Tossa kun polkee menemään, niin nastojen paino ei ole ensimmäisenä mielessä..!![]()
![]()
Renkaina siis bud ja lou. Yllättävän hyvin eteni, lumi on vielä aika kevyttä.
Tossa kun polkee menemään, niin nastojen paino ei ole ensimmäisenä mielessä..!![]()
![]()
Renkaina siis bud ja lou. Yllättävän hyvin eteni, lumi on vielä aika kevyttä.
Onko kelllään kokemuksia Kenda Juggernaut Sporteista 4.5" koossa? Ajelin kyseisillä kumeilla tuolla Helsingin talvimyräkässä eilen, joka suunnilleen vastasi Volvospeden kuvia, ehkä vähän enemmän vielä lunta. Tuntui, että matalista paineista huolimatta oli paikotellen vaikeuksia pidon kanssa. Eturenkaan ajelehtimisen sain kuriin laskemalla paineita tarpeeksi, mutta jotenkin tuntui varsinkin syvemmässä lumessa, että lumi vie pyörää ja sitä kautta miestä. Pienikin ylämäki niin takapää rupes suttaamaan. Kyselen noista Juggernauteista siinä mielessä, että josko joku voisi vahvistaa, onko renkaat huonot tohon säähän vai onko vain kuskissa vika? Läskin piti mennä missä vaan. :G
Vai onko nyt niin että nastat isoilla nappuloilla pitäisi olla alla tollasissa hommissa?
Ei tommosessa hötössä pidä tietyissä olosuhteissa mikään, joten älä tuhlaa rahojasi ellet sijoita sitä kotimaiseen, vaikka lähiruokaan tai juomaan
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Matalat on Juggernautin nappulat 4,5":ssa ja kuviokin aika "menevä" (4" Juggernaut vielä matalampi). Taitaa olla enempi kesä/kevät/syksy kumi. Vaihdoin omat 4,5":set Bud/Lou comboon ja pito ihan yleisesti parani huomattavasti. Pito tulee kyllä jonkinlaisella hinnalla rullaavuudesta.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Joo ei paljon veetire snowshoe 4.5" pitäny tuol höttölumessa jos vähän enemmän oli lunta,en kyl paineita kauheen alas laskenu.
BFL napsahti äsken tubelessina mulefutille ja on aika tarkkaan sentin kapeampi, kuin lou...
Höttöluminöösin turinaa: luulin, että Barbegazin pidon raja tuli jo vastaan. Nappulahan on suht pieni. Laskin painetta tasolle joka oli selvästi alle sulan maan asetusten. Vähän parani mutta oli edelleen tuskaista edetä umpihangessa. Lenkin lopussa olin jo melkein takametsässä ja eteneminen jälleen kerran tyssäsi loivassa ylämäessä. Sekä etu että takapää luisteli. Tuntui toivottomalta. Koska maali oli jo suht lähellä päätin vielä kerran laskea painetta. Siinä tuli sellainen pieni HEUREKA hetki kun läski lähtikin vetämään ja matka jatkui polkien. Laskin vielä kertaalleen painetta ja pito parani edelleen. Tuossa kohtaa tuntui siltä että läskillä tosiaan pääsee missä vaan ja kurvailin surutta umpihankeen omaa uraa. Tässä tarinassa alla siis Barbegazi ja 100mm vanne.
Käyhän tuo ihan urheilusta mutta se ei kai suuri miinus ole. En mittaillut painetta mutta aika minimi se oli. Kerran pari tuntui osuvan vanteelle. Kovalle alustalle palatessa piti heti lisätä ilmaa.
Laitan silti seuraavalle lenkille BUD + LOU kombon niin tulee sekin testattua.
Täytyy illemmalla lisätä tarinaan kuvasaastetta että testiolosuhteet tulevat selville. Lähimmän mittauspisteen mukaan taisi olla 28cm lunta.
Ja tunnelmat höttölumi+JJ 4.8.
Menen huomenna pölyä keränneellä 29 täpärillä, ISP:t litkuilla ja jäiset ajoradat.
Sen verran oli tuskaista vetää umpihangessa mehtäautoteitä työmatkaa että nyt kramppaa iloisesti :-) Huomenna nössöilen siis henkeni uhalla suomalaisten autoilijoiden seassa puhtaalla maantiellä (y)
Kävin kanssa metsässä hetki sitten, renkaina Barbegazit 65mm MCarboneilla. Lähtöpaineet oli jotakuinkin edessä 0,45 / takana 0,50
Meno oli aika luikertelevaa ja suttaskin helposti, pudottelin siitä sitten ihan arviolta paineita ja eteneminen helpottui huomattavasti. Kotona mittasin paineet ja oli niinkin alas pudonnut kuin edessä 0,27 ja takana 0,33. Lumisessä metsässä ei vielä lyönyt vanteille mutta lähellä varmaan oli, tuosta ina ylöspäin niin avot!
Huhhuh, olipa vaikea keli... lumi on ainakin täällä tommosta ihan ohutta puuteria, joka sortaa alta varsin tehokkaasti. Ylämäet oli tooooodella hankalia ja tiukemmissa käännöksissä meinasi joka kerta puskea keulan alta (miten nuo oikein pitäs ajaa?). Ilmaa vähennettiin kaverin kanssa kilpaa renkaista ja lopulta ne alko mennä jo kivasti kurttuun. Pitoa tuli kyllä lisää. Samalla tehtiin vertailua näin läskinyypän kokemuksella kaverin Snowshoe XL (ilman nastoja) ja mun Bud/Lou combon välillä. Näissä olosuhteissa Bud/Lou vei kirkkaasti. Loun vetopito oli ihan omaa luokkaa. Etusena XL muuttuu hankialamäkeen tuupatessa pulkaksi nopeammin, kun Bud vielä säilytti ohjattavuutta. Silti myös Bud välillä puski helpon oloisesti alta, mutta pistetään osittain tuo molempien renkaiden kohdalla myös kuskin piikkiin. Selkeä näkyvä ero oli, että mun pyörän jälkeen lumessa oli hyvin terävä ja syvä kuvio, mutta kaverin pyörän jälki oli epämääräisempi ura. Ihmeteltiin tätä ja huomattiin, että Bud/Lou putsaantui tässä kelissä hyvin, mutta XL tuntui tukkeutuvan kuvion keskeltä. XL:t oli silica versio, ei osattu arvata johtuko jotenkin kumistakin vai vain kuviosta. Mun pyörällä pääsi useita vaikeampia kohtia, joissa kaverin pyörällä ei ollut mitään tehtävissä. En tiedä kuinka paljon tuosta erosta menee pyörien erilaisen geon piikkiin, pyörät on Panzer (mun) ja White3 Pro (kaverin). Molemmat oltiin sitä mieltä, että mun pyörä piti reilusti paremmin.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Mut mieluummin pikkasen![]()
En minä tiedä, mutta mielestäni auttaa kun koittaa pitää pyörän mahdollisimman pystyssä, eli ei nojaa yhtään sisäkurviinpäin. Omalla polunavausreitillä tossa lähisuolla oli muutama tiukka ysikymppinen ja niissä tuli taiteiltua aika tavalla kun halusi ihan periaatteesta jättää vain renkaanjälkiä ja siinä pyörän päällä saa jumpata tietysti välillä ihan reilustikkin että pito pysyy etusella ja myös takasella.
Kovin samanlaisia höttölumikokemuksia näkyy muillakin olevan. Barbegazilla ja tuolla 100mm vanteella ero pienen ja minimipaineen välillä oli pidon suhteen todella dramaattinen. Voisi mutuilla, että kontaktipinta kasvoi tuossa pääosin pituussuunnassa (toki leveyssuuntakin oli ihan se maksimi, mitä tuolla kombolla on mahdollista saada).
Kuten uhkasin, pari kuvatusta päivän testiolosuhteista:
![]()
Joo, noin se varmaan on, ihan itsestään näin XC sukkahousupolkijapohjalla tulee käännön alkuun semmonen terävä painon siirto eteen ja alas, että rengas lähtisi "puremaan" mutkaan paremmin vaikka ylävartalon painoa ei sisäkurviin nojatakaan. Hangessa lähti keula alta välittömästi. Eiköhän tuohonkin opi...
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Viipottava rengas... Onko porukalla kokemusta oikeneeko / asettuuko ajan kanssa tommonen surly Lou joka ei pyöri kovin suoraan. Edellinen oli parempi/suorempi. Näyttää nousseen vanteelle kunnolla kun katsoo sitä reunan valusaumaa tms. mikä jää sen pari mm vanteen reunasta, mut varmahan ei voi olla. Toisaalta tää hikoilee litkua vanteen ja kumin välistä aika paljon, mitä vanha lou ei tehny eikä myöskään uus eikä vanha etu budi tehny ikinä. Eli oiskohan se sittenkin vaan jotenkin huonosti vanteella?
Omassa Loussa rungossa pystyheittoa aikalailla. Ei ole asettunut paremmin vaikka asennuskertoja on useampia. Isommilla paineilla tuo vähenee, mutta rengas ei enää siinä vaiheessa ole ajettava. Ei kai auta kuin kärsiä.
Voi pudottaa pois vanteella ja kääntää puoli kierrosta ja sit uudelleen ilmat sisään niin hyvällä tuurilla voi sivuttainen vipotus vähentyä. Huonolla tuurilla ei.
Ite laitoin saippuavettä renkaan reunaan ja käänsin puoli kierrosta niin asettui täydellisesti lopulta.
Mitenkäs muilla nuo Onzan FR kumit on hajonnu? Mulla porsi tuosta kohtaa. Ei se paljoa vuoda mutta kuiteniin.
Onneks on noita pari varastossa, mutta täytynee se gettotubeles vissiin keväämmällä koittaa väsätä.
A design for life
Pumppuhommista on varmaan sen 68 kertaa tässä(kin) topikissa keskusteltu, mutta palataanpa taas aiheeseen.. Onko joku tutkinut noita viime aikoina enemmälti? "Muutama sivu" sitten taisi joku käsimalli olla, mutta en sitä nyt löytänyt niin jäi mysteeriksi mikä oli. Jalkamalli kiinnostaisi, mutta mieluusti saisi olla mahdollisimman kevyt kun on muutakin mukana raahattavaa..
Tässä muutama mainittu pumppu:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38172...inimuovi-musta
http://www.topeak.com/products/Pumps/MountainMorph
http://www.lezyne.com/product-hpumps...p#.VpfIQVJs_cQ
http://www.trekbikes.com/us/en_US/eq...harger/p/11667
Onko mitään uudempaan enemmän läskeille pyhitettyä pumppua? Saako mitään jalkamallia alle 200g:n?
^Mulla on tuo Lezyne. On erinomainen vehje.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Itse ainakin ymmärsin että tässä viimeisessä pumppuavauksessa haettin reissuun mukaan joutavaa pumppua eikä mitään tallissa käytettävää kompuran korviketta. Itselläni kulkee repussa mukana tommottinen:
http://www.sportax.fi/product/429/ax...-air-pro-gauge
Kokemusten perusteella valitsisin mieluummin ainakin tuollaisen letkullisen pumpun niin mahdollisuudet venttiilin särkemiseen metsässä pienenevät. Painemittarit isommissakin pumpuissa tahtovat olla läskirengaspaineistuksissa niin suuntaa-antavia parhaimmillaankin että sille en painoarvoa anna. Painemittarit sitten erikseen jos tarkkaa numeraalista arvoa tavoitellaan.
Lezyne microfloor hv, tuli taas kahesti käytettyä lenkillä kun vasta jälkimmäisellä yrityksellä huomasin venttiilin juurimutterin ollen löysä.. Ja voin kertoa, että Snowshoe XL muuttuu täysin rullaamattomaksi kumiksi kun painetta on niin vähän että kolisee vanteellevaan niin kai kaikki..
![]()
Mulla on pari noita Bontragerin pumppuja, hyviä ovat.
Luotettava ja kevytkäyttöinen.
Kirjanmerkit