Laitetaanpa tiedoksi itselläni toimiva setti, kun on tullut jonkin verran nähtyä vaivaakin näiden hyväksi osoittautuneiden varusteiden hankintaan. Ehkä tästä on jollekin muulle hyötyä. Olen noudattanut kolmea jostain lukemaani yleistä perusperiaatetta: "sopiva asu säähän kuin säähän löytyy kerrospukeutumisella", "kun pää, varpaat ja sormet pysyvät lämpiminä, niin muu kroppa ei ole ongelma" ja "kun lähtiessä on vähän kylmä, niin matkalla on sopiva".
Oma hyvä talvipyöräilysetti työmatkailuun (14 km / suunta), todettu toimivaksi ainakin lämpötiloilla +2C ... -9C ja ns. kelissä kuin kelissä (sateella, myrskytuulessa, poutasäässä...)
- pyörä Haibike Sduro HC 29" (oma tosin 2015 malli)
- renkaat Schwalbe ISP evot
- pari valoa tangossa eteen: Ixon IQ Premium ja Fenix BC30 (takana XXL:n UNO)
- kengät Lake MXZ303
- varustelekan merinosukkia (erilaisia)
- sisäkerrasto Finnsvalan verkkoasu (sekä housut että paita) / North Outdoor -merinovilla-asu
- välikerrospaitana eripaksuisia pitkähihaisia fleecejä tai teknisiä urheilupaitoja
- housut Löffler Windstopper -hiihtohousut
- takki Haglöfs Scramble / Raiski softshell (Raiski on vähän jo kulahtanut, eikä pidä enää vettä eikä oikein tuultakaan)
- merkittömiä silkkisiä kypärämyssyjä (saa laitettua kylmällä myös kasvojen eteen)
- Haglöfsin ohut kypäräpipo / Vaude Bike Windproof Cap III (Vaude kylmempään keliin)
- Yokon YXG40 -lobsterhansikkaat
- lasit UVEX 111 (poistunut malli)
Sähköavustuksen etuna olen huomannut talvipyöräilyssä sen, että jos alkaa tulla liian kuuma, niin polkee sitten itse vähemmän ja antaa pyörän tehdä työt, tai jos alkaa tulla kylmä, niin polkee kovempaa ja lämpö nousee nopeasti. Muutenkin pidän Sduroa aikalailla täydellisenä kulkineena omaan työmatkakäyttöön. Suosittelen.
Kirjanmerkit