Jäykkä alukeula täyspitkällä kaulaputkella 1040g ilman akselia..
Jäykkä alukeula täyspitkällä kaulaputkella 1040g ilman akselia..
Jos oli jo maailman paras Läski-pyörän geo, niin mikä se onkaan tämän viimeisimmän säädön jälkeen.![]()
Ride harder - Ride a totally rigid.
[OT] Verkkokalvoille on palanut kuva Mikasta ajamassa one-size-fits-all Jonesilla. Ei ollut kaunista katsottavaa se. [/OT]
Kävin vilkaisemassa ensimmäistä kertaa Taigan geotaulukkoa ja nyt vasta meni perille miten iso pyörä on kyseessä. M kokoisen wheelbase on 174mm (!) pidempi kuin omassa näennäisesti saman kokoisessa kurjuuttimessa. Täytynee ottaa Oulun protokuskiin yhteyksiä lähitulevaisuudessa koeajelun merkeissä.
To ride, shoot straight and speak the truth
^Joo, sä olet nähnyt sen livenä. Nykyään niillä olisi kyllä se plus-kokoinen malli, mutta sekin olis aika siinä ja siinä![]()
![]()
Minulla on mennyt vuosien varrella useampia ja ihan kaksi laadukkaana pidettyäkin merkkitolppaa nimenomaan siitä rungon yläpuolelta ja ilman minimi-insertin ylitystä. Toinen taisi taittua hieman ovaaliksi ja toinen murtui. Tunnen myös pari muutakin tapausta aiheesta ja nettihakua en uskalla edes katsoa eli tuskin olen tämän kanssa yksin. Nykyään jokaisessa pyörässä on laadukas ja kestäväksi todettu tolppa *kop kop*. Jokatapauksessa ei kannata aliarvioida sitä pitkän tolpan päässä kiikkuvaa massaa. Sopivasti, kun jossain alamäkipatikossa lähtee lapasesta ja hanuri tömähtää satulaan on tolppa kovilla
Itsekin kyllä mielelläni Polen koeajan, jos L-kokoinen malli joskus tulee hollille..
Krossikommuuni / Syöte MTB
No en tietenkään Zippo. Mutta kun olemassa olevaa geometria hehkutetaan ja siihen tehdään sitten kuitenkin muutoksia johtuen mm. suunnittelijan unohduksesta sagin vaikutukssta rungon vaikuttaviin kulmiin, niin ei se ainakaan minussa luottoa herätä.
No minä olenkin ikuinen pessimissi, mutta suunnittelijana en ikinä olisi moista päästänyt suustani. Vähän kun ampuisi itseään polveen.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Juuri näin Zippo ja moikataan kun kohdataan.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Itse asiassa protossa on 65° satulaputken kulma ja ohjaamoa pidennettiin täysjoustoista hankitun kokemuksen perusteella. Takahaarukka on pitkä, mutta voi se vielä olla himpun verran pidempi. Koko ajan menään parempaan.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Vanha viesti tuolta toisesta ketjusta, mutta asia jäi vaivaamaan.
Onko tämä teidän "effective reach" terminne nyt "effective top tube" termiin vai "top tube" termiin verrattavissa? Eli onko se täysin vaakasuuntainen mitta? Tuo geometria kuva sivuilla on niin epäselvä ettei pysty näkemään. Pikkasen vieläkin hämmentää kun toisaalta tuo vaikuttaa tosi isolta ja M tuntuisi sopivalta, mutta toisaalta tuo effective reach vaikuttaa M:ssä lyhyeltä, jos se on verrattavissa effective top tube mittoihin muilla valmistajilla. Kokosuosituksetkin tukevat sitä eli olen lähes kymmenen senttiä liian pitkä M-koon runkoon.
Mikä se jossain mainittu 77° satulaputken kulma sitten oli?
Oletuksena Taiga on jäykkä. Joustokeula on siis upgrade. Tämän periaatteen mukaan kulma säädettiin. Puhutaan niinkin hurjasta, kuin asteen muutoksesta. Sentti satulan paikassa.
Melkoinen harakirimies saisi olla jos jokaisesta ajatusvirheestä itsensä kiikkuun vetäisi. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen virhe, joka on tehty.
Mites kun Trekki veti miljoonia etuakseleita markkinoilta? Onko nyt peli pelattu
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Kandeisko vaijerikiinnikeet speksata uusiksi?
Sellanen matala x-muotoinen ruuvikiinnike ja 1 kpl lisää vaakaputken alle niin voisi olla halvempi ja siistimpi kuin iänikuinen nipparitsydeemi.
Taiga?Kuulostaa venäläiseltä retkifillarilta.Nimikilpailun paikka?
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Ok. Sitten se on se mitta miksi sen kuvittelinkin. Nythän tuo hahmottui minkälainen koko tuosta olisi sopiva. Pyörähän on iso Reachin puolesta, mutta toisaalta tuo effective reach ei niin merkittävän pitkä ole muiden vastaaviin mittoihin verrattuna, joka toki johtuu tuosta satulaputken kulmasta.
Anteeks nyt vaan mutta kuvan perusteella tolppa on aika äärimmillään vaikka minimi inserttiin olisikin matkaa vielä. Itselle noin ylhäällä olevasta tolpasta herää kuva että ettei olisi totuttu ajamaan inasen pienellä rungolla?
Esim itselle M kokoisessa saisi kiinteän tolpan vetää melkosen ylös, ainakin salsassa.
Mutta mutta. Käyttäkää hissitolppaa. Ei ainakaan alamäessä tule momenttia jos vaan muistatte sen painaa alas mäen päällä.
Trekin f8 painoi reverbillä ja kuitusella sissitakakiekolla alle 14kg, L koossa, litkuilla ja bfl kumeilla. Ei paha.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Tuossa varmaan sen porukan edustaja, joka tykkää ajaa liian pienellä rungolla tolppa "huulilla" ja maantiepyörän mitoissa olevalla 10cm+ stemmillä. Mutta ei se mitään kun kääntösäde on kaks senttiä pienempi kun vetää joka päivä siksakkia siellä tiheäkasvuisessa metässä puiden välissä. Nii ja kun samanlaisella mitoituksella sekä geometrialla on ajettu jo 80-luvulta asti, niin miksi kokeilla mitään uutta? </sarcasm>
Antza ajo minun tietääkseni aikaisemmin L-koon muklukilla ja vaihto sitten tuohon M-kokoseen , koska se sopi hänelle paremmin. Lisäksi se rullailee aika "paljon", osallistui kesällä esim. Norjassa OffRoad Finnmarkkiin ja selvitti sen pitkän matkan läpi. Johon pystyi vain muutama suomalainen viime kesänä, joten vähän kunnioitusta jos saan pyytää. Netin ihmeellisessä maailmassa voi tutustua Antzan mahtaviin ja upeisiin suorituksiin, ennen kuin alkaa solvata häntä julkisesti. Ois monella maastopyöräilijällä mallin ottamisen paikka!
Ei tässä oo kyse mistään kuskin mollaamisesta mutta kyllä tuo kuva kertoo tasan sen minkä kirjoitin. Piste.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Väärin harrastettu.
Mehukatilla ja polun tukolla kenties ihan asiaakin, vaikka itse kans kyllä olen s ja m -kokojen välissä ja aina päätyy tottumuksesta siihen ässään. Stemmi tälläkin hetkellä 80mm, mutkatangolla tosin. Viihdyn kyllä ajaessa aika hyvin monissakin tilanteissa paino etupyörän päällä, niin hyvin, että edellinen runko kajahti poikki vaakaputkesta emäputken tyvestä. Vaatii kyllä hereillä oloa ja nopeita liikkeitä kyynärpäihin. Edellisessä paksussa oli pari astetta jyrkempi keula, eli akseliväli kasvoi nytkin.
(Tähän asti mun jorina nyt ei liity kyllä topikkiin muuten, kuin että "outo" ajoasento on kai se eniten tunteita herättävä asia Polessakin.)
Koeajoin itsekin sitä kemiztin protoa, raapustin siitä taannoin joko tech talkiin tai fiilistelyyn. Se oli oikeesti avaava kokemus. Hyvin toisenlainen lähestymistapa, mutta äkkikoetuksen perusteella sillä on hyvätkin puolensa. Mun mielestä toi on kunnioitettavan rohkeasti erilainen. Maastopyörävalmistajat on kuitenkin julkaisseet huikaisevia kehitysnäytelmiä ihan yksittäisten millien ja puolien asteidenkin johdosta.
Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.
Minä olen myös kaksi Ritchey Comp alutolppaa saannut vääntymään, suositustaulukoissa olen juuri s ja m välillä, ajan s-kokoisilla. Stemminä on lenkkiläskissä 50mm ja reduläskissä 35mm, mitäköhän väärää mä oon tehnyt ja millä vuosituhannella minä elän?
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Anna sille isommalle pyörälle mahdollisuus.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
- 9 zero 7
- A-Train Cycles
- Blacksheep Bikes
- Bob Keller Frameworks
- Boo Bicycles
- Borealis Bikes
- Charge
- Chumba USA
- Design Logic Bikes
- Durango Bike Co.
- Ellis Cycles
- Fatback Bikes
- Foes Racing USA
- Form Cycles
- Framed Bikes
- Genesis Bikes
- Graham Cycles
- Kent Eriksen
- KHS
- Kish Fabrication
- Kona
- Lamere Cycles
- Lynskey Performance
- Maskinen
- Matter Cycles
- Maxx – Germany
- Moonmen
- Moots
- Muru Cycles
- Nicolai
- Norco
- Oddity Cycles
- On-One
- Quiring Cycles
- REEB Cycles
- Retrotec
- Rocky Mountain
- RSD Bikes
- Salsa
- Salted Bikes
- Samsara Cycles
- Sandman
- Sarma Bikes
- Savvy Cycles
- Schlick Cycles
- Singular Cycles
- Singular Cycles (US)
- Specialized Bicycle
- Spherik
- State Bicycle Co.
- Sun Bicycles
- Surly
- Ti Cycles Fabrication
- Trek Bicycle
- True North Cycles
- Turner Bikes
- Vagabonde Cycles
- Ventana Cycles
- Vertigo Cycles
- Vibe Cycles
- Vicious Cycles
- Watson Cycles
- Wiseman Frameworks
- Xprezo
Googletin.
Tässä läskitapauksessa kannattaa muistaa vielä se, että lyhyt stemmi ei automaattisesti ole niin hyvä ratkaisu kuin jossain muussa maastopyöräilyssä: Lumessa eturenkaalle pitää saada painoa tai pitoa ei ole ja keula karkailee alta. Sopivan painonjakauman saavuttamisessa oikeanpituinen stemmi on varsin tärkeä kapine ellei sitten ole retkeilyvarusteita mukana.
- Tomi
Ei pidä unohtaa sitä faktaa, että keulalle tulee painoa kun satulakulma on jyrkempi ja cainstay pidempi. Lisäksi suosittelen kokeilemaan erilaisia pyöriä, koska saattaa oppia jotain muutakin uutta.
Pitkä stemmi korostaa sitäpaitsi itseohjaavuutta ja saattaa hämätä tässä sinun ajatelmassa keulalle tarvittavaa painoa. Tästä on lisää asiaa toisessa fatbiketopicissa.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
For all cycles of life - www.polebicycles.com
Kirjanmerkit