Luuserit
Saatan itekin olla paranemassa kun en ajanu eilen enkä aio ajaa ennen kuin lämpenee -20 asteeseen.
Kovalla pakkasella siitä ei ole hyötyä sen jälkeen kun on näyttäny itelleen että siihen pystyy.![]()
Tänään ainoa ongelma oli, että peukaloita paleli. Oli juoksuhanskat lapasten alla, mutta tainnut riittää. Pitää kai olla tilavammat tumput, nyt on liian tiukkaan pakattu.
Muuten oli ok. Jaloissa Asicsin Goretex lenkkarit, villasukat ja kompressiosukat. Pitkät HH kalsarit, farkut ja niiden päällä toppahousut (helpointa töissä ottaa vaan toppahousut veks ja olla lähes valmis).
Ylävartalo HH aluspaita, kaksi teknistä urheilupaitaa, ohut fleece ja Canada Goose toppatakki.
Päässä oli kypärän alla commandopipo ja urheilupipo. Peruskaulahuivi näiden päällä.
Melko raskasta on tosin polkea... tuntuu siltä, että nastat liimautuu kiinni tien/jään pintaan.
Joo. Silkkaa rahansäästöä. Tonnilla kun ostaa varusteita, niin säästää monta kymppiä kuussa bussilipun hinnassa.
Jos tämänkin talven varusterahat olis laittanu bussilippuun olis kyl aika monta kuukautta ajellu. Mutta juurikin tällä hetkellä pakotettuna turun bussissa istuessa on pakko myöntää että onhan tää aivan perseestä. Onneks olen sentäs menossa noutamaan fillaria huollosta niin pääsee taas ajelemaan arkiajotkin (paitsi et nexus kolmosen pakkaskesto on vähän jännän alla)
Emmä oo 15 egen kypärähuppua lukuunottamatta ostanut mitään erityisempiä varusteita kovilla pakkasilla pyöräilyyn. Muuten kamat on samoja mitä käytän muutenkin talvella treenimielessä pyöräilessä tai muuten liikkuessa. Bussia ei viitsi edes harkita. Kestää varmaan vaihtoineen liki tunnin suuntaansa... Pyöräilemällä säästää näin tunnin päivässä ja vapaa-aikahan on korvaamatonta![]()
No, eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin pyörä jos töihin meinaa. Sosiaalitakseja ei käytetä ja kunnon eläkeläisen tapaan autot pidetään lämpimässä tallissa näillä pakkasilla. Jaa niin vaimo oli kuulemma mennyt töihin taksilla.
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Auto seisoo kotipihalla autokatoksessa, työpaikalla odottaa jatkuvalämmitteinen tolppapaikka, bussi kulkee tontin rajalta työpaikan oven eteen, ei mitään pakottavaa syytä sateella tai pakkasella lähteä fillarila.
Päivä vaan sujuu mukavammin ja olo pirteämpi, kun polkaisee työmatkat fillarilla![]()
Ja työkavereilla on syy kysellä, olenko huittisista ja pidänkö puurosta...
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Olipa taas hieno aamu, termariin tuoreet tummapaahtokahvit mutkaan, laskettelulasit ja -kypärä päähän ja eikun matkaan.
Hyvin tarkeni 40min ajan ajella rauhaksiin ja kroppa pysy hyvin lämpimänä, ainoa ongelma noiden lasien kanssa on se, että joutuu ottamaan tehoja aika paljon pois mm. ylmämäissä, jotta ne ei mene huuruun.
Tänään sitten kotiin XXL:län kautta ja nappamaan vielä Hestran rukkaset mukaan, nykyinen merino-aluhanska, thinsulate-lobsteri + GoreTex-kuori .paketti toimii ihan ok, mutta on vähän epämiellyttävän ahdas.
![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Outo juttu, että (varsin) luotettava, vanha Union10-matkamittari mittasi vain reilun kymmenesosan matkasta tänään. En kyllä tarjennut ruveta tutkailemaan magneetin sijaintia tms, kun näyttökin on todella hidas kylmässä. Kuitenkin se näyttö toimii, joten tuskin patterikaan on loppu. Mikähän tuollaisen langallisen perusmittarin hyydyttäisi pakkasessa...
Ostin tänään Skandinavian Outdoorista Sinisalon lobsterit, sen ainoan, joka oli jäljellä ja juuri sopiva minulle. Sain paljon halvemmalla, kuin mitä Yokon lobsterit olis olleet, nämä maksoivat 29.90e.
Ostin myös fleecebalaclavan ja parit pipot Stadiumista.
On muuten huiput noi Stadiumin Kari Traan pitkävartiset sukat, todella lämpimät ja mukavat jalassa.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Väliin sellainen pyörän tekniikkaan liittyvä kyssäri eli mikä voisi aiheuttaa sellaisen, että rullatessa alamäkeen(kun vauhti kasvaa), niin takavaihtaja työntyy eteenpäin samalla löystäen ketjua ja tämä aiheuttaa ketjun tipahtamisen eturattaalta? Tänään sai nostella neljä viisi kertaa ketjut paikoilleen. Tätä sai vältettyä, että pyöritti kampia myös alamäessä. Voisiko vika jotenkin liittyen vapaarattaaseen tai takakiekon laakereihin vai joku muu?
Still rides with 26er
Vapaaratas ei riittävän herkkä eli tahmoo.
Purku, putsaus ja voitelu tarpeeksi notkealla näin koville pakkasille.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Kyllä. Kun se vapaaratas tahmaa, niin se alkaa syöttää yläpuolelle löysää ja alapuolelta kiristää. Vaihtajan häkki kääntyy eteenpäin kun sen puolen ketjuosuus lyhenee. Yläpuolella löysä voi aiheuttaa pudottelua, ketjuimua, hakkaamista tms. oireita.
Kiitos SvaR ja Marsusram! Tätä minä vähän epäilinkin![]()
Still rides with 26er
Olipa hauskaa valojen kanssa. Light and motionin jo pari vuotta vanha Urban 550:n paloaika 280 lumenilla (-27 C) alle 20 min.... 550 lumenila ip (-24 C) 47 min. Eli lämmöntuotanto oli aamulla liian pientä. Onneksi ei ollut enää pimeää. Urban 800 paloi aamulla pienelläkin 200 lumenin liekillä sen tunnin, mutta varoitteli noin 50 minuutin kohdalta alkaen. Illalla ei tarvinnut kuin reilun 5 minuuttia.
Amfib tightit ovat lämpimät, mutta jo vähän alle kymmenen asteen pakkasessa Löfflerien lisäksi ei tarvita mitään ja yli kympissäkin pärjää ajohousuilla ja merinokerroksella. Amfibeilla voi sitten vetää vielä kylmemmällä. Henkilökohtainen ongelma on tuolla varpaissa, koska sormetkaan eivät palele, jos ei joudu niitä vilauttelemaan jostain syystä (portit, säätö, joku muu).
10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016
Näin ajattelinkin. Housun paksuushan ei edes kerro koko totuutta lämpimyydestä. Löfflerilla on varmasti parasta mahdollista windstopperia välissä, eli tuuli ei pääse läpi. Nuo omat craftit ovat himpun löfflereitä paksummat, mutta niillä ei ole mitään toivetta pärjätä -10asteessa ilman kuorihousuja ja merinoita.
Izumeissa tuo hanurin eristys vakuutti, eli nuo ne pitää hankkia, varsinkin kun craftit toimivat ihan hyvin nollakeleissä.
Bike-discountilla näyttikin olevan 2016 mallin topattuja izumeita järki hintaan...
Kävin tänään hakemassa 45:n barmitsit ja ei kun illalla testaamaan. "Asennuksessa" meni kymmenisen minuuttia ja kun kerran joku väitti että ohkasilla hanskoillakin pärjää, niin laitoin käteen ohuet tuultapitävät +10 kelin hanskat.
Tunnin mittaisen maantielenkin kokemuksia:
Ensimmäinen reaktio oli, etteihän nää mitsit tunnu missään, vaikka näyttävät isoilta muhkuilta.
Matkalla jouduin vähän siirtelemään buffia pois naamalta ja takaisin. Kerran vastasin puhelimeen ja lasit jouduin huurtumisen takia laittamaan taskuun, eli aika paljon piti kättä ottaa mitsin sisältä pois.
Siinä mielessä tuollainen ohkanen hanska oli hyvä, että pieni tuulenvire ja -28 ei ehtinyt tuntua missään ja mitsin sisällä käsi pysyi todella lämpimänä.
TosiPyöräilijä (TM) pyörittää aina kampia alamäessä, mutta eipä käy entistä palstanuorta kateeksi - pudonneiden ketjujen nostelu näillä keleillä ei ole kauhean hauskaa hommaa.
Omasta puolestani täytyy todeta, että vaikka tänään olikin vähän viileää ulkosalla (-25 C kotoa lähtiessä/tullessa) niin oli myös todella kaunista, niin aamulla auringon noustessa kuin illemmalla pimeässä.
Vaikeinta oli sisälle tullessa, kun piti saada vaatteet pois päältä. Niitä kun oli aika monta kerrosta, ja aika moneen paikkaan oli kertynyt joko pöllynnyttä lunta tai sitten tiivistynyttä ja jäätynyttä hengityksen kosteutta - tätä oli jopa muodostunut leuan nurkille pieneksi jääpuikoksi asti.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Jonaksesta tai merinobuffista ei ole kokemusta, mutta psolar maski käytössä kun lämpötila tippuu alle -20C. Tämä siis 5km työmatkalla jolle lähdetään pyörällä jos vapaaratas suo. Tänään piti ottaa tempo-startti, kädellä tukea terassinkaiteesta, jalat polkimille, pieni haku missä tartunta löytyy ja menoksi (mittari näytti -28C)
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Mistä saa ohuita merino alushanskoja? Pikaisella googletuksella en löytäny hyviä...
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Mistäs sitä tietää, milloin imee liikaa kylmää ilmaa kitusiinsa? Nyt näillä -20 keleillä olen vedellyt ilman tosiaan paksun merinon läpi 10km työmatkoilla, mutta viime viikonlopun -8 kelillä hengitin raakana noin 5h lenkin. Maanantaina hengitysteissä oli sellainen palaneen oloinen tuntu. Työkaveri kertoili vaan naapuristaan, joka oli hengittänyt keuhkonsa huonoon kuntoon nuoruuden pitkillä hiihtolenkeillä.
Kun ei nyt ole keuhkojaan tupakallakaan pilannut, niin haluaisi säilyttää tuonkin paikan ehjänä vielä eläkkeelle asti...
http://www.partioaitta.fi/hestra-mer...l-liner-active
Tässä vähän paksummat mitkä itse osta(isi)n. https://www.varusteleka.fi/fi/produc...t-mustat/32211
#fillarifoorumi @ IRCNet
Siellä oli ja myös Skandinavian Outdoorissa, sekä Stadiumissa.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Prismassa on NorthOutdoorin tuotteita mm. sormikkaita.
Itsellä kun tuo naama, varpaiden lisäksi, tuntuu paleltuvan aika helposti ja kylmä ilma ottaa hengitykseen niin kokeilin Klim Arctic Balaclavaa ja tuntui äkkiseltään toimivan eli hengitysilmaa saa hieman esilämmitettynä ja suuntaa uloshengitysilmaa pois kasvoilta, joskin pikkasen tukostaa sisäänhengitystä.
Helpotin kovimpien pakkasten työmatkoja näillä: https://scandinavianoutdoor.fi/grabber/kadenlammitin/
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kirjanmerkit