bike24ssä sattui 4.8 JumboJimien lisäksi silmään bluto kohtuullisessa alessa. Noilla eväillä Dude 8.0 kesäspeksailua:
haarukka: Rude pois ja 120mm bluto tilalle
eteen 4.0" JumboJim ja 65mm mcarbon
taakse 4.8" JJ ja 65mm mcarbon (tai isoKnard jos tuntuu, että tilavuus tai pito ei riitä)
talvella mennään tietysti täysjäykkänä, 100mm vanteella ja Bud+Lou kombolla. Vaihdoin tosin tänään testimielessä 4.0 JJ+mcarbonit alle ja on kyllä aika hurja tuo ero rullaavuuden ja ketteryyden suhteen. Vetopitokin oikein hyvä lumipolulla. Sivuttaispito sitten eri asia ja aika nopeasti haluaa kyllä Budin takaisin eteen että voi ajaa vähän hötömmässäkin lumessa.
Niin ne korkkas mullakin kampien ulommat kierteet, eli ne joista se Park Toolin ulosvetäjä yrittää tarrata kampeen kiinni. Käsittämättömän lyhyet ne olikin. Pikkasen kyllä sapettaa tollanen tekninen ratkaisu.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ride and Smile!
Oliko jollain muistiinpanoissa tallessa minkäkokoinen Cane Creekin alakooli Duden haarukassa on?
Jos nyt en vallan väärin muista niin IS52/40 https://www.bike-components.de/en/Ca...gleSet-p36260/
Kiitoksia. Tuota kokoa veikkailin mutta en jaksanut avata keulaa varmistaakseni.
He dudekuskit. Vähän galluppia, ajatteko lyhyenä vai pitkänä siis kummassa asetuksessa taka Akseli. Mulla vasta 1kk ollu fillari enkä oo jaksanut koittaa muuttuuko paljon kun venyttää.
Lyhyenä mennään enkä ole myöskään viitsinyt edes kokeilla pitkänä.
Pitkä. Mahtuu Lou paremmin pyörimään. Kesäksi sitten 4"JJ ja lyhyempi akseliväli.
Joo siis mulla ainakin vielä vakio "4" renkaat. Seuraavana vois kokeilla 4,4 mitkä on Cuben ensisennus renkaana.
Lyhyellä mennään. Takana nyt dunderbeist 4,6" ja tilaa on 1x11 vaihteistolla, lisäksi takavanne hieman viipottaa ku oksa prkl meni pinnojen väliin ja pari on solmussa.
Lyhyellä mennään, D5:set alla nyt.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Talvikumiksi kun laitoin Loun, samalla siirsin akselin taakse.
Tuntui jotenkin vähemmän ketterältä fillari tuon jälkeen, mutta en tiiä...
Lyhyenä. Kun itsekin olen matala, ei perää ole tarvinnut ainakaan nousukyvyn vuoksi pidentää. Etupään luistelu/kiemurtelu lumessa on jonkunlainen ongelma, mutta liekö tuohon apuja akselivälin pidentämisestä? Eihän se olisi kuin kokeilun vaiva, jos vakioketjun pituus riittää.
Pitääkö Dude muilla outoa naksumista enkä siis puhu poljettaessa tms. vaan omasta mielestäni ääni kuuluu rungosta myös alamäkeä lasketellessa, kun on vähänkin epätasaisempi alusta. Ajossa ei mitään outoa käyttäytymistä, mutta tuo epäsäännöllisesti kuuluva kova napsahtelu alkaa ketuttaa enkä löydä syytä. Rungostakaan ei löydy mitään epämääräisiä jälkiä yms.
Jarruletku tai vaijerinkuori aiheuttaa napsahtavan äänen osuessa esim keulaan tms.
Joo välillä kilisee vaihtajan vaijeri rungon sisällä mulla ainakin.
Rungon sisällä kulkeva vaideri rämisee ikävästi jos on löysällä mutta vetämällä molemmista päistä yhtäaikaa saa löysät pois.
Erilaisia narinoita runtatessa tai jarruttaessa saattaa saada pois taka-akselin rasvaamalla.
Ei oo läskikuutioo, muut jos joku kauppaa halvalla 4,4 kun vaihtaa isompaa tai sit ku noi on ajettu loppuun ni kaupasta.
E.13 vaihtu rallinaaman Turbine:een mullakin. Akseli 190mm perälle. Tuo q-factor kasvaminen kyllä vähän sapettaa. Onkos joku jo kokeillu vaihtaa 170 perälle tarkoitettua akselia? Sen verran mittasin, että kampien ja rungon väliin jää yhteensä sen 4,5cm eli sen puolesta 2cm lyhyempikin akseli toimis. Vaan saako ketjulinjan toimimaan?
Ride and Smile!
Mulla piti pientä naksuntaa etupään kaapeliläpivienti. Kumitutti pääsi irti läpiviennistä ja kaapeli kopisi runkoon.
Hei dudekuskit!
Muistan lukeneeni että Duden (cf 8.0) kampi on lujassa kiinni, tarvitsee jonkun erikoistyökalun? Vai oonko nyt ihan väärässä. Tarkoitus vaihtaa 2x10 -> 1x10 voimansiirtoon raceface n/w 30t. Kait tämä onnistuu, onko muuta huomioitavaa? Kiitos jo etukäteen😀
Mulla oli ainakin tiukassa nuo e.13 kammet. Ensin yritin Park Tool:n työkalulla, joka toi mukanaan vain kierteet. Sitten kokeilin myös e.13:sta saamallani työkalulla:
Samalla lopputuloksella. Ainoa joka mulla toimi loppujen lopuksi oli tää:
Ok. Ehkä jotenkin olis saanu muutoinkin, mutta tossa vaiheessa oli kaikki varapäreet jo käytetty ja RF kammet valmiina odottamassa.
PS Tuo e.13 työkalu on kaksiosainen, eli siinä on pienempi holkki ja sitten toi hattu. Pienempi holkki ruuvataan ensin akseliin suht syvälle. Sitten hattu itse kammen kierteisiin. Kun se on paikalla, ruuvataan tuo holkki "ylös" vasten tuota kammessa olevaa hattua. Toimii sikäli fiksusti, ettei tule vahingossakaan vääntöä vääriin suuntiin kuten ParkTool:lla voi käydä. Mutta ei tuo mun tapauksessa kyllä ollut mikään ihmeidentekijä tuokaan...
Ride and Smile!
Itselläni toimi normaali park-tooli kiltisti. Nämä vähän vaihtelee, tsägästä kiinni. Operaationa tuo 1 x 10 on suositeltava, itselläni 34 hampainen ovaali edessä, kovasti olen tykännyt.
Kirjanmerkit