GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 133 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 143 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

  1. #3961
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Niin, siis teoriassa kyllä (kun jätetään läjä asioita huomioimatta, niinku fysiikan tehtävissä asiat tapahtuu tyhjiössä), mutta minusta kuvaa katsova huomaa, että käytännössä näin ei ole. Väitän, että jälkimmäisessä asennossa on mahdoton polkea tehokkaasti ja kestää fillarin päällä. Tuo ajoasento pakottaisi käyttämään ihan eri lihaksia satulassa pysymisen takaamiseksi. Etureidet työntäisi voimakkaasti suoraan taaksepäin vaakassa olevaa satulaa pitkin enkä usko, että käsillä voisi tätä kompensoida. Väitän myös, että se tekniikka, jolla tuota pyörää pystyisi oikeasti polkemaan kuormittaisi polvea eri tavalla (esim. pakaran reittä alaspäin kääntävä liike voimistuisi, että polkeminen yleensä olisi mahdollista). Jos eroa on liioitellussa mittakaavassa, sitä on myös pienemmässä.

    Tuo KOPS tjsp mikälie on varmasti ihan ok lähtökohta hyvän ajoasennon löytämiseen. Loppuhan onkin pitkälti yksilöllistä. Mun ajatus liitty pelkästään polven rasitukseen. Noh, mä en jatkossakaan säätele polvea tuon linjan taakse. Eteen se vois mennäkin... . Vahvin sektori on se osa poljinkaarta, jossa ensin etureisi ja sitten takareisi tekee töitä suurimmalla teholla. Siihen osaan siirrytään pakaralihaksen kautta.

    Hauskaa joulua! Mielenkiintosia juttuja nää.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  2. #3962
    Edellisessä kuten uudessakin läskissäni on läpipulttiakselit. Huomasin, että edellisessä oli käytetty jotain liukastetta akselin pinnalla, ja jos en väärin ymmärrä niin se oli hyvin kuparitahnamaista, ainakin väriltään. Uudessa oli ns rutikuivat akselit. Pitääkö akseleissa olla jotain liukastetta ja jos tarvii niin mitä? Kiitos etukäteen!

  3. #3963
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Ne läpiakselit, ainakin omassa pyörässä, on alumiinia. Varmaan jotain lujaa sellaista. Ja laakerit on terästä.
    Normikäytössä ne saa aina vettä joten kyllä ne hyvä on kevyesti voidella. Kierteetkin toimii paremmin voideltuna. Minä olen vetänyt ihan tavallista vaseliinia mitä on sattunut olemaan käsillä. Ainakin Bilteman laakerivaseliinia olen käyttänyt. Ei em kohteissa vaatimukset ole korkeita joten mitään erikoisvoiteluaineita ei tarvita. Kuparivaseliinia en kuitenkaan laittaisi. Pääasia on että joskus paikkoja avaa ja puhdistaa ja voitelee.

  4. #3964
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Kannattaa katsoa tämä video pyörän rasvaamisesta. Koskee myös läskipyöriä...

    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  5. #3965
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kannattaa katsoa tämä video pyörän rasvaamisesta. Koskee myös läskipyöriä...
    Älkää nyt kumminkaan niihin nippeleihin sitä ruuvilukitetta laittako vaikka videossa niin neuvottiinkin

  6. #3966
    mutanaama Guest
    Tosta olen hiukan eri mieltä, oikealla lukitteella ne on vielä avattavissa vuosienkin päästä.

  7. #3967
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^Toi on aivan totta. Korroosiolle altteissa paikoissa, niinkuin vaikka auton alustassa, sopiva ruuvilukite pitää tietysti ruuvit kiinni mutta myös estää kiinniruostumista jolloin ne saa helpommin auki. Kiinniruostuminen helposti johtaa pulttien katkeamiseen ja usein vaatii että "pitää antaa pillillä lämpöä että aukeaa" joka on fillarin osien kohdalla huonommin soveltuva menetelmä.

  8. #3968
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tosta olen hiukan eri mieltä, oikealla lukitteella ne on vielä avattavissa vuosienkin päästä.
    Myöhäistä se minusta on jälkikäteen sitä lukitetta laittaa, tai riippuu tietysti siitäkin joko sitä kiekkoa on uitettu pitkäänkin maastossa vai onko ihan uusi. Varmaan kasausvaiheessa siitä voi olla hyötyä laittaa, lukite suojaa silloin kierteet, estäen kosteuden pääsyn ja suojaa hapettumiselta. Mutta ei sitä ainakaan sen takia tarvitse laittaa että nippelit ei itsekseen aukeaisi, kyllä hyvin rakennettu kiekko pysyy kasassa ilman lukitteitakin. Sitäpaitsi ainakin Loctiten pinkki ja sininen alkavat kovettua jo kahdessakymmenessä minuutissa, tuossa ajassa tuskin kukaan kasaa ja rihtaa kiekon kunnolla. Lukitseva ominaisuus siis menetetään ainakin osittain rihdatessa, ehkä se kosteudelta ja hapettumiselta vielä suojaa. Vihreätä lukitetta ei pidä laittaa, se kun ei oikein lämmittämättä aukea.

    Elastisena pysyviä lukitteita tuntuu suomesta olevan kovastipaljon vaikea löytää. Jos jollakulla on tietoa mistä saatavilla niin ottaisin tiedon vastaan kiitollisena ihan duuninkin puolesta.

  9. #3969
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Oon käyttäny pellavaöljyä, siitä tulee nahkea kun kuivahtaa. Kasatessa toimii öljyn lailla ja se kestää kuivahtaa varmaan paripäivää. Rihtaus jälkikäteenkin onnistuu helposti. On myös paljon myrkyttömämpää kuin locktitet.

    tervalla on kans tällasia ominaisuuksia, varmaan toimis kiekoissakin?!

  10. #3970
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka T L Katso viesti
    Myöhäistä se minusta on jälkikäteen sitä lukitetta laittaa, tai riippuu tietysti siitäkin joko sitä kiekkoa on uitettu pitkäänkin maastossa vai onko ihan uusi. Varmaan kasausvaiheessa siitä voi olla hyötyä laittaa, lukite suojaa silloin kierteet, estäen kosteuden pääsyn ja suojaa hapettumiselta. Mutta ei sitä ainakaan sen takia tarvitse laittaa että nippelit ei itsekseen aukeaisi, kyllä hyvin rakennettu kiekko pysyy kasassa ilman lukitteitakin. Sitäpaitsi ainakin Loctiten pinkki ja sininen alkavat kovettua jo kahdessakymmenessä minuutissa, tuossa ajassa tuskin kukaan kasaa ja rihtaa kiekon kunnolla. Lukitseva ominaisuus siis menetetään ainakin osittain rihdatessa, ehkä se kosteudelta ja hapettumiselta vielä suojaa. Vihreätä lukitetta ei pidä laittaa, se kun ei oikein lämmittämättä aukea.

    Elastisena pysyviä lukitteita tuntuu suomesta olevan kovastipaljon vaikea löytää. Jos jollakulla on tietoa mistä saatavilla niin ottaisin tiedon vastaan kiitollisena ihan duuninkin puolesta.
    Itse en ole tuota locktite-kikkaa nippeleihin kokeillut, joten en osaa siihen vinkkiin oikeen mitään sanoa, mutta eikö tuossa videolla juurikin sanottu, että nimenomaan suoraan kiekkoon voi laittaa. Eli rihtauksen JÄLKEEN näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ja siis tuskin mitään kaikista vahvinta lukitetta kannattaa laittaa vaan sellasta, että se pinnojen kiristäminen vielä jatkossakin onnistuu.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  11. #3971
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    188
    En ole minäkään kokeillut. Voihan sitä laittaa, mutta onko siitä jälkikäteen enää mitään hyötyä?

  12. #3972
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    En tiedä. Pointtina oli kuitenkin, että tuolla videolla oli mun mielestä hyviä vinkkejä pyörän rasvaamiseen. Mukaanlukien nuo akselit ja kaikki selkeästi selitettynä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  13. #3973
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    En tiedä. Pointtina oli kuitenkin, että tuolla videolla oli mun mielestä hyviä vinkkejä pyörän rasvaamiseen. Mukaanlukien nuo akselit ja kaikki selkeästi selitettynä.
    Juu, sitä ei käy kieltäminen.

  14. #3974
    mutanaama Guest
    Juu, en minäkään niitä jälkikäteen alkaisi lisäämään. Mutta mitä tuohon väriin tulee, niin loctite kannattaa kuitenkin valita numeron perusteella.

    Mä käytän eniten 222:sta tai CRC:n soft lockia. Kummatkin aukee helposti ja suojaa korroosiolta.

  15. #3975
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    126
    Onko kokemuksia, miten 1x11 toimisi tuollaisessa 170mm perällä varustetussa -14vm Muklukissa? Tuleeko jotain ongelmia ketjulinjan tms. kanssa? Eturattaan laitan isomman/ulomman rattaan tilalle.

    Nykyinen 2x9 menossa vaihtoon ja ajattelin ensin päivittää 1x10. Sain kuitenkin vihjettä, että Shimanon 1x11 takapakka menisi paikalleen "normaaliin" vapaarattaaseen. Jos käyttää XT 1x11, niin hinnaltaan päivitykset(10spd/11spd) samaa luokkaa, vaikka jotain 10spd romuja tulee jäämään ylimääräiseksi toisesta rungosta.

    Kunhan varmistelen, ennen kuin laitan 10spd osat rungon mukana kieroon...

  16. #3976
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Ainakin tuo 11 shimppa toimii -15 beargreasessa hyvin joten kyll se toimii sullakin. Ainoa on et kuinka ulos koitat saada eturattaan (maksimi iso takarengas vs. Ketjun väli) niin ketju tippuu 40:tä rattaalta takana 36:lle taaksepäin pyörittäessä... Ja toinen on et vapaaratas/sen laakerit on syytä olla kunnossa, kun alkaa runttaamaan... koska 40-42:n takana tekee hyvin vääntöä taka-akseliin / vaparin laakeriin.

    edit; lisäksi itselle on vallan hyvin riittänyt 30:n eturatas, oli 32:n aluksi, mutta hopen vaparista halkesi sisin laakeri... Näkisin itse näin, että nyt kun on 30:n edessä niin hieman paremmin kestää paikat takana... Toki sinnekkin on sisään vaihdettu f.a.g leekerit, kun Hopelaiset on kiinalaista mellua kaikkineen...

  17. #3977
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    172
    Ny mää en ymmärtänyt, enemmän vääntöä tulee taakse 30 kun 32 eturattaalla....
    ....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....

  18. #3978
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Olisko et poljenta tasasempaa, enempi kadenssia, ei tartte runtata josta ne pahimmat vääntöpiikit tulee vaik olis isompikin eturatas.

  19. #3979
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    @S.S Minulla nykyään -15 Mukluk sama, kuin edellinen -14 malli. Ajossa 1X10 edessä 32 ovaali X5 kampien isomman rattaan paikalla. Kumina 4.6 Spessun GC 80mm vanteella (noin 110mm leveä) nyt riittää juuri tila alaketjussa renkaaseen, kun putkelta runnoo ja runko taipuu. Välillä ketju saatta vähän hipaista kumiin. Tilaa lepi asennossa riittävän näkoisesti. Olisko +5mm näin muistista heitettynä.

    Ajelin yhtä Lou: ta takana viimetalvena toimi yhtä hyvin, mutta ei ollutkaan juuri leveämpi. Oma etu Bud muistaakseni 115mm ja se otti jo liikaa ketjuun.

    11 42/40 takapakka menee kuulemma noin 3mm sisemmäs, kuin 10 pakkan isoin ratas. Tästä syystä oma 11 osiin siirtyminen mietityttää. Luultavasti Dillinger 5, GC ja semi isot kumit toimii 1X11 ihan hyvin.

    Kyllä ostasin sinuna rohkeasti 1X11 suoraan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  20. #3980
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukahia Katso viesti
    Ainakin tuo 11 shimppa toimii -15 beargreasessa hyvin joten kyll se toimii sullakin. Ainoa on et kuinka ulos koitat saada eturattaan (maksimi iso takarengas vs. Ketjun väli) niin ketju tippuu 40:tä rattaalta takana 36:lle taaksepäin pyörittäessä... Ja toinen on et vapaaratas/sen laakerit on syytä olla kunnossa, kun alkaa runttaamaan... koska 40-42:n takana tekee hyvin vääntöä taka-akseliin / vaparin laakeriin.

    edit; lisäksi itselle on vallan hyvin riittänyt 30:n eturatas, oli 32:n aluksi, mutta hopen vaparista halkesi sisin laakeri... Näkisin itse näin, että nyt kun on 30:n edessä niin hieman paremmin kestää paikat takana... Toki sinnekkin on sisään vaihdettu f.a.g leekerit, kun Hopelaiset on kiinalaista mellua kaikkineen...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    @S.S Minulla nykyään -15 Mukluk sama, kuin edellinen -14 malli. Ajossa 1X10 edessä 32 ovaali X5 kampien isomman rattaan paikalla. Kumina 4.6 Spessun GC 80mm vanteella (noin 110mm leveä) nyt riittää juuri tila alaketjussa renkaaseen, kun putkelta runnoo ja runko taipuu. Välillä ketju saatta vähän hipaista kumiin. Tilaa lepi asennossa riittävän näkoisesti. Olisko +5mm näin muistista heitettynä.

    Ajelin yhtä Lou: ta takana viimetalvena toimi yhtä hyvin, mutta ei ollutkaan juuri leveämpi. Oma etu Bud muistaakseni 115mm ja se otti jo liikaa ketjuun.

    11 42/40 takapakka menee kuulemma noin 3mm sisemmäs, kuin 10 pakkan isoin ratas. Tästä syystä oma 11 osiin siirtyminen mietityttää. Luultavasti Dillinger 5, GC ja semi isot kumit toimii 1X11 ihan hyvin.

    Kyllä ostasin sinuna rohkeasti 1X11 suoraan.
    Kiitos näistä, taidan laittaa suoraan 1x11 tilaukseen!

  21. #3981
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tompula Katso viesti
    Ny mää en ymmärtänyt, enemmän vääntöä tulee taakse 30 kun 32 eturattaalla....
    En minäkään, kun juurikin on toisin päin ollut parempi..."lisäksi itselle on vallan hyvin riittänyt 30:n eturatas, oli 32:n aluksi, mutta hopen vaparista halkesi sisin laakeri... Näkisin itse näin, että nyt kun on 30:n edessä niin hieman paremmin kestää paikat takana... Toki sinnekkin on sisään vaihdettu f.a.g leekerit, kun Hopelaiset on kiinalaista mellua kaikkineen..." Niin siis 32:lla tuli runtattua mäkiin enempi, ja se yhdistettynä koviin reisiin ja hyvään pitoon niin jo naksui takana vapari...


  22. #3982
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    64
    Tuosta lukitteesta nippeleihin löytyy esim DT:ltä Spoke Freeze niminen tuote. Mikäli laittaa "kuivana" suoraan uuteen kiekkoon ei nippelit pyöri auki ilman työkalua ja kun kiekko on oikein tehty ei sitä myöskään tarvitse rihdata mikäli käytetään "oikein" ja säästytään isoilta heitoilta. Mikäli pinnan päät ensin "voitelee" lukite riittää pitämään nippelit tiukahkosti paikallaan mutta rihtaus on helpompaa kuin kuivana tehtynä. Erittäin hyvää kampetta moniin peruskiekkoihinkin jotka tuppaavat aukeamaan ajossa mikäli niitä ei tarkkailla säännöllisesti, voi estää monet ongelmat ajan saatossa kun liimaa nippelit. DT:n liima on melko juoksevaa ja täten ui hyvin nippelin ja pinnan väliseen kierteeseen toisin kuin orig. loctite liimat.

    Spray rasvoja sensijaan en käyttäisi omaan pyörään oikeastaan koskaan. Suojaspray kuten Motorex BikeShine tai MucOff Silicon shine toimii hyvin kosteuden loitollapitoon ja antaa hyvän suojan uv valolta sekä estää kuraa tarttumasta niin tiukasti kiinni pintoihin. Helpottaa pesua myös eikä vesikään ui laakereihin niin helposti lenkin aikana.

    Ei unohdeta kuitenkaan sitä että sitä pyörää pitää myös huoltaa sen pesemisen lisäksi sopivasti suhteessa ajomäärään ja ajopaikkaan sekä rasitukseen nähden.

    Ugh.
    TGMTBF #6

  23. #3983
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.S Katso viesti
    taidan laittaa suoraan 1x11 tilaukseen!
    Laita vaan, itekkin laitoin takapakan tilaten, mut just yllämainitun kaltaisen tilaongelman vuoksi meinasin kasata 10-lehtiseksi. Tuolla vähän lisää jorinaa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...sopivuus/page2

  24. #3984
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Thule proride 598 ja sille fatbike adapteri olisi saatavilla jossain saksalaisessa nettikaupassa. Tekisi mieli laittaa tilaukseen ja vanha 591 myyntiin, kun ei jaksais remmien kanssa värkätä. Vai saako muualta?
    https://www.autoteile-schork.de/Shop...,165193,160435
    https://www.autoteile-schork.de/Shop...,165193,160437

  25. #3985
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti unknown Katso viesti
    Kokeile laittaa riser stonga tai laittaa stemmi osoittamaan ylöspäin. Scotissa taitaa olla vakiona flat bar (suora tanko), joka vie ajoasennon aika alas. Omassa Scotissa nousi tolppa myös aika korkealle ja riser stonga korjasi tilanteen. Stemmi ylöspäin tuo vakio flat bar oli hieman outo. Riser stonga (25mm nousua) ja vakiostemmi alaspäin tuntui juuri passelilta.
    No laitoin nyt ainakin väliaikaisesti tuon ohjainkannattimen missä pystyy säätämään kulmaa. Se on myös pakon sanelema juttu sillä lähimpään pyörähuoltoon on päälle 6km ja jotenkin se on pystyttävä ajamaan sinne. Vakio ohjainkannattimella se ei tulisi onnistumaan liian kumaran ajo asennon takia. Tässäkin on muuten liian leveä tuo ohjaustanko IMO sama juttu on tuossa 29erissa.

  26. #3986
    Poy, hyvä bongaus. Näytti vain olevan ennakkotilattavissa ja fatbike adapteri saatavilla Maaliskuussa 2016

  27. #3987
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Thule proride 598 ja sille fatbike adapteri olisi saatavilla jossain saksalaisessa nettikaupassa. Tekisi mieli laittaa tilaukseen ja vanha 591 myyntiin, kun ei jaksais remmien kanssa värkätä. Vai saako muualta?
    https://www.autoteile-schork.de/Shop...,165193,160435
    https://www.autoteile-schork.de/Shop...,165193,160437
    Pitääköhän noita adaptereita investoida kaksi eli molempiin päihin?

  28. #3988
    Varmaankin. Luulisi myös, että nuo adapterit menisi nykyiseen 591 tai 561 malliin. 561 tarvitsisi vain yhden. Vai onko Thule niin mulkku, että ovat muuttaneet telineen profiilia?

  29. #3989
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    561 tarvitsisi vain yhden. Vai onko Thule niin mulkku, että ovat muuttaneet telineen profiilia?
    561 tarvitsisi jonkinlaisen adapterin myös eteen, että keulan saa kiinni. Hurricane components niitä näyttää värkkäävän, mutta saatavuus euroopasta on ilmeisen huono. https://www.hurricanecomponents.com/

  30. #3990
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Tekisi mieli laittaa tilaukseen ja vanha 591 myyntiin, kun ei jaksais remmien kanssa värkätä.
    Remmit ne on noissakin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •