Ei ku sprei purkki.
Perähän tossa on leveä ja keskiö 100mm.
Itsellä, kun on Salsassa 150/15mm keulana ja peränä 170, ni olis taas molemmat kiekot mitä ei voi ajaa ristiin, ni taitaapa jäädä ostamatta.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Höh, ja mulla olis kiekkoja myöten sopivat jonkin verran kuluneet osat tohon Tomacin runkoon, jotka olen päivitellyt irti ysinollaseiskan Whiteoutista. Olis kätevää, kun toisessa olis nastarenkaat ja toisessa lumirenkaat, mutta ei mahdu varastoon enempää pyöriä.
Mulla on molemmat käytössä eri pyörissä, en huomaan niissä mitään eroa. Huono uutinen on se, että OG:tä ei ole enää saatavilla kuitusena, vain alumiinia on myynnissä.
Riippuu vähän siitä, miten nuuka leveydestä on. Minulle ne ovat saman levyisiä, mittanauhalla sain 2 cm eroa tangon kärjestä kärkeen, enkä huomaa eroa ajaessa.
Answein 20/20 -tangolla ei ole kuvailemaani vaikutusta ohjattavuuden kevenemiseen. Tankoon tulee ainoastaan lisää "mummoa", joka ei itsessään lisää vipuvartta. Polvien tilantarve tosin vähän ihmetyttää. Pyörä lienee liian pieni tai satulakulma on loivanlainen. Ison reachin etu on siinä, että ylämäessä tanko ei tule putkelta poljettaessa syliin.
Kaikessa on näemmä tällä foorumilla oltava pilkuntarkka.
Polvilla ei_ole_mulla lisätilantarvetta. Tangolla saadaan lisätilaa kabiiniin. Se on eri asia.
Pahoittelut epätarkkuudestani.
Yhtäkaikki Answer on tankojen kunkku. Imo.
"Mummon" lisäksi sillä saadaan mukavasti pehmeyttä ajoon+kädet ja hartiat sopivan rentoon asentoon.
"Suora tanko" Answerin jälkeen tuntuu suorastaan kivikautiselta. Ulkonäköseikoista voi sitten jokainen olla mitä mieltä halajaa.
Ajattelit väärin. Stemmiä käytetään polkupyörissä lähinnä korjaamaan pyörän ohjaamon lyhyyttä. Moottoripyörissähän ei ohjainkannatin tule keulasta samalla tavalla eteenpäin. Kapeissa renkaissa itseohjaavuutta ei huomaa, koska voimat ovat niin pieniä. Leveissä renkaissa sen alkaa huomaamaan. Kun vipuvoimaa halutaan kasvattaa, se onnistuu helpoiten leventämällä tankoa ja tuomalla kiinnitys mahdollisimman lähelle kaulaputkea. Stemmin ollessa pitkä, ihmisen elopaino tekee kääntämisestä raskasta. Tätä voit ajatella vaikka niin, että kiinnität seinään tapin, johon kiinnität pitkän stemmin ja tangon. Pitkällä stemmillä tankoa saa käännettyä helpoitin siten, että siirtää painoa toiselle kädelle. Molemmillä käsillä tangosta roikkutaessa se pyrkii makaamaan alakuolokohdassa. Niin kutsutulla nollastemmillä tankoa voi käännellä helposti joka suuntaan ja palautumisefektiä ei ole, koska oma elopaino ei laita vastaan ns. heilurin pittuden takia. Lisäksi lyhyellä stemmillä kääntäminen on tarkempaa. Fatbiken renkaissa on paljon pitoa ja keulassa olevan offsetin vuoksi ne pyrkivät kulkemaan suoraan (vrt. auton ohjaamista). Pitkällä stemmillä oma paino tangolle pyrkii suoristamaan tankoa. Tätä efektiä lisää ns. pyllistävä ajoasento tai putkelta ajettaessa voimakkaasti eteenpäin nojattaessa. Voimakkaalla backsweepillä oleva tanko tuo kädet lähemmäksi emäputkea, jolloin stemmin mittan ns. kuoleentuu. Answerin tanko ei tee tätä, joten sitä ei tähän vaivaan voi käyttää.
Monet kokevat alkuun lyhyen stemmin kummallisena, koska kääntämiseen ei tarvita voimaa niin paljon. Totutteleminen kestää n. yhden lenkin verran. Tottuminen takaisinpäin kestää itselläni pitkään... jos ei totu koskaan
Päinvastoin, leveä rengas on myös korkeampi. Se keulii helpommin, koska siinä on myös enemmän pitoa. Massan hitaus tekee teoriassa isosta renkaasta myös helpommin keulivan. Hiusten halkomista.
En tiedä,miten painoja mittaat, mutta helpoin tapa on laittaa vaaka etupyörän alle ja nousta pyörän selkään (pelkän pyörän punnitseminen on turhaa). Punnitse itsesi ja pyöräsi ja vähennä punnitsemisen tulos kokonaispainosta. Näin saat painojakauman renkaille. Ketteryys kannattaa määritellä ennen kuin siitä puhuu. Kun teet havaintoja, tulisi sinulla olla joku rata, josta mittaat käytettyä voimaa, aikaa tms. Lisäksi voidaan määritellä vaikka tekninen nousu, joka on ns. mahdoton. Vertailuksi voidaan ajaa monella pyörällä ja katsoa, mikä pääsee korkeimmalle. Näitä vetoja ei montaa jaksa tehdä, mutta kuintenkin. Strava on ihan kiva kaveri tässä. Ammattimaiseen testaukseen käy Freelapit.
Kiitos paljon.
Eipä relevantein seikka ketjussa mutta kyllä tuota edelleenkin kuituisena saa, omani hankin juuri joulun alla. Ilmeisesti valmistusmäärät/kysyntä ovat sellaiset että weppikaupassa pitää olla juurikin oikealla sekuntiluvulla omansa pois lunastamassa kun tilaisuus siihen on.
Näemmä muitakin samoilla linjoilla pidemmästä takapäästä... https://www.facebook.com/davis.carve...=3&pnref=story
![]()
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Tuo on varmasti tosi moderni geo![]()
^^ No huhhuh, taivas varjele.Paripyörä-2XL:t. Ei ihan pikkupihalla sovi kääntymään eikä keuline turhan herkästi ympäri.
![]()
Mutta show-arvo on kohdallaan ja varmaan saanut palstatilaa melkein kuin matti nykänen parhaimmillaan. Vois kyl kuviteella että paripyörät toimii fillarikäytössä äärimmäisen huonosti vs. vastaavan kokoinen yks rengas.
Taitaa olla hieman alispeksatut jarrulevyt tuossa![]()
Mies ja pyörä ovat silloin yhtä kun molemmat pestään samalla sudilla.
Moi, mitäs sanotaan jos vertaa Salsan Mukluk 2015 (http://salsacycles.com/bikes/archive...k_2_suspension) ja Blackborow 2016 (http://salsacycles.com/bikes/blackbo...kborow_sus_gx1) runkoja, lähinnä itse huomaan eron taka-akselissa 170mm QR Mukluk:ssa ja 197mm thrue axle Blackborow:ssa. Mukluk:iin saa 4"+ rengasta 1*10/11 setup:lla, mutta ei sinne ketjun viereen liikaa tilaa jää. Blackborow menee isompaa rengasta. Mun mielestä noissa on aika sama geometria, muutaman millin ero stack:ssä ja reach:ssä sekä aste keulakulmassa.
Itseä miellyttää tuo vihreä väri:
- Mukluk 2015 http://salsacycles.com/files/bikes/M...m_1440x960.jpg (vain runkosettinä)
- Blackborow 2016 http://salsacycles.com/files/bikes/B...Carousel_1.jpg
(on toi 2016 Mukluk sininen väri livenä kanssa oikein hieno http://salsacycles.com/bikes/mukluk/2016_mukluk_x7)
Kannattaako nyt ostaa suoraan tuolla 197:lla ja unohtaa kikkailut tuolla 170mm perällä (siis jos leveää rengasta meinaa taakse mahduttaa) + ns tulavaisuus vara?
Mikäli päädyn noista rungoista jompaan kumpaan, niin jäykällä keulalla on tarkoitus ottaa (Mukluk 2015 vs Blackborow 2016 hintaero kokonaisena on jotakin 500€ hujakoilla samoilla osilla tosin Blackborow:ssa kalliimpi hiilikuitukeula).
Sitten on vielä tuo Cube Nutrail ~2000€, mutta siinä on Bluto eli sekin on kysymysmerkki kun riippuu keneltä kysyy niin saa eri mielipiteen: "Bluton voi laittaa vain kesäksi, aina tai ei koskaan fättäriin"
Sanokaa mihin on järkevää panostaa ekassa fättärissä (mulle ei ole syvät taskut)
Itellä oli vastaavanlaiset mietinnät Surlyn Wednesdayn (vast. kuin Mukluk ) ja ICT:n ( vast. kuin Blackborow ) välillä ja päädyin ICT:hen.
^^Osta suoraan vihreä Blackborow kuitukepillä. Juuri totesin omasta vihreästä Muklukista, että en osta 1X11 voiman siirtoa, koska 1X10 on tilaa just 4.6" kumilla(110)mm.
Itsellä oli tilaisuus ostaa Black tai ICE Muklukin rungon takuuvaihdontakia, mutta olis mennyt kammet uusiksi + hintaero
->päädyin toiseen Muklukkiin. Kuvittelin, että Bud ja Lou mahtuu, mutta ketjulinja on todellisuudessa erimieltä. Mukluk aika löysä keskiön seudulta.
Ekalla kerkesin ajaa puolisen vuotta 4" kumeilla ja moiset - ei tullut silmille noilla kapeilla kumeilla.
Onhan Mukluk muuten oikeen kiva pyörä, mutta nuo seikat itselläni selkeät miinukset. Vihreä on makee.
Joustokepin voit sitten ostaa jälkikäteen, jos haluat testata.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
http://m.evanscycles.com/products/ja...-bike-ec122175
Jos en omistaisi jo läskiä, niin varmaan hommaisin tän retkipyörän. Terästä, tubelessia ja juustoa... hmm
^^^Hintahan on kohdallaan. Se on sitten mieltymyksistä kiinni onko toi Cube se the juttu vai ei. Minä ennemmin ostasin kovakeulasen ja erilaisella geometrialla(pidemmän ohjaamon) olevan läskin ennemmin.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kaikki riippuu siitä mitä läskiltä haluat, jos pitää saada suurinta mitä markkinoilta löytyy niin silloin kannattaa valita Blackborrow tai ICT, mutta jos välillä haluaa ajaa muhkuilla renkailla ja välilla hieman kapeimmilla niin suosittelisin silloin noista vaihtoehdoista muklukkia (siihen saa myös läpiakselin taakse dropoutteja vaihtamalla, ja riippuen navasta pelkät sovitteet vaihtamalla). Kun jo -11 mallin muklukissa mahtuu Bud ja Lou pyörimään 82mm vanteella 1xsetupilla (9 ja 10spd). Minä tunnen monta fyysistä henkilöä jotka on alunperin ostaneet suurinta mitä markkinoilta löytyy ja jälkeenpäin harmitelleet kun kiekoilla ei voi ajaa kun kaikkein leveimmillä kumeilla, toki toinen kiekkosetti ratkaisee tämän ongelma 197 peräisessä, kun taas 135 ofsetti keikoilla ei tätä mahdollisuutta ollut.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Cuben 19", joka vastaa esim. Muklukin M kokoa, on tätä 13mm korkeampi (jos mittana pidetään satulaputken pituutta) ja 4mm pitempi virtuaalivaakaputkensa osalta. Reachissa on 2.7mm eroa. Salsa ilmoittaa mitat keulan sagin ollessa 25%. Tuo Cuben korkeus on enimmäkseen urbaanilegendaa. Vaikka eihän se toki mitään tämän hetken muotigeoa edustakaan.
Farleyssa on niin lyhyt chainstay ja jyrkkä keula että hengenvaarallinen viritelmä alamäkeen tms.
Aamumurot jääny väliin. Verensokerit...
Viimeaikaisissa foorumikeskusteluissa nämä on tuomittu moneen kertaan. Tietyissä piireissä on on korvattu kiroilukin näillä tai käytetään kiertoilmauksena. Että haista jyrkkä keula kun oot tommonen lyhyt chainstay. Voiko pahemmin enää solvata?... lyhyt chainstay... jyrkkä keula...
Kirjanmerkit