GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 74 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 64 72 73 74 75 76 84 124 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.191 - 2.220 / 5189

Aihe: harjoitusvastus??!!

  1. #2191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 54 hampainen Katso viesti
    <<Pakko kommentoida tähän kun 30 hampainen sekoittaa asiat pahasti. Hän hakee ilmeiset pohkeen kasvatukseen huonon inertian traineria mitä turbo mun ei käytännössä ole. Siinä on melko realistinen tuntuma.; eli rengas ei heti pysähdy kun vedon lopettaa. Ei sitä nostovaihetta ole tarkoitus ylikorostaa eikä pohkeita kannata kasvatella. .
    Ei nostovaihetta kannata alikorostaakkaan. Jokainen joka on ajanut magneettivastuksella ja hydraulisella, tietää että niissä nostovaihe eroaa täysin toisistaan. Mielestäni mag vastuksessa se on paljon lähempänä todellista. Hydraulivastuksissa ei lonkankoukistaja + pohje vain rasitu samalla lailla. Mistä se johtuu, en tarkalleen tiedä... tai ollenkaan. Siitä tuo ehkä virheellinen? päätelmä kuolokohdista...
    30T

  2. #2192
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Eli hyvä harjoitusvastus tuntuu kuin ajaisi jarrut laahaten? Harmillisesti oma kokemus rajoittuu pelkästään Kinetic Road Machinen nestevastukseen vakiovauhtipyörällä, mutta perstuntumalla sanoisin että sen kanssa oppii pyörittämään paljon tehokkaammin kuin pelkästään ulkona ajamalla. Eikä tunnu kuitenkaan siltä että navoissa on rasvan tilalla tervaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #2193
    Hyvä harjoitusvastus tuntuu mahdollisimman samalta kuin ajaisi maantiellä. Enemmän lihaksissa, kuin päässä. Tietysti jos kummassakin osuu kohdalle niin sehän se paras olisi. Vastuksesta ei voi kymmenenkään tunnin jälkeen sanoa onko se hyvä vai huono, sata tuntia on parempi. Sitten kun menee ulos ja pomppaa pyörän päälle niin hetkessä huomaa tuliko kiusattua oikeita lihaksia.

    Se mielikuva että magneettivastus tuntuu samalta kuin ajaisi jarrut laahaten, on väärä. Kun mennään useampia tuhansia maksaviin laitteisiin, monet ovat juurikin magneettivastuksellisia. Hydraulivastuksia ei taida kalliimmissa olla yhtään?
    Hydraulivastus sopii paremmin monipuoliseen harjoitteluun, talven jälkeen voi mennä potkimaan vaikka palloa.

    Hydraulivastuksen etuja ovat mielestäni mukavuus, todella kiva ajaa Zwiftillä pitkää lenkkiä. Tosin, ajelin neljän tunnin rupeamia Volarellakin. Ainakin Turbo Muinin kohdalla hiljaisuus (kerrostalossa ehdoton), polviystävällinen.
    30T

  4. #2194
    54 hampainen Guest
    No kannattaa sitten laittaa se magneettivastus jos se tuntuu hyvältä. Mutta on tuo tehomittarilla mitattu ftp saatu 350W:n nestevastuksellakin harjoitellen...

  5. #2195
    Hyvät tehot, ei pääse meikäläinen lähellekkään.

    Kys. Minulla on tällä hetkellä klossit aika löysällä, enkä kenkiä kiristä sen kummemmin. Kun ajoin tänään Muinilla hetken 500 watilla, pystyin lonksuttelemaan klosseja sivu ja pystysuunnassa. Magneettivastuksella tämä ei ole mahdollista, klossien ja kenkien pitää olla viimeisen päälle kireällä noilla tehoilla. Sama se on tien päälläkin. Tämä ihmetyttää. Löytyykö vastaus kitkasta? Mikä kitka Muinista puuttuu, tai on niin pieni ettei se paljoa ajoa häiritse? Vai mikä on syynä tähän?
    30T

  6. #2196
    Liittynyt
    07/2013
    Viestit
    85
    No huh huijaa, paisuvia ja kutistuvia pohkeita, lonksuvia klosseja ja ties mitä... Anyway, Kurtin Pro on kyllä hyvä edelleen, nestevastuksesta huolimatta. Painavahko vauhtipyörä takaa sen että inertiaa on lähes kuten maantiellä eli kuolokohtien yli mennään niin että heilahtaa eli teho tuotetaan pääasiassa isoilla lihaksilla, reisillä ja perseellä, ja lonkankoukistajat ja muut avustavat pikkulihakset eivät tarpeettomasti rasitu.
    It never gets easier, you just get older

  7. #2197
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Sanokaas kokeneet millainen tuntuma Bkoolissa on vs muut selkeästi kalliimmat. Mulla on tätä ennen ollut vain halvin tacx jolla jaksoin polkea kaikkineen 1,5 h ja tuo Bkoolin tuntuma on ihan hyvä imo (kun paremmasta en tiedä). Sittenhän tietysti nämä joissa traineri sallii pyörän sivuttaisliikkeen joitain asteita on varmaan vielä tunnokkampia (kyseessä ei tietysti ole inertia vaan myös pyörän luonnollinen "eläminen" alla).

  8. #2198
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Se mielikuva että magneettivastus tuntuu samalta kuin ajaisi jarrut laahaten, on väärä. Kun mennään useampia tuhansia maksaviin laitteisiin, monet ovat juurikin magneettivastuksellisia. Hydraulivastuksia ei taida kalliimmissa olla yhtään?
    Voisikohan kalliimmat vastukset olla magneettisia sen takia, että ne ovat tyypillisesti interaktiivisia? Hydraulivastusta on hankalampi ohjata ohjelmallisesti.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  9. #2199
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    30 hampaisen juttuihin. Ootko tarkistanut toisella wattimittarilla että watit pitää paikkaansa. Eikös ainakin noissa joissakin laitteissa pidä homma jotenkin laittaa asetuksiin.

  10. #2200
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Turbo mui:nissahan hihnaveto, mitä se tekee tuntumalle?
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  11. #2201
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Menee taas vaikeaksi, tosin minä en tunnista noista ongelmista yhtäkään. Voisin ehkä jopa väittää, että KK Pro Trainer ilman lisäpainoa on edelleen paras trainer tuntumaltaan mitä olen kokeillut. Pääosin tulee kuitenkin ajettua Kickrillä kun siihen tuli sentit ladattua viime keväänä ja sen kanssa voi käytellä kaikenlaisia sivulaipottimia. Minä en tosin ole kokeillut Turbo Muinia tai Eliten ison rahan laitosta
    6.7 WTF/kg


  12. #2202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Voisikohan kalliimmat vastukset olla magneettisia sen takia, että ne ovat tyypillisesti interaktiivisia? Hydraulivastusta on hankalampi ohjata ohjelmallisesti.
    Totta, aivan hyvin syy voi olla tämä.
    30T

  13. #2203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    30 hampaisen juttuihin. Ootko tarkistanut toisella wattimittarilla että watit pitää paikkaansa. Eikös ainakin noissa joissakin laitteissa pidä homma jotenkin laittaa asetuksiin.
    Ajelen virtuaalivateilla, Turbo Muinin kohdalla niiden pitäisi vastata kohtalaisen tarkasti todellista. Kovin tarkkaa wattitietoa ei tässä tapauksessa tosin edes tarvita, ajoin tr:ään ennätyswattini n 1.1 kw näillä klossiasetuksilla jotka nyt kengissä ja pedaaleissa ovat. Eli löysillä.
    30T

  14. #2204
    54 hampainen Guest
    Tuossa se virhe varmaan tulee; hetkellinen teho ei virtuaalisesti tule oikein kun esim tm:n tapauksessa vauhtipyörä ei ehdi reagoida nopeisiin tehovaihteluihin. Keskimääräinen virtuaaliteho saattaa olla tm:llä lähellä oikeaa/toistettava koska ei ole rengasta mukana pyörimässä sotkemassa tuloksia. Jos mitattaisiin oikeasti tehoa se laskisi muinillakin heti kun vetoa löysää.
    54 hampainen muokkasi tätä : 21.12.2015 at 08.35

  15. #2205
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Onkos Eliten Turbo Muinissa Ja Turbo Muin B+ (2016 mallit) mitää nmuuta eroa kun väri ja tuo Misuro Blu -sensori?

    Noissa kun on monessa paikassa hintaeroa 90-100€ ja sensoria saa 60-70€ ja asentaminenki näytti olevan naurettavan helppoa

  16. #2206
    Eski Guest
    Eipä noista äkkiseltään muuta eroa näytä löytyvän. Bike-discountissa Turbomuin 390e ja Misuro+ 52e. Smart+ -version hinta 484e, joten vähän halvemmaksi tulee tuo perusmuin misuro-palikalla.

    Itselläni on tuo vanhempi turbomuini ja itse olen ollut siihen tyytyväinen, eipä tosin ole kokemustakaan muista trainereistä. Viime talvena poljin turbomuinilla vain pyörän kadenssianturin ja sykemittarin pohjalta, mutta nyt hommasin muiniin nopeus/kadenssianturit ja otin Trainerroadin käyttöön, niin kyllähän nyt trainerilla ajo houkuttaa paljon enemmän kuin pimeässä räntäsateessa polkiminen ulkosalla...

  17. #2207
    Nyt on jonkinlainen teoria siitä, miksi hydraulivastus ei rasita samoja lihaksia kuin magneettivastus tai maantiepyöräily. Tämä koskee vain minua, joten kenenkään ei kannata suuttua. Teoria on sitäpaitsi luultavasti täysin metsässä, ainakin termistön osalta. (kitkakerroin)

    Ajoin juuri Turbo Muinilla yhden jalan pyörityksellä. Toinen jalka ei ollut pedaalilla. Isompaa vaihdetta sisään ja kohta olivat lähes kaikki ne lihakset hapoilla jotka jäävät kahdenjalan pyörityksessä täysin paitsi, eli nostovaiheen lihakset:
    https://nomorecheetos.files.wordpres...oke_large1.gif
    Miksi en saa niitä kahden jalan pyörityksesä mukaan?

    Hydraulivastuksessa kitkakerroin on pieni. Eli, kun ajan esim 300 watin teholla, kummankin jalan pitää työskennellä 300-299 watin sisällä. Jos nostossa olevan jalan teho on pienempi, se on vapaamatkustaja.

    Magneettivastuksella kahden jalan pyöritys on paljon helpompaa, koska kitka-alue on suurempi. Kun ajan 300 watin teholla, nostoa suorittava jalka on pyörityksessä mukana vielä 285 watin teholla.
    30T

  18. #2208
    54 hampainen Guest
    Jos haluat voimatreeniä tehdä niin sehän onnistuu helposti vaihtamalla reilusti yliraskaaalle välitykselle. Silloin saat sen nostovaiheenkin tuntumaan. Normaalilla kadenssilla ajo taas vastaa tasamaalla ajamista.

  19. #2209
    r.a.i Guest
    Tuo lihasaktivointikartta on puppua. Siitä on keskustelua mm. tuolla. Lukkopolkimilla ei ole tarkoitus tuottaa 300 wattia (300 watin teholla ajaessa) ylösvetovaiheen aikana. Ei taitaisi edes kovin monelta onnistua...

    http://www.pinkbike.com/news/Which-M...roke-2012.html

    30-hampainen haluaa ilmeisesti ajaa ns. "voimatreeniä", joka onnistuu parhaiten kun vastus on käännetty tappiin tai nestevastuksella mahdollisimman iso vaihde silmässä, jolla runnotaan menemään (kaikissa nestevastuksissa ei tosin vastus riitä ko. harjoituksiin). Tällä ei ole mitään tekemistä korkean inertian kanssa, vaan päinvastoin sillä simuloidaan erittäin jyrkän (yli 10 prosenttia) nousun ajamista. Eli matalan inertian harjoittelua.

    Suurin osa markkinoilla olevista halvoista trainereista sopii tähän hommaan mainiosti. Tässä harjoittelussa ei sinällään ole mitään vikaa, yleensä nuo ns "voimatreenit" ovat vaan kestoltaan niin lyhyitä, ettei niillä kovin hyvää harjoituskuormitusta saa (vaikka jalat onkin piipussa). Useat harjoitusoppaat näitä kuitenkin suosittelevat ja näitä vetoja on maailmansivu tehty, joten ei niistä varmaan hirveästi haittaakaan ole. Jalkalihakset saa tukkoon myös menemällä punttisalille ja tekemällä kolme kyykkyä 200 kg painolla. Ei tällä kuitenkaan hyväksi pyöräilijäksi tule.

  20. #2210
    Onkohan jollakulla täällä kokemuksia Tack Flow T2200 harjoitusvastuksesta. Tai tarkemmin sen yhdistämisestä TrainerRoadiin. Tuohon Flowhun ei käsittääkseni pitäisi tarvita mitään lisäosaa, että sen saa yhdistettyä.
    Itse olen nyt taistellut sen kanssa tovin, mutta en vaan saa sitä yhdistettyä.
    Hankin Bluetooth 4.0 mokkulan läppäriin, mutta ei auttanut. Ja sitten hankin ANT+ stickin mutta sekään ei auttanut.
    Ja vähän olen yrittänyt googletellakin mutta en ole löytänyt auttavaa vastausta.

  21. #2211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tommen1 Katso viesti
    Onkohan jollakulla täällä kokemuksia Tack Flow T2200 harjoitusvastuksesta. Tai tarkemmin sen yhdistämisestä TrainerRoadiin. Tuohon Flowhun ei käsittääkseni pitäisi tarvita mitään lisäosaa, että sen saa yhdistettyä.
    Ei ole tuttu traineri, mutta katsoin mainoksesta tekniset tiedot ja minun mielestäni tuossa ei ole minkäänlaista langatonta lähetintä.
    30T

  22. #2212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Tuo lihasaktivointikartta on puppua.
    En olisi ihan noin jyrkkä, riippuu vähän siitäkin että miten kuvaa lukee. Jos ajattelee asian niin, kuten linkin henkilö on ajatellut että lihakset toimivat kuvan mukaan itsenäisesti, silloin se on kyllä puppua. Mutta käsittääkseni kuva kertoo vain kunkin lihaksen suurimman tehontuottoalueen, noin suurinpiirtein.

    Tähän lisään: Turbo muinilla en saa otetta lihaksiin c, d, e ja f. Tai saan vain hataran otteen.

    https://nomorecheetos.files.wordpres...oke_large1.gif


    Lisään vielä tähän, kun en viitsi nostaa ketjua jatkuvasti höpinöilläni pintaan:

    Hydraulimiehet, tehkääpä seuraava testi. Ajakaa tasaista lämmittelyä niin, että kumpikin jalka tekee tasavertaisesti työtä. Nyt pitää ajaa parhaalla pyöritystekniikalla mitä ikinä taitaa. Tämän jälkeen ruvetaan puskemaan tuulta vastaan, eli kalikkaa kaminaan. Kun teho nousee, pystyn aivan selvästi havaitsemaan kun pohjelihas jää leikistä pois. Niin pystyvät muutkin jos vain haluavat, näin uskon. Tässä on se kohta jossa jalkojen tehoero ja hyd vastuksen "vääränlainen" kitka sanovat hei hei toisilleen. Nostava jalka ei saa enää työtä osakseen. Renkaallisissa vastuksissa on lisänä renkaan vierintävastus, joten nissä tämä ei ilmiö ei ehkä niin korostu?
    30T

  23. #2213
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Ilmeisesti T2200 liitetään tietokoneeseen tällaisella hauskan näköisellä setillä. Eikä tuollakaan ilmeisesti pääse vielä yhdistämään Trainerroadiin vaan interaktiivinen toiminnallisuus koskee Tacxin omia ohjelmistoja.

    Helpoiten "tyhmän" vastuksen liittää Trainerroadiin hankkimalla pyörään tehomittarin ja tietokoneeseen sen ANT+ tai BT 4.0 -vastaanottimen. Silloinkaan ei tietenkään saa käyttöön interaktiivisia ominaisuuksia, mutta harjoittelu on sentään tehoperusteista ja sama tehomittari seuraa mukana pihan puolelle sitten kesällä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  24. #2214
    Liittynyt
    07/2013
    Viestit
    85
    30-tooth: ootko vama ettet nyt ehdoin tahdoin pyri opettelemaan väärää pyöritystekniikkaa (ellet sitten treenaa suopyöräilyä tjms varten)? Miten sujuu ajo fläteillä? Täällä mainio juttu: http://www.bikejames.com/strength/wh...-pedal-stroke/

    In them you see that a powerful downstroke with the lead leg and a more passive return of the trail leg was the most powerful and efficient way to pedal. You shouldn’t be worrying about trying to create power on the upstroke, which means that you can create the most powerful and efficient pedal stroke without being attached to your pedals.
    It never gets easier, you just get older

  25. #2215
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    ...Helpoiten "tyhmän" vastuksen liittää Trainerroadiin hankkimalla pyörään tehomittarin ja tietokoneeseen sen ANT+ tai BT 4.0 -vastaanottimen. Silloinkaan ei tietenkään saa käyttöön interaktiivisia ominaisuuksia, mutta harjoittelu on sentään tehoperusteista ja sama tehomittari seuraa mukana pihan puolelle sitten kesällä.
    Tuota halvempi ratkaisu on hankkia pyörään ANT-nopeusanturi (esim.Garmin maksaa joitain kymppejä) ja käyttää TrainerRoadia Virtual Power -perusteisesti. Ainakin laadukkaalla trainerilla tehdyt TR-treenit ovat silloinkin täysin vertailukelpoisia keskenään, vaikkakaan eivät välttämättä wattilukemiltaan täysin vastaa oikeata tehomittaria.
    Rule #1: Obey The Rules

  26. #2216
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    En olisi ihan noin jyrkkä, riippuu vähän siitäkin että miten kuvaa lukee. Jos ajattelee asian niin, kuten linkin henkilö on ajatellut että lihakset toimivat kuvan mukaan itsenäisesti, silloin se on kyllä puppua. Mutta käsittääkseni kuva kertoo vain kunkin lihaksen suurimman tehontuottoalueen, noin suurinpiirtein.

    Tähän lisään: Turbo muinilla en saa otetta lihaksiin c, d, e ja f. Tai saan vain hataran otteen.

    https://nomorecheetos.files.wordpres...oke_large1.gif


    Lisään vielä tähän, kun en viitsi nostaa ketjua jatkuvasti höpinöilläni pintaan:

    Hydraulimiehet, tehkääpä seuraava testi. Ajakaa tasaista lämmittelyä niin, että kumpikin jalka tekee tasavertaisesti työtä. Nyt pitää ajaa parhaalla pyöritystekniikalla mitä ikinä taitaa. Tämän jälkeen ruvetaan puskemaan tuulta vastaan, eli kalikkaa kaminaan. Kun teho nousee, pystyn aivan selvästi havaitsemaan kun pohjelihas jää leikistä pois. Niin pystyvät muutkin jos vain haluavat, näin uskon. Tässä on se kohta jossa jalkojen tehoero ja hyd vastuksen "vääränlainen" kitka sanovat hei hei toisilleen. Nostava jalka ei saa enää työtä osakseen. Renkaallisissa vastuksissa on lisänä renkaan vierintävastus, joten nissä tämä ei ilmiö ei ehkä niin korostu?
    Sori, mutta I give up...Kantsii hankkia se magneettivastus ja pistää nupit kaakkoon, saa semmosta reeniä, että tuntuu

  27. #2217
    Toimiiko Polarin nopeus ja kadenssi tuolla ANT+:lla. Mun sykettä ei tuo ANT+ löytänyt (eli enkö vain osaa vai?).

  28. #2218
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Sori, mutta I give up...Kantsii hankkia se magneettivastus ja pistää nupit kaakkoon, saa semmosta reeniä, että tuntuu
    Sama täällä, en oikein enää ymmärrä mitä tässä ajetaan takaa. Ilmeisesti pohjetreeniä pitäisi tehdä vaikkei niitä pohkeita niin käyttäisi sitten kesällä tuolla pihan puolella. Tai siis, oma näppituntuma on että kyllä se tehontuotto vaan pihallakin nojaa ihan luontaisesti niihin isoihin lihaksiin, varsinkin isoilla tehoilla ja varsinkin isojen tehojen väsyttäneiden jalkojen kanssa. Mutta eipä siinä, monipuolisuus on aina hyvästä ja kukin treenatkoon parhaaksi katsomallaan tavalla ja välineillä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  29. #2219
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tommen1 Katso viesti
    Toimiiko Polarin nopeus ja kadenssi tuolla ANT+:lla. Mun sykettä ei tuo ANT+ löytänyt (eli enkö vain osaa vai?).
    Ymmärtääkseni Polarin laitteista taitaa puuttua Ant+ tuki kokonaan. Polarilla on lähinnä bluetooth ja w.i.n.d juttuja.

  30. #2220
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    , en oikein enää ymmärrä mitä tässä ajetaan takaa.
    Ostin 2012 talvella ensimmäisen trainerin, mag. Kevääseen mennessä sillä tuli treenattua liki 100 tuntia.
    Kun ajoin kevään ensimmäisen lenkin maantiellä, fiilis oli mahtava. Ymmärsin talvitreenin tärkeyden. Sama fiilinki oli myös keväällä -13 ja -14.
    Sitten ostin Turbo Muinin. Talvitreeni meni nappiin, pääsin lähes optimistisiin tavoitteisiini. Asfalttikunto oli kuitenkin pettymys, treenit siirtyivät huonosti maantielle.
    Tämän takia elän luulossa, omien tuntojeni pohjalta, että hydraulivastus ei ole täsmäharjoittelua maantiepyöräilyyn. Miksi näin on? Siihen yritän löytää vastausta.
    30T

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •