ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 209 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 109 159 199 207 208 209 210 211 219 259 309 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.241 - 6.270 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janne kuivakangas Katso viesti
    Tänään kävin tossa ajamassa niin pisti miettimään nää Veetree Snowshoe 26x 4.5 kumit mitkä on nyt alla et Höttölumessa on kyl aika kehno mnee. .mut muuten kun kävelty tai pakattu niin hyvin mnee. .tiijä sit auttas ko jos päästäs aika pienex paineet. Mites muilla on.?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
    Onko ne kuinka leveät? Ite ajelin tänään parissa kohtaa suht. samaa umpista 2x Loulla, eilen "matalat" paineet, tänään n. 25 jalkapumppupumppausta enemmän (tarkka tieteellinen yksikkö) per rengas, alko mittari lähestyyn jo 1bar viivaa. Huomattavasti hankalampi ajaa höttösessä, samoin umpiseen itse tehtyä polkua, ei meinannu pysyä jäljellä.

Pitäis se mittari hommata/rakentaa niin ois vähän parempi speksailla ja hakea sopivia paineita. Työmatkalla sen verran paljon pyörätietä että käy omilla jaloilla kuntoilusta noi lähes 1bar paineetki.

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

4.5 puolikaat. .on noi alkuperäset Taiwan kumit 4.9..mut vaihoin just painon takia..Vaikuttaa ko kumin paino tohon Ja oisko pitänyt pitää noi orrkis talven .?

4.5 puolikaat. .on noi alkuperäset Taiwan kumit 4.9..mut vaihoin just painon takia..Vaikuttaa ko kumin paino tohon Ja oisko pitänyt pitää noi orrkis talven .?

Mitattuna? Eiks noissa joissaki Snowshoessa ollu paljonki heittoa?

Omat 4.8" Lou on nyt n. 4.6" 100mm vanteella..

4.5 Snowshoe on aika kapea (3FATin oli noin 90mm nappulasta nappulaan) pikemminkin 4" renkula. Mutta on siinä korkeutta suht hyvin. Ehdottomasti kannattaa tiputtaa paineita jos ajaa höttölumella. Reilusti alle 0,5bar toiminee ja vaaditaankin parhaaseen pitoon.

Mulla on 100mm vanne niin mnee pikkusen yli..okei kiitos pitää kokeilla. .

Itse tilasin JJ 4,8 LiteSkinit viime kesäksi, tulivat tänään. Painot 1257g ja 1233g. Tuo kevyempi rengas on kaiken lisäksi ylikokonenkin, bead to bead mitta on 4mm isompi, kuin Bud, Lou ja isoKnard. Silti täytettynä se on selkeästi kapeampi, kuin Surlyn renkaat, epäilen että tämä johtuu siitä, että JJ:n runko ei veny samalla tavalla, kuin Surlyn renkaiden rungot. Läpimitta on sentään sama, tai JJ on ehkä millin korkeampi. JJ:n kuvion leveys "litistettynä" on reilusti kapeampi. Toisen renkaan bead to bead mitta on sama, kuin Surlyn 4,8 renkaissa.

Tässä ne ovat rinnakkain, molemmissa 10psi paine:

Harvassa on nappulat kun vierekkäin isoknardiin vertaa, mielenkinnolla odotan sun ajokokemuksia/raporttia.. Clownshoella, eikövain? Eli luokkaa 120-121mm?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ehkä kannattaisi harkita yhden Budin hankkimista etukumiksi just haastavampiin lumikeleihin ja on siitä iloa rospuuttoaikoinakin ja hyvin rullaavana voi halutessa sitten ajaa loppuun kesällä. Ja Bud on BestGrip-nastoilla helppo nastoittaa jos tuntuu että piikkejä tarvii.
    Minäkin juuri tuskailin JJ4,0:n huonoa sivuttaispitoa puuterilumessa. Alunperin oli aikomus nastoittaa nuo, mutta tällä kokemuksella tuntuu siltä, että eteen pitäisi joku muu aihio ottaa jos talvirengasta rakentaa. Näinköhän Prisman Nicetrackeista nyppimäni nastat pysyvät Budin halkaistuissa nappuloissa?

^^ Joo, CS vanteella. JJ:n runko on 118mm, isoKnard – 120mm 10psi mittauspaineella.

Tänään kävin tossa ajamassa niin pisti miettimään nää Veetree Snowshoe 26x 4.5 kumit mitkä on nyt alla et Höttölumessa on kyl aika kehno mnee. .mut muuten kun kävelty tai pakattu niin hyvin mnee. .tiijä sit auttas ko jos päästäs aika pienex paineet. Mites muilla on.?

Eilen hieman tamppautuneita polkuja kävin snowshoella ajelemassa. Paineet takana 0,5 ja edessä 0,4bar. Meni tasaisella ihan ok, mutta jos vähäkin jyrkempi nousu sattu ni pito loppu. Eturenkaana sivuttainen pito on kyllä riittämätön.
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

Jep niin tekee ☺yritettävä ajella. .Kesällä toimii hyvinkin..ei viitsi vaiheilla koko ajan. .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Näinköhän Prisman Nicetrackeista nyppimäni nastat pysyvät Budin halkaistuissa nappuloissa?
    Kyllä ne siinä aika hyvin pysyy kun et sillä hirveästi lukkojarruttele. Oikean syvyinen nastan reikä on tärkeä. Kannattaa tehdä niin että teet "koereikiä" ja koenastoitat vähän sinne tänne alkuun niin jos tulee liian syvä reikä ja nasta menee liian syvälle niin ei ole ihan vierekkäin montaa tämmöistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Jaahas, huomiseksi on luvassa vesisadetta eli se tarkoittaa sitten konkreettisesti sitä, että meikäläisen ajot on ajettu. Tähän asti olen pärjännyt Jumbo Jim edessä ja Nate takana tuolla puuterilumipoluilla, mutta vaikkei ole kristallipalloa tiedän jo nyt, että edes paineilla pelaaminen ei mua pelasta.
    No, Icebugit jalkaan ja hölkkäharrastus alkakoon
    Millä kelillä nämä vehkeet sitten kulkee? Vai mitä tarkotit?
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

Oliko jollain kokemusta Budista edessä ja takana? Pahiksella ainakin. Eteen varmaan cornering ja taakse propulsion? Riittäneeköhän pito talviajoihin takana miten hyvin? Lou ei oikeen kiinnostaisi, jotta pyörä rullaisi edes jotenkin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Edessä ja takana mulla on noi kesällä. Talvella Lou takana.
    Ainakaan nokalla (kesällä) en havainnu käänteentekevää eroa Cornering vs. Propulsion.
    Takana ollut aina Propulsionissa. Toimii mukavan eleettömästi. En oo vaivautunu kokeilemaan toistepäin.
    Edessä kokeilun jälkeen jäi Corneringiin.

Luulisin että toimii talvellakin takana ihan ok. Ehkä ihan pikkasen joutuu Loun veto-/jarrutuspidosta tinkimään. Ainakin pehmoisella alustalla.
    Toki taas sivuttaispito on Budissa paljon parempi. Auttaa takanakin; ei luistele sivulle.
    Loulla ajoittain "parempi" vetopito kusee kun rengas lähtee alta sivulle.

Saattaa olla että itellekin tulee seuraavaksi Bud taakse myös talvelle.

Edit: mulla siis talvirengastus nastoilla. En kyllä pidä Loutakaan hirveän tahmaisena takana talvella.
    Rullaus on ihan ok. Kelvipaineilla siis.

Jos ei nastoja laita niin Bud/Bud-kombollahan pääsee mainiosti läpi vuoden. (y)

Kuulostaa tuonkin perusteella, että tuo Bud/Bud -kombo voisi olla mun ajoihin ihan hyvä setti. Nastoja en ajatellut laittaa. Muita vaihtoehtoja takarenkaaksi voisi olla IsoKnard ja ehkä mielenkiintoisimpana vaihtoehtona tuo 4,8" Jumbo Jimi SnakeSkinillä nyt kun niitä on alkanut saamaan. Pito tietty olisi varmaan takanakin huonompi kuin Budilla, mutta houkuttaa kokeilemaan myös tuo edullisempi hinta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kuulostaa tuonkin perusteella, että tuo Bud/Bud -kombo voisi olla mun ajoihin ihan hyvä setti. Nastoja en ajatellut laittaa. Muita vaihtoehtoja takarenkaaksi voisi olla IsoKnard ja ehkä mielenkiintoisimpana vaihtoehtona tuo 4,8" Jumbo Jimi SnakeSkinillä nyt kun niitä on alkanut saamaan. Pito tietty olisi varmaan takanakin huonompi kuin Budilla, mutta houkuttaa kokeilemaan myös tuo edullisempi hinta.
    Varmaan JJ:n miedonmatalilla nappuloilla jossain urbaaneilla väylillä pärjää, mutta siellä missä saa puhkoa itse omat uransa on no-go kumi. Viime talvena mulla oli edessä Lou ja kun nyt tämäntalvisia rimpuiluja JJ:n kanssa ajattelee niin harmittaa että myin Loun pois. Miksi Lou edessä ? Oli siksi kun äksäksällästä alle 90 ekuun sai.
    Kesäkumina JJ erittäin kiva rengas, en muita alle laittais, mutta nyt kaukana siitä. Kun ei pidä niin ei pidä. Ja se on ihan ymmärrettävää kun niitä finnejä kulutuspinnassa katselee. Harvassa ja matalia.
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

Höttölumitestit jatkuu, nyt plussakeli. Bud+Lou+100mm vanne, 0,2bar + 0,2bar. Yllättävän hyvin etenee ja ohjauskin toimii. Tasapainoiluahan tuo homma toki välillä on mutta pirun hauskaa. Jouluna oli aika samanlainen keli mutta vähemmän lunta ja isoKnard oli aivan katastrofi tähän verrattuna. Kuvio heti tukossa.

Snowshoe toimi nyt + kelillä todella hyvin päästin kyl ilmoja. .pikkusen kauheesti ei voi kun on noi kevyt sisurit. .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kuulostaa tuonkin perusteella, että tuo Bud/Bud -kombo voisi olla mun ajoihin ihan hyvä setti.
    Varmaan kahdesti kirjoittanut analyysin Bud-Bud kumeista tähän ketjuun, mutta en jaksa ettiä, niin tässä uudelleen: Minusta merkittäviä ongelmia on jyrkissä alamäissä, joissa Bud takana muuttuu pulkaksi turhan herkästi, eli kun lepokitka irtoaa, niin liukuessa mennään sitten täysiä ilman mitää pitoa. Kuluneella renkaalla tämä ilmiö pahenee vielä selvästi.

Cornering - Propulsion suunnan eron huomaa parhaiten paljaissa kallionousuissa, jossa cornering suuntaan vetopito on tiukka kovemmassa väännössä, kunnes loppuu äkisti. Propulsion suunnassa kumi alkaa sortaa ja luistaa paljon aikaisemmin vaikka ei täysin tyhjää vielä polkaisekkaan. Sama ilmiö on jarruttaessa, mutta toisinpäin. Ite pidän jämptistä pidosta ylämäessä ja jarruttaessa äkillinen pidon menetys on taas huonompi. Siksi molemmissa päissä Budit cornering suuntaan kesällä. Talvella laitan Loun suosiolla taakse, vaikka onkin siirtymällä ihan helvetin raskas ajaa Budiin verrattuna.

Se mikään raskas ole, miul on molemmissa päissä

Ite pudotin työmatkalle Lou+Lou-setin kelvipaineista vähän pois, mittaria ei oo, mutta normaalilenkitystä kovemmat vielä oli. Suht. ok rullasi vielä semikovalla (vain 5cm luokkaa lunta pyörätiellä), kunnes tupsahti jäälle jossa oli 20-30cm höttölunta. Ei rullannu. Eikä kulkenu. Ainaki 5 kertaa joutu jalkautuun ku ei vaan päässy eteenpäin, mukava oli lähteä paikaltaan uusiksi liikkeelle.. Mutta varmasti väärin ajettu, näillä reisillä ei taida voida ajaa oikein.

Eilen juuri spekuloin että pitäis 2XL:ää harkita ku lunta tulossa ja kyllähän tuo tänään ainaki ois voinu olla voittajavalinta. Ja varmaan huomennaki, tuskinpa tuo lumi ihan heti vähenee ku koko ajan tulee lisää.. käypähän kuntoilusta tuo joen ylitys..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Varmaan kahdesti kirjoittanut analyysin Bud-Bud kumeista tähän ketjuun, mutta en jaksa ettiä, niin tässä uudelleen: Minusta merkittäviä ongelmia on jyrkissä alamäissä, joissa Bud takana muuttuu pulkaksi turhan herkästi, eli kun lepokitka irtoaa, niin liukuessa mennään sitten täysiä ilman mitää pitoa. Kuluneella renkaalla tämä ilmiö pahenee vielä selvästi.

Cornering - Propulsion suunnan eron huomaa parhaiten paljaissa kallionousuissa, jossa cornering suuntaan vetopito on tiukka kovemmassa väännössä, kunnes loppuu äkisti. Propulsion suunnassa kumi alkaa sortaa ja luistaa paljon aikaisemmin vaikka ei täysin tyhjää vielä polkaisekkaan. Sama ilmiö on jarruttaessa, mutta toisinpäin. Ite pidän jämptistä pidosta ylämäessä ja jarruttaessa äkillinen pidon menetys on taas huonompi. Siksi molemmissa päissä Budit cornering suuntaan kesällä. Talvella laitan Loun suosiolla taakse, vaikka onkin siirtymällä ihan helvetin raskas ajaa Budiin verrattuna.
    Pitänee kesällä laittaa kokeeksi takapääkin corneringiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    On niitä testailtu, mm. mutanaama

Ite en tykkää tehä ylimääräistä pituussuuntaista turhaa riskisaumaa mihin ehkä pääsee ajan kanssa litkut ujuttautumaan.

Mulla toiminu tälleen hienosti vajaan puolen vuoden kokemuksella, 100 mm leveetä teippiä laidasta laitaan, vedin varmuuden vuoksi kaks kierrosta päällekkäin, sen verran kevyttä toi ettei haittaa. Tässä työnalla 90 mm Fatboyn kehät:

Teippinä Fixman, tilasin iibeistä. 10€ rulla kotiintuotuna.
    Hep! Täähän oli hiton hyvää tavaraa! Tosi helppo asentaa ja kevyttä. Just pyöräytettiin toverin Mulefutit & Barbegatzeilla tubeless käyttöön. Farley 5 kiekoista läks 400g/pääty painoa.
    Imatra MTB
    imatramtb.fi / facebook.com/imatramtb

Mukava vaihtaa nastat alle, kun fillarin paino muuttui vain 50g
    Oli bud+barbegazi ja nyt D5 spikes. Alku 12,07kg ja nyt mennään 12,12 kg. Keula vähän keveni ja perä sai vuorostaan lisää.
    D5 oli helppo tubeless kun nosti ensin sisurilla ylös ja lappeellaan otti toiselta puolelta sisurin pois. Tämän jälkeen venttiilin runko paikalleen ja kääntö lappeelleen niin että avattu puoli on alaspäin, kompuralla ilmaa sisään ja poks ylös alle 20psi. D5 on nextie 65:lla 108mm leveä ja 753mm korkea... Noin niinku ihan tuoreeltaan.

Kaksi JJ 4.8" Snakeskiniä saapui Ouluun tänään. Painot 1378 ja 1405, joten huomenna lähtee Dude lihotuskuurille. Taitaa nousta paino jo lähemmäs 10,5 kiloa

Yllättävän hyvin kulkivat nuo tähän asti alla olleet 4.0" Liteskinit vielä tänäänkin ummessa ja uudessa lumessa jota Ouluunkin pukkasi ihan reippaasti. Mutta kesken lenkin alkoi jo takarenkaan toinen kylki hitaasti kuplimaan. Aika litet ovat skinit. Mutta jospa nuo käärmeennahat kestäisivät vähän paremmin.
    px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    4.5 Snowshoe on aika kapea (3FATin oli noin 90mm nappulasta nappulaan) pikemminkin 4" renkula. Mutta on siinä korkeutta suht hyvin. Ehdottomasti kannattaa tiputtaa paineita jos ajaa höttölumella. Reilusti alle 0,5bar toiminee ja vaaditaankin parhaaseen pitoon.
    http://electric-fatbike.com/2015/11/08/vee-rubber-snow-shoe-4-5-how-to-lie-about-the-size-of-your-unit/

"The Snow Show 4.5 were only a little wider than a
    Nate 3.8 mounted on an 80mm rim. This is what happens when you have no government regulatory committees to oversee false claims of fatness."

Suuri Fatbike rengas keskustelu.

Tulin takaisin uskoon. Höttölumi on tiivistynyt noin 10 sentin suojalumipatjaksi, etusena olevan JJ:n paine tiputettu 0.2 bariin ja takana olevan Naten 0.3 barin. 84 kiloisen ruhon alla metsäkierros onnistui. Vain niissä paikoissa jossa joku puupää (=minä) oli jossain vaiheessa aiemmin näillä lumilla ajanut ja lumi tiivistynyt oli ongelmia kun JJ:n neitinappulainen kumi lähti luirimaan ja jopa Nate suti. Umpihankiosuudella homma rokkas hienosti. Alemmas tuon 4" etusen ja 3.8" takakumin kanssa ei voi paineissa mennä, koska hakkutähteinä olleet 5 sentin oksat saivat aikaan vanteelle paukkumista vaikka mahdollisuuksien mukaan vähän oksien kohdalla kevensinkin. Selfsteeringiä muuten JJ:llä edelleenkin nolla, ensiasennus Veemäiset Rubberit olis jo suistaneet naapurilääniin noilla paineilla ja näissä olosuhteissa kun lumen alla piilossa olevat metsäkoneen ja puutavara-auton renkaiden aikaansaamat mutaspoorit jo sellaisenaan ilman suojalunta ja sohjoakin tekivät ohjaamisesta äärimmäistä tarkkuutta vaativaa hommaa

Tapatalkista iKälättimellä
    Jukkis muokkasi tätä : 27.01.2016 at 20.05

mutanaama Guest
    Tänään kun ajeltiin ensin kelvin jäällä ja sen jälkeen kunnon jäällä ja siitä sitten pehmeään lumeen. Niin tuli huomattua, että Gnarwhal piti hyvin jäällä noin 0,65 paineilla, mutta kun selvisimme höttösestä pois paineita laskemalla, oli seuraavat kilsat melko jänniä. Erittäin loiva ylämäki ja edessä paineita noin 0,3, niin etunen meinas lähteä alta jatkuvasti. Pieni pumppaus takaisin 0,65 tuntumaan ja renkaan pito jäällä oli aivan toista luokka.

Onnistuuko 45NRTH Dillinger 4 stud-less renkaan nastoittaminen Schwalben Marathon/Ice spiker nastoilla?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •