Joo siis saa Vantagea plussana kahtakin eri versiota, mutta itse rakennan kaposemmille renkaille. Kai mä olen vähän vanhanaikainen.
No on kyllä pystyvä pyörä moneen ajoon ilman plussaakin. Omani istui niin xc-radalle kuin Sappeen enskapätkillekin oikein mukavasti.
Nostetaanpa ketjua ylöspäin kertomalla pari sanaa omasta pyörähankinnasta, joka saattaa olla potentiaalinen kohde myös muille uutta enduropyörää speksaaville. Pyöräsi kuva –ketjuun tuli jo postattua kuva, mutta laitetaan tänne hieman analyyttisempi postaus aiheeseen liittyen.
Tausta:
Olen ajanut maastolla reilut 15 vuotta. Omaan semi-ok:n ajotekniikan ja perheenisän rapistuvan polkukunnon. Ajan samalla pyörällä kaikki maastoajat, eli perus polkulenkit, satunnaiset bike park –päivät, Tahko mtb:n ja joitain endurokisoja. Kaikki edelliset pyöräni (Bullit, Slayer, Anthem, Meta, Prophet jne jne.) ovat olleet 26 tuuman kiekoilla ja nyt oli korkea aika siirtyä nykyaikaisemman laitteen puikkoihin sekä rengaskoon että geometrian suhteen.
Olin liikkeellä varsin maltillisella budjetilla, joka tietenkin rajasi vaihtoehtoja. Polen uusi Evo Link 150 olisi ehkä ollut se kaikkein mielenkiintoisin vaihtoehto. Olin aikaisemmin pääsyyt ajamaan yhden lenkin merkin vanhemman konseptin täysjoustolla ja siitä jäin hyvät vibat. Sain Polesta hyvin tarjouksen ja muutenkin kivaa palvelua, mutta valitettavasti se hinnat alkaen -vaihtoehtokin oli tällä kertaa hieman yli budjettini.
Tarkastelin paljon myös käytettyjen markkinoita. Fillaritorilta bongasin siistin Bansheen Spitfire -rungon. Myös Spitfire ja Rune ovat pitkään olleet kuolauslistalla ja niistä olen kuullut/lukenut pelkästään hyvää. En sitten kuitenkaan jaksanut alkaa kasaamaan uuttaa pyörää runkosetin ympärille ja todennäköisesti myös tässä tapauksessa budjetti olisi mennyt hieman pitkäksi.
Kolmas vaihtoehtoni Focuksellle oli Commencalin Meta V4, jonka halpismalli oli completena aika samoissa hinnoissa kuin SAM. Jousituksen toteutus on Metassa melko samanlainen kuin SAM:ssa. Metassa toki mukana hieman andorralaistan kosmeettista twistiä, kun SAM puolestaan oli hyvin suoralinjainen ja ”perinteinen” linkutettu single-pivot ratkaisu. M-kokoja vertaillessa SAM oli lähes joka paikasta muutaman millin Metaa isompi. SAM:ssa oli mielestäni myös pykälää parempi osasarja.
Päädyin siis loppuen lopuksi jopa hieman yllättäen Focukseen. Yllättäen sen vuoksi että olen pitänyt merkin aikaisempaa tuotantoa ajatuksella ”ok, mutta ei mitään minulle”. Tämän SAM:n myötä Focus on mielestäni ottanut askeleen oikeaan suuntaan ja lyhytjoustoisempi Spine vaikutti myös ihan pätevältä hintaluokassaan. Kierossa mielessäni Focus on myös sopivan ug-pyörä tänne kotimetsiin kaikkien Dunejen, Strivejen ja Mach6:n keskelle. Niin ikään pään sisällä tuntui myös hyvältä kantaa rahansa suomalaiselle yrittäjälle. Pyöräni tuli siis Larusta. Sain sieltä kivaa palvelua ja eduksi lasken myös sen että mahdolliset takuujutut on helppo hoitaa kotimaassa verrattuna johonkin direct sales -merkin hitaaseen aspaan. Larusta löytyi myös demopyöriä mikä on aika kiva juttu.
Itse asiaan:
Olen ajanut SAM:lla nyt vasta pari lenkkiä joten pitkäkestoisempaa kokemusta luvassa joskus myöhemmin. Fiilis on kuitenkin hyvä. Pyörä tuntuu erittäin tukevalta, menee ajamäkeen miljoonaa ja kiipeää ylämäkeenkin paljon paremmin kuin edelliset lyhytjoustoisemmat pyöräni. Painoa oli vakio-osilla 13.9 kg mutta polulla tuntuu siihen nähden kuin höyheneltä. Geometria tuntui heti kättelyssä hyvältä ja etenkin pidentynyt reach natsaa hienosti. Keulakulma on aika perus 66 astetta. Hiilarimalli eroaa tästä alu:sta myös mittojen osalta. Siinä on ainakin 65 ohjauskulma, lyhyempi chainstay ja vieläkin matalampi etupää. Minusta tuntuu etten kyllä edes haluasi tähän lyhyempää perää. Muita huomioita:
- GX-voimansiirto toimii ja kiva että se löytyy jo tästä halvimmastakin mallista. 30 hampaisen rattaan tilanne olen vaihtamassa pykälää isomman ja jonkinlainen taco on myös hankintalistalla.
- Keula ja iskari toimivat hyvin heti pakasta vedettynä. Jännä yksityiskohta että tässä on Foxin keula, vaikka yleensä halvimmissa malleissa on edessäkin RS:n tuote.
- Stemmi vaihtui heti kättelyssä 60mm >> 50 mm. Myös orkkis-tanko on vähän hassuilla taivutuksilla, eikä siinä ole yhtään nousua.
- SAM:ssa on tosi matala ohjaamo, josta kyllä itse tykkään. Keulan kaulaputki oli pätkäisty aika lyhyeksi, joten jos haluaa korkeutta ohjaamoon niin stemmi & tankokauppaam mars mars.
- Pyörässä on Conseptin leimoilla oleva hissitolppa, mikä kyllä tuntui tosi epäilyttävältä. Se toimii kuitenkin tosi hienosti ja oli positiivinen yllätys. Vipu näyttää samalta kuin KS:n tolpissa, mutta tiedä nyt sitten kenen tekele tuo on. Ajelen sillä niin kauan kuin se pelaa.
- Jarrut oli jotkut Shimanon M396 tms, mutta kun omasta takaa löytyi Zeet niin laitoin ne heti alle.
- Kiekot on ns. perusbulkkia mutta tuntuivat tukevilta ja navoissa on konelaakerit. Ällöt värikoodatut tarra lähti helposti irti. Leveempää & keveempää kiekkosatsia ehkä joskus myöhemmin jos lompakossa on pitoa.
- Pyörän mukana tullut lokasuoja oli kiva yllätys. (ja ladulle propsit hyvästä duunista maastopyöräilyn eteen)
- Contin Mountain Kingit oli aika liukkaat. Kesälenkkeilyyn varmaan ihan ok, mutta toki tässä rengaskauppaan joutuu muutenkin kun yhdellä pyörällä tekee kaikki ajot.
Todistusaineistoksi pari kuvaa:
![]()
Mulla teki vanhan mallin reverbbi (vissiin ekaa versiota) tuota ihan samaa, kun se oli ollut pidempään käyttämättömänä jä kävin heittään lenkkiä pikku pakkasella. Ongelma johtuu ilmeisesti siitä, että tolpan öljyjen sekaan pääsee karkaamaan ilmaa, jonkun tiivisteen (IFP?) ohi. Voi olla, että ton tolpan sisäisen öljypatsaan ja ilmakammion välissä oleva tiiviste jotenkin kutistuu pakkasella tai kuivuu käyttämättömänä, jonka seurauksena se kova 250psi paine sitten painaa ilmaan öjyjen sekaan.
Kaukosäätimen ilmaus tuohon ei auta, kun vika on öljypatsaassa, jonka "päällä" tuossa reverbissä istutaan, kun toppaa on säädettynä ala-asennosta ylöspäin. Vikatilanteessa tuon öljypatsaan seassa on ilmaa, joka sitten joustaa/sagittaa, kun istuu satulassa.
Vanhan mallin korjaamiseen löytyy seuraava pikaohje MTBR:n sivuilta, itse sain korjattua tuon 15minuutissa, josta 12minuuttia etsin lukkorengasta lattialta. Tuo lukkorengas lensi komeassa kaaressa, kun fiksauksen tekee tuollain "huijaamalla" yläkautta. Normaalisti tuo tolpan sisäinen öljypatruuna on ilmeisesti paineeton, mutta kun öljyn sekaan karkaa ilmaa on siellä myös painetta. Kannattaa olla siis todella varovainen, jos tolppaa purkaa yläkautta. Lukkorengas pomppaa todella oloisesti pois paikaltaan, vaikka painepatruunan on päästänyt tyhjäksi MTBR:rän ohjeen muukaan. Kannattaa siis tehdä tuo lukkorenkaan poisto vaikka siten, että pitää lukkorengaspihtejä toimenpiteen ajan vaikka tukevassa 2L minigrip pusissa, johon sitten saa napattua nuo sinkoavat lukkorenkaat yms. KÄYTÄ MYÖS SUOJALASEJA!
En mä tätä olis itse osannu korjata, mutta Verska-Vesa anto hyvät tipsit Kaupin metsässä, jonka avulla osasin syöttää oikeat hakusanat Googleen lenkkikaljan nauttimisen yhteydessä.
Voi olla, että uusi steath reverbbi ei mee ihan samalla ohjeella, mutta toimintaperjaatehan siinä on kuitenkin varmaan ihan sama. Nyt tolppa toimii taas mainiosti -10C pakkasilla, eikä tolppaa tarvinnut lähettää mihinkään kalliiseen huoltoon.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Tässä tuli lumisilla talvikeleillä 26" Enduro-fillarilla ajellessa mieleen, että onko kukaan harkinnut tollasen 27,5+ vehkeen hommaamista Enduro touhuihin? Esim.Cuben STEREO 150 HPA RACE 27.5+ vaikuttais nopeasti vilkaistuna ihan pätevältä (keula 67 astetta - satula 75 astetta). Luulis, että tollaset leveät renkaat sopis talvihommien lisäksi hyvin myös mäkitouhuihin. Toisina vanteinahan tollasen kanssa vois olla kevyemmät normaali levyiset 27,5 keikot trailiajoon. Ongelmanahan tuossahan on tietysti se, että perus 27,5 vanteilla/renkailla keskiö tippuu jo niin alas, että trailiajo voi olla jo hieman vaikeampaa. Toisaalta tollasella 3,0" renkaalla voi monessa tilanteessa pärjätä vähän pienemmälläkin kuviolla, joten ruullaavudessa ei välttämättä ota ihan kauheesti pataan 2,3"-2,5" renkaille.
Oon itse kyllä edelleen tyytyväinen omaan 2012 malliseen perinteiseen 160mm joustavaan Radonin ED:hen, mutta ihan mielenkiintoista nähdä, että tuleeko nämä plussakoot tuomaan jotain uutta ja hyvää näihin enduro hommiin.
![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
https://www.bike-components.de/de/Su...120tpi-p38145/
Minä laitoin kaverille melko samaan radoniin surlyn dirt wizart 2,75" 120tpi kumit ja sillä sai 68mm leveät/ muhkeemmat renkulat. Tubleksena rullaa ja pitää kyllä ihan hyvin.
Eikös se toinen kiekkosetti tollaseen 27.5+:aan olisi tyypillisesti 29"? Keskiö ainakin pysyisi about samalla korkeudella. Luulis tuollaisen enskahommissakin toimivan, tosin renkaiden kestävyys voi olla kysymysmerkki. Järeitä agressiivisella kuviolla olevia kumeja ei juuri (vielä) ole. Ongelma vissiin vähän se että moisesta tulee kokolailla raskas.
Ei tainnu ainakaa Kauppias™ paljoo painoa valitella kun enskasarjan finaalissa 27,5+:lla podiumille suhas..
Joo.. mutta osaajat osaa ja suhaajat suhaa. Normiukot erikseen :-)
Toi paino suhteessa renkaan kestävyyteen yleensä kuitenkin arvosteluissa tuntuu olevan se about ainoa negatiivinen puoli.
Muistatko tarkemmin että mikä radonin malli tässä oli kyseessä? Tohon omaan meinaan menee taakse maksimissaan n. 60mm leveä nakkia eli n. 2,35-2,4". Eteen Foxin haarukkaan meneekin sitten "mitä vaan" esim. tällainen DIY-nastoitettu 64mm leveä Dirty Mary, eli ns. "Kinky Mary"
Näihän se tosiaan taitaa olla, tosin alla olevan artikkelin mukaan 27,5+ koon 3,0" rengas vastaa halkaisijaltaan 29erin 2,2" rengasta, joten voi olla, että esimerkiksi tuohon aikaisemmin linkittämään Cubeen ei taas sitten mahdu kovin korkeata/isoa 29er rengasta, koska seatstayn bridge on ainakin kuvan mukaan melko lähellä tuota 3,0" renkaan nappulaa. Ei se taas oikein kuulosta hyvältä, että 29er kiekkojen kanssa joutuisi tyytymään tuohon n. 2,2" renkaaseen. Mutta mitä mä näitä edes tuskailen, en mä tollasta oo ostamassa.
Taitaa kuitenkin homma yleisesti kaatua vielä tässä vaiheessa siihen, että kovin rajuja renkaita ei tosiaan ole saatavilla. Olis tosin kiva päästä testailemaan, että miten tuollainen vähän soiloisempi rengas toimii loivakulmaisen täpärin alla 3.0" koossa. Lisäksi mua tympii nuo boost-navat, jotka supistavat vannevalikoimaa entisestään. Kyllä nyt luulisi, että ainakin ton perän olis saanut tehtyä ihan perus 148 navalla ja miks ei toi 3.0" rengas mahtuis eteenkin 100mm navan "päälle"?
http://www.bicycling.com/bikes-gear/...ze-tire-primer
"Because they’re so big, plus-size tires are larger diameter (a 27.5x3-inch wide tire is close to the diameter of a 29x2.2) so they roll over obstacles more easily than a smaller diameter wheel, and they have a larger contact patch, which should improve traction."
Speksausta ja Pyöräilyä.
Miten olis Stumpjumper 6Fattie.. Sinne mahtuu 29 kiekoillakin kunnon gummit pyörimään.. Toistaiseksi ei ole hirveen mittavaa valikoimaa boost navallisia valliskiekkoja, mutta itse kasaamalla valikoima laajenee huomattavasti..
The end of the road is just the beginning...
Tai mites spessun 29" Enduro? Runkoon menee 27.5+ renkailla just ja just ainakin 3.0 spessun kumit. 2.8 kumeilla on varmasti kohtalaisesti tilaakin. Tässäpäs vähän testailua: http://dirtmountainbike.com/bike-rev...fVQGoUxfPQa.97
[QUOTE=Kalle H;2482613]Muistatko tarkemmin että mikä radonin malli tässä oli kyseessä? Tohon omaan meinaan menee taakse maksimissaan n. 60mm leveä nakkia eli n. 2,35-2,4". Eteen Foxin haarukkaan meneekin sitten "mitä vaan" esim. tällainen DIY-nastoitettu 64mm leveä Dirty Mary, eli ns. "Kinky Mary"
Se on Slide 150 E1, 13/14... Täys musta, Siinä on Fox36 edessä ja foxin boostia takana. Vanteet DTswiss jotkin endurot kun on jtn 30mm leveät... Ja takahaarukkaan jää tosiaan ihan tilaa tuolla, korkeutta voisi kumissa olla enempikin.
Painottaisin tuota "just ja just".. Kokeilin 3" ground controllia miten mahtuu ja mahtuhan se, mutta ylimääräistä tilaa sinne ei kyllä jäänyt.. Mutakelillä varmasti rupee hankaamaan haarukkaan ja kiekkokin saa kyllä olla luotisuora mikäli tuolla 3 tuumasella meinaa ajella..
miku80 varmaan voi varmistaa, onko nuo fuse compin navat boostit?
Voin vastata miku80 puolesta, on ne!
On tuo aika kuumottavan oloinen viritys, melkein pakko jossain välissä kokeilla... Voisikohan tuota mahtumista ollenkaan säädellä vanteen sisälevedellä (eli leveämpi/kapeampi sisämitta vanteessa muotoilee kumeksia vähän erilaisesti)?
![]()
Roots, bloody roots
No noista cround controllin olemattomista reunanappuloistakaan en menis kaventamaa.. 2.8 nobby nic esim taakse niin vois jäädä reilummin tilaa..
^ eli mikäli joku tekee pidemmän ja loivemman niin spessun arvo tipahtaa.. Täytyy varmaan nakata oma johonkin muovinkeräyspisteeseen jos kerran on arvoton, eihän tuolla kehtaa enään ajaakkaan![]()
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Jossain se loivuuden rajakin menee. 67.5 @ 29" on ihan riittävä. Ei ole ollut tarvetta loivemmalle HA:lle niissä mäissä, joissa kantti kestää mennä.
Roots, bloody roots
Olen tuota omaa enduroa ajellut n. 66° keulakulmallakin mikä oli ihan jees bikeparkiin, mutta itellä kun tuolla tulee enemmän kaahailtua poluilla niin siihen sopii tuo jyrkempi paremmin.. Makuasioita toki nämäkin..
^jollain muutospalallako sen tuulasit 66:ksi? Millainen pitää Spessun kanssa olla) Joskus annoin itseni ymmärtää, ettei iso-S oikein siedä noita kulmantuunauspaloja.
Roots, bloody roots
29 enskaan kun vaihtaa 27.5 enduron "shock extensionin" joka on 5mm lyhempi niin loivenee asteella ja lisää saa loivennusta kun pistää offset puslat iskarin yläpäähän.. Voila! slack and low.. Myös keskiö tipahtaa melko reilusti noilla eväillä..
Kirjanmerkit