole välttämättä objektiivinen totuus. On ihan mahdollista, että ihminen on siinä huomaamattaan ottanut sivuaskeleen tai toisen pyöräilijän eteen ("jalkani ehkä käväisi pyörätien puolella"), jolloin pyöräilijän kyynärpää tai olkapää on vahingossa osunut naiseen. Ei tuosta kertomuksesta ainakaan käy ilmi, että nainen varsinaisesti olisi nähnyt tapahtunutta. Hän vain tunsin iskun olkapäässään, näki sitten ennen vilauksen lähestyvästä pyörästä. Toivottavasti ensi kerralla pyöräilijä on varovaisempi ja toivottavasti nainen on varovaisempi ja selaa puhelintaan siellä väylän sivussa, kuten kuuluu. Kävelijänäkin ärsyttää, kun ihmiset jäävät seisoskelemaan keskelle väylää.
Mikä saa ihmisen käyttäytymään kuin paraskin liikennepoliisi? Oikea tapahan tuossa olisi antaa tilaa ja päästää edelle jos vituttaa. Palautetta samalla. Koita nyt olla ylpeä, tiedä vaikka sillä peesaajalla ois ollu paska kunto ja liekeissä polkenut sukkahousumiehen(oletus) perässä. Yleisillä teillä liikkuminen on yhteispeliä.
Menee samaan kastiin autoilijoiden kanssa jotka rupeaa kouluttamaan muita tielläliikkujia liikenneturvan kustannuksella väläyttelemällä jarruvaloja jne. Typerää toimintaa kaikinpuolin.
Tahallinen ja turha jarruttaminen edessä on aina väärin, kuten on perseessä roikkuminen ilman turvaväliä.
Mutta kyllä tuossa risteyksessä oikea tapa on antaa suuntamerkki, vilkaista olan yli, hidastaa ja ryhmittyä. Se jos joku idiootti ajaa perseeseen tuon jälkeen, saa takaa tuleva maksaa mahdolliset kulut ja syystäkin saada vähän kettuilua ja häpeää osakseen.
Meinasi olla tänään tilanne päällä Kangasalantien kelvillä noilla tienoin: https://goo.gl/maps/FquBGbkNjy32 .
Noustiin tuota mäkeä, jonka oikeassa reunassa oli pyöräilijä pysähtyneenä ja vastaan tuli jono, jonka kärjessä oli joku kippurasarvinen ja perässä härö joukkio jotain teinejä. Väylällä sopii kyllä hätäisesti neljäkin rinnakkain, mutta kun alamäkeen tulevilla saattaa olla >40 km/t vauhtia ja reunassa pysähtyneenä ollut vei hiukan normaalia enemmän tilaa.
Valitsen omaa linjaa ohittaakseni pysähtyneen pyöräilijän, jolloin vastaantulevasta häröjonosta lähtee teinit ohittamaan porukkaa, vaikka vauhtia jonolla kyllä näyttäisi olevan ihan tarpeeksi. Ja juuri sillä kohtaa, millä ohitimme pysähtynyttä pyöräilijää. Ja jottei olisi ollut liikaa tilaa, lähti teinien takaa vielä yksi rinnalle, mutta onneksi tajuaa, ettei tuosta kaikki mahdu. Helevata, eikö sitä nyt jotain rotia voisi noudattaa!
Meinaakohan ne Espoossa putsata noita sepeleitä KLV:n alikuluista vielä ennen ens talvea? Jännä ajella putsatulta kevliltä alikulkuun ja huomata olevansa kuulalaakereilla
Kirjanmerkit