koeajon jälkeen totesin myös saman että kumissa saa olla nappulat tai muuten läski ei etene![]()
^ väärin ajettu.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Eiku nastakumi.. Jäällä kyllä pitää ku tauti ja kovalla alustalla, mutta..
Fixmanin teippi lähti pois ja tilalle tuli Fattystripper. Liimasin kiinni sprayliimalla, saas nähdä pysyykö kun renkaita vaihtaa. En saanut Budeja pitämään ilmaa jostain syystä Fixmanin kanssa vaikka kuinka yritin litkua heilutella reunoille. Aina vaan fuskasi reunalta.
Fattystripperin kanssa ilmat pysyvät yön yli todella hyvin ja tiivistyi alunperinkin paljon paremmin, mistä lie johtuu... Kirkas pakkausteippi vannenauhana niin hailakan pinkki väri näkyy myös ulospäin. Tämä taitaa nyt jo olla kahdeksas eri metodi jota olen kokeillut, tässä aikajärjestyksessä:
- Gorilla, liima liukenee
- Scotch kirkas, liima liukenee
- Höyrynsulkuteippi, liima liukenee
- Elmukelmu, hankautuu lopulta puhki beadista ja litku menee kerrosten väliin
- Ghetto, ainut joka toimii mutta hankala käyttää uudelleen
- Vakuumipussi, liian liukas, rengas burppailee matalilla paineilla
- Fixman, vaikuttaa muuten hyvältä mutta jostain syystä Budi ei pitänyt ilmoja...
- Fatty striper, so far so good
Aikaa mennyt näiden kanssa ährätessä varmaan yhtä paljon kuin ajamiseen...
Plus muokkasi tätä : 15.02.2016 at 16.10
Kas, mulla ei kyllä Gorillan liima liukene/ole vielä liuennut. Scotchin kirkkaasta sensijaan liukeni.
Fixmania kaapissa ja Budit kesäksi. Pitäisköhän haudata koko ajatus. :P
^ Toivottavasti sulla on parempi onni Fixmanin kanssa. Laitoin itse kolme kierrosta päällekkäin, ehkäpä tiiviysongelma johtui siitä että kerrokset eivät menneet ihan samalle kohdalle vaan joissain kohdin teipin reuna oli kehän pystysuorassa osassa. Jos teippi olisi 110mm leveä, sen saisi helposti kehän reunan yli asti.
Gorilla saattaisi pysyä paremmin, jos painaisi sen sisäkumin avulla oikein tiukkaan. En vaan omista sisäkumeja... :P
Sisurilla mä oon aina Gorillat hautonu paikalleen. Vähintään vuorokausi.
Toki gorilla tykkää aina jostain hiukka ruttaantua reunalta kun kumia poistaa. Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä. Vielä.
Mullahan kiekkoina Fatboyn omat, josko noihin Fixman riittäisi taipumaan kehän sivulle asti?
Fatboyn omat kiekot minullakin. Vaikka teippirulla on 10mm leveämpi kuin kehä, kehän muotoon mukautuessaan teippi snadisti kapenee ja pystyosahan on n. 7mm per puoli.
Veikkaan että pikemminkin liian ohut (vaikka toki materiaalien välinen kitkakin varmasti vaikuttaa renkaan paikallapysymiseen). Itsellä oli täsmälleen sama ongelma joka ratkesi näin (eli kerros pölytiivistettä kalvon ja vanteen väliin). Tiukemmilla renkailla kuten IsoKnard tai Barbegazi (joista ainakin toinen siis ihan oikea TubelessReady renkula) ei tarvinnut käyttää lisätäytettä.
^ Ok, saattaapi olla noinkin... Tarkemmin sanottuna käytössä oli siis vakuumipussi eikä säkitysmuovi.
Ja olihan vakuumipussin karkea mattapinta renkaan kumia vasten?
^ Käyttämässäni OBH Nordican vakuumipussissa ei ollut mattapintaa.
Kas semmoistakin tosiaan oli. Oli jo aiemmin puhettakin vissiin.
Moro!
Olen uusi harrastaja ja tuli ostettua ensimmäinen fatbike.
Nyt olen kovasti yrittänyt opiskella aiheen saloja.
Törmäsin tuohon sisuri jutusteluun, että kannattaa vaihtaa kevyemmät sisurit tai sitten tehdä tubelekset.
Oletteko tosiaan käyttäneet kevyempinä sisureina vain 3" kokoisia kun ulkorengas on kumminkin 4-5".
Maalaisjärjellä tuohan ei oikein kuulosta kauhean järkevältä varsinkaan jos käytetään pieniä paineita.
Ymmärränkö nyt jotain väärin vai kuinka tuo voisi toimia optimaalisesti kun on kerran huomattavasti pienempi halkaisijaltaan.
Luulisi että ainakin rullaavuus kärsii tuolla pienemmällä sisurilla.
Olenkohan nyt ihan hakoteillä vai kuinka tuo oikeasti menee?
Sisureilla meinasin nyt ainakin aluksi aloitella, ja varmaankin jos puhutaan "oikean" kokoisesta sisurista niin silloin ei suuria painoeroja ole.
jotku käyttää pikku sisureita menestyksellä, tosin itse hommasin ihan "oikeat" sisurit ja vieläpä kevennys sellaiset (surly). kyllä niillä vaan melkoisesti saa pyöriviä massoja pienennettyä kun samalla korvaa vannenauhat teipillä. suosittelen lämpimästi.
tietty jos vanteet ompi tubeless sopivat edes kohtuu vaivalla niin sitten ne.
Scoopissa on nyt nuo 72tpi bulldozerit alla tubelessina, ja oon alkanut suunnittelemaan rengashommia. Lähinnä eteen voisi uuden hommata, takana nuo tuntuis toimivan ihan hyvin. Mites 4.8" JJ toimii etukumina?
Kirjanmerkit