ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 201 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 101 151 191 199 200 201 202 203 211 251 301 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.001 - 6.030 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

markettipyörämies Guest
    Ainakin omat BFL:tä kuluin nappuloista pyöreiksi todella nopeasti. Varsinkin reunanappuloiden sisäosat. Tulisko niihin vääntöä enemmän kun kääntää ("tasauspyöräefekti") kuin kapeampiin kumiin?

Vakuumikalvoa elokuusta käyttänyt raportoi kalvon "hitsautuneen" kumeen kiinni, ei lähtenyt ehjänä. Tiedä sitten miten tuo säkityskalvo käyttäytyy pitemmän ajan kuluessa. Mulla tosin ollut koko kesän ja ei ollut mitään oireita kumiin kiinni jämähtämisestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 7-spoke Katso viesti
    ...ja juuri tämän takiahan siellä sitten on lähemmäs 2 metriä saumaa sulamassa esim stanin litkun propyleeniglykolin vaikutuksesta (löysin MSDS-filen) vs "riittävän leveän teipin" 10cm sauma..
    Kerrankin on riittävästi saumaa tarjolla ja sekään ei kelpaa? no mulla ei oo gorilla sulanu stanin vaikutuksesta puolessa vuodessa. Ja jos se lähtee saumasta menemään, niin menee se siitä 10cm saumastakin.

Onkos kukaan testannu noita höyrynsulkuteippejä tubeless hommissa? Icopalilla olis 100mm leveetä teippiä ja jos tollasen lämpöpuhaltimen ja ohuen rullaajan kanssa kelais tiiviisti niin..?
    Ittellä tosin nuo JJ 4.8 ja on niin lerput että en tiiä jaksaako alkaa peuhaamaan.
    Tarttis melkein olla 2x kiekot ja renkaat ja toisissa sisurit niin vois aina tubeleksen tyhjennyttyä vaihtaa toiset kiekot ennen lähtöä.
    Ittellä kun tuo fillari on ainoa keino päästä töihin ja takaisin (maaseutu ja monivuorotyö) niin tarvis olla 100% varma varakeino tubeleksen rinnalle.

Sanokaas mistä sais tilattua sisurit tohon white 3 lite vanteelle ghetto tubelesta varten?
    Eilen kävin prismasta hakemassa 20x2.5 contin sisurin mutta ei riittänyt joka kohdasta vanteen reunan yli,paineet kyllä pitää mutta epäilen että ei oo pitkä aikanen.

Moro! päivitin juuri cooker maxi 1: 9zero7 carbon pyörään johon laitoin alle nrth45 dillinger 5, ja en ole muutakuin tykännyt noista, aivan loistavat renkaat ja pyörä.
    Nyt onkin alkanut mietityttämään että mitkä renkaat tilaisin kesäksi ? on kuitukehät 90mm joten 4" renkaat pitää unohtaa, joten 4.5+" olen ajatellut senkin takia että suojaa vannetta, mutta mitkä ?
    Pitäisi löytyä hyvin rullaavuutta, ja vähän pitoakin... bigfatlarryjä olen miettinyt, mutta ajattelin tänne tulla kysymään teidänkin asiantuntemusta, jos multa on jäänyt joku uusi rengas huomaamatta...
    Kuitenkin nyt alkaa olla hyvä hetki miettiä että ehtii tilata ne rauhassa, niin todennäköisesti saa ne ennen kuin lumi on täysin kadonnut....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhaseta Katso viesti
    mitkä renkaat tilaisin kesäksi ? on kuitukehät 90mm joten 4" renkaat pitää unohtaa, joten 4.5+" olen ajatellut
    isoKnard, Barbegazi, Bud tai miksei bigfatlarry - tai jonkin noiden yhdistelmä (esim Bud tai BFL eteen ja isoKnard taakse). isoKnard ja Barbegazi ainakin tuppaa jonkun verran itseohjaamaan edessä jos ajaa oikein pienellä paineella (omassa tapauksessa 0.4bar tai alle). BFLssä ei muistaakseni ollut niin sitä ongelmaa (tai sitten en vain ajanut riittävän pienellä paineella) ja Bud käsittääkseni kulkee myös mukavasti etunakkina pienelläkin paineella (foorumin juttujen perusteella - minulla ei tästä omaa kokemusta).

ym renkaiden painot (yksilöt jotka olen itse mitannut, yksilöerojahan toki on):
    Barbegazi 1340g, 1342g
    BFL 1412g, 1414g
    isoKnard 1454g, 1461g
    Bud 1560g

tubeless-käyttöä ajatellen isoKnard ja Barbegazi istuvat hyvin vanteella ja tiivistyvät helposti (vaikka ilman litkua). BFL oli selkeästi väljempi ja vaati litkua tiivistyäkseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Kerrankin on riittävästi saumaa tarjolla ja sekään ei kelpaa? no mulla ei oo gorilla sulanu stanin vaikutuksesta puolessa vuodessa. Ja jos se lähtee saumasta menemään, niin menee se siitä 10cm saumastakin.
    Niin, eihän kyntömies vakoaan valitse?

2m jollain mutamankymmenen millin limityksellä vai 10cm vaikka parinkymmenen sentin limityksellä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Yks kiekka ja saumasta vähä päällekkäin riittäis hyvin.. jos ois tarpeeks leveetä gorillaa. spessun 90mm kehiin on pakko laittaa joko reunoille kapeemmat soirot ja keskelle levee tai täysleveetä molemmiesta reunoista aloittaen.
    Mulla on myös 90 mm spessun kehät. Alla kierros pakkausteippiä nurinpäin vannenauhana ja päällä yksi kierros leveää gorillaa. Stanin litkuilla kestää reilun puoli vuotta - 8kk ennenkuin alkaa vuotaa niin ettei kestä kolmea päivää ajopaineissa, eli 0,3 -0,4 bar. Ja kannattaa teipatessa laittaa teippi "myötäkarvaan" eli niin päin ettei päätysauma "kauho" litkua allensa ajaessa.

Tuo riittää mulle, koska renkaitakin joutuu vaihtamaan jotakuin tolla välillä kun talvi vaihtuu kesäksi tai toisinpäin. Kesäksi olen vaihtanut Budin edestä taakse ja eteen pyöräyttänyt BFL:n. Minusta ihan toimiva yhdistelmä, Budissa riittää vetopito kesällä takana ja BFL:hän on vaan niin hyvä edessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tonza85 Katso viesti
    Sanokaas mistä sais tilattua sisurit tohon white 3 lite vanteelle ghetto tubelesta varten?
    Eilen kävin prismasta hakemassa 20x2.5 contin sisurin mutta ei riittänyt joka kohdasta vanteen reunan yli,paineet kyllä pitää mutta epäilen että ei oo pitkä aikanen.
    Mulla kanssa white 3 lite. Xxl:ssä oli continental compact wide 24x2,0-2,4 sisureita jotka oli tarpeeksi leveitä.
    Tein ghettotubelesin niillä.
    Parina päivänä ajellut niillä pakkasissa ja hyvin toimii ainakin tähän saakka.
    Ekana yönä asennuksen jälkeen oli toisen renkaan paine laskenut, mutta sen jälkeen on olleet tiiviit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Siemenlinko Katso viesti
    Mulla kanssa white 3 lite. Xxl:ssä oli continental compact wide 24x2,0-2,4 sisureita jotka oli tarpeeksi leveitä.
    Tein ghettotubelesin niillä.
    Parina päivänä ajellut niillä pakkasissa ja hyvin toimii ainakin tähän saakka.
    Ekana yönä asennuksen jälkeen oli toisen renkaan paine laskenut, mutta sen jälkeen on olleet tiiviit
    Jäikö tuota sisuria kuinka paljon näkyviin renkaan ulkopuolelle?
    Mistä hommasit sisurin ku ei näyttäis google haulla löytyvän.

^ Vajaa sentti puoleensa jäi reunaa näkyviin. Ei paljoa, mutta juuri tarpeeksi.
    Ei näy xxl:n nettikaupassa niitä listoilla, mutta Tampereella Lielahden xxl:ssä niitä oli hyllyssä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti no-saint Katso viesti
    Onkos kukaan testannu noita höyrynsulkuteippejä tubeless hommissa? Icopalilla olis 100mm leveetä teippiä ja jos tollasen lämpöpuhaltimen ja ohuen rullaajan kanssa kelais tiiviisti niin..?
    On niitä testailtu, mm. mutanaama
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tolta se näytti

Kauanko meni että suli?

Itellä vähän erinäköstä teippiä ja ainakin ilmastointiteipeissä on vissejä eroja valmistajien kesken. K-raudan kprof ei pysy pahvilaatikossa eikä hääviin itsessäänkään kiinni edes yön yli.
    "oikiat teipit", kuten 3M, Tesa, Scapa on ihan eri maata liimansa ja materiaalinsa suhteen muutenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Sitkoflex suli kuukaudessa, tai ei se ihan kokonaan sulanu. Meni siinä vielä 2,5h per kiekko kun teipin ja liiman jämät irroitti, oli hyvin lähellä että olisin ostanut uudet kehät.
    Ite en tykkää tehä ylimääräistä pituussuuntaista turhaa riskisaumaa mihin ehkä pääsee ajan kanssa litkut ujuttautumaan.

Mulla toiminu tälleen hienosti vajaan puolen vuoden kokemuksella, 100 mm leveetä teippiä laidasta laitaan, vedin varmuuden vuoksi kaks kierrosta päällekkäin, sen verran kevyttä toi ettei haittaa. Tässä työnalla 90 mm Fatboyn kehät:

Teippinä Fixman, tilasin iibeistä. 10€ rulla kotiintuotuna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tarkoitat varmaan, että ihan yhtä huonot. Olen tänäänkin käyttänyt tunnin renkaan irroittamiseen vanteelta. Aivan käyttökelvotonta paskaa nuo.
    Tuossa on siis kyse Mulefut-vanteista. Yes, ovat käsittämätöntä sontaa aivan omassa luokassaan. Kaksi tuntia yritin saada Veerubber Snowshoeta takavanteesta irti (vääntämällä, muovisilla rengasraudoilla, seisomalla kumin päällä, vääntämällä kakkosnelosen palan ja pitemmän kakkosnelosen vivun kanssa) , vaan ei, renkaat ovat kuin hitsattuna kiinni vanteen reunassa, molemmin puolin.

Edes penkissä kumia (jossa jonkun verran ilmaa) puristamalla eivät irtoa, kumi ja kudos vaan alkaa revetä. Huomenna ostamaan puristimia ja katsomaan toimiiko se (vinkki sivulta http://forums.mtbr.com/fat-bikes/bre...ms-996006.html, jossa kohtalotoverit keskustelevat asiasta). Jos ei lähde, varmaan sitten peltisakset esiin, kumi risaksi ja ruveta miettimään millä kemikaalilla saa kuminriekaleet vanteista irti.

Ovat muuten ensiasennuskumit Kona Wo:ssa ja alkuperäiset Mulefutit, eli käytössä sisärengas eikä mitään kemikaaleja kumin ja vanteen välissä (ei kai tehdas sellaisia laittaisi).

Hassua on että eturengas irtosi ongelmitta.

Jos sinulla on samanlaiset ja et ole vielä irrottanut kumeja, varauduhan tähän. Ja jos on haaveita joskus irrottaa kumit maastossa, eikun ostamaan uusia vanteita, tuo puristinkonstikin kun toimii vain jos renkaassa on ilmaa (ajattelin tosin laittaa silikoniöljyä kumin ja vanteen reunan väliin uusilla kumeilla ja katsoa josko se auttaisi keväällä kun on aika vaihtaa nastat pois)

No jopas on hankalaa, eipähän burbbaile ainakaan. Tollaseen jos vielä jotain teippiä virittelis väliin, tulispa tiukka.

Mä oon pärjänny ilman työkaluja läskikumien irrotuksessa toistaiseksi, mut ei ookkaan paljoo kokemusta: Fatboyn orkkiskehät, ClownShoet ja poitsun 24" Mongoosen kehät.

zipo Guest
    Mä luulen että se mulefut on ok mutta renkaista/vannenauhasta se ongelma löytyy.
    Etunenhan irtosi hyvin vai näkyykö takavanteessa klommmoja tms.
    Veikkaan::Vannenauha vituroillaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Mulla toiminu tälleen hienosti vajaan puolen vuoden kokemuksella, 100 mm leveetä teippiä laidasta laitaan, vedin varmuuden vuoksi kaks kierrosta päällekkäin, sen verran kevyttä toi ettei haittaa. Tässä työnalla 90 mm Fatboyn kehät:

Teippinä Fixman, tilasin iibeistä. 10€ rulla kotiintuotuna.
    Tämä on testattava. (y)
    Jätitkö muuten tuon ylimääräisen leveyden tuonne kiekon sivuille vai leikkasitko pois?

...ja juuri tämän takiahan siellä sitten on lähemmäs 2 metriä saumaa sulamassa esim stanin litkun propyleeniglykolin vaikutuksesta (löysin MSDS-filen) vs "riittävän leveän teipin" 10cm sauma.
    Tiedä mitä Joe'sn litku sisältää mutta ei tunnu gorillan saumoja sulattavan. Mulla siis myös 2 kiekkaa Fatboyn kiekoilla. Hyvin on toiminu.

Mutta kummasti ihmetyttää missä viipyy "oikea tubelessteippi" läskille, ei levyisinä saatuna. Tai jopa jonkinmoinen kaupallinen"vannenauha"-ratkaisu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mutta kummasti ihmetyttää missä viipyy "oikea tubelessteippi" läskille, ei levyisinä saatuna. Tai jopa jonkinmoinen kaupallinen"vannenauha"-ratkaisu.
    Tää on ollu täällä jo aikaisemmin: http://fattystripper.com/
    Pienimuotoista varmaankin mutta kaupallista.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

IncBuff Guest
    Alkoi GC olla aika kovaa muovia aamun pakkasessa. Muutenkin aika paksua tavaraa niin meni aika jäykän oloiseksi ajaa.

Mulla Surly Marge Litella (65 mm) vannenauha joka tarkoitettu Surly Clown Shoeen (100 mm). Renkaana Barbegazi eikä mitään muita virityksiä. Hyvin pysynyt ilmat nyt kolmisen viikkoa ja ajoa Syötteellä parhaillaan -25 asteessa. Litkuina Stan´s. Asennettaessa etunen ei tihkassu yhtään ja takasesta parin sentin kohdalta vähän ja tiivistyi heti heilutuksen jälkeen. Ei vaan taida olla kuin noin kapealle vanteelle sopivan levyisenä vannenauhaa vielä tällaiseen viritykseen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haaraldi Katso viesti
    Tuossa on siis kyse Mulefut-vanteista. Yes, ovat käsittämätöntä sontaa aivan omassa luokassaan. Kaksi tuntia yritin saada Veerubber Snowshoeta takavanteesta irti (vääntämällä, muovisilla rengasraudoilla, seisomalla kumin päällä, vääntämällä kakkosnelosen palan ja pitemmän kakkosnelosen vivun kanssa) , vaan ei, renkaat ovat kuin hitsattuna kiinni vanteen reunassa, molemmin puolin.

Edes penkissä kumia (jossa jonkun verran ilmaa) puristamalla eivät irtoa, kumi ja kudos vaan alkaa revetä. Huomenna ostamaan puristimia ja katsomaan toimiiko se (vinkki sivulta http://forums.mtbr.com/fat-bikes/bre...ms-996006.html, jossa kohtalotoverit keskustelevat asiasta). Jos ei lähde, varmaan sitten peltisakset esiin, kumi risaksi ja ruveta miettimään millä kemikaalilla saa kuminriekaleet vanteista irti.

Ovat muuten ensiasennuskumit Kona Wo:ssa ja alkuperäiset Mulefutit, eli käytössä sisärengas eikä mitään kemikaaleja kumin ja vanteen välissä (ei kai tehdas sellaisia laittaisi).

Hassua on että eturengas irtosi ongelmitta.

Jos sinulla on samanlaiset ja et ole vielä irrottanut kumeja, varauduhan tähän. Ja jos on haaveita joskus irrottaa kumit maastossa, eikun ostamaan uusia vanteita, tuo puristinkonstikin kun toimii vain jos renkaassa on ilmaa (ajattelin tosin laittaa silikoniöljyä kumin ja vanteen reunan väliin uusilla kumeilla ja katsoa josko se auttaisi keväällä kun on aika vaihtaa nastat pois)
    Samaa Snowshoen irroittamista takapään Mulefutilta yritin itsekin viime keväänä, mutta yrityksistä huolimatta en onnistunut. Vein pyörän paikalliselle maastopyöräkorjaajalle, joka sai kumin irtoamaan yllättävän helposti videossa esitellyllä tavalla. Tuota samaa polkemista yritin ensin itsekin, mutta eipä onnistunut. Korjaaja otti keskiöstä irti kaikki "liikkuvat osat", joten rengas asettui tukevasti lattiaa vasten ja sitten vain polkemaan. Mielenkiinnolla odotan tulevaa kevättä, jolloin pitäisi vaihtaa uudet kumit vanteille. Saapa nähdä onnistuuko omin avuin.

mutanaama Guest
    Mä irroitan hiukan samalla tavalla, mutta yleensä kengät jalassa ja kantapäällä aivan renkaan ja vanteen liitoskohdasta. Mutta kaipa siinä käy niin, että kun noita tarpeeksi on irroitellut niin ei viitsi enää hienostella.

Mä olen kyllä naureskellut näille ongelmille, itse videon tekijänä näin kai saa sanoa tein kaverin kanssa for dummies videon myös mutta jätin julkaisematta. Tekniikkana tuossa mulla on vain se että jalalla enemmän tai vähemmän lukitsen renkaan ja sit vähän väännän vannetta kevyesti poispäin samalla kuin astun hallitusti renkaan päällä nykyään vaikka videossa vain polkaisenkin. Viimeksi unohdin jättää vähän ilmaa renkaaseen ja silti lähti mukavasti. Kyllä noissa kumi irtoaa vanteelta ennen kuin maakosketuksessa oleva puoli vanteesta vääntyy.

Mutiksen viimeinen virke on paras ensineuvo moniin rengasjuttuihin.

Saattaa olla tyhmä kysymys. Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?

Kysyn siis kun asiasta ei ole mitään kokemusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti V-P.V Katso viesti
    Saattaa olla tyhmä kysymys. Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?

Miksei, mutta tavallisia 24" sisureita on varmaan helpompi löytää ja niistä ei tarvitse leikata niin paljon kumia pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mä irroitan hiukan samalla tavalla, mutta yleensä kengät jalassa ja kantapäällä aivan renkaan ja vanteen liitoskohdasta.
    Juuri noin teki myös tuo renkaani irroittanut korjaaja. Täytyy yrittää samoin sitten kun tulee oma vuoro.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti a-o Katso viesti
    Miksei, mutta tavallisia 24" sisureita on varmaan helpompi löytää ja niistä ei tarvitse leikata niin paljon kumia pois.
    Niin. Miksi sitten kaikki tämä säätö? Onko läskeily muuten liian hauskaa

Tämä on testattava. (y)
    Jätitkö muuten tuon ylimääräisen leveyden tuonne kiekon sivuille vai leikkasitko pois?
    Fatboin kehälle just sopi niin et kääntyy reunalle jos skarppina vetää suoraan teipin kireelle. Mukavasti joustaa ja venyy toi.
    Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?
    Voi varmasti, mut se paino. Tollanen 24" läskisisuri painaa liki puol kiloo tsibale (470 g ite punnattuna). Siitä pikku soirot pois + kupillinen litkua niin paino senkus lisääntyy vs. orkkis-sisuri-setup.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti

Voi varmasti, mut se paino. Tollanen 24" läskisisuri painaa liki puol kiloo tsibale (470 g ite punnattuna). Siitä pikku soirot pois + kupillinen litkua niin paino senkus lisääntyy vs. orkkis-sisuri-setup.
    Mutuilua mutta lähteehän siitä 1/3 jollei lähemmäs 1/2 pois.

Sitävaan kun kaikenmailman telttapatjaa yms. virityksistä lukee niin luulisi niistäkin painoa kertyvän.

Mutta jatkakaan vaan. Hauskahan näitä on lukea. Mun hermot ei vaan kestäisi moista säätöä. ☺

mutanaama Guest
    Ei siitä lähde juuri yhtään pois, se kun on halkaistuna nippa nappa vanteen levyinen.

Saattaa olla tyhmä kysymys.
    Mutuilua mutta lähteehän siitä 1/3 jollei lähemmäs 1/2 pois.
    Jep jep.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •