Marathon Wintereillä pari talvea ajanut ilman yhtään rengasrikkoa, mutta nyt nekin antautu sepelille.
Marathon Wintereillä pari talvea ajanut ilman yhtään rengasrikkoa, mutta nyt nekin antautu sepelille.
Kyllä prestan sielu pitää toisinaan kiristää ihan pihdeillä runkoon. Ei siis tietenkään sitä ruuvia, joka avataan pumppaamista varten.
10k-kerhon jäsen
Pienet sepelisirut syövät itseään aika tehokkaasti välillä kumin sisään ja olen yrittänyt niitä aina tasaisin väliajoin kaivella pois renkaasta.
Vinkkinä hyvä työkalu sirujen kaivamiseen renkaasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...lu-2000016971/
Jos irrotettava sielu on jäänyt löysälle, painetta karkaa yön aikana hyvin tyypillisesti juuri sen verran että sen huomaa. Sen kiristämiseen ei tarvita näppivoimia kummempia, mutta semmoinen muovinen työkalu on kätevä.
Tarkoitatko kiristysruuvilla sitä jota pitää kiertää auki jotta venttiilin tappi voisi painua alaspäin (ja renkaiseen menisi pumpattaessa ilmaa)? On mahdollista että tappi, etenkin hiukan vääntynyt, voi kiristäessä jäädä ala-asentoon jolloin painetta karkaa hitaasti, Muutenhan prestaventtiili pitää ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan yleensä ilmaa vaikka tappia ei kiristäisikään.
Otin Kuovipolku:n vinkistä vaarin ja hommasin testattavaksi Tannus renkaat, jotka eivät sepeliä kaihda: https://www.youtube.com/watch?v=o9Lq...fOVHbnr17iZ2Lx
Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi
Hyvä video! Ei tosiaan näyttänyt helpolta asentaminen. Vaihtokiekotkin voi olla hyvät, epäilemättä eivät sovinnolla irtoa.
Mutta jos vaikkapa työmatkoille haluaa varmuutta niin ihan ajattelemisen arvoinen vaihtoehto.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Yhden lenkin kerkesin ajaa Panracerin RIBMOilla ja takarengas puhki, kivi oli pureutunut kylkeen ja ilmat sihisi pikkuhiljaa pois, huomenna uusi kokeilu
Marathon Supreme ja pistosuojanauha, mutta niin vain sisuri tyhjeni viisi kilometriä ennen duuniin pääsyä. Kilometrin verran pystyin ajamaan putkelta, mutta CaadX:n vanne ja Mara eivät suostuneet yhteistyöhön, vaan piti kopata fillari olalle. Vaikea enää paikantaa mistä meni.
"Mennään bussilla"
10k-kerhon jäsen
Itsellä kävi syksyllä sama - pistosuojanauhan sauma oli syönyt sisurin puhki. Tästä(kin) löytyy video: https://www.youtube.com/watch?v=IR70...7iZ2Lx&index=6
Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi
Niin kävi minullekin kuukausi sitten. Sen jälkeen ohensin päät hiekkapaperilla.
Saattaa myös olla, että sisään oli päässyt hiekanjyviä, mutta kuten kuvasta näkyy, nyt on vaikea enää sanoa mikä jälki johti puhkeamiseen ja mikä tuli ajosta sen jälkeen.
10k-kerhon jäsen
Reilun kilometrin päästelin uuden tien pohjaa pitkin, semmosta nyrkin kokosta teräväreunaista sepeliä. Juuri senverran suurta että ajaa pystyi mutta kovaa rymistelyä oli. Rocket Ron EVO TLR 29x2.25" saattoi ottaa hieman itseensä kun puskee sealantia ulos 5cm välein, paineet sentään pysyy vielä sisällä mutta ei tuolla oikein kauaksi uskalla enää lähteä. Keulassa Racing Ralph selvisi paremmin, luultavasti vain pienemmän kuormituksen takia, seos on sama kuin rocketissa. Painetta taisi olla parisen baaria (115kg kuski). Oisko se Maxxis sitten seuraava rengasvalinta? Välillä tulee ajettua kurakoissakin ja vielä hieman rocket ronia karkeampaa kumia tekisi mieli. DHR II ja DHF TR EXO 3C MaxxTerrat tilaukseen?
![]()
[QUOTE=Divi;2537228]Oisko se Maxxis sitten seuraava rengasvalinta? Välillä tulee ajettua kurakoissakin ja vielä hieman rocket ronia karkeampaa kumia tekisi mieli. DHR II ja DHF TR EXO 3C MaxxTerrat tilaukseen?[QUOTE]
Hyvät renkaat, mutta vierintävastus (leveälläkin vanteella) eri luokkaa.
Työmatkakulkineeseen tartteis lähes pelkästään pyörätielle 35-42mm kumit tappajasepeliä vastaan. Contin Top Contact II ja Schwalben Marathon Plus olis tällä hetkellä loppusuoralla, onko muita ehdotuksia ja onko tuosta Contista kokemuksia?
Testi Top Contact II:sta: http://www.bicyclerollingresistance....ontact-ii-2015
Tuosta Contista ei ole omaa kokemusta. Schwalbe Marathon Plus on kestänyt kaiken mitä eteen on heittänyt. Ei rengasrikkoja tappajasepelillä eikä muualla.
Uusi tuttavuus tuo tourquard+, painaa samoja lukemia kuin Marathon plus. Marathon mondial pitää nostaa myös harkittavaksi, 50mm versio kestäny toisessa pyörässä ilman flättejä pari vuotta.
Jaha, se on taas aika siirtyä kommutterissakin talvitubelessiin.
Oli silloille levitetty sellaista sirua, että ei yhtään yllättänyt kun rengas alkoi tyhjentyä. Onneksi oli varasisuri mukana, mutta saisi noin märällä olla joku riepukin, jolla pyyhkii ulkorenkaan+kädet kuivaksi jotta voi paremmin käsin tunnustella sirpaleita. Vaihdokki kesti sentään kotiin asti. Vaan niinpä se kesäaikakin loppuu kohta, talvikalusto esille siis. Muistaakseni ei nastoja ole valmiiksi yksissäkään kiekoissa.
Moro,
Niin allekirjoitan tämän tekstin, että pyöräteille ei pitäisi levittää enää sepeliä -> http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1480053371137 . Ajan Helsingin ja Espoon väliä noin 15 kilsan työmatkan kesät talvet. Tänä vuonna Pääkaupunkiseudun sepeli on ollut erityisen terävää, joka hajottannut melkein joka päivä päivä sisäkumit, vaikka Schwalben nastarenkaissa pitäisi olla kohtuullisen hyvä pistosuojaus.
Onkohan Pääkaupunkiseudulla jotain virastoa, jonne voisi yrittää puhua järkeä?
Viime talvena ajoin runsaasti Espoo Helsinki väliä ja kollegat valitti rengasrikkoja. Minulle ei tullut yhtään. Ero mikä havaittiin oli se, että mulla oli matalat paineet cyclossa. Siellä 2 barin hujakoilla 33 tai 35mm. Alla joko Challengen Grifot tai 45nrth Gravdalit. Kummassakaan ei pistosjuojaa tietääkseni. Kollegoilla kivikovat kumit. Mene ja tiedä ilman empiirisiä tutkimuksia, mutta minä epäilen matalapaineisemman kumin antavan periksi terävän päällä ja estäen penetraation.....
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Pidin tappajasepeliä kaupunkilegendana, mutta samalla reissulla neljän rengasrikon jälkeen alan uskoa sellaiseen enemmän kuin Jetiin ja Loch Nessin hirviöön...
Renkaina oli jo 5000km ajetut ja sinkulaan eläkkeelle siirretyt Continental Cyclocross Speedit, jotka kommenttien mukaan eivät ole mitään sepelinvastustajia. Painetta oli 3...3.5bar ja renkaat ovat cyclossa kestäneet kesällä kaikenlaisen maaston, mutta ei märkää talvista sepeliä.
Nyt on sinkulassa alla Specialized Infinity FlakJacket ja tuntuu olevan tunnoton sepelille. Verstaalla oli lisäksi odottamassa Michelin Protek Max ja Schwalbe Marathon HS 420, jos ei Spessukaan kestä. Painavia, mutta jospa kestää.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Sepelin tappavuus taitaa olla paljolti kiinni kunnasta. Pääkaupunkiseudulla käytettävä on ainakin luettujen kommenttien perusteella paskinta mahdollista, kun taas esimerkiksi Keski-Suomen miinoituspulveri on (kai) säyseämpää. Itselläni on noissa mennyt ainoastaan yksi onnettoman heikko ulkorengas riekaleiksi. Lahden seudun sepelin laadusta en osaa sanoa mitään.
Moni vertaa sepelinvastustuskykyä siihen, että kesäisin tulee ajettua 'monenlaisessa' maastossa ja renkaat kestää. Tuossa mainitussa maastossa pohja on kuitenkin useimmiten pehmeä, jolloin terävänkään sepelin vaikutus ei ole sama kuin sepelin, jolla on asfaltti alustana. Kumiseoksella on toki vaikutuksensa samoin kuin kuvion korkeudella. Litkutus näyttää olevan ainoa toimiva konsti kunnes rengas on niin hatara, ettei pidä enää litkua sisällä riittävillä paineilla.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Lahden seudulla osa sepelistä varmaan samaa sapelihammasta kuin pääkaupunkiseudulla, osa on enemmän hiekanomaista ja keskusta-alueella kokeillaan tänä talvena pyöristettyä sepeliä. Siinä voi sitten arpoa reitin, missä ajelee...
Miten toimii sisärenkaan litkutus? Katselin XXL:ssä Continentalin litkua, jonka pitäisi toimia sisurin kanssa. Kokemuksia?
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Fuugan kommenttiin lisäisin sen, että myös tubelesosastolla kannattaa käyttää suht järeää gummikalustoa. Kahdella eri renkaalla on tullut havaittua, että se nestekin loppuu jossain vaiheessa lenkkiä kun on paikattava alituiseen syntyviä reikiä. Tapaan lisäksi laittaa näihin aikoihin vuodesta sitä litkua kosolti renkaan sisuksiin.
Olen maantievehkeessä käyttänyt varsinkin breveteillä itse litkutettuja sisureja 28mm ja 25mm renkaissa ja voin suositella. Brevet-kauden lopettajaisissa 200 km Tuopinjäljet -lenkuralla takaisin tullessa vähän ennen Nummelaa alkoi renkaasta kuulua ikävä suhina ja ajattelin että ainako se olen minä, jonka takia pysähdellään näillä lenkeillä. En edes muistanut, että mulla on litkut sisällä, mutta niin se vain paikkaantui ja perillä oli vielä paineita 5 barin paikkeilla l. aivan ajokuntoisena. Myös 2013 (vai 2014) fleche meinasi pysähtyä heti alkumetreille Otalammelle, mutta silloinkin litkutettu 28 conti toimi niin kuin odotukset olivat.
Vähänhän noista painoa tulee ehkä lisää, mutta en ole antanut sen häiritä. Litkuna on aina ollut joku stanin maito.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit