Jaa CamoN nyt hokasin, että sähän ihan oikeesti tosissas treenaat ja FTP mittailet.
Sit en voi muuta sanoa, kuin lämpimästi suositella lihasvoimaharjoituksia, eli tarvitaan ohjelma, joka tähtää maksimivoimareservin kasvattamiseen, pelkkä kestovoiman hinkkaus ei riitä. Miksi, no, koska lajiharjotteissa vastus->lihasärsyke ei ole riittävän iso, jotta saataisiin kehitettyä maksimivoimareserviä, joka taas mahdollistaa paremman hyötysuhteen itse lajisuoritteessa. Mäet nousevat helpommin, kun ei tarvitse rekrytoida kaikkea voimaa nousuun, vaan ehkä vain 80%. ja jos tarvitaan se 100% niin sitten sitä löytyy reservistä. Saat CamoN sen 300W rikki FTPssä nopeammin, kuin uskot. Itse olen kokenun valaistumisen ja todennut miten paljon paremmin liikkuu pyörä, kun on sitä reserviä. Maksimivoimaharjoitteilla saadaan rekrytoitua enemmän lihassoluja olemassa olevasta lihasmassasta suoritteeseen. Olo on, kuin ois V8 moottori jaloissa entisen 1.6 rivi nelosen. Nyt jos koska, eli talvella on hyvä aika aloittaa. Eikä voimaharjoitteita tule lopettaa kauden alettua. Mutta mitä tehdä, miten ja milloin ja mistä aloittaa... Tästä ei tämän enempää.
No mitäs sitten on intervallit, mäkivedot yms. Ne tähtäävät elimistön eri energiatuottojärjestelmien harjoittamiseen eri intensiteeteillä ja kestoilla, ei itse lihasvoiman. Näissäkin harjotteissa vastus -> lihasärsyke on rajallinen. Se ei ylitä laijvoiman tarpeita, eikä näin kehitä voimareserviä.
Ja kun vastarannan kiiskejä on kuitenkin, suosittelen lukemaan asiasta vaikka Tudor Bompan "Periodization Training for Sports" kirjan. Minä en lähde väittelykierrokselle.
Tieto lisää tuskaa

Kirjanmerkit