Saa. Mutta hyviin tapoihin kuuluisi mainita sidonnaisuudet.
Saa. Mutta hyviin tapoihin kuuluisi mainita sidonnaisuudet.
I don't want to break these chains
Vielä kerran: se suodatus.
Jos esim. Kemizti laittaa kuvan protosta/kertoilee pyörästä; eikö jokaiselle ole selvää mistä hän on sen hankkinut/mitkä ovat sidonnaisuudet?
Vai millä keinoin hän protolla päästelee?
Kyllä mä väitän, että tässä Polen ja Kemiztin tapauksessa tällä foorumilla niitä hyviä tapoja voi penätä aivan muilta tahoilta?
Herrat on olleet hyvinkin herrasmiehiä kun huomioidaan paskan määrä mikä tulee niskaan kun hyvää hyvyyttään levittää ilosanomaa läskikansalle. Imo taas.
Jos em on yleinen ajattelutapa ihmisten keskuudessa niin minä olen sitten erilainen nuori. Jos joku, vaikka kuinka aidon ja pyyteettömän tuntuisesti ja perustellen jotain asiaa kehuu niin en minä sitä tietoa sellaisenaan käytä. Esimerkiksi netistä voi asiaa selvittää muualta. Jos vähän on kielitaitoa niin ulkomaiset foorumit on hyviä.
Syynä menettelyyni on:
-koska en tunne henkilöitä nikkien takaa, en mitenkään voi olla varma heidän sidonnaisuuksistaan.
-meillä voi olla ihan eri käsitykset asioista, esimerkiksi siitä mikä on kovaa käyttöä.
-nettikeskusteluissa on myös ihan tahallista kusetusta, siis henkilöitä jotka nauttii voidessaan vedättää.
-en muutenkaan missään muuallakaan pidä kaikkea esitettyä totuutena. Esimerkiksi uutisia seuratessa tämä pätee.
Mutta ymmärrän kyllä ihmisten halun tietää sidonnaisuuksista. Tosin tässäkin asiassa on sellainen vaikeus että esimerkiksi Kemiztin tapauksessa ainakaan minä en voi sanoa että onko ensisijainen motiivi päästä hyötymään foorumilaisten pankkitileistä vai onko hän ensisijaisesti innoissaan hyvästä ja mieluisasta pyörästä ja siksi kehuu sitä, kaupallisen intressin ollessa pienempi vaikutin.
Kannattaa kuitenkin muistaa sellainen asia että tälläkin foorumilla on varmasti puheenvuoroissa seassa piilomarkkinointia. Se voidaan helposti tehdä niin ettei se kiinnitä huomiota tai tekijä paljastu. Siis todellisella sissitaktiikalla.
Monilla muilla foorumeilla keskustelu on käyty jo aikavuosia sitten. Niillä ratkaisu on kaupallinen alue, jolla yrityksillä on omat alueensa. Se ei kyllä ole yritykselle ilmaista, niin kuin ei mainostaminen yleensä muutenkaan.
@j.kottenberg (ja muutkin)
Mä en kenenkään pankitilille tässä Pole proto asiassa pyri, vaan ennekaikkea olen innoissani tästä(kin) uudesta pyörästäni, jota pirun pitkään jouduin odottelemaan ennen kun käsiini sain..
ps. Jatkakaa jos koette tarpeelliseksi.
Kaupallinen toiminta on aina vastiikkeellista, koska siinä vaihdetaan myyjän ja ostajan kesken. Vastiikkeellinen ei ole pyyteetöntä, koska pyyteettömässä toiminnassa ei edellytetä vaihdantaa.
Eniten mua harmittaa Polen puolesta. Jotain niin peri suomalaista siinä on että kun saadaan valmistaja joka selvästi intohimosta (toki kaupallisilla perusteilla) kehittää pyöriä ja kertoilee avoimesti mihin suunnittelu perustuu niin heti tulee paskaa tuulettimeen kilo kaupalla![]()
Näinhän se on, eikä selkeää linjanvetoa sen piilomarkkinoinnin tahallisuudesta saa tehtyä millään. Kun on jonkun ajokauden seurannut tätä foorumin meininkiä, tuntuu että trendejä syntyy aika helposti kun joku ajatelma saa vähän tuulta alleen ja useampi virtuaalipeukku nousee pystyyn. Ensin kysytään suosituksia pyörän ostoon, sitten asiaa väännellään ja käännellään, lopputulema on jonkinlainen sen hetken aallonharja ja aikaa vierähtää vähän seuraavan tilipäivän yli, kunnes sama aallonharja alkaa näkyä Pyöräsi kuva -ketjussa. Joskus se oli cyclocross, sitten enduromaasturi vähän ylipitkällä vaakaputkella, joskus täysjäykkämaasturi ja tällä hetkellä ilmeisesti fatbike. Suoraa markkinointtihyötyä on hankala osoittaa, mutta ainahan se kauppias hyötyy jolta sattuu löytymään sitä sen hetkistä aallonharjatuotetta kuluttajan näkökulmasta sopivassa hintaluokassa.
Henkilökohtaisesti koen että aika vähän täällä kunnioitetaan foorumilla vierailevia muita nimimerkkejä, jos ei luoteta kunkin media- ja internetlukutaitoon sen vertaa että osataan löytää ne omaan harrastamiseen sopivat välineet tästä sillisalaatista. Kyllä internetiin merkkijonoja mahtuu, loppuviimein vastuu on aina lukijalla.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kemiztille:Juuri tuota tarkoitin. Ihmisillä ei, ainakaan monilla, ole kykyä tällaisten asioiden enempään harkintaan vaan on vain jako:
a)Pyyteetön rehellinen harrastaja joka jotain suosittelee b)Ahne ja kiero ainoastaan toisen rahoja hamuava kapitalisti.
Eli henkilö voi olla vain jompaa kumpaa. Ja kun selviää että jollain henkilöllä on jokin kaupallinen sidonnaisuus, näyttää siltä että monen mielestä häntä ei voi mikään pelastaa joutumiselta ryhmään b. Silloin häneen suhtaudutaan tämän mukaisesti.
Minusta Kemiztin viesteissä on ollut enemmän pyöräharrastajan sanomaa kuin kaupallista puolta.
Mutta, päätelmän informaatiolähteen luonteesta jokainen tekee tietenkin itse.
Kukaan ei kai ole vielä kauppoja Polen läskistä tehnyt joten rahassa mitattavia vahinkoja ei onneksi ole päässyt syntymään. Ainoastaan psyykkisistä vaurioista lienee siis kyse. Ja niitähän voi illalla lääkitä vaikka enemmänkin.
Hyvää ja onnellista uutta vuotta kaikille foorumilaisille!
No en mäkään niin usko, tietenkään.
Muotoilin asian kai sitten (jälleen) huonosti. Toivottavasti pointti tuli esille kuitenkin.
Toki Kemizti vois olla kokonaan kertomatta uudesta lelustaan?
Samoin Pole voisi olla avaamatta suunnittelufilosofiaansa ja olla kertomatta tulevasta?
Hyödyttäisikö se meitä harrastajia jollain tapaa?
Musta on erittäin mainiota tämä esilletulo. Osaan suodattaa siitä kaiken tarpeellisen. Ja uskon edelleen että kaikki muutkin osaavat.
Mä oon tässä tunnin miettinyt kannattaako sulle vastata mitään kun olet kaivautunut niin syvälle poteroosi ja keskittynyt lähinnä kommentoimaan kirjoittajia etkä kirjoituksia.
Mutta joo ehkä sittenkin vaivaudun. Sinä, minä ja muut hörhöt jotka on opetelleet foorumin ulkoa ovat kyllä nähneet maininnan protosta. Mutta entäpä ne jotka on olleet viikon pari lueskelemassa fatbike-aiheita hankinta mielessä. Ovat nähneet kuvia ja hehkutusta (jossa kaikki vastaväitteet tyrmätään hymynaamoin sen kummemmin perustelematta) Polen pyörästä ja surffaavat Polen sivuille josta se jopo löytyy. Mistä he tietävät että kyseinen hehkuttaja onkin valmistajaan sitoutunut testikuski protoineen? Vastaus: ei mistään. Silleensäkin vähän hankala case kun tuosta joposta ei mistään muualta löydy mitään tietoa tai kommenttia ja koeajomahdollisuudetkin on jonkun mystisen verkoston tiedossa eikä julkisessa jakelussa. Jonkun Spessun tai Trekin saa kojolle kun kävelee kauppaan ja pyytää niin voi muodostaa oman mielipiteensä, mutta tän kanssa pitää tietää joku mystinen "testikuski" jolta kojot saa ja silloinkin jollain customoidulla versiolla.
Mää kyllä jaksan edelleen vähän epäillä, että Herra Pole olisi tälläkin foorumilla vain hyvää hyvyyttään eikä mielessä olisi vähääkään edistää oman tuotteensa myyntiä. Ja se on sitten ylläpidon asia onko se foorumin säännöissä kiellettyä kaupallista toimintaa.
Tuolla periaatteella ei juurikaan paljoo jäis ihmisiä tänne foorumiin.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Entäs sitten ku kehuvat pyörää ja mainitsevat mistä ostivat, niin ollaan tahtomatta mainonnan puolella, vaikka ei oltaisi sitouduttu merkkii/kauppaan/myyjään.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Toivotaan ettei Kemizti ja Pole tuskaannu tästä yhdenmiehen taistelusta.
Toivotaan että tiedon ennakkojakelu Suomalaisille harrastajille jatkuu edelleen.
Harmittaa jos käytänössä yksi turhanitkijä vie edun meiltä muilta asiasta kiinnostuneilta.
Kaikenlaista ihmeellistä on maanpäällä, huomaa vielä tässäkin iässä. Oppia ikä kaikki.
Hyvää uutta vuotta tahollensa! Poletaan!![]()
Se mun sissimarkkinointi lähti siitä, kun kehuin 65mm kehää muihin verrattuna. Joku sai siitä käsityksen että yritän edistää sillä omaa myyntiä, eikä tiennyt että myymme myös muita kokoja, niin kuin ihan kaikki muutkin. Siksi toisekseen valtaosaa ostajista en ole henkilökohtaisesti tavannut ennen ostopäätöstä jos silloinkaan. Jos nämä sitten kertovat jälkikäteen kokemuksistaan, niin tuskin heitä voi sissimarkkinoijiksi moittia. Vähän tässä on kuitenkin hankalaa kertoa tuotteista joista on tullut positiivinen kokemus, kun niitä alkaa sitten itse tuomaan maahan tai ryhtyy jämyksi. Pitäisikö siis poistaa kehut myymistään tuotteista myös ajalta ennen kuin niitä alkoi myymään. Vai pitäisikö kysyttäessä kertoa tuotteista edelleen, koska joistakin tuotteista saattaa myyjällä olla se paras tieto. Nythän ne hoituu yyveenä, spostilla tai naamakirjassa henk koht viesteinä.
Oleellinen kysymys on onko foorumin sisältö parempaa vai huonompaa tällaisella määrällä kaupallisuutta kuin nyt on. Itse näen että sisältö menee parempaan suuntaan kun valmisjat/suunnittelijat/protojen testaajat ottavat myös osaa keskusteluun. Toki edistääkseen myös myyntiä. Se että tällä myynnin edistämisellä saataisiin jotain vahinkoa aikaan on naurettava. Jokainen vähänkin markkinointia työkseen tekevä tietää että lupaukset on pystyttävä myös lunastamaan. Sosiaalisessa mediassa varsinkin kun saa myös sitä mitä ei ole tilannut ja on äärimmäisen lyhyt tie ostaa kehuja tuotteelle mikä niitä ei suuren yleisön mielestä ansaitse.
Emmä nää tossa mitään ongelmaa, jos kertoo rehellisesti myyvänsä kommentoimiaan tuotteita. Se on sitten foorumin ylläpidon asia katsoa onko se foorumin säännöissä kiellettyä toimintaa.
Kuten en näe myöskään Mr. Polen kommentointia ongelmana, koska hän esiintyy ko. firman edustajana. Tämä ei näytä menevän eräille kaaliin, mutta se siitä.
En kyllä aivan ymmärrä mistä puhutaan, mutta kyllä pösilö pitää olla jos sillä on jotain väliä onko jonkun mielipide maksettu vai ei, niin kauan kun ne ei ihan oikeasti valehtele. Jos on järkeä päässä ja ymmärtää luettua ja osaa kritisoida ihmisten mielipiteitä, ei pitäs olla kyllä mitään väliä mistä se mielipide kumpuaa; tuskin kuitenkaan mitään mullistavia väittämiä pyöristä tai kiekoista on esitetty.
Kehun usein netissä erästä pyöräfirmaa, jolta olen saanut hyvää palvelua ja hyviä tuotteita hyvään hintaan.
Itse asiassa jopa tunnen ko. firman omistajan. Silti en koe olevani kaupallinen toimija, koska en saa kehuistani mitään korvausta.
Hankkikaa huone 😁.
*Rrrreppsss*![]()
Festina lente
Olisi kiva kuulla mielensä pahoittaneiden ajatus siitä, että mikä olisi tässä keskustelun aiheuttaneessa Kemiztin tapauksessa ollut se oikea toimintamalli? Jokainen postaus pitäisi aloittaa jollain "sisältää tuotesijoittelua" kaltaisella varoituksella? Tai että "minulla on tämä prototyyppi ajossa josta olen tehnyt sopimuksen pyörän valmistajan kanssa"?
Ymmärrän kyllä mitä Incbuff ajaa takaa, ostettu mainonta yksityishenkilöiltä on eettisesti vähän kyseenalaista, mutta en kyllä näe, että tässä olisi toimittu mitenkään salaa. Kyllähän nyt jokainen ymmärtää, että jos arvostellaan ja tuodaan esille prototyyppiä jota ei ole saatavilla mistään, niin jokin suhde siihen valmistajaan löytyy.
Se mikä pikkasen särähti korvaan, mihin Incbuff myös tarttui, on Polen tekstissä maininta kuinka proton ajajat sitoutuvat markkinoimaan tuotetta. Tuo kuulostaa hassulta ja äkkiseltään voisi ajatella, että sillä meinataan juurikin spämmimistä foorumeille ym. Epäilen hyvin vahvasti, että siitä olisi kyse, vaan tuo meinaa varmasti ennemminkin sitä, että proton ajaja sitoutuu oikeasti käyttämään laitetta eikä vaan seisota sitä olohuoneessaan. On ne sitten jotain tapahtumia, skaboja tai mitä ikinä, mutta luulisin tuon viittaavan yleiseen näkyvyyteen eikä foorumille spämmäämiseen.
Arvostan aivan suunnattomasti sitä, että Polen Leo löytää aikaa tulla foorumille kertomaan visiotaan ja vastaamaan kysymyksiin omalla äidinkielellä. Tämmöistä ei monen pyörävalmistajan kanssa pääse kokemaan, että pääset suunnittelijan kanssa jopa vänkäämään asioista. En missään nimessä näkisi tuota minään markkinointina, vaikka sitähän se tavallaan myös onkin, vaan erittäin ainutlaatuisena mahdollisuutena.
Kun palstalla tuli puhe Polen koeajosta, muistini mukaan harmittelit että et voi lähteä Etelä-Suomeen koeajolle ja Kemizti sitten mainitsi että Oulussakin on yksi Pole koeajettavana ja olisi varmaan tarvittaessa yvnä lähettänyt yhteystiedot. Et kuitenkaan ollut kiinnostunut. Jotenka ei kai se koeajosysteemi tällöin niin kovin mystinen ole, varsinkin kun sitä vielä tarjotaan.
Ja onhan Polen sivuilla yhteystiedot, varmaan aika pienellä vaivalla asia selviää sitäkin kautta.
Silloin kun olin ensimmäistä läskiä katselemassa niin keskustelin koeajomahdollisuuksista Helsinkiläisen yläfemman, siis Hi5bikes, liikkeessä ja silloin sanottiin että kannattaa etukäteen soittaa ja kysyä onko ko merkin sopivan kokoista pyörää liikkeessä koottuna jos haluaa koeajon. Aina ei ole mutta muutaman päivän varoitusajalla voivat useimmiten hankkia. Joten ei se koeajo muillakaan merkeillä ihan sillä välttämättä mene että vaan kävelee kauppaan. Kaikissa liikkeissä ainakaan.
Ymmärtääkseni on monia pyöriä joista koeajo on Polea paljon hankalampi järjestää. Verkkokauppa.com esimerkiksi. Ja eipä nykyistä läskiäni, Canyonin Dudeakaan, missään ollut myyjän taholla koeajettavana.
Ymmärrän kritiikin, mutta pitäisi pysyä totuudessa kun sitä esittää. Muuten on kyse ihan muusta.
Kirjanmerkit