Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
En tajua taaskaan, eli esim. tandemilla portaiden yläpäässä ei ota mahasta kiinni, mutta lyhyellä rungolla ottaa?
Tilanne on pitkän pyörän eduksi dropeissa ja korkeissa nousuissa, eli dropissa pitkän pyörän eturengas tapaa maan ennemmin kuin lyhyen pyörän. Tällöin pyörän kulma vaakatsoon nähden on loivempi ja mahdollistaa permman ajettavuuden. Totta kai lakipisteessä keskiö käy alempana jos on pidempi pyörä. Minun virhe. Pahoittelut.

Edut pitkästä chainstaysta tulevat ylämäkeen siitä, että painopiste on paremmassa paikassa. Pitkällä keulalla ylämäkeen on merkitystä ainoastaan näissä lakipisteissä, jossa keskiö voi ottaa kiinni. Kuten tuossa maasturivideossa, pitkästä wheelbasesta on hyötyä useammin kuin haittaa. Nyt ollaan niin pienissä muutoksissa, että ei vielä voida tandemista puhua. Pitkä chainstay on eduksi ylämäessä myöskin sen takia, että painopisteen saa pidemmälle esteen yli. Pitkä keula auttaa myös tässä, jolloin eturengas ylittää esteen hieman aiemmin, jolloin painopistettä saa sovitettua kohdalleen. Fillaria voi sitten pompottaa, joten sen kampien iskeytymisen voi välttää. Keskiöstä kiinni jääminenhän ei vielä mikään huono homma ole. Siitä voi vielä ponnistaa. Eri asia on tippua pyröän päältä kokonaan