GiantGarminElectrobike
Sivu 37 / 101 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 35 36 37 38 39 47 87 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.081 - 1.110 / 3011

Aihe: Power tap ja muut voimamittarit!!

  1. #1081
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Onko kenelläkään kahden jalan mittauksessa oikea "vahvempi"?
    Minulla Power2maxin "pseudobalanssi" on tähän asti ollut lähes jokaisella lenkillä 53/47 oikean jalan eduksi. Oikeasti jalat erikseen mittaavista laitteista ei ole käytännön kokemusta kuin Shimanon bikefitting-systeemistä. Shimanon mukaan oikea tuottaa enemmän tehoa suhteessa 52/48.

  2. #1082
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    691
    Tämä olikin puuttuva pala palapeliin, keksikö joku vielä mistä muualta voimamittaus tehty?
    Klossi - Brim brothers
    Poljin / Akseli - Polar / Garmin / Powertap / Bepro
    Kampi - Stages / 4iii / Rotor / muita
    Keskiö - Ergomo
    Spider - SRM / Quarq / Powertap
    Ketju - Polar
    Kasetti - Pica
    Takanapa - Powertap
    Pinnat vs kehä- kyllä se joku oli laser mittauksella tehnyt, just nyt en muista.
    PMoi muokkasi tätä : 03.02.2016 at 08.24
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  3. #1083
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Onko kenelläkään kahden jalan mittauksessa oikea "vahvempi"? Lähes kaikilla tuttavapiirissä ja forumeita lueskellessa tuosta tasapainosta, niin aina vasen on joitakin prosentteja vahvempi? Mistä tämä ilmiö johtuu?
    Testasin tuota myös juostessa, kun Fenix 3 pystyy mittaamaan erilaisia arvoja vaikka miten paljon juoksutekniikasta, niin siellä sama homma. Vasen jalka dominoi 52-48 suhteessa.
    Onkohan tämä jotain mittahäiriötä vai perustuuko johonkin todelliseen fysikaaliseen ilmiöön? Itse ajattelin, että kammen "driveside" on sen verran jäykempi että antaa pienemmän lukeman aina oikella jalalle.
    Joo, mulla on oikea vahvempi kun aletaan mennä yli aer-kynnyksen. Ja tehojen noustessa ero kasvaa. Avauduin tästä jokin aika sitten. Mittaus tapahtuu siis polkimista (Kèo Power BT Smart).
    Oon tullut siihen tulokseen, että tehoero tulee jalkojen tuottamasta voimaerosta. Ei ns. työntövaiheen pituuden erosta, koska mittarilla molempien jalkojen työntövaiheen grafiikka näyttää hyvin samanlaiselta. Millaisia tuöntövaiheen kestoja mittarit itse kullekin näyttää? Itsellä peruskadenssilla (95rpm) noin 225 astetta. Mäessä jonkin verran suurempi.
    Pitäis varmaan perehtyä paremmin noihin mittarin kertomiin vääntömomenttiarvoihin, jos niistä sais jotain lisätietoa jalkojen epätasapainosta.



    Sent from my iPad using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  4. #1084
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Miten iso tasapainoero katsotaan vielä "luonnolliseksi"? Itse oon antanut omille jaloille synninpäästön kun ero on max. 45%-55%. Sen yli menevä kertoo jostain isommasta ongelmasta.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  5. #1085
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    ^Tuossa on luultavasti kolme häviäjää. Monimutkaisten rakenteiden takia tuollaisia ei halvalla tehdä. Wattipolkimet ja kammet ovat niitä jotka putsaavat pöydän.
    Noinhan se luultavasti menee. Jatkossa myös tehomittarien yhteystavat tulevat olemaan merkittävä kilpailutekijä: pelkkä perinteinen ANT ei enää nykypäivänä kaikille riitä, vaan sen lisäksi mittarin tulisi lähettää tiedot myös BT:lla. Samoin tehomittarit, joiden takia ei pyörän muita komponentteja tarvitse uusia, tulevat olemaan vahvoja. Kaikki eivät halua vaihtaa kampiaan merkkiin X tai polkimiaan/klossejaan kaikissa kengissään merkkiin Y, joten Watteamin tai Limitsin tyyppiset ratkaisut tulevat varmasti saamaan ostajia.
    Rule #1: Obey The Rules

  6. #1086
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Joo, hieno homma. En vain ainakaan vielä ole löytänyt vastaa Euroopan SRM:ltä? Powermetershop myy pelkkää spideria 20 prossan alennuksella 1649€ (sh 2070€), joten todennäköisesti hinnanalennus on tulossa myös Euroopassa. Tuo spiderin hinta on ollut kait jotain 2000 taalaa ennen USA:ssa
    Joo, itseasiassa pakko myöntää että itsekin katselin mitä XX1 SRM maksaisi, mutta hinta näytti olevan vielä ennallaan Saksan SRM:n nettikaupassa, kaipa se alennus tulee sitten myöhemmin tännekin.
    https://www.instagram.com/xtranza/

  7. #1087
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    OTT & MakeK - onko kumpikaan teistä vasenkätinen?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  8. #1088
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Tämä olikin puuttuva pala palapeliin, keksikö joku vielä mistä muualta voimamittaus tehty?
    Klossi - Brim brothers
    Poljin / Akseli - Polar / Garmin / Powertap / Bepro
    Kampi - Stages / 4iii / Rotor / muita
    Keskiö - Ergomo
    Spider - SRM / Quarq / Powertap
    Ketju - Polar
    Kasetti - Pica
    Takanapa - Powertap
    Pinnat vs kehä- kyllä se joku oli laser mittauksella tehnyt, just nyt en muista.
    Tässä linkki, josta löytyy melko kattavasti juttua powereista, myös siitä laserilla toimivasta:
    http://alex-cycle.blogspot.fi/2013/0...wer-meter.html

  9. #1089
    Ot. Otsikossa on pieni virhe. Wattimittareilla ei mitata voimaa, vaan tehoa. Pyörivän liikkeen voiman tunnus on Nm.
    30 hampainen muokkasi tätä : 03.02.2016 at 13.15
    30T

  10. #1090
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    OTT & MakeK - onko kumpikaan teistä vasenkätinen?
    Mä oon oikeekätinen.


    www.tahkomtb.fi
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  11. #1091
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761

    Power tap ja muut voimamittarit!!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Ot. Otsikossa on pieni virhe. Wattimittareilla ei mitata voimaa, vaan tehoa. Pyörivän liikkeen voiman tunnus on Nm.
    Kèo Power mittaa myös voimaa
    Tai ehkä on oikeampi sanoa, että Polarin mittarit (V650 ja V800) esittävät voiman tuoton. Voidaanko voima laskea yleisesti polkimista tai kammista yleisesti saatavista suureista, vai vaatiiko jotain erityisominaisuuksia?
    Tosin eipä tuosta ole vielä ollut itselle paljon lisäarvoa. Vaatis perehtymistä...

    -Make

    www.tahkomtb.fi
    MakeK muokkasi tätä : 03.02.2016 at 22.56
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  12. #1092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Wattbike ei osaa mitata jalkojen eroa kovinkaan tarkasti, sillä se mittaa vain kokonaistehoa ketjulta eikä vasenta ja oikeaa puolta erikseen. .
    Tuo oli ehkä lievästi vastoin parempaa tietoa annettu kommentti.Wattbike mittaa 100 kertaa kampikierroksella kummankin jalan tehot.Voit katsoa joka kampikierroksella datan ja polaarisen voimakäyrän kummaltakin jalalta.
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

  13. #1093
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MakeK Katso viesti
    Kèo Power mittaa myös voimaa
    Tai ehkä on oikeampi sanoa, että Polarin mittarit (V650 ja V800) esittävät voiman tuoton. Voidaanko voima laskea yleisesti polkimista tai kammista yleisesti saatavista suureista, vai vaatiiko jotain erityisominaisuuksia?
    Tutkailin Keoja ensimmäistä kertaa, on hienot! Keo esittää newtonit, lähinnä siinä selviää polkimen dynamiikka. Jos newtonit näkyisivät numeroina, painavampi kuski olisi vahvempi. Mutta jos olisi Nm-mittari, se kertoisi pyörityksen voiman, siinä ei läskit auttaisi.
    30T

  14. #1094
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti onnimanni Katso viesti
    Tuo oli ehkä lievästi vastoin parempaa tietoa annettu kommentti.Wattbike mittaa 100 kertaa kampikierroksella kummankin jalan tehot.Voit katsoa joka kampikierroksella datan ja polaarisen voimakäyrän kummaltakin jalalta.
    Olen kuvitellut wattbiken mittaavan ketjusta, olenko ollut väärässä luulossa?

  15. #1095
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti onnimanni Katso viesti
    Tuo oli ehkä lievästi vastoin parempaa tietoa annettu kommentti.Wattbike mittaa 100 kertaa kampikierroksella kummankin jalan tehot.Voit katsoa joka kampikierroksella datan ja polaarisen voimakäyrän kummaltakin jalalta.
    Tietoni perustavat esim. seuraaviin lähteisiin joiden 'paremmutta' jokainen voi arvioida itse

    Wattbiken webbisivut:
    "The Wattbike load cell measurement system is on the chain and works together with a magnet system that tracks pedals."

    Alex-cycle blogi:
    "1. Downstream power balance
    This version of power balance is calculated from the power applied during the time when one or the other crankarm is forward of the bottom bracket, irrespective of which leg or crank arm is applying the forces. In other words, the left side power balance is the net contribution to power from both legs while the left hand side crank arm is forward of the bottom bracket, expressed as a percentage of the total power. Right side power balance of course must then be the same for when the right crank arm is forward of the bottom bracket.

    This is the power balance values the Quarq and Power2Max reports, and also what the Computrainer, Wattbike and SRM systems report via their own data systems."

    Eli Wattbike mittaa tehoa ketjulta, mikä välittää tietysti molempien jalkojen tuottaman kokonaistehon. Jalkojen tasapainon arviointi tapahtuu Alex-cyclen blogissa kuvatun tekniikan mukaisesti kokonaistehon perusteella jakamalla kampikierros kahteen osaan ja vertaamalla niiden tehoja.

    Myös omakohtaisten kokemuksieni perustella Wattbike näyttää vain yhden polaarisen voimakäydän kokonaistehosta eikä omaa käyrää kummallekin jalalle kuten esim. Pioneerin molempia jalkoja erikseen mittaava tehomittari näyttää:


    Wattbiken kokonaistehon polaarikäyrä, joka on vain 'tylysti' jaettu puoliksi vasempaan ja oikeaan jalkaan (mikä antaa suuntaa jalkojen tehobalanssin arviointitekniikasta):

    (kuvat suurenevat klikkaamalla)

    DCRainmaker on videoinut vertailluaan Quarqin ja Garmin Vectorin tehobalanssimittauksista:
    https://www.youtube.com/watch?v=k0i_jV9ygLI
    Testitilanne yhdenjalanpyörityksineen on tietysti hyvinkin keinotekoinen, mutta havainnollistaa mittaustekniikoiden eroa. Quarqin tehobalanssin mittaus perustuu Wattbikeä vastaavaan tekniikkaa kuten Alec-cyclen blogissa todettiin.

  16. #1096
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.704
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    jos olisi Nm-mittari, se kertoisi pyörityksen voiman, siinä ei läskit auttaisi.
    En täysin käsittänyt ylläolevaa. Newtonmetri kuvaa momenttia ja kyllä painavampi kuski polkimella seisoessaan saa aikaan suuremman momentin kuin kevyt kuski.

    Esimerkiksi jos laitat viisi tonnia massaa polkimelle, niin siitä tulee sellainen momentti, että poljinkampi vääntyy mutkalle.

  17. #1097
    Tässä kovasti erilainen lähestymistapa. Mittaus suoraan lihaksesta. Onko tämä nyt sitten voimamittari, tehomittari vai jotain ihan muuta ?
    http://www.mpower-bestrong.com/

  18. #1098
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.133
    Vai ihan perinteinen vaporware?

    Mun käyttämät mittarit mittaavat käsittääkseni vääntömomenttia tai kiertomomenttia (torque) (T) ja kampikierroksia. Näistä saadaan laskettua teho (w) ja muutama muu muuttuja.
    6.7 WTF/kg


  19. #1099
    Esim. Stages mittaa venymäliuskalla voimaa eli newtoneita. Kammen pituuden ollessa about vakio saadaan vääntö kertomalla voima kammen pituudella [N * m = Nm] Jakamalla vääntömomentti kulmanopeudella eli kierrosnopeus sekunnissa * 2π [ 1/s ] saadaan [ Nm / s = J / s = W]

  20. #1100
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Pikkasen pitää vielä paikata: venymäliuska mittaa nimensä mukaisesti venymää. Kun kammen jäykkyys on tiedossa, voidaan laskea millaisella voimalla tuo venymä on saatu aikaiseksi. Siitä sitten momentti kuvailemasi mukaisesti.

  21. #1101
    Jeps. Ja juuri siitä johtuu se, ettei Stagesin ensimmäisessä sukupolvessa ollut hiilikuitukampia. Niillä kun noi jäykkyysominaisuudet on aika paljon monimutkaisempia ja ennalta arvaamattomampia kun alumiinilla.

  22. #1102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    , keksikö joku vielä mistä muualta voimamittaus tehty?
    Ilman nopeudesta:
    http://www.powerpodsports.com

    Löytyi ihan testikin:

    http://www.dcrainmaker.com/2015/08/f...pod-power.html
    30T

  23. #1103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    En täysin käsittänyt ylläolevaa. Newtonmetri kuvaa momenttia ja kyllä painavampi kuski polkimella seisoessaan saa aikaan suuremman momentin kuin kevyt kuski.

    Esimerkiksi jos laitat viisi tonnia massaa polkimelle, niin siitä tulee sellainen momentti, että poljinkampi vääntyy mutkalle.
    Mutta jos halutaan että mittarissa näkyy Nm numeroina, pitäisi kampia pystyä pyörittämäänkin.

    Vääntömomentiin löytyikin laskureita, kun tiedetään kadenssi ja teho niin siitä voidaan helposti laskea vääntömomentti.

    Oman max. vääntömomentin tiedolla luulisi olevan pyöräilijälle suurta hyötyä. Jos max. vääntömomenttia ymmärtäisi talven aikana parantaa, sujuisi kiihdytykset ja mäennousut kesällä kevyemmin. Numeroista kehityksen selvästi näkisi.
    30T

  24. #1104
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Mutta jos halutaan että mittarissa näkyy Nm numeroina, pitäisi kampia pystyä pyörittämäänkin.

    Vääntömomentiin löytyikin laskureita, kun tiedetään kadenssi ja teho niin siitä voidaan helposti laskea vääntömomentti.

    Oman max. vääntömomentin tiedolla luulisi olevan pyöräilijälle suurta hyötyä. Jos max. vääntömomenttia ymmärtäisi talven aikana parantaa, sujuisi kiihdytykset ja mäennousut kesällä kevyemmin. Numeroista kehityksen selvästi näkisi.
    Nyt asiat kimpoilee vähintäänkin sekavan oloisesti. Vaikuttaa siltä, että pitäisi tehdä ero erilaisten mittaustapojen välillä:
    Jos tehoa "mitataan" jollain trainerin pyörimisnopeuteen perustuvalla metodilla, joka käyttää valmistan ilmoittamaa teho/pyörimisnopeus -kuvaajaa tms, silloin asia menee niin kuin yllä kuvailit.

    Jos taas tehoa mitataan esim. kampeen tai polkimeen kiinnitetyllä anturilla (stages, vector jne), ei vääntömomentin mittaus tarvitse pyöritystä kaverikseen. Siihen riittää voima ja vipuvarren pituus, kampien ei tarvitse pyörähtää yhtään astetta.

    Vääntömomentin paranemisen näkee siitä, että samalla kadenssilla saa isommat tehot aikaiseksi.

  25. #1105
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.704
    (Vääntö)momentti ei tarvitse liikettä, vaan se voidaan mitata staattisesta kohteesta. Tietenkin kampi, joka ei liiku, ei tee työtä eikä siten anna ulos tehoa.

  26. #1106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Tietoni perustavat esim. seuraaviin lähteisiin joiden 'paremmutta' jokainen voi arvioida itse

    Wattbiken webbisivut:
    "The Wattbike load cell measurement system is on the chain and works together with a magnet system that tracks pedals."

    Alex-cycle blogi:
    "1. Downstream power balance
    This version of power balance is calculated from the power applied during the time when one or the other crankarm is forward of the bottom bracket, irrespective of which leg or crank arm is applying the forces. In other words, the left side power balance is the net contribution to power from both legs while the left hand side crank arm is forward of the bottom bracket, expressed as a percentage of the total power. Right side power balance of course must then be the same for when the right crank arm is forward of the bottom bracket.

    This is the power balance values the Quarq and Power2Max reports, and also what the Computrainer, Wattbike and SRM systems report via their own data systems."

    Eli Wattbike mittaa tehoa ketjulta, mikä välittää tietysti molempien jalkojen tuottaman kokonaistehon. Jalkojen tasapainon arviointi tapahtuu Alex-cyclen blogissa kuvatun tekniikan mukaisesti kokonaistehon perusteella jakamalla kampikierros kahteen osaan ja vertaamalla niiden tehoja.

    Myös omakohtaisten kokemuksieni perustella Wattbike näyttää vain yhden polaarisen voimakäydän kokonaistehosta eikä omaa käyrää kummallekin jalalle kuten esim. Pioneerin molempia jalkoja erikseen mittaava tehomittari näyttää:


    Wattbiken kokonaistehon polaarikäyrä, joka on vain 'tylysti' jaettu puoliksi vasempaan ja oikeaan jalkaan (mikä antaa suuntaa jalkojen tehobalanssin arviointitekniikasta):

    (kuvat suurenevat klikkaamalla)

    DCRainmaker on videoinut vertailluaan Quarqin ja Garmin Vectorin tehobalanssimittauksista:
    https://www.youtube.com/watch?v=k0i_jV9ygLI
    Testitilanne yhdenjalanpyörityksineen on tietysti hyvinkin keinotekoinen, mutta havainnollistaa mittaustekniikoiden eroa. Quarqin tehobalanssin mittaus perustuu Wattbikeä vastaavaan tekniikkaa kuten Alec-cyclen blogissa todettiin.
    Erittäin mielenkiintoista... Olet siis kokeillut Wattbikeä. Oletko testannut miten esim jomman kumman jalan työntö vaikuttaa polaariseen voimantuottokäyrään ja tuohon kuoppaan joka WB kuvissa näkyy- kokeile. Seuraa miten tehokäyrä käyttäytyy Tuo kuvassasi oleva Wattbike monitori on vanhempi A- malli .
    onnimanni muokkasi tätä : 07.02.2016 at 18.14
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

  27. #1107
    TetedeCourse Guest
    Brim Brothersin powermittari tulee vihdoin ja viimein myyntiin - toimii ainoastaan Speedplay Zero pedaaleissa. Yhden jalan versio tulee maksamaan 440€ ja molempien 880€. Lisää täältä: ​http://www.brimbrothers.com/ Uudet nettisivut aukeavat 11.2 torstaina

  28. #1108
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Brim Brothersin powermittari tulee vihdoin ja viimein myyntiin...
    Täytyy kyllä sanoa, että tuotteen valmistumisen venyminen vuodesta toiseen on kyllä laimentanut omaa intoani. Silloin vuosia sitten Zone vaikutti houkuttelevammalta, mutta nykyään on niin paljon muitakin vaihtoehtoja, että sen voi olla aika vaikeaa löytää paikkaansa markkinoilta. Jos jonkun poljinvalinta muutenkin on jo Speedplay, sattuu omistamaan vain yhdet ajokengät ja ei ole tarvetta laitteen BT-yhteyteen esim.trainerkäytössä, Zone voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
    Rule #1: Obey The Rules

  29. #1109
    ^ Siinä on valittu kohderyhmä tarkkaan. Jotenkin joskus tuntuu, että monissa yritelmissä business on joku muu kuin itse tuote.

    lis: Tässä tehon mittaus on viety kengän sisälle:

    http://luck-bike.es/en/content/25-luck-potentiometer
    30T

  30. #1110
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.704
    Tässä markkinatilanteessa mukaan on erittäin vaikeaa tulla muulla kuin valmiilla, myyntikelpoisella ja toimivalla tuotteella. Lisäksi mukaan tulo vaatii pääomia, koska katteet pienenevät ja pitää päästä heti volyymeihin käsiksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •