HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 221 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 121 171 211 219 220 221 222 223 231 271 321 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.601 - 6.630 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

mutanaama Guest
    Paljon tuli kokonaisuudelle painoa?

2,34kg takakiekko jarrulevyn ja pakan kanssa. Tässä ei vielä litkua. Huomenna etupään asennus.

Tuli eilen isot käärmeennahkaiset jymyjaskat. Aika "muovisen" oloinen tuo materiaali, mahtaako olla liukas märillä kallioilla?

Ihan samanhan tuon seoksen pitäisi snakeskineissä ja liteskineissä olla, että ei pitäisi pidossa olla eroja. Voi olla että vaatii sisäänajon. Asfaltit alkaa kohta olla paljaana niin pari tielenkkiä varmaan avaa pinnan.

Nytpä nuo JJ 4.8 snakeskinit tuli tännekin. Aika iso painoero yksilöillä...

Ihan kuin olisi liteskin ja snakeskin puntarissa, eli siis eri kumit.

Ainakin minusta tuollaiset painoerot on kummallisia eikä kyllä kerro ollenkaan tasaisesta laadusta. Toivottavasti on muilta osin hyvät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti

Tuli eilen isot käärmeennahkaiset jymyjaskat. Aika "muovisen" oloinen tuo materiaali, mahtaako olla liukas märillä kallioilla?
    Kyllä Spessun GC on aika paljon muovisempi IMO. Onhan tuo JJ ehkä Budia muovisempi, mutta ei minusta pahasti. Kiva kumi rullaa pienilläkin paineilla kovalla siedettävästi ja pitää pehmellä kivasti, kuin pudottelee paineet 0.3 Bar tuntumaan. Snaken runko on mielestäni ihan eloisa vahvuudestaan huolimatta.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Tulipahan lomalla kokeiltua paljon hehkutettua säkityskalvoa ja todettu, että sillä ei tee mitään huonoissa vanteissa missä kumi ei pysy ylhäällä. On liian liukasta ja kumi putoaa alas/burbbaa aivan liian herkästi. Sen sijaan perinteinen Ghetto tubeless toimi samoille Scools 24" fatbiken vanteille ihan OK.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Antza44, aivan totta. Löysillä renkailla pitää laittaa fyllinkiä väliin eli esim näin ja huonommilla vanteilla voi joutua tekemään näin

Suuri Fatbike rengas keskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ihan kuin olisi liteskin ja snakeskin puntarissa, eli siis eri kumit.

Ainakin minusta tuollaiset painoerot on kummallisia eikä kyllä kerro ollenkaan tasaisesta laadusta. Toivottavasti on muilta osin hyvät.
    Joo, piti oikein tarkistaa että oliko varmasti laitettu oikeat kumit pakettiin. Onhan tuommoinen vaihtelu aika erikoista...

[edit] Nyt on kumit paikallaan. Tuo painavampi kumi on näköjään pari mm leveämpi reunanappuloiden kohdalta mitattuna, noin 109 ja 111 mm oli mitat. (White fat3 pro valssit). Vaihdoin myös Schwalben 13J sisurit paikalle.

Mutta kylläpä voi läski rullata hyvin
    teemui muokkasi tätä : 08.03.2016 at 19.34

Lainaus Alkujaan tämän lähetti teemui Katso viesti

Mutta kylläpä voi läski rullata hyvin
    Rullaamisen tuominen esiin tärkeänä seikkana tässä topikissa on hyvin epäsopivaa ja johtaa paheksuntaan. Ainoastaan epäkelvot huonokuntoiset surkimukset, siis yksinkertaisesti pyöräilijöiksi sopimattomat jupisijat ja kitisijät, pitävät rullaamista tärkeänä.

Johtuen edellämainitusta, tulen itsekin jatkossa välttämään rullaamisen käsittelemistä. (vaikka oman pyörän alle kesällä sellaiset kumit laitankin mutta en tule sitä täällä kertomaan)

"Sen takia pyörässä on polkimet että se liikkuu":kuuluu topikin poliittisesti korrekti totuus rullaamisesta.

Vain huonokuntoiset valittaa rullaamisesta ja painosta. Muut vain ajelee

mutanaama Guest
    Mä esimerkiksi ajelen hodaggi-mammoth yhdistelmällä ihan vaan sen takia että se on raskas ja rullaa huonosti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miihkaili Katso viesti
    Vain huonokuntoiset valittaa rullaamisesta ja painosta. Muut vain ajelee
    Sehän tässä onkin omituista kun siitä ei edes tarvitse valittaa. Riittää kun mainitsee sen jonkun renkaan kohdalla hyvänä ominaisuutena niin jo halventaminen alkaa.
    Tiedän sellaisten ajomiesten, esimerkiksi PaH, pitävän renkaan painoa olennaisena, että on paljon sanottu jos väität sen olevan vain huonokuntoisten juttu.
    Mutta eihän suuret sanat suuta halkaise. Täällähän voi huudella mitä vain.

Ja olkaa toki iloisia kovasta kunnostanne. Mutta ei kaikilla vältämättä ole samanlaisia betonireisiä ja huippumaratoonareiden kestävyyttä kuin teillä. Ja joku voi olla vaikka jo vähän vanhempikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ja olkaa toki iloisia kovasta kunnostanne. Mutta ei kaikilla vältämättä ole samanlaisia betonireisiä ja huippumaratoonareiden kestävyyttä kuin teillä. Ja joku voi olla vaikka jo vähän vanhempikin.
    Mulla ei ole kova kunto. Ei betonireisiä. Eikä huippumaratoonarin kestävyyttä. Ja olen vanhempikin.
    Mutta edes hiukka kehitystä saattaa tapahtua kun ajelee paskasti rullaavilla (edit: ja painavilla) renkailla!

Saattaa jopa saada kaupanpäälle hyvän yleispätevyyden maastossa kuin maastossa ja kelillä kuin kelillä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mulla ei ole kova kunto. Ei betonireisiä. Eikä huippumaratoonarin kestävyyttä. Ja olen vanhempikin.
    Mutta edes hiukka kehitystä saattaa tapahtua kun ajelee paskasti rullaavilla (edit: ja painavilla) renkailla!

Saattaa jopa saada kaupanpäälle hyvän yleispätevyyden maastossa kuin maastossa ja kelillä kuin kelillä?
    Varmasti juuri näin.

Mutta mitä jos sallittaisiin kaikkien esittää se mistä itse pitävät tai mitä arvostavat, ilman mitään turhaa arvostelua. Pysyisi näissä keskusteluissa hiukan sitä paljon puhuttua rentoutta, joka tuntuu ainakin välillä olevan kovin vähissä.

No jos sen mun vika on osaltaan, pahoittelut siitä. Ei kannattais ottaa mun juttuja koskaan niin vakavasti.
    Tää on kuitenkin vaan fillarifoorumi.

Blackborow Guest
    En tiedä kovasta kunnosta, mutta eipä minulla lenkeillä ole mikään kiire ja kilpaa en aja, joten se paras rullaavuus ei ole niin tärkeää. Bud-Bud rullaa ihan riittävästi. Jos joku menee ohi niin ei sen väliä tai sillä, että siirtymä kestää minuutin pari pidempään.

Brille, asia ok. Ei mulla tästä sen enempää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    2,34kg takakiekko jarrulevyn ja pakan kanssa. Tässä ei vielä litkua. Huomenna etupään asennus.
    Etupää oli 1908g eli koko paska sen 4,25kg (sis. jarrulevyt ja takapakan mutta ei litkua).

Renkaan rullailuun sen verran, että paljolti riippuu kelistä ja reitistä ja henk koht preferensseistä mikä on oleellista. Kunnon lumikelissä elikkäs umpihangessa tärkeintä on se, että pyörä ylipäänsä liikkuu. Höttölumessa on kiva jos voi myös ohjata eikä vaan liukua suoraan. Tässä Bud+Lou aikalailla paras mitä on itse tullut testailtua. Rullaavuus ja paino ei kovin isossa roolissa (ellei vedetä jotain maratoonia kelloa vastaan tms). Sulan maan kalliokikkailussa, suo yms möyrinnässä ja teknisemmillä reiteillä tuntuisi, että pito ja ilmatilavuus on aika tärkeää. Tässä voi kevyemmästä renkaan painostakin olla jo hyötyä pyörän käsittelyn kannalta.
    Siirtymillä ja nopeammilla/kovemmilla poluilla (mukaanluettuna kova lumipolku/ura), vauhdikkaassa ajossa ja pidemmillä matkoilla on kivaa jos rengas myös rullaa. Esim JumboJimin ja Bud-Lou kombon välillä on aika selkeä ero tässä suhteessa (JJ siis rullaa paljon paremmin). Bud-Bud (jota en ole itse testannut, mutta jonka voisi kuvion ja muiden kommenttien perusteella kuvitella rullaavan suht hyvin) on varmasti kova jokapaikanhöylä. Paino tosin tuonee hiukan kankeutta teknisimpiin paikkoihin (mutta sitähän voi aina kompensoida kuskia kehittämällä tai vannetta keventämällä). JumboJim 4.8" tai Barbegazi 4.7" (tai näiden yhdistelmä) tuntuu myös vahvalta yleisoptiolta: iso, kevyehkö, rullaava, vähäinen itseohjaavuus (JJ, Bgazissa tätä on jonkin verran) ja silti mukava pito (etenkin Bgazi) (JJ 4.0" muuten hyvä mutta liian pieni taakse omassa käytössä, ei ilmatilavuus riitä ja paukkui helposti vanteelle, samaten märällä hiukan turhan liukas).

Ei ihme, että zipokaan ei ole JJ4.8" vaihtanut muuhun =)

Totta on toki sekin, että ihan kaikilla renkailla pääsee eteenpäin ja erot näissä nyt ei kovin suuria välttämättä ole (pl. äärikelit kuten höttölumi tai jääkelit jossa vaaditaan nastaa). Snowshoe "4.5" => JJ48 päivityksessä väittäisin silti, että eron kyllä huomaa (itseohjaavuus vähenee, rullaavuus paranee ja paino tippuu - lisäksi saa paksumman renkaan).

nämä vain omia turinoita, painan noin 85kg enkä väitä omaavani mitään kovin kummoista kokemuspohjaa. vastuu siis täysin lukijalla.

Sain budweiserin tubelessina vanteelle. Ei mitään toivoo saada ilmaa pysyyn ilman isohkoa kompuraa. Ja sittenhän tuo adapteri alko tekeen ihanasti kiusaa. irtosielu pyöri aina mukana pois. Siperia opettaa... Suurimmat vuodot tyrehty, mutta venttiilin tyvestä kuplii kun sitä hiukan liikuttaa.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

Ja nyt kysymys ku ei viihti selata sivuja. Paljos litkua olis jees? Laitoin n.1 desin. Ei hölsky meinaan yhtään ku sitä tossa pyörittelee. Piti laittaa 27 tpi Nate seuraavaks taakse, mutta sen asennus vaatis vähintään tapin kossua. On se niin jäykkä ja nauraa joka suuntaan. Ei sillä etteikö kossu piristäis päivää, mutta ajot jää kyllä väliin. 😨

Nate tanwalleilla on ainoa rengas jonka litkutus on tuottanut suurta tuskaa hiilikuituvanteille.
    Ei ollut tuoreeltaan mitään toivoa saada kylkiä pitämään, kun renkaaseen ilmaa lisätessä näkee selvästi kuinka kylki venyy ylöspäin ja litkut tulee ympäri kehän läpi.
    Piti ajella useampi lenkki sisureilla että rengas "pehmenee", sen jälkeen alkoi jotenkin pitämään paineita siten että pääsi jo monta kilometriä lisäämättä ilmaa. Siitä ne nopeesti sitten kyllä asettuivat, ja nyt pitävät hienosti kunhan ei laita liikaa painetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ytte07 Katso viesti
    Sain budweiserin tubelessina vanteelle. Ei mitään toivoo saada ilmaa pysyyn ilman isohkoa kompuraa. Ja sittenhän tuo adapteri alko tekeen ihanasti kiusaa. irtosielu pyöri aina mukana pois. Siperia opettaa...
    Minä en ole koskaan ruuvannut adapteria kiinni venttiiliin vaan laitellut sen napakasti ilmapyssyn letkuun ja sitten vaan painanut Prestan päälle. Hyvin on toiminut.

Täytyypä koittaa kun alan takusta laittaan.

Ei kai kukaan sielun läpi tupeleksia nostele, sielu kouraan niin ilma menee vikkelämmin..

Mitään tarvi irroitella jos ilmavehkeissä on potkua.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

En nostele. Mutta sitte ku laittaa sielun kii ja haluaa ilmaa sisään ni jalkapunpulla ei tee mitään...

Eikä myöskään jos renkula istuu vanteellaan (muovikalvon päällä) kuin se jätös Junttilan talon seinässä. Toistetun toistoa mutta sen venttiilin mutun alle kannattaa laittaa aluslevy niin mokoma ei ainakaan heilumiseltaan pääse vuotamaan.

Ja nyt kaikki jotka harkitsevat tee se itse tubelessia maccin tiivistenauhojen tyylillä. Laittakaa sinne pohjalle joku teippi! Tunnen erään joka ei laittanut ja ottaa niitä ny millin paloina pois...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •