GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 58 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #1711
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    ^Kilikalilla se äkkiä muuttuu. Eniten perseestä on, ku keula ei ole 150/15mm läpipultti ja missään ei ole oikeen mainintaa minkä levynen kumi runkoon mahtuu. 824€ olis On-Onen omien kiekkojen kera toimitettuna, eli halpa kuitu peli tulis.
    Laitoin kyselyä Planet-X puljuun max renkaiden leveydestä. Tuo mainitsemasi kilikali, jokin maalin liuotus aine(kö)?
    I've been around

  2. #1712
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Ei ku sprei purkki.

    Perähän tossa on leveä ja keskiö 100mm.

    Itsellä, kun on Salsassa 150/15mm keulana ja peränä 170, ni olis taas molemmat kiekot mitä ei voi ajaa ristiin, ni taitaapa jäädä ostamatta.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  3. #1713
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Höh, ja mulla olis kiekkoja myöten sopivat jonkin verran kuluneet osat tohon Tomacin runkoon, jotka olen päivitellyt irti ysinollaseiskan Whiteoutista. Olis kätevää, kun toisessa olis nastarenkaat ja toisessa lumirenkaat, mutta ei mahdu varastoon enempää pyöriä.

  4. #1714
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    589
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pipo Katso viesti
    Google sanoo myös että On One OG saattaisi täyttää samat kriteerit.
    Jos jollain kokemusta molemmista niin kiistäköön tai vahvistakoon arvaukseni.
    Mulla on molemmat käytössä eri pyörissä, en huomaan niissä mitään eroa. Huono uutinen on se, että OG:tä ei ole enää saatavilla kuitusena, vain alumiinia on myynnissä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    ^^Og liian kapea omaan makuun Answer täydellinen ja pehmeä tanko jumpata.
    Riippuu vähän siitä, miten nuuka leveydestä on. Minulle ne ovat saman levyisiä, mittanauhalla sain 2 cm eroa tangon kärjestä kärkeen, enkä huomaa eroa ajaessa.

  5. #1715
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Esim. Answerin 20/20 tanko ei aiheuta moista; taivutukset on tehty siten, että ote on (lähes) samassa kohdassa kuin suoralla tangolla.
    Bonuksena vielä saadaan mukavasti polville lisätilaa kabiiniin.
    Answein 20/20 -tangolla ei ole kuvailemaani vaikutusta ohjattavuuden kevenemiseen. Tankoon tulee ainoastaan lisää "mummoa", joka ei itsessään lisää vipuvartta. Polvien tilantarve tosin vähän ihmetyttää. Pyörä lienee liian pieni tai satulakulma on loivanlainen. Ison reachin etu on siinä, että ylämäessä tanko ei tule putkelta poljettaessa syliin.

  6. #1716
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Answein 20/20 -tangolla ei ole kuvailemaani vaikutusta ohjattavuuden kevenemiseen. Tankoon tulee ainoastaan lisää "mummoa", joka ei itsessään lisää vipuvartta. Polvien tilantarve tosin vähän ihmetyttää. Pyörä lienee liian pieni tai satulakulma on loivanlainen. Ison reachin etu on siinä, että ylämäessä tanko ei tule putkelta poljettaessa syliin.
    Kaikessa on näemmä tällä foorumilla oltava pilkuntarkka.
    Polvilla ei_ole_mulla lisätilantarvetta. Tangolla saadaan lisätilaa kabiiniin. Se on eri asia.
    Pahoittelut epätarkkuudestani.

    Yhtäkaikki Answer on tankojen kunkku. Imo.
    "Mummon" lisäksi sillä saadaan mukavasti pehmeyttä ajoon+kädet ja hartiat sopivan rentoon asentoon.
    "Suora tanko" Answerin jälkeen tuntuu suorastaan kivikautiselta. Ulkonäköseikoista voi sitten jokainen olla mitä mieltä halajaa.

  7. #1717
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Täh, ajattelenko jotenkin väärin, kun mun päässä lyhyt stemmi eli vipuvarsi tarkoittaa että saadaan vähemmän voimaa kuin pitkällä stemmillä? Lyhyt stemmi, nopea ohjaus, raskaampi kääntää, pitkä stemmi, hidas ohjaus, kevyempi kääntää? Vai kääntääkö itseohjaava rengas juurikin pitemmällä vipuvarrella pitkän stemmin kanssa ohjastaessa? Pää sekoo.
    Ajattelit väärin. Stemmiä käytetään polkupyörissä lähinnä korjaamaan pyörän ohjaamon lyhyyttä. Moottoripyörissähän ei ohjainkannatin tule keulasta samalla tavalla eteenpäin. Kapeissa renkaissa itseohjaavuutta ei huomaa, koska voimat ovat niin pieniä. Leveissä renkaissa sen alkaa huomaamaan. Kun vipuvoimaa halutaan kasvattaa, se onnistuu helpoiten leventämällä tankoa ja tuomalla kiinnitys mahdollisimman lähelle kaulaputkea. Stemmin ollessa pitkä, ihmisen elopaino tekee kääntämisestä raskasta. Tätä voit ajatella vaikka niin, että kiinnität seinään tapin, johon kiinnität pitkän stemmin ja tangon. Pitkällä stemmillä tankoa saa käännettyä helpoitin siten, että siirtää painoa toiselle kädelle. Molemmillä käsillä tangosta roikkutaessa se pyrkii makaamaan alakuolokohdassa. Niin kutsutulla nollastemmillä tankoa voi käännellä helposti joka suuntaan ja palautumisefektiä ei ole, koska oma elopaino ei laita vastaan ns. heilurin pittuden takia. Lisäksi lyhyellä stemmillä kääntäminen on tarkempaa. Fatbiken renkaissa on paljon pitoa ja keulassa olevan offsetin vuoksi ne pyrkivät kulkemaan suoraan (vrt. auton ohjaamista). Pitkällä stemmillä oma paino tangolle pyrkii suoristamaan tankoa. Tätä efektiä lisää ns. pyllistävä ajoasento tai putkelta ajettaessa voimakkaasti eteenpäin nojattaessa. Voimakkaalla backsweepillä oleva tanko tuo kädet lähemmäksi emäputkea, jolloin stemmin mittan ns. kuoleentuu. Answerin tanko ei tee tätä, joten sitä ei tähän vaivaan voi käyttää.

    Monet kokevat alkuun lyhyen stemmin kummallisena, koska kääntämiseen ei tarvita voimaa niin paljon. Totutteleminen kestää n. yhden lenkin verran. Tottuminen takaisinpäin kestää itselläni pitkään... jos ei totu koskaan

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Itse mittailin painoa etupyörän alta omista läskifillareista ja se jossa on huomattavasti enemmän painoa edessä menee kyllä junamaisesti verrattuna takapainoiseen. Toisaalta ylämäkeen keulimisen kanssa ei kummassakaan ole ongelmia, lienee enemmän kapearenkaisten ongelma? Keulasta kevyt taas tuntuu paljon ketterämmältä vaikka siinä on aavistuksen pitempi akseliväli.
    Päinvastoin, leveä rengas on myös korkeampi. Se keulii helpommin, koska siinä on myös enemmän pitoa. Massan hitaus tekee teoriassa isosta renkaasta myös helpommin keulivan. Hiusten halkomista.

    En tiedä,miten painoja mittaat, mutta helpoin tapa on laittaa vaaka etupyörän alle ja nousta pyörän selkään (pelkän pyörän punnitseminen on turhaa). Punnitse itsesi ja pyöräsi ja vähennä punnitsemisen tulos kokonaispainosta. Näin saat painojakauman renkaille. Ketteryys kannattaa määritellä ennen kuin siitä puhuu. Kun teet havaintoja, tulisi sinulla olla joku rata, josta mittaat käytettyä voimaa, aikaa tms. Lisäksi voidaan määritellä vaikka tekninen nousu, joka on ns. mahdoton. Vertailuksi voidaan ajaa monella pyörällä ja katsoa, mikä pääsee korkeimmalle. Näitä vetoja ei montaa jaksa tehdä, mutta kuintenkin. Strava on ihan kiva kaveri tässä. Ammattimaiseen testaukseen käy Freelapit.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Olisi kyllä mukava päästä testaan. Onnea, menestystä ja karvalakinkin otan kunnioituksesta pois päästä, kun joillakin on tarmoa ja osaamista tällainen projekti toteuttaa!
    Kiitos paljon.

  8. #1718
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    tRauma
    Viestit
    158
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lauttis Katso viesti
    Huono uutinen on se, että OG:tä ei ole enää saatavilla kuitusena, vain alumiinia on myynnissä.
    Eipä relevantein seikka ketjussa mutta kyllä tuota edelleenkin kuituisena saa, omani hankin juuri joulun alla. Ilmeisesti valmistusmäärät/kysyntä ovat sellaiset että weppikaupassa pitää olla juurikin oikealla sekuntiluvulla omansa pois lunastamassa kun tilaisuus siihen on.

  9. #1719
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    556
    Näemmä muitakin samoilla linjoilla pidemmästä takapäästä... https://www.facebook.com/davis.carve...=3&pnref=story

    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

  10. #1720
    IncBuff Guest
    Tuo on varmasti tosi moderni geo

  11. #1721
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^^ No huhhuh, taivas varjele. Paripyörä-2XL:t. Ei ihan pikkupihalla sovi kääntymään eikä keuline turhan herkästi ympäri.

  12. #1722
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Mutta show-arvo on kohdallaan ja varmaan saanut palstatilaa melkein kuin matti nykänen parhaimmillaan. Vois kyl kuviteella että paripyörät toimii fillarikäytössä äärimmäisen huonosti vs. vastaavan kokoinen yks rengas.

  13. #1723
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    402
    Taitaa olla hieman alispeksatut jarrulevyt tuossa
    Mies ja pyörä ovat silloin yhtä kun molemmat pestään samalla sudilla.

  14. #1724

    Mukluk, Blackborow vai Cube ;)

    Moi, mitäs sanotaan jos vertaa Salsan Mukluk 2015 (http://salsacycles.com/bikes/archive...k_2_suspension) ja Blackborow 2016 (http://salsacycles.com/bikes/blackbo...kborow_sus_gx1) runkoja, lähinnä itse huomaan eron taka-akselissa 170mm QR Mukluk:ssa ja 197mm thrue axle Blackborow:ssa. Mukluk:iin saa 4"+ rengasta 1*10/11 setup:lla, mutta ei sinne ketjun viereen liikaa tilaa jää. Blackborow menee isompaa rengasta. Mun mielestä noissa on aika sama geometria, muutaman millin ero stack:ssä ja reach:ssä sekä aste keulakulmassa.

    Itseä miellyttää tuo vihreä väri:
    - Mukluk 2015 http://salsacycles.com/files/bikes/M...m_1440x960.jpg (vain runkosettinä)
    - Blackborow 2016 http://salsacycles.com/files/bikes/B...Carousel_1.jpg
    (on toi 2016 Mukluk sininen väri livenä kanssa oikein hieno http://salsacycles.com/bikes/mukluk/2016_mukluk_x7)

    Kannattaako nyt ostaa suoraan tuolla 197:lla ja unohtaa kikkailut tuolla 170mm perällä (siis jos leveää rengasta meinaa taakse mahduttaa) + ns tulavaisuus vara?
    Mikäli päädyn noista rungoista jompaan kumpaan, niin jäykällä keulalla on tarkoitus ottaa (Mukluk 2015 vs Blackborow 2016 hintaero kokonaisena on jotakin 500€ hujakoilla samoilla osilla tosin Blackborow:ssa kalliimpi hiilikuitukeula).

    Sitten on vielä tuo Cube Nutrail ~2000€, mutta siinä on Bluto eli sekin on kysymysmerkki kun riippuu keneltä kysyy niin saa eri mielipiteen: "Bluton voi laittaa vain kesäksi, aina tai ei koskaan fättäriin"

    Sanokaa mihin on järkevää panostaa ekassa fättärissä (mulle ei ole syvät taskut )

  15. #1725
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Itellä oli vastaavanlaiset mietinnät Surlyn Wednesdayn (vast. kuin Mukluk ) ja ICT:n ( vast. kuin Blackborow ) välillä ja päädyin ICT:hen.

  16. #1726
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^^Osta suoraan vihreä Blackborow kuitukepillä. Juuri totesin omasta vihreästä Muklukista, että en osta 1X11 voiman siirtoa, koska 1X10 on tilaa just 4.6" kumilla(110)mm.

    Itsellä oli tilaisuus ostaa Black tai ICE Muklukin rungon takuuvaihdontakia, mutta olis mennyt kammet uusiksi + hintaero
    ->päädyin toiseen Muklukkiin. Kuvittelin, että Bud ja Lou mahtuu, mutta ketjulinja on todellisuudessa erimieltä. Mukluk aika löysä keskiön seudulta.

    Ekalla kerkesin ajaa puolisen vuotta 4" kumeilla ja moiset - ei tullut silmille noilla kapeilla kumeilla.

    Onhan Mukluk muuten oikeen kiva pyörä, mutta nuo seikat itselläni selkeät miinukset. Vihreä on makee.

    Joustokepin voit sitten ostaa jälkikäteen, jos haluat testata.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  17. #1727
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti
    Sitten on vielä tuo Cube Nutrail ~2000€, mutta siinä on Bluto eli sekin on kysymysmerkki kun riippuu keneltä kysyy niin saa eri mielipiteen: "Bluton voi laittaa vain kesäksi, aina tai ei koskaan fättäriin"

    Sanokaa mihin on järkevää panostaa ekassa fättärissä (mulle ei ole syvät taskut )
    Cube fun cornerista 1699€ posteineen. Helppo valinta. Oma on matkalla UPS:n kyydissä ja pitäisi saapua ensiviikon puolivälissä.

  18. #1728
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    http://m.evanscycles.com/products/ja...-bike-ec122175
    Jos en omistaisi jo läskiä, niin varmaan hommaisin tän retkipyörän. Terästä, tubelessia ja juustoa... hmm

  19. #1729
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti
    Kannattaako nyt ostaa suoraan tuolla 197:lla ja unohtaa kikkailut tuolla 170mm perällä (siis jos leveää rengasta meinaa taakse mahduttaa) + ns tulavaisuus vara?
    Näillä perusteilla kannattaa. Muutenkin läpipultti on pop ja pikalinkut maantielle.

  20. #1730
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^^^Hintahan on kohdallaan. Se on sitten mieltymyksistä kiinni onko toi Cube se the juttu vai ei. Minä ennemmin ostasin kovakeulasen ja erilaisella geometrialla(pidemmän ohjaamon) olevan läskin ennemmin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  21. #1731
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    ^^^Hintahan on kohdallaan. Se on sitten mieltymyksistä kiinni onko toi Cube se the juttu vai ei. Minä ennemmin ostasin kovakeulasen ja erilaisella geometrialla(pidemmän ohjaamon) olevan läskin ennemmin.
    Samaa mieltä. Tuohan on geoltaan perinteinen Cube eli korkea ja lyhyt. Stemmitkin näyttää olevan kilsan mittaisia.

  22. #1732
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti
    Pohdintaa....
    Kaikki riippuu siitä mitä läskiltä haluat, jos pitää saada suurinta mitä markkinoilta löytyy niin silloin kannattaa valita Blackborrow tai ICT, mutta jos välillä haluaa ajaa muhkuilla renkailla ja välilla hieman kapeimmilla niin suosittelisin silloin noista vaihtoehdoista muklukkia (siihen saa myös läpiakselin taakse dropoutteja vaihtamalla, ja riippuen navasta pelkät sovitteet vaihtamalla). Kun jo -11 mallin muklukissa mahtuu Bud ja Lou pyörimään 82mm vanteella 1xsetupilla (9 ja 10spd). Minä tunnen monta fyysistä henkilöä jotka on alunperin ostaneet suurinta mitä markkinoilta löytyy ja jälkeenpäin harmitelleet kun kiekoilla ei voi ajaa kun kaikkein leveimmillä kumeilla, toki toinen kiekkosetti ratkaisee tämän ongelma 197 peräisessä, kun taas 135 ofsetti keikoilla ei tätä mahdollisuutta ollut.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  23. #1733
    noniinno Guest
    Cuben 19", joka vastaa esim. Muklukin M kokoa, on tätä 13mm korkeampi (jos mittana pidetään satulaputken pituutta) ja 4mm pitempi virtuaalivaakaputkensa osalta. Reachissa on 2.7mm eroa. Salsa ilmoittaa mitat keulan sagin ollessa 25%. Tuo Cuben korkeus on enimmäkseen urbaanilegendaa. Vaikka eihän se toki mitään tämän hetken muotigeoa edustakaan.

  24. #1734
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti

    Sitten on vielä tuo Cube Nutrail ~2000€, mutta siinä on Bluto eli sekin on kysymysmerkki kun riippuu keneltä kysyy niin saa eri mielipiteen: "Bluton voi laittaa vain kesäksi, aina tai ei koskaan fättäriin"

    Sanokaa mihin on järkevää panostaa ekassa fättärissä (mulle ei ole syvät taskut )
    Osta Trek Farley 9.6.
    Järkevää on panostaa laatuun.
    Bluto on mahtava myös talvella, kun ajelee porojen tai polkujuoksijoiden rei´ittämällä polulla.
    Hyvää Uutta Vuotta!

  25. #1735
    IncBuff Guest
    Farleyssa on niin lyhyt chainstay ja jyrkkä keula että hengenvaarallinen viritelmä alamäkeen tms.

  26. #1736
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Farleyssa on niin lyhyt chainstay ja jyrkkä keula että hengenvaarallinen viritelmä alamäkeen tms.
    Olisi mukava kuulla hieman syvällisempiä perusteluja miksi väität Farleytä hengenvaaralliseksi.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  27. #1737
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Olisi mukava kuulla hieman syvällisempiä perusteluja miksi väität Farleytä hengenvaaralliseksi.
    Tuossahan ne perusteet oli jo. Lyhyt chainstay ja jyrkkä keula tekevät pyörästä epävakaan alamäkeen ja siksi vaarallisen.

  28. #1738
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Farleyssa on niin lyhyt chainstay ja jyrkkä keula että hengenvaarallinen viritelmä alamäkeen tms.
    Mitä ihmeen sekoilua tää nyt on? Jotain pole angstia oolusta?

  29. #1739
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Aamumurot jääny väliin. Verensokerit...

  30. #1740
    noniinno Guest
    ... lyhyt chainstay... jyrkkä keula...
    Viimeaikaisissa foorumikeskusteluissa nämä on tuomittu moneen kertaan. Tietyissä piireissä on on korvattu kiroilukin näillä tai käytetään kiertoilmauksena. Että haista jyrkkä keula kun oot tommonen lyhyt chainstay. Voiko pahemmin enää solvata?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •