joku talvifillarointiketju oli jo olemassa, mutta siitä huolimatta:
Itsellä on 30-622 schwalben winterit pitänyt kivet sisäkumista erossa jo yhden talven (0 rengasrikkoa siis), vaikka kyllä tuo sepeli tuntuu jättävän itse kumiin ikävät jäljet tai kivet jäävän kumiin kiinni. Itsehän olen tosin neuvolassa punnittava S-koon henkilö, jolla voi olla merkitystä. Talvikumeissa ei kyllä kauheasti ole näkynyt noita kovimpia pistosuojauksia... liekkö sitten ongelma että suomen olosuhteet eivät ole tuttuja, vaan muualla yleisesti esim suolataan teitä?
Omasta mielestä espoon sepeli on kuitenkin kauniaisten sepeliä paremman tuntuista. Kauniaisissa alkaa pyörä täristää selvästi karkeamman sepelin päällä. Toki voi olla urakoitsijan päivästä ja kuun asennosta kiinni mihin millaistakin sepeliä on laitettu.
Kannattaa noista kumeista tarkistaa että mistä kohtaa kivi on tullut sisään, ja miettiä että josko esim rengaspaineilla mahdollisesti olisi ollut osuutta asiaan. Nuo pistosuojauksethan yleensä laitetaan lähinnä renkaan keskiosaan, jolloin sopivasti kyljestä tyrkkäämällä kivet edelleen onnistuu tunkemaan kumin lävitse, ja ehkä alhaisempi paine voisi lisätä tätä riskiä(?). Kyllähän noita pistosuojaus-nauhoja ym. näyttäisi olevan kaupan, joka voi olla ratkaisu. Talvikumin seos kuitenkin lähtökohtaisesti pitää olla pehmeämpi kuin kesäkumin, ja siten näen hyvin haasteellisena toteuttaa talvirengasta jonka kumi pitää kivet ulkopuolella mikäli kontaktipinta on hyvin pieni.
Kirjanmerkit