GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 19 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 17 18 19 20 21 29 69 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 541 - 570 / 2138

Aihe: Pole Taiga Fatbike

  1. #541
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    Kävin testaamassa Oulun proto-Taigan kaverin kanssa, tehtiin 14km lenkki ja meillä oli vertailukohteena Trek Farley 17.5”.


    Ensivaikutelmat: Eihän tämä ollutkaan niin iso kun oli annettu ymmärtää! Tuntui jopa että Farleyssä olisi ollut enemmän tilaa ohjaamossa ( Taiga: 50mm stemmi, 725mm tanko vs Farley: 80mm stemmi, 720mm tanko). Siirtymissä ja hitaassa vauhdissa Taiga tuntu tahmealle ( johtui varmaan Maxxis Mammutti 4” renkaasta sisurila ja 0.3bar paineilla).




    Metsässä: Siirtymät tuntui heti että Farleyllä on kivempi mennä ja fiilis oli vähä latistunut jo, ei tässä mitään taikamaista ollut. Metsässä homma muuttui, kun runttasi taigaan vauhtia muuttui homma täysin, ajettavuus oli vakaata ja tarkkaa. Siinä missä Farley muuttui pomppivaksi ja hektiseksi, oli Taigalla kiva ajaa, takarengas piti tiessä ja paino jakautui hyvin. Kummankin testikuskin mielestä Taiga suoriutui poluilla paremmin kuin Farley.


    Ajoasento: Taigassa tuntui että voima jää polkimiin, eikä siirtynyt renkaalle. Mutta epäilen rengasta. Polkemisasento muutenkin tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta kuin Farleyssä. Farleyssä istutaan 80%sti penkil ja suurilla lihaksilla pyöritetään kampia, kun Taigassa tuntui että painosta 40% polisi penkillä ja loput jaloilla. Runtatessa vauhtia tuntui pohkeissa ja vatsalihaksissa asti, joka kirjottajalle oli uutta. Tämä oli jotenkin siisti fiilis, jos olis kovassa kunnossa niin tämä pyörä mahdollistaisi vaikka mitä. Farleyssä ajo tuntuu lepposalta, mutta runtatessa en saa vatsalihaksissa asti tuntumaan. (Mistä tämä johtuu?)


    Loppufiiliksiä:
    Ajoasento ei ehkä paras “rento läski fiilistelyyn”, vaan ajo on koko kropan käyttämistä. Minusta tämä oli jotenkin tosi iso plussa.
    L-koko 182cm kuskille olisi paljon parempi. Proto M oli kiva mutta isompi olisi parempi!
    Pyörä herää eloon vasta poluilla ja kovassa vauhdissa. Protossa 68 asteen keulakulma, muuttuessa 66 asteeseen, tarviiko vauhdin olla siis vielä kovempi että siitä tulee eloisaa?
    Pitää käydä sitten testaamassa myös L-koko tuotanto-osilla, mutta kyllä tällästä pitää joululahjaksi toivoa


    Mitä laittaisin omaan taigaan? Pyörä on ajettava agressiivisesti joten painon pudotus renkaista ja vanteista auttaisi tätä. Leveämpi tanko ja lyhempi stemmi tuotantomallissa 780mm ja stemmi 30mm joka on oikein!). Polkutehon parantamista varmaan ovaali 30t (protossa 32t). Penkki oli kyl kova.

  2. #542
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Hyvä raportti ^

    Muutama kommentti pohjautuen omaan protooni:

    -sisurit painaa 400+g/kpl mammutitkin muuttuivat järkevämmiksi tubelesoimalla, saati kun vaihtoi muhkumpaa alle > päätelmäsi erittäin loginen

    - toisina kiekkoina mulla MCarbonit, vielä parempi

    - vaihdoin 32t pyöreän tilalle juurikin 30t ovaalin > päätelmääsi yhdyn jälleen täysin

    - proton penkki oli itselläni alla kaksi lenkkiä.. > jälleen samaa mieltä

    Loppukommenttina rauhalliseen ajoon, ne renkaat tekee paljon, omilla rengastuksillani toimii mainiosti myös hitaammassa möyrinnässä..

    Ja tosiaan, mainitaan nyt taas; tätä yksilöä pääsee ajamaan Tampereella..

  3. #543
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Kävin testaamassa Oulun proto-Taigan kaverin kanssa, tehtiin 14km lenkki ja meillä oli vertailukohteena Trek Farley 17.5”.

    Ensivaikutelmat: Eihän tämä ollutkaan niin iso kun oli annettu ymmärtää! Tuntui jopa että Farleyssä olisi ollut enemmän tilaa ohjaamossa ( Taiga: 50mm stemmi, 725mm tanko vs Farley: 80mm stemmi, 720mm tanko). Siirtymissä ja hitaassa vauhdissa Taiga tuntu tahmealle ( johtui varmaan Maxxis Mammutti 4” renkaasta sisurila ja 0.3bar paineilla).
    Koko ohjaamossa satulasta tankoon ei ole se juttu, vaan reachi, jonka vaikutuksen huomaa vasta seisaaltaan ajettaessa. Maxxiksen Mammothit ovat omalla inhokkilistalla ja tällä hetkellä tykkään Veerubberin mallista, jossa voi pitää aika kovaakin painetta, jolloin rullaavuus on hyvä ja pito myös.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Metsässä: Siirtymät tuntui heti että Farleyllä on kivempi mennä ja fiilis oli vähä latistunut jo, ei tässä mitään taikamaista ollut. Metsässä homma muuttui, kun runttasi taigaan vauhtia muuttui homma täysin, ajettavuus oli vakaata ja tarkkaa. Siinä missä Farley muuttui pomppivaksi ja hektiseksi, oli Taigalla kiva ajaa, takarengas piti tiessä ja paino jakautui hyvin. Kummankin testikuskin mielestä Taiga suoriutui poluilla paremmin kuin Farley.
    Olen ajellut tuolla poluilla joidenkin muiden fatbikemiesten jäljissä tuoreella lumella ja aika paljon on menty ulos polulta hitaissakin mutkissa. Luulen, että tämä epätarkkuus ajettaessa johtuu huonosta ajoasennosta, jolloin tasapainon hallinta pyörän päällä on hankalaa. Taigassahan on aika pysty ajoasento, joten tasapainoilu on helpompaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Ajoasento: Taigassa tuntui että voima jää polkimiin, eikä siirtynyt renkaalle. Mutta epäilen rengasta. Polkemisasento muutenkin tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta kuin Farleyssä. Farleyssä istutaan 80%sti penkil ja suurilla lihaksilla pyöritetään kampia, kun Taigassa tuntui että painosta 40% polisi penkillä ja loput jaloilla. Runtatessa vauhtia tuntui pohkeissa ja vatsalihaksissa asti, joka kirjottajalle oli uutta. Tämä oli jotenkin siisti fiilis, jos olis kovassa kunnossa niin tämä pyörä mahdollistaisi vaikka mitä. Farleyssä ajo tuntuu lepposalta, mutta runtatessa en saa vatsalihaksissa asti tuntumaan. (Mistä tämä johtuu?)
    Pystyssä ajoasennossa otat enemmän tukea vatsalihaksilla, koska et ns. roiku tangossa. Jaloilla ollessa joutuu myös käyttämään keskivartaloa enemmän.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Loppufiiliksiä:
    Ajoasento ei ehkä paras “rento läski fiilistelyyn”, vaan ajo on koko kropan käyttämistä. Minusta tämä oli jotenkin tosi iso plussa.
    L-koko 182cm kuskille olisi paljon parempi. Proto M oli kiva mutta isompi olisi parempi!
    Pyörä herää eloon vasta poluilla ja kovassa vauhdissa. Protossa 68 asteen keulakulma, muuttuessa 66 asteeseen, tarviiko vauhdin olla siis vielä kovempi että siitä tulee eloisaa?
    Pitää käydä sitten testaamassa myös L-koko tuotanto-osilla, mutta kyllä tällästä pitää joululahjaksi toivoa
    Loivalla ohjainkulmalla saadaan tasoitettua painojakaumaa vielä pikkuisen lisää takarenkaalle. Tästä on hyötyä pitoon, jota höttölumella tuntuu tarvitsevan. Loiva ohjainkulma auttaa lisäksi putkelta runtatessa. Keulittavuuteen muutos ei vaikuta mitenkään. En tiedä, mitä muuta eloisuudella tarkoitetaan, mutta itse pidän pyörästä, jolla voi ajaa kovaa ja se ei tee mitään yllätyksiä. Sen verran olen tässä poleksinut Taigalla ja jos leikityttää, niin ajan välillä pitkiä matkoja keula pystyssä, joka on todella vakaata pitkästä CS:stä johtuen. Pitkät sivuluisut alamäessä ovat myös huvittavia, jotka ovat vakaita samasta syystä. Bunnyhoppi on vähän kankeaa vielä jäykästä satulatolpasta johtuen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Mitä laittaisin omaan taigaan? Pyörä on ajettava agressiivisesti joten painon pudotus renkaista ja vanteista auttaisi tätä. Leveämpi tanko ja lyhempi stemmi tuotantomallissa 780mm ja stemmi 30mm joka on oikein!). Polkutehon parantamista varmaan ovaali 30t (protossa 32t). Penkki oli kyl kova.
    Mun proto L painaa nyt tubeleksena ja nastoilla 14kg. Itse kaipaan loiventavia ohjailnlaakerikuppeja takaisin. Täytyy tilata uudet. Lisäksi taidan hommata Blutoon pidennysruodon ja paremman vaimennuspatruunan. Pohjaaminen on jopa vaarallista, koska renkaassa on niin paljon pitoa. Sain melkein tangonpään vatsaan kun innostuin polulla rallaamaan. Pidon menetys ja yhtäkkiä pidon takaisin saaminen tekee ihmeitä.

    Olen vähän alkanut harkita täysjoustofatbiken suunnittelua. Koirankusetuspolut ovat aika lailla jalankulkijoiden ansiosta tosi möykkyistä, joka pistää pudottamaan rengaspainetta. Rengaspainetta pudottessa rullaus heikkenee ja sitä kautta aiheuttaa ärsytystä. Veetiren sivuvalli on lisäsuojattu sen takia, että voisi käyttää matalia paineita ilman kumien rikkimeoa. Paineiden laskeminen vahvalla sivuvallilla tekee taas sen, että rullaus on matalilla paineilla huono. Tää on niin munakana tilanne, jonka mielestäni ainoastaan jousto ratkaisee. Kyllä se jousto vaan tekee pyörästä mukavamman laitteen ajella. Jouston kanssa voisi pitää isompia paineita renkaissa, mikä lisää rullausta. Hyvä jousto luo pitoa ja mukavuutta. Evolinkistä saisi itse asiassa vieläpä aika kevyen täysjoustofätin.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  4. #544
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    61
    piirtele se sit min 4" renkaille. mieluiten optiona vieläkin muhkumpaa (sitä kansa haluaa, joskaan ei välttämättä tarvitse, ainakaan täpärissä).

  5. #545
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Juu ei mitään semiläskiä.
    Itse en täpäriläskille näe tarvetta. En edes joustavalle kepille nokalla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Olen ajellut tuolla poluilla joidenkin muiden fatbikemiesten jäljissä tuoreella lumella ja aika paljon on menty ulos polulta hitaissakin mutkissa. Luulen, että tämä epätarkkuus ajettaessa johtuu huonosta ajoasennosta, jolloin tasapainon hallinta pyörän päällä on hankalaa. Taigassahan on aika pysty ajoasento, joten tasapainoilu on helpompaa.

    On tainnu olla mun jälkiä.

    Just kun tuolla puuterissa taiteilin ja Fatboyn keula meni omia polkujaan, mieleen itseasiassa tuli ajatus "kuinkahan Polen geolla tästä mentäis?"
    Ajatustasolla ainakin uskon Taigan geon auttavan etenemisessä lumihangessa(kin). Spessu on hyvin poukkoileva ja epävakaa. Tai voi olla myös väärin ajettu.

    Edit: ja tosiasiahan on se että kuskihan sitä pyörää vie. Mua vie joskus pyörä. Kertonee jotain.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Rengaspainetta pudottessa rullaus heikkenee ja sitä kautta aiheuttaa ärsytystä.
    Eikä kun kyyti pehmenee ja aiheuttaa mielihyvää.

  6. #546
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Ihan ajatuksena täpäriläskistä, en ole sellaisella koskaan ajanut, mutta noista optioista.

    Täpäri on väkisinkin jäykkää läskiä painavampi joten en oikein näe ideaa suunnitella sitä mahdollisimman isoja renkaita silmälläpitäen koska ne tuo vielä enemmän painoa ja toisaalta joustoa saadaan muualta kuin renkaista.
    Tietysti 27.5" kiekot olisi hyvä sopia, eli suht isohalkaisijaisen mahtuminen olisi olennaista. Tähän liittyen kannattaa miettiä mitä kuluttajat haluaa. Maailma on jo aika täynnä 26" läskejä mutta 27.5" on vielä uutuus. Ja ainakin Ski joka jonkun verran tietää läskillä kisaamisesta, piti kevyemmin rullaavaa 27.5" melkeinpä ylivertaisena jos puhutaan urheilullisesta ajosta.
    Mutta en ole mikään markkina-analyytikko ja tietäjä tässä(kään) asiassa joten noi nyt oli vaan omia ajatuksia.

  7. #547
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ihan ajatuksena täpäriläskistä, en ole sellaisella koskaan ajanut, mutta noista optioista.

    Täpäri on väkisinkin jäykkää läskiä painavampi joten en oikein näe ideaa suunnitella sitä mahdollisimman isoja renkaita silmälläpitäen koska ne tuo vielä enemmän painoa ja toisaalta joustoa saadaan muualta kuin renkaista.
    Tietysti 27.5" kiekot olisi hyvä sopia, eli suht isohalkaisijaisen mahtuminen olisi olennaista. Tähän liittyen kannattaa miettiä mitä kuluttajat haluaa. Maailma on jo aika täynnä 26" läskejä mutta 27.5" on vielä uutuus. Ja ainakin Ski joka jonkun verran tietää läskillä kisaamisesta, piti kevyemmin rullaavaa 27.5" melkeinpä ylivertaisena jos puhutaan urheilullisesta ajosta.
    Mutta en ole mikään markkina-analyytikko ja tietäjä tässä(kään) asiassa joten noi nyt oli vaan omia ajatuksia.
    27.5" plussaako tarkoitat? Sellainen meillä on täpärinä.

    En tiedä yhtään olisko täpäriläskille tarvetta markkinallisesti. Sen tietää sitten jos sellasen tekee

    Itseäni ei paino huoleta kovinkaan paljon, koska jousto tekee ajon yleensä helpommaksi ja tasapainottaa näin painoeroa.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  8. #548
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Just kun tuolla puuterissa taiteilin ja Fatboyn keula meni omia polkujaan, mieleen itseasiassa tuli ajatus "kuinkahan Polen geolla tästä mentäis?"
    Ajatustasolla ainakin uskon Taigan geon auttavan etenemisessä lumihangessa(kin). Spessu on hyvin poukkoileva ja epävakaa. Tai voi olla myös väärin ajettu.
    Hanhitaival?

    Käy hakemassa koeajolle, niin sillä se selviää
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  9. #549
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    61
    hyviä pointteja yllä. tosin tulee muistaa myös että kuluttajat ei aina osta sitä mikä toimii vaan sen minkä mieltävät hyväksi.. taigahan tuomittiin jo ennen ensitestiä surkeaksi koppuraksi joka ei käänny yms (joo eihän se nyt ihan noin järkästi mennyt mutta..), tämä ketju hiljeni kun kukaan koeajolla käyneistä ei lytännytkään pyörää. 27.5 on hyvä ajatus mutta kuka sen sitten ostaa? evolink pohjain fatti saattaisi olla fiksu veto varsinkin jos ei vaadi kovasti muutoksia (kallista ) jotta se saadaan kuluttajalle, kovin paljoa ei sais hinta enskamalleista ainakaan nousta jos myyntiä ajattelee. toimiva resepti jo nyt tuo evo, vaikkei se polelinkkikään huono ole varsinkaan jos vähänkin painovoima avustaa etenemistä.

  10. #550
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Hanhitaival?

    Käy hakemassa koeajolle, niin sillä se selviää
    Mä tunkkailin viimeksi Myllyjärven suunnalta ladun majalle. Teivaalantieltä lähtevä polku on puuterilumella kohtuu haastava.
    Koeajolle kyllä tullaan Taiga hakemaan, en tosin tiedä milloin.

  11. #551
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mä tunkkailin viimeksi Myllyjärven suunnalta ladun majalle. Teivaalantieltä lähtevä polku on puuterilumella kohtuu haastava.
    Koeajolle kyllä tullaan Taiga hakemaan, en tosin tiedä milloin.
    sun jälkiä oli hyvä seurata
    joskin vain osan matkaa ajoin

  12. #552
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    27.5" plussaako tarkoitat? Sellainen meillä on täpärinä.

    En tiedä yhtään olisko täpäriläskille tarvetta markkinallisesti. Sen tietää sitten jos sellasen tekee

    Itseäni ei paino huoleta kovinkaan paljon, koska jousto tekee ajon yleensä helpommaksi ja tasapainottaa näin painoeroa.
    Täpäriläskiä tarkoitin. Siis 27.5x3.8" renkailla olevaa. Ja, taas ihan ajatuksena, ehkä miettisin sitä vielä niin että 29+ menisi samaan runkoon ja näin olisi täpäriläskiin "kesäsetup" samalla.

    Toisaalta on vähän ihmetyttänyt kun juuri kukaan muu rengasvalmistaja ei kai ole lähtenyt Bontragerin jälkiä seuraamaan ja tuonut omaa 27.5x3.8:a markkinoille (no on kai joku kaakkoisaasialainen tehdas kyllä tuonut mutta ei mikään tunnetumpi) ja tämä toisaalta vähän viittaisi siihen että 27.5" läskin jalansija ei ainakaan vielä ole vahva.

    Kun Canyonin uudet Dudet, siis osa niistä, antoi aika pitkään odotuttaa itseään niin ajattelin että syy on se että he lanseeraavat oman 27.5" läskinsä ja nappaavat kunnon palan markkinoista kohtuuhintaisella kuitu27.5":lla.
    Varmaankin on asiaa tuumittu mutta se olisi vaatinut Schwalbelta ko kumin markkinoille tuomisen ja ehkä investoinnin suuruus suhteesssa näkymiin ei vakuuttanut.

  13. #553
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    ^ sen mitä 29" Polea kattelin en yhtään ihmettelis vaikka nuo 27,5 3.8" menis siihen. Sen verran hyvän näkösesti on tilaa.
    Hodag 3.8", Halkaisija 745, leveys 93. I45 kehällä jos vaikka Leo jaksaa mittailla?

  14. #554
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    ^ sen mitä 29" Polea kattelin en yhtään ihmettelis vaikka nuo 27,5 3.8" menis siihen. Sen verran hyvän näkösesti on tilaa.
    Hodag 3.8", Halkaisija 745, leveys 93. I45 kehällä jos vaikka Leo jaksaa mittailla?
    Jaksoinhan minä. Näyttäs menevän... mutta sivuttaissuunnassa kyllä olis just eikä melkein. 3.8" kapeampia kun lähtee sovittelemaan, niin kaikki käy. 3.8" jos haluais laittaa, niin pitäisi käyttää eri keskiöstandardia. 83mm keskiöllä sais chainstayt levitettyä ja siihen mätsäis nätisti 157mm takanapa.

    https://www.instagram.com/p/BBDOZKqunQh/

    Taas menee sitten keulojen sipivuus ohisektorille. Mikä siellä toimis?

    Isoin ohisektori on tollasen tarve. Pitoja olis aivan törkeästi

    Ajeltiin 27.5 3" renkailla tänään. Plussakoko soveltuisi hyvin talviajoon kaupungissa. Trailille ei oikein ollut asiaa. Taigalla oli ilo losotella kun tuli vähän suojalunta päälle. Ylämäet jne menivät kuin kesällä
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  15. #555
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Täpäriläskiä tarkoitin. Siis 27.5x3.8" renkailla olevaa. Ja, taas ihan ajatuksena, ehkä miettisin sitä vielä niin että 29+ menisi samaan runkoon ja näin olisi täpäriläskiin "kesäsetup" samalla.

    Toisaalta on vähän ihmetyttänyt kun juuri kukaan muu rengasvalmistaja ei kai ole lähtenyt Bontragerin jälkiä seuraamaan ja tuonut omaa 27.5x3.8:a markkinoille (no on kai joku kaakkoisaasialainen tehdas kyllä tuonut mutta ei mikään tunnetumpi) ja tämä toisaalta vähän viittaisi siihen että 27.5" läskin jalansija ei ainakaan vielä ole vahva.

    Kun Canyonin uudet Dudet, siis osa niistä, antoi aika pitkään odotuttaa itseään niin ajattelin että syy on se että he lanseeraavat oman 27.5" läskinsä ja nappaavat kunnon palan markkinoista kohtuuhintaisella kuitu27.5":lla.
    Varmaankin on asiaa tuumittu mutta se olisi vaatinut Schwalbelta ko kumin markkinoille tuomisen ja ehkä investoinnin suuruus suhteesssa näkymiin ei vakuuttanut.
    Millä 27.5 läskin tarvetta on perusteltu?
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  16. #556
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Millä 27.5 läskin tarvetta on perusteltu?
    Se on läski niille jotka haluu läskin koska läski on makee, mut ne ei haluu läskii koska läski ei rullaa.

  17. #557
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Millä 27.5 läskin tarvetta on perusteltu?
    Olen ymmärtänyt 27.5 läskin perusteluiksi:

    -pienempi vierintävastus.
    -pienempi taipumus selfsteeringiin.
    -kevyempi
    -pienemmät pyörivät massat -> parempi kiihtyvyys.
    -hyvä esteiden ylityskyky(johtuu isosta halkaisijasta)

    Eli 26":n hyvät puolet mutta ei sen huonoja puolia ja lisäksi parannuksia.

    En ole tuota 27.5" koeajanut, em argumentit olen kuullut asiaa paremmin tuntevilta.

    Mutta kuten edempänä asiaa tuumin ja se mitä näkyy kun ympärilleen katselee niin ei, tietääkseni, Trekin ohella ole kukaan juurikaan 27.5" vielä lanseerannut joten ei se mikään varma bisnes ainakaan vielä ole. Mutta luulen että, jos ei vielä suunnittelupöydällä asti, niin monenkin suunnitteljan ajatuksissa 27.5" on mutta ensin halutaan katsoa minkä vastaanoton se saa. Sama varmaan on tilanne myös komponenttivalmistajilla.

    Kannattaahan noita mielessä pyöritellä kun muulta kiireemmältä ehtii, mutta päätös aivan uuden rengaskoon omaavan ja melko uuden tyyppisen pyörän valmistukseen ottamisesta on hyvin iso ja vaatii monen asian osumisen kohdalleen. Sitä ei hätäisesti voi eikä kannata tehdä.

  18. #558
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Eli 26":n hyvät puolet mutta ei sen huonoja puolia ja lisäksi parannuksia..
    Paitsi pehmeällä lumella tai suolla yms ei varmaankaan pysy pinnalla ihan yhtä hyvin kuin isot 26" läskipallot.

  19. #559
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Juuri niin. Tota minäkin ajattelin kun 27.5":n kehuja kuuntelin. Ja samoin se että jos on jäykkä keula ja haarukka vielä vähän joustamaton niin käsille tulee patikossa selvästi enemmän 3.8" kumilla kuin jollain ison ilmatilan kumilla.

    Eli painopiste on selvästi enemmän urheilullisessa ajossa monikäyttöisyyden ja vähän myös mukavuudenkin kustannuksella.

  20. #560
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^ Eli turhat. Ottaisin mieluummin 24x6.0 kumit.

  21. #561
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Jos Polella on mietinnässä täysjoustopyörä, 27.5+" -27.5" läski, niin en oikein usko että siinä kovin tärkeänä pidetään etenemiskykyä pehmeässä, siis hangessa tai suossa. Ja näin jotain 5"-6" rengaskokoa.

    Läskipyöräsarjassa, esimerkiksi Syöte MTB, on molemmat renkaat oltava vähintään 3,7" leveitä.

    Jos itse olisin plustäpäriä miettimässä niin tutkisin mitä mahdollisuuksia on saada tarvittava tila kilpailuvaatimukset täyttäville renkaille. Siis, onko se järkevästi mahdollista niin että tulos on toimiva ja monikäyttöisempi, vai menetetäänkö jotain muuta oleellista joka tekisi homman kannattamattomaksi. Fillari-lehden jutussa sanottiin Trekin Stacheen, joka tosin on 29+, mahtuvan 3.5" renkaat joten kaukana "pluspyörissä" ei 3.8" mahtumisesta olla.

    Ja tietysti lopuullinen vastaus muutoksien tekemisen kannattamiseen ei selviä ihan näin yksioikoisesti koska lopputulos pitäisi olla myös myyvä. Sitä on varmasti vaikeampi tietää.
    Alkuvaiheessa on varmasti parempi keskittyä varmoihin ja kassavirtaan antaviin tuotteisiin.

    Uskon että monenlaisia vaihtoehtoja on jo Polella puntaroitu.

  22. #562
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jos Polella on mietinnässä täysjoustopyörä, 27.5+" -27.5" läski, niin en oikein usko että siinä kovin tärkeänä pidetään etenemiskykyä pehmeässä, siis hangessa tai suossa. Ja näin jotain 5"-6" rengaskokoa.

    Läskipyöräsarjassa, esimerkiksi Syöte MTB, on molemmat renkaat oltava vähintään 3,7" leveitä.

    Jos itse olisin plustäpäriä miettimässä niin tutkisin mitä mahdollisuuksia on saada tarvittava tila kilpailuvaatimukset täyttäville renkaille. Siis, onko se järkevästi mahdollista niin että tulos on toimiva ja monikäyttöisempi, vai menetetäänkö jotain muuta oleellista joka tekisi homman kannattamattomaksi. Fillari-lehden jutussa sanottiin Trekin Stacheen, joka tosin on 29+, mahtuvan 3.5" renkaat joten kaukana "pluspyörissä" ei 3.8" mahtumisesta olla.

    Ja tietysti lopuullinen vastaus muutoksien tekemisen kannattamiseen ei selviä ihan näin yksioikoisesti koska lopputulos pitäisi olla myös myyvä. Sitä on varmasti vaikeampi tietää.
    Alkuvaiheessa on varmasti parempi keskittyä varmoihin ja kassavirtaan antaviin tuotteisiin.

    Uskon että monenlaisia vaihtoehtoja on jo Polella puntaroitu.
    Jos pole on kuulolla, niin mua ainakin kiinnostaisi 29+ täpärinä ja jollain 3.5" kumeilla.

  23. #563
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jos Polella on mietinnässä täysjoustopyörä, 27.5+" -27.5" läski, niin en oikein usko että siinä kovin tärkeänä pidetään etenemiskykyä pehmeässä, siis hangessa tai suossa. Ja näin jotain 5"-6" rengaskokoa.
    27.5+ renkaat menee kaikkiin Polen evolink pyöriin. Ei alle 3" renkaissa tosiaan pehmeässä eteneminen se juttu. Siinä haetaan enemmän pitoa ja rullaavuutta verrattuna kovempiseinämäiseen pyörään. 27.5+ on jotenkin koitettu markkinoida jonkin sortin retkipyöräksi, mutta minusta se sopii tietyissä mittapuissa paremmin allrounderiksi, koska renkaissa on hyvä rullaavuus ja ylimenokyky.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  24. #564
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Jos pole on kuulolla, niin mua ainakin kiinnostaisi 29+ täpärinä ja jollain 3.5" kumeilla.
    Täytyy katsoa, jos alkaa tulemaan sellaisia keuloja, johon 29+ mahtuisi mukaan. MRP:n stageen se mahtuisi, mutta tuo chainstay -ongelma täytyy ratkoa ensin. 83 keskiöllä tämänkin voisi ratkaista. Täytyy miettiä asiaa.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  25. #565
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Manitou Magnum keulaan mahtuu 29 x 3,4” rengas kevyesti, jos joku joskus sellaisen renkaan keksii. http://www.manitoumtb.com/products/forks/magnum/

  26. #566
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Just kun tuolla puuterissa taiteilin ja Fatboyn keula meni omia polkujaan, mieleen itseasiassa tuli ajatus "kuinkahan Polen geolla tästä mentäis?"
    Ajatustasolla ainakin uskon Taigan geon auttavan etenemisessä lumihangessa(kin). Spessu on hyvin poukkoileva ja epävakaa. Tai voi olla myös väärin ajettu.
    Mä oon kans miettiny tätä. Pitkä akseliväli tuo tietysti suuntavakautta, mutta ainakin Mondrakerissa olematon stemmi tekee ohjauksesta todella terävän. Se on tietysti hyväkin juttu, mutta haittapuolena se reagoi huomattavan terävästi alustan muotoihin. Tuolla hangessa puskiessa ja madellessa monessa tilanteessa meinaa keula "karata alta" tai rengas kääntyä poikittain. Vanhat urat uuden hangen alla muljuttaa pyörää ikävästi. Mietin olisiko kuitenkin hitaamman ohjauksen (ainakin pidempi stemmi, millä muulla siihen vaikutetaan, isompi trail?) pyörä lopulta helpompi ajaa...? Toinen mitä mietin on tuo painon jakautuminen etupyörälle. Siellä pitäisi olla myös pitoa ja toisiko lyhyempi runko ja pidempi stemmi ylävartalon painoa enemmän eturenkaan päälle. Tähän vaikuttaa tietty myös se satulakulma ja chainstay pituus yms. Pitäisi nyt päästä testaamaan semmoista perinteisellä geolla olevaa läskiä ennen Taigan rungon hankkimista .
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  27. #567
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    Terävää ohjausta hidastetaan loivalla keula kulmalla ja leveällä tangolla. Pitoa saa varmaan vähentämällä edestä rengas paineita (toimii ainakin perus geo läskeissa, tosin selfstearing)

    Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

  28. #568
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Mä oon kans miettiny tätä. Pitkä akseliväli tuo tietysti suuntavakautta, mutta ainakin Mondrakerissa olematon stemmi tekee ohjauksesta todella terävän. Se on tietysti hyväkin juttu, mutta haittapuolena se reagoi huomattavan terävästi alustan muotoihin. Tuolla hangessa puskiessa ja madellessa monessa tilanteessa meinaa keula "karata alta" tai rengas kääntyä poikittain. Vanhat urat uuden hangen alla muljuttaa pyörää ikävästi. Mietin olisiko kuitenkin hitaamman ohjauksen (ainakin pidempi stemmi, millä muulla siihen vaikutetaan, isompi trail?) pyörä lopulta helpompi ajaa...? Toinen mitä mietin on tuo painon jakautuminen etupyörälle. Siellä pitäisi olla myös pitoa ja toisiko lyhyempi runko ja pidempi stemmi ylävartalon painoa enemmän eturenkaan päälle. Tähän vaikuttaa tietty myös se satulakulma ja chainstay pituus yms. Pitäisi nyt päästä testaamaan semmoista perinteisellä geolla olevaa läskiä ennen Taigan rungon hankkimista .
    Keulakulma, stemmi, offset, reach, satulakulma, chainstay, rengas ja tanko vaikuttavat yhdessä käännettävyyteen. Ei pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä yhdestä tapauksesta, koska se ei pidä paikkaansa välttämättä toisessa kokoonpanossa.

    Taigan tapauksessa lyhyt stemmi poisti hurjasti renkaan itsehjautuvuutta. Ohjaus on nyt balanssissa tai ainakin tuntuu normaalilta maastopyörältä.

    Puuterissa ei ole vielä yksikään eturengas pitänyt täydellisesti ja takarenkaallekkin pitäisi painoa saada. Tärkeäksi olen havainnut sen, että pyörän päällä voidaan säädellä painopistettä mahdollisimman helposti. Tähän auttaa pitkä akseliväli.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  29. #569
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Terävää ohjausta hidastetaan loivalla keula kulmalla ja leveällä tangolla. Pitoa saa varmaan vähentämällä edestä rengas paineita (toimii ainakin perus geo läskeissa, tosin selfstearing)

    Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
    Leveä tanko jeesaa kyllä. Itsellä 720mm+20mm jatkot päissä eli 760mm. Stemmi 50mm 25asteen nousulla.
    Keulakulma on Fatboyssa mitä on.
    Toki stemmin nousukin aiheuttaa omansa, mä nyt vaan en halua ajaa millään xc-geolla.

    Rengaspaineiden vähentäminen ei auta tarkoittamaani ongelmaan perustasolla. Pitoa sillä toki saa, ensin pitäis vaan saada painoa sinne keulalle.
    Ja uskon että se pidempi akseliväli jeesaa tässä. Samoin se, jos painopiste on jo valmiiksi keskemmällä pyörää.
    Selfsteeringhän ei ole ongelma, jos on sopiva rengas.

  30. #570
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Tuli sen verran erikoinen näky vastaan ihan tässä kotikulmilla, että jäätiin lenkin ohessa kuvailemaan. Viime kerralla hujautin ohi ihan miettimättä. Tällä kertaa jäin lenkkiseuraa odottelemaan kun kaatuilivat offcamberissa. Vilkaisin sivuun vahingossa ja huomasin luonnon valuttaneen melkoisesti vettä kallion läpi. Lisää kuvia: https://www.facebook.com/polebicycle...43798625742823

    For all cycles of life - www.polebicycles.com

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •