^ Lisäksi pidempi akseliväli tekee läskipyörästä vakaamman lumella ja hiekalla, johon se on alunperin suunniteltu. Siinä missä tavallisella maastopyörällä kierretään esteet, niin läskipyörällä voidaan mahdollisesti mennä saman esteen yli.
^ Lisäksi pidempi akseliväli tekee läskipyörästä vakaamman lumella ja hiekalla, johon se on alunperin suunniteltu. Siinä missä tavallisella maastopyörällä kierretään esteet, niin läskipyörällä voidaan mahdollisesti mennä saman esteen yli.
Tässä päivitetty kuva pyörästä 4.8" renkailla.
![]()
Ja onkos joku niin väittänyt? Ihan hirveästi ei ole kokemusta läskipyöristä mutta ainakin itselleni idea on ajaa esteiden yli niillä. trail ja enska peleillä sitten sovitellaan enempi pyörää uraan.
Käy nyt, IncBuff, ihmeessä kokeilemassa sitä protoa! Kirjoituksesi on ainakin minulle suurta viihdettä ja olen monella saralla samaa mieltä kanssasi, kai tuollainen perus pessimismi sitten uppoaa minuun![]()
Ps: Polen paksupyörästä kokemuksia ei ole, joskin muutamasta muusta merkin luomuksesta on ja pakko todeta että pidän niistä. Omaan 2-pyöräis taustaani sopivat kuin nenä päähän.
Voihan tollasta takanakin isompaa oikaisua pidemmällä rungolla mielessä pyöritellä. Käytännössä kysymys on jostain sentistä tai kahdesta jolla ei ole käytännön merkitystä useimmille. Jos pidempi mitoitus antaa merkittävästi paremmat ominaisuudet niin siihen verrattuna jossain polun mutkassa pohjan pettäminen, joka voi johtua muustakin, on aivan samantekevää.
Pitkän chainstayn pyörillä on vaikeampi keventää keulaa kun esteitä pitää ylittää. Esim. kaatuneen puunrungon ylitys. Polessa on lisäksi eturengas pidemmällä joten sekin voi vaikuttaa asiaan negatiivisesti. Oma 2016 Kona Wo ei käänny mutkiin niin kivasti kuin Trek Farley tai On-One Fatty. Pitkä chainstay ei kuitenkaan ole mikään pois sulkeva ominaisuus pyörässä. Voihan Polen geometria olla uskomattoman hyvä ja ketterä mutta en sitä pelkän videon perusteella usko.
Tuolla videolla annetaan esimerkiksi ymmärtää että ohjaustangon osuminen polveen on joku kaamea ongelma "vanhoissa" pyörissä. Vanhat pyörät on ahtaita yms.
Lisäksi yrityksen "kantava suunnitteluideologia" ansaitsisi jotain muuta kuin kännykällä käsivaralta kuvatun videon. On Pole tehnyt ihan hyviäkin videoita. IMHO
![]()
VSS muokkasi tätä : 30.12.2015 at 22.02
Onkos fatty (ja muitakin) Polea tulossa aikuisten rungoilla (xl). Kovasti paksupyörät kiinnostaa. Tsemppiä yritykseen.
YT Decoy comp, Salsa Blackborow GX 2016
Tulee sen vuoksi mieleen kun ei ole kuin proton tietoja saatavilla. Eli onko jokainen pyörä uniikki ja tehdään ostajan halujen mukaan jolloin kyseessä olisi käytännössä runko.
Ostajana kaipaan tiedon mitä painaa myytävä ja hinnoiteltu tuote. En saa mitään hyötyä tietämällä mitä joku erikoisosilla ladattu versio painaa. Sellainen kun ei ole tarjolla sivuilla enkä saa siitä mitään käsitystä pyörän painosta suhteessa muihin vastaaviin ja saman hintaisiin pyöriin.
Polen sivustolla ei näyttäs olevan linkkiä pyörään, mutta siellä se kuitenkin on, kun Googlella hakee:
https://www.polebicycles.com/bicycle...country/taiga/
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Painoa ei ole sivuilla, mutta tarkka osalista tuppeja myöten, eli kokonaisia pyöriä. Kaks versioo, snow ja sand. Näyttääkö sun selain sen sivun ihan oikein? ei mullakaan näkyny se geometriataulukko ollenkaan fiksusti duunikoneella, mutta tällä kotikoneella näkyy.. niin voihan ne speksiruudut olla vaikka punaisina äksinä sun näytöllä tms.
Siis tämä sivu: https://www.polebicycles.com/bicycle...country/taiga/
Kokonaisen pyörän painoa ei varmaan tiedä vielä kukaan varmuudella, koska sellaista ei vielä käsittääkseni ole olemassa. Valistuneita arvauksia ja laskelmia varmaan saatais aikaan, jos joku puntaroi sen prototyypin rungon irrallisena JA sit MR.Pole kertoo onko tuotantorunko samanpainoinen vai ei.
Entä jos ei mee noin vaan kattoo listaa pyöristä kännykällä etusivulta... määtsik, sitä ei oo listassa.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Alhaalla oleva lista on päivittämättä. Se on sivukartta, joka on menossa uusiksi. Käytä ylävalikon menua.
Syy tähän löytyy siitä, että samat miehet, jotka suunnittelevat pyöriä, kuvaavat videot, kuvaavat mainoskuvat, testaavat pyörät, hoitavat lähetykset, kasaavat pyörät, kirjoittavat nimet lainapapereihin ja pyörittävät bisnestä vastaavat nettisivujen suunnittelusta. Tämän takia asiat etenevät aina askel kerrallaan. Ei ehdi ihan kaikkea tekemään koko ajan![]()
Painoja ilmoittelemme jahka saamme niitä mittailtua. Suunittelemme pyörät äärisuorituskykyä ajatellen. Mielestäni moni tuijottaa liikaa pyörän painoa. Polen hyvän ajettavuuden toinen puoli löytyy rungon suunnittelusta. Liian kevyt pyörä on kuin kuiva spagetti: vetelä ja rapsahtaa poikki.
Mikäli et selviä nettisivujen kanssa, niin meille voi vaikka soittaa tai lähettää sähköpostia. Palaute nettisivuista tulee paremmin myös perille suoraan meille. Foorumilta näitä ei välttämättä huomata
sales@pole.fi
+358 50 436 7350
Eihän monet valmistajat ilmoita pyöriessä painoja. Spessu, Trek ja ym. No onneksi Pole on näin luvannut tehdä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kyllä kevyempi läski on minusta parempi, vaikkei painavampi läski huono ollut. Väittäisin että huomaan tuon n. 3 kg painoeron polulla.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Paremmuus tulee kyllä muusta kuin painosta. Imo tähän.![]()
Kyllähän kestävyys/laatu on yksi tärkein ominaisuus. T: Aina kaikki paskana
Painohan valitaan läskissä aikalailla näillä pää seikoilla:
- Rungon/keulan materiaalissa Alu vs kuitu vs teräs
- Kumivalinnassa
- Vanteen leveys/materiaali
joo vaikuttaa ne muutkin osat, mutta ei näin ratkaisevasti.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Reach on määräävä mitta Polen pyörissä. Sinulle voidaan asentaa tarvittaessa esim. 50mm stemmi ja setback -satulaputki, jolloin saamme ohjaamoon lisää mittaa. Pyörän wheelbase ja reach riittää täysin sinun kokoiselle kuskille. Valitettavasti L-koko on pisin pyörä, mitä saamme tehtyä. Tehtaiden putkista loppuvat yksinkertaisesti mitat kesken, joten aika lailla "aikuisten" pyörästä puhutaan.
Kuvan pyörän paino ilman polkimia on 14,7kg. mitattu Rapalan kalavaa'alla, joten kalamiehet tuntien siinä on puoli kiloa "lapinlisää"Prenkaat on pullistettu sisureilla. Vaihtamalla stemmiä ja sisurit pois, niin voidaan puhua noin 14,5kg -pyörästä. Tuotannosta lähtee arviolta 0-300g painoa rungosta pois. Tässä kuvan pyörässä on hiilariputkiosat, joten taitaa kokonaispaino olla plusmiinus nolla. Puhutaan siis karkeasti alle 15 kg pyörästä. Jäykän keulan painoa en muista, mutta Kemitzti voinee sen punnita, koska hänellä on ainut keula hallussa.
Runkojen kokojen välillä ei ole isoa painoeroa, koska pituus otetaan ala- ja yläputkista. Putkien seinämien halkaisija on minimissään n. 1.5mm, joten 30mm väleillä ei paljon painoeroa tule. Meillä putket ovat tasavahvuista, koska näin saadaaan varmistettua rungolle hyvä kiertojäykkyys. Tarkoitus on kuitenkin se, että taakse ja eteen voi laittaa taakkatelineet ja niihin painoa. Kevyt ja vetelä runko aiheuttaisivat varmasti harmia matkustamiseen. Jäykästä rungosta saadaan myös polkemiseen tehokkuutta ja alamäissä keulan päälle voi nojata huoletta ilman pogoilua. Tästä ei juuri koskaan puhuta, mutta keulan jäykkyydellä on iso merkitys suuntavakauteen alamäessä. Kuskin paino tulee tällöin suuresti keulan päälle. Tämän takia Polessa on yleensä vielä suuremmat emäputket kuin muissa pyörämalleissa.
Näin pitkäjalkaisena 189cm mittaisena sanoisin tuon useinkin määräävän reach-mitan lisäksi, että sen 199cm pitkän ostajakandidaatin kannattaa laskeskella tarvitsemansa satulan korkeus, sillä tuon 48cm ST:n kanssa on mahdollisuus rungon jäädä pitkänkin satulatolpan kanssa matalaksi. Tai limiteillä saatetaan mennä nevertheless, sillä mun kropan mittasuhteilla siinä jäisi pitkä Thomsonikin lyhyeksi. Ja vielä jos saman ostajakandidaatin rankaan on pituuden lisäksi kertynyt jonkin verran painoa, voi sitten miettiä minkä tolpan nokassa sitä haluaakaan killua, sillä voiman momentti taidetaan määritellään voiman ja sen varren tulona
Lyhyt HT ja stack ei välttämättä ole pitkille ihmisille ongelma, sillä usein pitkäkinttuisella on käsiäkin siunaantunut, ellei sitten pidä hyvin pystystä ajoasennosta. Kuten aiemmin taisin jo kirjoittaa jonnekin - erittäin mielenkiintoinen tämä design, mutta siitä huolimatta se ei välttämättä ole all things to all men. Aika harva oikeasti, edes se mun korkeassa arvossa pitävä Jeff Jones..
Krossikommuuni / Syöte MTB
Satulaputken mittaa voidaan aika helpostikin pidentää L -kokoiseen pyörään. Taidan sen vielä tehdä tässä viime hetkellä ennen tuotantoa. Geometrioihin tulee vielä pientä päivitystä, esim 77 asteen satulaputken kulma vaihtuu 76 asteen kulmaan. Tämä sen takia, että en ottanut aiemmin huomioon täysjoustossa tapahtuvaa perän laskeutumista ja käytin samaa kulmaa kuin täysjoustoissa. Tämän takia siis ohjaamoon syntyy 15mm lisää tilaa. Chainstayn mittaa pidennetään muutama milli, niin saadaan kunnon clearance yli viiden tuuman renkaille. Mutaa, lunta ja oksia pyörii sen verran renkaiden mukana, että parempi olla enempi tilaa. Satulatolpan mitalla ei ole juurikaan väliä, jos vain valitsee laadukkaan tolpan ja ei ylitä minimi-inserttiä. Jyrkemmässä satulaputken kulmassa on myös se hyvä puoli, että momonettia satulaputken juureen ei synny niin paljon. Polen pyörissä käytetään lisäputkea, jolla satulaputken vääntö saadaan jaettua suuremmalle aluleelle ja samalla saadaan hyvä standover. Yläputken mataluus tekee pyörästä myös erittäin kiertojäykän.
Voisiko Pole kertoa mihin perustuu väittämä että pidempi CS vähentää yliohjautuvuutta (Oversteering loppukaneetti tuolla videolla)? Luulisi että pidempi/kevyempi perä lähtee helpommin sivulle mutkassa.
Kirjanmerkit