For all cycles of life - www.polebicycles.com
Minusta kerrankin M on hyvinkin meidän välikokoisten runko ainakin paperilla ja eikä saada haukkuja liian pienellä ajosta. Taigan M 460mm Seat tube riittää hienosti 87mm jalalle.
Omalla setupilla on nyt.
M Muklukissa on reach 421mm + 70mm(491mm) stemmi ja Answer 20/20 tanko.
Taiga M reach 460 + 35mm stemmi=495mm kulostaa IMO sopivalta.
L Muklukissa oli reach 435 + 50mm stemmi(485mm) stemmi ja Answer 20/20
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
täpäri vs läski nousuissa riippunee aika paljon kuskeista, niiden tottumuksista ja siitä noususta. Jos nousu mennään vauhdilla ja liike-energialla, etu voi olla täpärillä. Sitte ku vauhdin loputtua punnerretaan mäen päälle trial tyyliin, mielestäni etu on läskillä.Leo: onko se koeajo Taiga M kokoineen?
Elekää ny viittikö..molemmat ajatte sillä mistä pidätte.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Savolaiselta ei tule kuin faktoja. Vastuu siirtyy kuulijalle.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Olen 179cm pitkä ja pyörä on M -kokoinen (reach 460mm). Kumpi vaan sopii vielä sinulle. Itse ottaisin isomman.
Loiva keulakulma helpottaa keulan toimintaa. Tästä on jo kertaalleen väännetty MTB-Enduron foorumilla
Lauf tarjoaa lisää paluuvaimentamatonta joustoa kevyessä muodossa. En oikein osaa olla mitään mieltä siitä, koska toisaalta sille voi lötytyä käyttöä esimerkiksi talven pakkasille.
Tässä en voi sanoa muuta kuin, että sitten kipin kapin varaamaan Fillariosaan koeajoa ja kokeilemaan itse. Paineet ja mäen saa itse valita, millä ja mitä yrittää
Minulla on paljon kokemuksia paineiden alentamisesta, renkaiden leventämisestä, joustosta ja rengaskuvioista. Moni tässä keskustelussa ei varmasti pidä siitä totuudesta, että kapea rengas puree paremmin kovaan ja terävään kivenreunaan kuin matalapaineinen ja leveä rengas. Lisäksi jousto helpottaa ajamista myös ylämäkeen. Ajan useilla eri pyörillä samoja lenkkejä ja vien pyöriä välillä sellaisiin maastoihin, missä ne eivät ole parhaimmillaan. Tässäkin asiassa on vähän sama kuin koittaisimme vertailla 29" 2.2" renkaan ajo-ominaisuuksia 26" 4.8" -renkaiden ajo-ominaisuuksia talvella. Toinen on nimenomaan suunitteltu talvea varten ja toinen ei. Jouston merkitys retkeilyssä on myös kyseenalainen, koska tavarat täytyy ottaa selkään. Toki niitä saa runkoonkin, mutta onko se sitten hyvä?
Tässä tyylinäytteet kahdella eri pyörällä täsmälleen samasta kohdasta (kokeilin myös leveämmillä renkailla ja matalilla paineilla) Jousto on ensisijainen etu tässä kohdassa: Taigan rengas pomppaa irti ja pito menetetään hetkellisesti -> vauthi hidastuu:
Pole Evolink:
Ja toinen video kun ei näköjään yhteen viestiin mene kahta :/
Pole Taiga:
Itseltä löytyy tallista Santa cruzin Nomadi 165mm perällä ja White läski 4,8'' kumeilla ja täpäri menee kyllä tuollaiseen lyhyeen mäkeen mihin voi repiä alkuvauhtia huomattavasti paremmin. Toisaalta taas jos rappuset olisivat vähän loivemmat ja 10m pitkät ja läskissä olisi takakumissa 0,55 bar, millä se ei edes vielä juuri pohjaile missään, kiipeäisi läski kyllä selkeästi paremmin. Täpärin perä ei ole ikinä niin herkkä hitaassa vauhdissa kuin hyvä tubeless-kumi läskissä.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Herkkä hitaassa vauhdissa on aika epämääräinen käsite. Väitän, että jousitus on "herkempi" kaikissa nopeuksissa ihan vaan sen takia, että se on eristetty systeemi, jossa on kahteen suuntaan vaimennus. Renkaan vaimennus toimii lähinnä kumiseoksen osalta ja loput on ilmanpaineella. Heikentävä tekijä on se renkaan joustavuus, joka toimii pompottajana.
Herkkyyttä voit vertailla hyppimällä satulan päällä. Ero on aika selvä.
Tässä täytyy muistaa, että ylirullaamiseen vaikuttaa oleellisesti ilmatila, renkaan jäykkyys, renkaan halkaisija ja jousitus. Toki takarenkaan osalta ylirullaukseen vaikuttaa myös anti-squat, mutta ei mennä siihen tällä foorumilla
Pitoon vaikuuttaa eniten se, että pystytäänkö voimaa tuottamaan tasaisesti ja pysyykö rengas maassa kiinni vertikaalisesti. Alustasta johtuen tulee mukaan renkaan kuvio ja seos. Lisäksi kontaktipinnan koko ja paine tälle pinnalle vaikuttaa kitkan määrään.
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Meniköhän Leolla nyt puurot ja vellit sekaisin? Mä kyllä meinasin että täpäri on parempi jota aiemmin itsekkin kerroit.
Enkä muuta mieltäni vaikka itse jeesus sanoisi asian olevan toisin.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Nähtävästi video kertoo enemmän kuin monta palstaa spekulaatiotaVoin tehdä muitakin videoita, jos joku asia mietityttää.
Varsin havainnolliset portaat
Olisi mielenkiintoista nähdä 29" täpäri vs läski kelkkareitillä tai vastaavassa mihin läskiä aina perustellaan. Allekirjoittanutta kiinnostaa onko suomen talvisessa luonnossa olemassa olosuhteita joissa läskin renkaiden kantavuus oikeasti ratkaisisi. (En nyt tarkoita että tällaista videota tarttee alkaa tekemään)
Makuasiat on sitten tietysti makuasioita. En väitä etteikö läski fiilikseltään voi olla oikea pyörä esim nyt tuonne rantajäille. (+ varmaan retkeilyssä ihan paras valinta)
Mites toi pyörän pituus ja muut mitat vaikuttaa keulan keventelyyn ja esim bunnyhopin tekemiseen Taigalla? lähteekö samalla tavalla kuin "normiläskillä" vai vaatiiko (oleellisesti) enempi nykäisyä? 14pv se tietty selviää kokeilemalla, mutta tämmönen mietityttää silti just nyt.
Mä oon yrittäny päästä sisälle foxy mondrakeriin, huonolla menestyksellä. Tornikeskuksessa se oli kyllä oikein kiva! mut esimerkiks joku pieni alaviisto-oja jossa pitäs keventää joko mun käsien pituus, tekniikka, voima/painovoima loppuu tai sitten se on vaan niin pitkä? Sekä perus hitaassa sipoonkorpi yms ylämäkialamäkimutkamutka ajossa se tuntuu laiskalta/tylsältä.
Sitten tähän vielä se Polen pitkä haarukka lisäks, niin odotukset ei ole kovin korkeella. mun mielestä Polen geometria vaikuttaa olevan vain vauhdikkaampaan ajoon hauska.
eikä vissiin pääse kumoomaankaan näitä mielipiteitä kun mulle pitäis olla L-koko testattavaks.
Kuinka pitkä Bässi olet? Ei ainakaan 185-pitkä ole vielä tuota mun M-kokoa ahtaaksi kokenut..
^^mä oon ajanu taasennyt hetken dune rr:llä tykkään toistaiseksi. Ei pahaa sanottavaa vielä. Ei tunnu niin pitkältä kuin paperilla näyttää (L).
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
184, pitkät jalat ja Käet.
mun varsinaisessa täpärissä reach on 460, mikä vastaa M koon foxyä. Nyt siis L foxy.
Voishan sitä tietty pienemmän rungonkin valita, mutta eikö siinä mene samalla se juju.
Selviää kokeilemalla. Aika pienillä eroilla pyörässä tehdään isoja muutoksia. Foxyssä ja Polen geometriassa on huima ero. Foxyssä (ja Dunessa) on oikeastaan vain reach samalla mitalla. Foxyn ohjauskulma on 66.5° (Pole 64°), Satulaputken kulma 68° (74° efekt.) (Pole 75° / 77°) takahaarukka 430mm (Pole 455mm). Tule testaamaan Fillariosan ajopäiville, niin voin katsoa vaikka tekniikkaakin hieman. Tuossa toimistopompotteluvideossa koitin näyttää, miten helppoa pitkällä pyörällä ajo on. Ylätasanteella keula pystyyn välittömästi nousun jälkeen ja sen perään endo perään.
Ise koen tämän geometrian jopa naurettavan hauskana. Videon loppupuolella (3:20) vauhtipolulla käännän mutkaan sisälle peräheitolla ja mutkasta ulos tullessa pienellä keulan nostolla nappaan seuraavaan mutkaan lisää kääntyvyyttä. Mutkiin käännän reilusti olkapää edellä, koska ei tarvitse pelätä jyrkän ohjainkulman aiheuttamaa etupään pidon menetystä.
Ojien ylityksestä voin tehdä videon jos vain ojia löytyy vielä viikonloppuna.
Ei noi videot kauheasti kerro. Muuta kuin sen, että täpärillä ajo on videon päähenkilölle selvästikin tutumpaa.
Onko sekä läskissä, että täpärissä tubeless?
Tubeless varsin läskirenkaassa tuo melko suurehkoja eroja vs sisuskumillinen kumipallo.
Mitä tulee kapeamman renkaan parempaan pitoon; teoria on aina teoriaa.
Käytännön ajossa väitän tätä "totuutta" bullshitiksi. Imo taas tähän.
Vai ostanko cyclon tonne metsään, ei lipsu?![]()
Tubeless ei ole alla. Palataan aiheeswen kun tämä väite saadaan testattua. Epäilen hehkutusta, koska tubeleksen vaikutus muissa kumeissa on mielestäni todella vähäinen. Suurin hyöty tulee vähemmästä määrästä flatteja. Esim. 80% WC DH -kuskeista taitaa ajaa sisureilla. Testaan jossa tapauksessa ja palataan sitten aiheeseen.
Puhuin kovan ja kulmikkaan esteen ylittämisestä, joten cyclolla saivartelun jatkaminen lienee turhaa. On selvää, että leveä lumi kantaa paremmin. Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.
Täytyy korjata sanomisia sen verran, että pinta-ala ei vaikuta kitkan suuruuteen. Seos on tässä olennainen osa.
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Kirjanmerkit