Mää sulle harri sanoin ku sä oisit ostanu ne neljänsadan kengät, harri, ni sulla ei ois tätä ongelmaa (Ruonansuun Automyyjä -sketsistä)
Mää sulle harri sanoin ku sä oisit ostanu ne neljänsadan kengät, harri, ni sulla ei ois tätä ongelmaa (Ruonansuun Automyyjä -sketsistä)
Ei oikein purrut Marathon plussat (35-406 ja 42-559) ton lumipöperön läpi. Hullu kun edes lähdin, mutta halusin kokeilla voiko noilla ajaa nojakilla näissä olosuhteissa. Selvisi sitten se raja missä voi ajaa ja missä ei. Kerran meinasi lähteä perä alta ja kerran keula, mutta kertaakaan en nurin mennyt. Ei se kuitenkaan mitään varsinaista ajonautintoa ollut, kerroksittainen pöperö aina välillä murtui renkaan alta ja teki ohjauksesta hankalaa. Illalla ajoin kolmipyörällä tuolla pöperössä ja siinä ei taas kaatuminen ollut riskinä vaan kiinni juuttuminen, huoh. Oli pakko mennä ajoradalle. Toivottavasti edes huomiseen mennessä ovat auranneet kun ei kauheasti huvittaisi mennä 110-tielle ajelemaan.
Itä-Helsingissä oli kaksysillä ja ISP:llä varsin haastavaa. Aamulla mentiin jalat hapoilla koskemattomassa hangessa. Iltasella kelvitkin olivat jokseenkin aurattuja, mutta välillä vastaan tuli autonrenkaiden sekoittamaa puolitiivistä lumimössöä. Renkaanjälkien suuntaisesti ei ollut mitään toivoa edetä kun eturengas muljahteli joka suuntaan yhtä aikaa. Poikittaisista pääsi läpi kun otti vauhtia ja siirsi berberin satulan taakse.
No en nyt sanoisi hikoiluksi, mutta kun otin ensin kengät, Elite Amfibit, merinotykit ja paksut, puoliksi merinoa olevat sukat veke niin huomasi jalkapöydästä ylöspäin jalan olevan snadisti hiessä. Eivät todellakaan kiehu siis. Mutta isovarpaat, aivan umpijäässä ja muu jalka täysin ok. En vaan voi ymmärtää.
#fillarifoorumi @ IRCNet
#fillarifoorumi @ IRCNet
Älä ainakaan mitään muovipusseja jalkoihin laita jos ne hikoaa jo. Muovi estää hikeä poistumasta iholta ja luonnollisesti se jää silloin iholle lillumaan. Pahimmassa tapauksessa saat jonkun sieni-infektion. Silkkisukat sun muut on ihan jees.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Minusta kengänsuojat ovat juurikin parhautta. Ei tarvitse hikoiluttaa varpaita maastossa, vaan nakkaa nuo päälle kun paleltaa. Kenkien pitää olla tolkuttomasti lämpimämmät, mitä edelliset, jos olet aiemmin tarvinnut suojia ja ajattelit uusilla pärjätä ilman. Viimahan se taitaa tuon kärjen viilentää. Kokeile ensin ihan kevyttä tuulenpitävää suojaa.
Jos lämpö karkaa vain varpaista, toimisko varvassuojat kengän päälle? Ainakaan ei maksa paljoa jos ei mitään auta.
Jos kerran vain ukkovarpaat palelee, voi syynä olla verenkierrollinen ongelma. Tai ainakin mulla oli, kun rullasin vaijerin huomaamatta liian tiukalle. Itse käytän talvikengissä aina kalvosukkia.
Paskalokille vinkkinä: osta nämä http://www.bikeshop.fi/Pro_Endure_NP...170/&listpos=8 (tai näiden kaltaiset). Helpommat venyttää kenkien päälle kuin maantiemalliset. (Sellaisetkin tuli hankittua, mutta jääneet käyttämättömiksi näiden hankinnan jälkeen). Itse käynyt saman hankintalinjan läpi sähköpojalliset jne. Nämä talvikenkien päälle, niin pärjää 2,5h -10 asteessa. Jos haluaa ajella pidempää siivua tai on kylmempää, sähköpohjalliset avuksi. Eli ei nekään turha hankinta olleet.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Minulla ei jalat talvella juuri hikoa, mutta ainoat kengät, missä varpaat ei ole palelleet on varrelliset, pehmeät Warp Sierra Boots-talvikengät. Jalat ei edelleenkään hikoa, muttei myöskään palele.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Minulla hikoilee hyvin vähän jalat muutenkin niin miksi ne nyt pakkasessa alkaisivat enemmän hikoilemaan? Kun sanoin, ettei juuri hikoile, tarkoitin, että normiajossa eivät hikoile, korkeintaan jotain jyrkempää ylämäkeä ylös puskiessa voi jalatkin alkaa hiota.
Talvikengät on minusta hyvä valinta vaikka hikoilisikin, sinne voi laittaa ohuemmasti sukkaa kuin minunkaltaiseni, jolla vilpoiset jalat. Talvikenkä kyllä pitää lämpimänä. En minkäänlaisella sukka/kenkäsuojayhdistelmällä saanut tavallisia kenkiä yhtä lämpimiksi, myös varpaista. Näissä ei vedä varpaisiin edes kelveillä ajellessa.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Kengänsuojia olen käyttänyt Shimano M077-kesäkenkien kanssa. Nyt käytössä on 45NRTH Wölvhammerit. Testasin pari tuntia kenkien pois oton jälkeen niitä ja ne olivat kosteahkot sisältä, eli jalat jopa hikoilevat jumankauta, mutta isovarpaat, molemmat jäätyvät paikoilleen. Pakko se on olla joku verenkierrollinen häiriö isovarpaisiin. Pitänee leikata huomenna nuo varpaat poies.
Päähän ottaa kieltämättä.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Tästä muovipussittelusta taisi olla viime talvena jotain juttua, muistelen lueskelleeni jotain blogia tai saittia (jenkki(?))kaverista joka veti alimmaksi kerrokseksi kosteustiivistä tavaraa, mutta piti liikkuessaan huolen ettei pääse hikoamaan.
Pakastepussijalkoja kokeilin sieviläisten turvamaihareiden kanssa pari viikkoa sitten, huomattavasti pidempään kesti kylmän hiipiminen jalkoihin kuin ilman pusseja. Tämähän perustuu siihen että eristekerrokset pysyvät kuivana.
Pitänee koestaa vielä enempi seisoskeluhommissa, olisiko maailma lopultakin parempi paikka
t. Huonolla ääreisverenkierrolla varustettu hikikäsi/jalka
Pakkasella jalat hikoilevat tietenkin enemmän, koska joudut käyttämään kenkiä jotka eivät hengitä. Kenkien lämpimyys pitää myöskin mitoittaa kylmimmän tilanteen mukaan, eli kävelyvauhdissa tunkatessa hikoilu on taattua.
Tämän vuoksi ymmärrän täysin kalvosukat ja muovipussi viritykset, vaikka uskonkin täysvillan olevan kuivana lämpimämpää.
Katulenkillä hikoilu on aika paljon vähäisempää.
Mutta miksi viritellä jotain muovipusseja ja muita kalvoja sun muita jos yksi lämmin kenkä pitää viileäjalkaisenkin lämpimänä? Tuossa talvikengässä on etuna, että ulottuu pohkeeseen asti ja pitää siksi myös pohjetta lämpimänä. Tämä uskoakseni on yksi iso syy miksi ne pitää myös varpaat niin hyvin lämpimänä.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Höpöjä, höyrysulkuja on käytetty vuosikymmeniä. Pussiin syntyy höyryn tasapaino, mikä on siedettävää totuttelun jälkeen. Hien haihtumislämpö säästyy ja eristeet pysyy kuivana. Sienet pysyy poissa normaali pesuilla. Ongelmajalkoja pitää säätää muillakin tavoin. Kroppahan leikkaa ääreisverenkiertoa ensin, jos ruumiin ydinlämpö uhkaa laskea. Itellä tosi paksu toppaliivi repussa ja aina kun sen on laittanu päälle umpivilussa, niin pian on alkanut riittää lämpöä raajoihinkin. Näitä on tutkittu paljonkin ja on olemassa tekniikoita joilla rikotaan tuo kropan luontainen lämmönsäätöjärjestelmä.
Jaa, no minä luotan ennemmin perus talvikenkään ja sen sisällä merino tms pitkävartinen sukka.
Kengissä ja hanskoissa lisäksi oman kokemukseni mukaan pehmeät matskut tuntuvat paremmin lämmittäviltä, vaikken tähän ole tyhjentävää selitystä keksinyt. Esim paksutkin talvikengät, joissa kaikenmaailman kovikkeita varpaissa tuntuivat paljon kylmemmiltä kuin noi pehmeät Warp Sierrat, samoin hanskoissa, liian koviksi tehdyt hanskat ei lämmitä samalla tavalla. Mistä lie johtuu.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
^Kaikessa pukeutumisessa lämmöneriste on ilma, eikä se eristekuitu tai muovikovike. Kuitu ja kuori tarvitaan sen ilman sitomiseksi paikalleen. Perus lämpöoppia: säteily, johtuminen ja konvektio estetään, niin tarkenee.
Totta, minulla ei nykyisissä ole minkäänlaista goretex kalvoa tai muutakaan vesieristekerrosta mikä suurelta vesimäärältä suojaisi, joten mahdollisesti kastuisin jos sattuisin tippumaan sulaan ojaan, mutta noi on niin ihanan lämpimät ajella niin metsässä kuin kaduillakin, etten enää muunlaisiin vaihda.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Jännästi sen jo aikoinaan armeijassa huomasi että jopa paleleva jalka hikoaa jos tarpeeksi kauan on kengät jalassa. Siellä jos olisi tiennyt tuon muovipussituskikan niin olisi elämä helpottunut kummasti.
Jos tulee tänä talvena yli kolmen tunnin lenkkejä pitää harkita pussittelua. Ei täydellinenkään ääreisverenkierto auta fillarin päällä jos eriste kastuu.
Itse olen käyttänyt noita muovipusseja pitemmillä lenkeillä ja paljon paremmin homma pelittää niillä kuin ilman tällaisella hikoilevajalkaisella huonolla ääreisverenkierrolla jaloissa omaavalla. Lyhyillä jollain tunnin lenkeillä niistä ei varmaan ole suurta hyötyä kun ei siinä ajassa paljon jalka kerkeä hikoamaan ja eristeet kastumaan. Ja myös tarpeeksi kylmä jos on niin jäätyhän sitä paikat muovipussilla tai ilman.
Mutta ihmiset ovat erilaisia ääreisverenkierroltaan, hikoilultaan ja kylmän tuntemuksiltaan, lenkkien kestoltaan ja millä sykkeillä ne vedetään. Se joka toimii jollakin ei toimi toisella. Kaverin kanssa ajetaan paljon lenkkejä, varustus aika identtinen, ja sillä palelee aina käsiä mutta ei koskaan jalkoja ja mulla jalkoja eikä koskaan käsiä. Ollaan hanskaakin vaihdettu jne mutta ei apua. Tasan ei käy onnenlahjat![]()
Iso rulla 5L pakastepusseja maksaa about 1e, joten ei ole kallis kokeilu testata. Ja samalla periaatteellahan toimii rakennustenkin eristäminen. Omilla wölvhammereilla ja voimakkaasti hikoilevilla jaloilla muovipussi on selkeästi parannusta tuova ratkaisu.
Kokeillaan muovipussi- ja lämpöpeitekikkaa seuraavilla kerroilla siis.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Mahdollisesti tämä: http://andrewskurka.com/2011/vapor-b...y-application/ (jossa tosin varsinaisesti liikutaan enemmän vaellushenkisesti eli pitkäkestoisesti ja vaihetelevatehoisesti ja enemmän hikoiluttaessa vähennetään vaatetta ja/tai lasketaan suoritusintensiteettiä).
PS Hääppösen suosittelemat kengänsuojat ovat toimineet erinomaisesti minullakin eli niiden avulla monien haukkumat Diadora Polarikset ovat olleet huomattavasti lämpimämmät kuin ilman niitä, Kengänsuojien etuna on myös (vähemmän yllättävästi) kenkien pysyminen puhtaampina. Haittapuolena näkisin ainoastaan lisärumban pukeutumisessa ja riisuutuessa, mutta kunhan muistaa ensiksi laittaa kengänsuojat jalkaan (tai siis pikemminkin vetää ne ylös puolisääreen) ja sen missä järjestyksessä (kärki ennen kantapäätä, vetoketju ennen pohjan tarranauhaa; joku voi tehdö toisinkin) ei se juurikaan toimintaa hidasta.
Keskeytän hetkeksi sukkakeskustelun päivittääkseni hieman keskustan olosuhteita pyöräilyyn. Pienemmille kaduille on ajoväylälle kehittyny sellaista perunapeltoa, että on kyllä aika paskaa hommaa toi tsygäily.
Kelvit on aurattu aika vaihtelevasti. Esim Helsinginkadulla oli välillä aurattua ja välillä jalankulkijoiden muodostama kuilu keskellä hankea.
Toivotaan, että pyörätiet aurataan pian kuntoon. On superahdistavaa vetää autotiellä perunapeltoa pitkin horjuen kun takana on auto kuumottamassa.
Kirjanmerkit