Niin, siis teoriassa kyllä (kun jätetään läjä asioita huomioimatta, niinku fysiikan tehtävissä asiat tapahtuu tyhjiössä), mutta minusta kuvaa katsova huomaa, että käytännössä näin ei ole. Väitän, että jälkimmäisessä asennossa on mahdoton polkea tehokkaasti ja kestää fillarin päällä. Tuo ajoasento pakottaisi käyttämään ihan eri lihaksia satulassa pysymisen takaamiseksi. Etureidet työntäisi voimakkaasti suoraan taaksepäin vaakassa olevaa satulaa pitkin enkä usko, että käsillä voisi tätä kompensoida. Väitän myös, että se tekniikka, jolla tuota pyörää pystyisi oikeasti polkemaan kuormittaisi polvea eri tavalla (esim. pakaran reittä alaspäin kääntävä liike voimistuisi, että polkeminen yleensä olisi mahdollista). Jos eroa on liioitellussa mittakaavassa, sitä on myös pienemmässä.
Tuo KOPS tjsp mikälie on varmasti ihan ok lähtökohta hyvän ajoasennon löytämiseen. Loppuhan onkin pitkälti yksilöllistä. Mun ajatus liitty pelkästään polven rasitukseen. Noh, mä en jatkossakaan säätele polvea tuon linjan taakse. Eteen se vois mennäkin...
. Vahvin sektori on se osa poljinkaarta, jossa ensin etureisi ja sitten takareisi tekee töitä suurimmalla teholla. Siihen osaan siirrytään pakaralihaksen kautta.
Hauskaa joulua! Mielenkiintosia juttuja nää.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kirjanmerkit