Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eski Katso viesti
Kyllä lämpötila vaikuttaa taatusti suoritukseen, itse eräässä toisessa ketjussa kerroinkin jo omista havainnoista tähän tapaan:

Ajoin ensin trainerroadin 20min FTP-testin sisällä noin 20 asteen lämpötilassa ilman mitään tuulettimia. Sain FTP:ksi 236W (20 min osan keskisyke 161, oma maksimi on 171). Joululomalla vein turbomuinin kylmään autotalliin, jossa oli noin +5 astetta, joten treenaaminen oli huomattavasti kevyempää. Esim. tunnin mittainen Citadel meni 265W keskiteholla (keskisyke oli vain 119). Nyt pakkasten tultua vein trainerin taas takaisin sisälle ja nyt esim. sama 70min harjoitus jonka vedin tallissa kevyesti 226W/HR128 meni sisällä 180W/HR143.

Osa erosta voi johtua toki lämpötilan vaikutuksesta trainerin jäähdytykseen ja virtuaaliwatteihin, mutta itse väittäsin suurimman vaikutuksen tulevan ihmisen fysiologiasta.
Minulla on TurboMuin n. 10 m2 varastossa, jossa pidän talvisin n. 10C peruslämpöä päällä. Treenipyörässä on Stagesin tehokampi kiinni. Aivan selkeä havainto on, että Turbomuin pyörii kevyemmin treenin alkuvaiheessa, kun kapine ja varastohuone ovat vielä viileitä. Sama kadenssi samalla vaihteella puoli tuntia myöhemmin ja Stages näyttää n. 30% suurempia lukemia. Varastonkin lämpötila on tuona aikana noussut muutamalla asteella, vastuksen lämpötilaa en ole mittaillut. Stagesissa väittävät olevan lämpötilan kompensoinnin, joten pidän sitä suht luotettavana vertailukohtana.

Sanoisin, että yhtään minkäänlaisia päätelmiä todellisesta tehosta ei voi tehdä pelkän Turbomuinin pyörimisnopeuden perusteella . Valmistajan tehokäyrä lienee mitattu huoneen lämmössä stabiileissa olosuhteissa.