ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 9 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 430

Aihe: Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

  1. #241
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kusari Katso viesti
    Vai onko tuo ensimmäinen BB30 keskiöön jolloin ei käy?
    Joo näin se taitaa olla. BB30-keskiössä laakerit työnnetään suoraan runkoon ja nuo muovipalikat tulevat niiden päälle kuten kuvauksessakin lukee: "Shims press fit directly into BB30 bearings (6806)". Itellä on 24-milliset Rotor 3D -kammet PF30-keskiössä ja tein kans tuon virheen että hommasin ensin Wheelsin halvan adapteripalikan ilman itse väliin tulevia laakereita.

    Jos haluat käyttää noita Wheelsin palikoita tarvitset alle tavalliset PF30-kupit joissa on 6806-laakerit (esim. http://www.wiggle.co.uk/fsa-pf30-road-bottom-bracket/). Laakerien uusimisen kannalta edullisin ratkaisu on tuo vaihtoehto kolme jossa uudet Shimanon laakerit maksavat tuon muutaman kympin, 6806-laakerit ovat usein kalliimpia.

  2. #242
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Tarkennuksena siis, että rungossa on tällä hetkellä PF30 laakeri kiinni. Se myös pyörii sulavasti ja ei narise jolloin varsinaiselle laakerin vaihdolla ei ole tarvetta. Wigglen Q&A:n perusteella tuo osa saattaisi käydä PF30 laakeriin, mutta ei siitä varma voi silti olla...

    Tarkoitus olisi löytää halvin / helpoin / fiksuin ratkaisu. Eli ei tehä halvalla huonoa, mutta turha vaihdella välttämättä laakeria kun ei sille välttämättä tarve ole.

    EDIT:
    Tässä ilmeisesti olisi oikea pala:
    https://www.bike-components.de/en/FS...s-2014-p35740/

    LÖytyyköhän näitä jostain kivijalasta PK-seudulta?

  3. #243
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Itse ottaisin näitä: http://www.hi5bikes.fi/~AHIpx0000001...F&Y104=EB-8855 mutta PF30 tapauksessa uusi keskiölaakeri voisi olla jopa järkevämpi.

  4. #244
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Itse ottaisin näitä: http://www.hi5bikes.fi/~AHIpx0000001...F&Y104=EB-8855 mutta PF30 tapauksessa uusi keskiölaakeri voisi olla jopa järkevämpi.
    Miksi uusi keskiölaakeri voisi olla järkevämpi?

    Kuulostaa aika kovalta hinnalta jos Saksasta saa 22,5€... Eri valmistaja tietenkin, mutta voiko olla noin merkittävää eroa?

  5. #245
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    PF30, BB30 ja BSA30 käyttävät samoja laakereita. Laakereissakin on eroja ja Enduron maine on aika paljon parempi kuin FSA:n.

  6. #246
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Uuden keskiölaakerin tapauksessa on vähemmän erillisiä osia aiheuttamassa mahdollista narinaa. Mutta hyvät PF30 laakerit hyvillä adaptereilla on toki parempi, kuin huonot laakerit ilman adaptereita.

    Enduron osat ovat yleensä kuin eri planeetalta muihin verrattuna, joten 22,5€ vs 65€ hintaeron maksaisin mielelläni…

  7. #247
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Sivuaa asiaa; e13:n PF keskiölaakerit on kyllä käsittämätöntä kuraa.
    Syyskuussa 2014 ostetun Fatboyn orkkislaakerit poiki huhti-tuokokuussa 2015.
    Tilalle vaihdetut uusissa kupeissa olevat vaihdettavat e13:n konelaakerit oli poikinu nyt. Aivan paskana.
    Garmini näyttää spessulle lenkkikilometrejä 6.2.2015 lähtien 1643km. Että semmosta laatua.

    Tilalle meni SKF:ää, saas nähdä.

    Edit: toki tohon tulee päälle työmatkoja n. 220km/kk, mutta nehän menee rullaten.

  8. #248
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    184
    Menin sit nappaamaan Race Facen laakerista pois tommosen muovin, mikä pitää kuulat "ojennuksessa". Ajattelin, että se olisi vaan suoja kuulien päällä. No, takaisinhan tota ei kyllä saa. Kestääköhän laakeri yhtään ajoa "kuulat vapaana"?




    Sent from my iPad using Tapatalk

  9. #249
    Saahan tuon takaisin kun asettelee kuulat järjestykseen. Hiukan kärsivällisyyttä vaati. Pari kertaa tullut tehtyä ko operaatio.

  10. #250
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    184
    Pitää joskus mennä paremmilla hermoilla talliin ja nostaa runko makaamaan pöydälle, et saa ton laakerin vaakatasoon. Ehkä se siitä sitten...


    Sent from my iPad using Tapatalk

  11. #251
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Vaseliinia runsaasti sekaan. Sillä saa pideltyä kuulat riittävän paikoillaan asennuksen ajan.

  12. #252
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Eikä tuon kehikon takaisinsaanti aivan välttämätöntä ole, joutuu vain laakerikuuulia lisäämään pari kipaletta tai sitten kuppiin vieriviereen ja yksi pois.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  13. #253
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Sivuaa asiaa; e13:n PF keskiölaakerit on kyllä käsittämätöntä kuraa.
    Syyskuussa 2014 ostetun Fatboyn orkkislaakerit poiki huhti-tuokokuussa 2015.
    Tilalle vaihdetut uusissa kupeissa olevat vaihdettavat e13:n konelaakerit oli poikinu nyt. Aivan paskana.
    Garmini näyttää spessulle lenkkikilometrejä 6.2.2015 lähtien 1643km. Että semmosta laatua.

    Tilalle meni SKF:ää, saas nähdä.

    Edit: toki tohon tulee päälle työmatkoja n. 220km/kk, mutta nehän menee rullaten.
    SKF:llä ajettu ehken 50-100km, huutavat kuivuuttaan. Eli muistakaa aina avata konelaakeri ja lisätä sinne vaseliinit.
    Konelaakereissa kun ei nykyään näemmä ole kuin tippa öljyä sisällä. Konelaakeriahan kun ei ole fillariin tarkoitettu.

    Eli suosittelen uudestakin pyörästä ne tarkastamaan.

    EDIT: piti oikein avata hyllystä löytynyt uusi, paketissa oleva laakeri ja tutustua asiaan. Toki toi on hiukka keskiölaakeria isompi, anyway:


  14. #254
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Juu, ne rasvat on mitoitettu aika koviin rpm lukemiin. Fillarissa ne saa kyllä survoa aika täyteen hyvää vaseliinia.

  15. #255
    harmis Guest
    Kuinkas te irrotatte nuo press fit keskiölaakerit puhdistusta ja rasvausta varten? Omassa pyörässä ei ainakaan ole toivoakaan päästä käsiksi ilman irroitusta. Tiedän että on olemassa työkalu irroitusta ja puristusta varten mutta kun ei viitsisi ostaa semmosta.

  16. #256
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    ^ https://www.youtube.com/watch?v=lmOSu8JGJks Tässä on melko hyvä video siihen.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  17. #257
    harmis Guest
    Elikkä kaupasta kierretankoa ja pari prikkaa ja mutteria niin saa puristimen ja joku lyömäase irrotukseen. Kai ne kumisuojat laakeripesän päällä on irrotettavissa? Ettei mene paskaksi kun alkaa ronkkimaan. Meinaan kun tänään aloin kierteisestä mallista irrottamaan niin ei ne suostunut siitä lähtemään ja itse asiassa pikkuisen halkesikin joten jätin suosiolla väliin. Sitten kun laukee niin hakee uudet.

  18. #258
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.391
    Itselläni on prässi asennusta varten ja putki jonka toinen pää on ristiin halkaistu irroittamista varten.

  19. #259
    harmis Guest
    Tuli tuossa mieleen että eikö se puristus hoidu ihan tällaisella http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.s.../6418868323003

  20. #260
    noniinno Guest
    Tolla saa kupit prässättyä huonossa asennossa ja keskiöputki saattaa muuttua väljäksi. En suosittele, enkä kyllä luottaisi asentajaan, joka liimauspuristimella korjailee polkupyörää. Kyllä kupitkin olisi parempi irroittaa työkalulla kuin toinen reuna edellä lyömällä. PF on niin piip tarkka sovituksistaan.

  21. #261
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Tolla saa kupit prässättyä huonossa asennossa ja keskiöputki saattaa muuttua väljäksi. En suosittele, enkä kyllä luottaisi asentajaan, joka liimauspuristimella korjailee polkupyörää. Kyllä kupitkin olisi parempi irroittaa työkalulla kuin toinen reuna edellä lyömällä. PF on niin piip tarkka sovituksistaan.

    Samaa mieltä. Myös se väljä kierretankoviritys voi vääntää kupit vinossa paikalleen.

  22. #262
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Onko kukaan ympänny noita BOR-kampia pressfittiin tai mihin tahansa keskiöön, noihan sopis noin kymmeneen eri keskiöön valmiiksi jollain kummas tekniikalla. Kestääkö ja toimiiko. https://www.bike24.com/1.php?content...39735||||||1||

    noista kun ruuvais isoimman rattaan pois niin olis just mitä tarvin, pitäis ehkä prikka laittaa

  23. #263
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Stadi
    Viestit
    22
    Mulla on just tollanen press fit keskiö jossa xt kampiosat kiinni Trekin rungossa..en oo lukenu pitkää viestiketjua läpi mutta kun alkaa ääntelemään ja klappaamaan tarkottaako se tosiaan sitä ett ei voi korjata vaan on haettava uusi runko tilalle kokonaan? 😮

  24. #264
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mtb&ski4ever Katso viesti
    Mulla on just tollanen press fit keskiö jossa xt kampiosat kiinni Trekin rungossa..en oo lukenu pitkää viestiketjua läpi mutta kun alkaa ääntelemään ja klappaamaan tarkottaako se tosiaan sitä ett ei voi korjata vaan on haettava uusi runko tilalle kokonaan? 
    Uusi press fit keskiö tilalle.

  25. #265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Uusi press fit keskiö tilalle.
    Sitä ennen voi kurkata onko siellä rasvaa ollenkaan. Tehtaalta lähtevät kaiketi usein kuivina. 10 minuutin homma tarkastaa kerran pari kesässä.

  26. #266
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Sitä ennen voi kurkata onko siellä rasvaa ollenkaan. Tehtaalta lähtevät kaiketi usein kuivina. 10 minuutin homma tarkastaa kerran pari kesässä.
    Kyllä ja pitää myös tarkistaa onko kammet oikein asennettu jos klappia on.

  27. #267
    sledgehammer Guest
    Oi saakeli tätä BB30 ihanuutta. Edellistalvena ostin uuden rungon johon kasailin trainerifilon. Keväällä ajelin sillä ehkä tonnin, kunnes laakerit korkkasivat. Vein rungon korjattavaksi ja FSA:n laakereiden tilalle tuli SKF laakerit. Nyt olen sitten ajanut nillä ehkä 500km + sisätreenit tänätalvena trainerilla n. 4h/vko. Eilen tokalla ulkolenkillä alkoi laakerit kitistä. Perkele sentään näitä vehkeitä. On kyllä mahtavaa, jos noita saa tonnin välein uusia. Oliskohan tuo ollut vältettävissä laakereiden rasvauksella? En mä niihin mitään rasvaa älynnyt lisätä.

  28. #268
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Stadi
    Viestit
    22
    Oho...en tullu ajatelleeksi et ois liian vähän rasvaa..klappia ei oo yhtään ja pyörii kyl herkästi myöskin..m

  29. #269
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    No eikös se nimenomaan niin mene, että normi konelaakerit tarvitsee rasvata ennen käyttöönottoa. Siellähän on sisällä ohut öljy, joka ei kauaa loskasuolapskassa pysy.

    Tuo ei kyllä liity millään tapaa pressfitin ongelmiin.

  30. #270
    sledgehammer Guest
    No mä jätin hommat tällä kertaa työkseen niitä tekeville ja ne ovat tehneet mitä ovat. Mä hoidin vaan rungon kuskaamisen ja maksamisen. Tuskinpa rasvaa on kuitenkaan vaihdettu/lisätty uusiin laakereihin. Ymmärsinkö mä nyt oikein, että tuommosen T47 kupin saa kierrettyä suoraan BB30 pesään? Sinne sitten tulee jenkaa sen verran, kuin tulee ja toivotaan, että pysyy kii? Kyllä toikin aika arveluttavalta kuullostaa. Joku alumiininen kuppi ei kyllä kovin ihmeellistä kierrettä sinne tee ja jos toi menee v*tuiksi asennusvaiheessa, niin sitten on keskiö raiskattu niin valmiiksi kuin mahdollista.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •