Sulan maan aikaa aika eleettömästi eteni mitä nyt vähän lipsu. Tosin kuski on kamojen kanssa höyhensarjaa.
Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
Sulan maan aikaa aika eleettömästi eteni mitä nyt vähän lipsu. Tosin kuski on kamojen kanssa höyhensarjaa.
Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Tuossa dillingerissä lähinnä, että se on valmiiksi nastarengas. Eihän se paras mahdollinen sivuttais pitoinen hötölumessa muuten ole, mutta omaan käyttöön on riittänyt talvi ominaisuudet.
Tänään sipoonkorvessa tuli ainakin todettua että Bud on selvästi Knardia parempi eturenkaana kun alustana on pääosin mutaa. Rullaavuudessa tuolla nyt ei pysty mitään eroa sanomaan, yhtä hyvin pyörii molemmat. Knardilla on enemmän taipumusta lievään self steeringiin pienillä paineilla.
Pitää kokeilla Knardia eteen seuraavan kerran joskus ensi vuonna kun paikat kuivuu.
Itsellä on muutamalla lenkillä ollut iso Knard edessä ja on se pehmeässä, siis savessa ja mudassa vähintään kohtalainen, esimerkiksi isoa Jumbo Jimiä selvästi parempi mutta se on myös märässä kivikossa ja juurakoissa aika hyvä. Juuri monipuolisuus tuntuu olevan hyvää luokkaa. Ei PaH ja muutamat muut sitä turhaan ole kehuneet.
Mutta jos omissa ajomaastoissa mutapolkuja on paljon niin uskon että Bud on tosiaan silloin parempi eturengas.
Kuivat kelit on sitten toinen juttu.
Täällä Napapiirillä on sen verran jäiset ja lumiset ajoväylät, että nastoja kuluttavaa päällystettä ei ole juurikaan näkyvissä ja tästä johtuen kulumista ei näy nastoissakaan. Irronneiden ja irtoavien nastojen tilalle kun laittelen uudet, niin tämän talven ajot hoituvat mukavasti ja huolettomasti.
[karsasmia] Lähes [/karsasmia] yllättävää tuo mudassa tukkeutuminen, Knardin nappulat kun on kuitennii pirusti vähemmän krouveja kuin se Budin kelekkajäljelle ylirouhea kuvio.
Kaikelle on paikkansa ja sitä rataa, aina voi tunkkaa.Tänään näin ihan vierestä kun kapeanakkisella ratsastava tömäytti lätäkön pohjalla olevaan juureen ooteebeen. Paksukilla ei olis varmaan edes huomannut sitä juurta...
Mulla on ajomaastona lähinnä sipoonkorpea, joka on pirun märkää ja kuraista nyt. Knardilla sai vajavaisilla taidoilla tuolla kurassa taiteilla tosissaan kun meinaa koko ajan livetä etupää alta, Budilla sitä ongelmaa ei ole läheskään samoissa määrin.
Tykkäsin kyllä muuten Knardista paljon, ja varmasti laitan takaisin keväällä kun pikkasen noi polut saa kiinteääkin alustaa
Takarenkaanahan Knard on vielä, pahemmissa kurapaikoissa vetopito loppuu, mutta kyllä sillä pärjää. Vois tosin laittaa Loun ja testata paljonko se rullaavuus huononee, vetopito tietty paranis huomattavasti.
Tällä Bud/Knardilla menee kyllä aika kevyesti sitten kiinteällä alustalla joka paikkaan.
Se IsoKnardi on ihan *piip* hyvä yleiskumi mutta liimamudassa se kyllä joutuu antautuu. Se itsepuhdistuvuus on aika hupaisa ominaisuus, *pthfui*
Harkinnassa läski maasto- ja työmatka-ajoon, mutta miten on, kestääkö perus nastattomat renkaat hiekoitussepeliä kun joutuu pakostakin kelvejä ajeleen välillä.
^Vee Bulldozer (= perusnastaton) ollut reilun vuoden fillarissa, eikä ole puhkonut sepeli eivätkä louhikot. Työmatkaahan en läskillä aja, mutta tänäänkin kelvisiirtymällä sepeliä enemmän kuin tarpeeksi.
Nastoitettu Bud&Lou pääsi testiin.
Noin 10cm lumessa pitää tietenkin kuten normaali vastaava, vetopito on minun makuun hyvä. Testisää oli loppua kohden haastava: hieman plussalla, tihkusade, tiheäuraisella levyllä aurattu, jääksi tamppautunut maantie, jolla ei huvittaisi kävellä. Siinä rengas piti ehkä hieman heikommin, kuin IceSpikerPro Evo. Toisaalta ei ollut uraherkkyyttä, vaan meni kuin juna, toisin kuin urissa vetelevä ISP. Luistoa oli hieman, mutta se oli jännän ennakoitavaa. Sillai että takasen sai vähän sutimaan kun runttasi putkelta ja etusen sai jarrulla lukkoon, mutta se ei aiheuttanut draamaa. Olen äärimmäisen tyytyväinen, vaikka olikin työläs tehtävä. Lenkin jälkeen näytti kaikki nastat olevan tallella, en ihmettele koska liima oli aika tuhtia tavaraa.
Yhteishinta kahdelle kumille oli noin 335€, kun Dremel-tyyppinen työkalu löytyi ennestään. Omalle työlle en laske hintaa, ehkä mulla meni pari tuntia tehollista aikaa. Kustannus sisältää siis renkaat, 450kpl nastoja, pikaliiman, asennustyökalun, terän reikien tekoon sekä hopeatussin, jolla merkkasin nastan paikat. Toki tuosta kustannuksesta jäi vielä seuraavaan kertaan tai jollekin muulle käytettäväksi. Sanoisin, että kalliin puoleista, mutta tulokseen nähden kohtuuhintaista ja ehdottomasti omaan käyttöön hintansa väärtti!
Laitoitko Schwalben teräväkärkisiä? Mistä tilasit nastat?
Jep, niitä. Asennustyökalun mukana tulleita tylppäkärkisiä laitoin taakse keskilinjalle. Bike Componentilta tuli nastat, linkki nastoihin ja linkki asennustyökaluun. Liima oli Loctite 480, jota jäi reilu puoli pulloa, eli oli hyvin riittoisaa.
Pohjoisessa viritellään nastakumia ja ihan tarpeeseen, Vantaalla +8,5C ja hyvät lokkarit enempi tarpeelliset.
Tein tänään vielä vertailevaa tutkimusta.Ensin lyhyt polkasu Instigatorilla, eli jäykkä sinkula, alla ISP 27,5x2,25. Heti perään lenkki nastoitetulla läskillä. Ja uudelleen vielä kilsa suditteluja ja jarrutteluja Instigatorilla. Selkeästi korostui sama, jota juuri edellä kerroin. Itse tehty läskinasta pitää hieman heikommin, kuin ISP, mutta ero on aika pieni. ISP on vaikea saada jäällä luistamaan jarrulla tai vedolla. Läskinastan saa luistamaan polkemalla ja jarruttamalla. Toisaalta luisto on mukavan ennakoitavaa, joten rengas on jäälläkin luottamusta herättävä. Jos joku tällaista hulluutta tekee, niin Plussan muutama sivu taaksepäin ehdottama kuviointi ja huomio vähempien nastojen paineesta on ihan hyvä huomioida. Jälkiviisaana ainakin keskinastat voisi jättää laittamatta jos sillä saisi pitoa lisättyä. Nyt kun alkuvitutus asennustyöstä on haihtunut, on projektin fiilikset aika positiiviset. Olen niin herkkisliikkis jäällä ajon suhteen, että tämä oli lähes välttämättömyys omaan talviajoon. Nyt ei sää- ja jäätilanne enää pelota!
![]()
Nastat on kyllä erittäin mukavat näillä keleillä. Työmatkat on mukava ajella kun ei haittaa lumi, jää, eikä urat![]()
Minulla on Dillinger4:t alla enkä muilla renkailla ole käytännössä ajanut. Tuntuvat aika suksilta loskassa ja tamppautuneella nuoskalumella. Saa kyllä ajaa kieli keskellä suuta. Osaako joku muillakin ajanut arvioida pitääkö joku toinen rengas paljonkin paremmin ko olosuhteissa? Vai teenkö jotain väärin? Pitää varmaan vielä matalammilla paineilla testata, nyt ollu 0,45 ja 0,55 bar.
Tuosta liimasta, eikö muuten pysy itse tehdyissä rei'issä? Mulla ei mitään liimaa ole, eikä yhtään nastaa ole irronnut. Mutta noissa siis valmiiksi nastoille paikat.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
En tiedä pysyisikö, tuo nyt vaan oli oman vision mukaan hyvä. Jotkut on laittaneet kontaktiliimaa, joka varmaan sallii nastan väkivallattoman irroittamisenkin tarvittaessa. Ja ihan napakasti ne meni pohjaan ilmankin, kun vaan oli tarpeeksi syvä reikä. Ei kuitenkaan niin nätisti, kuin esim ISP:n irronneiden tilalle laitetut, jotka menivät kerrasta suoraan paikalleen.
Liima hepotti asennusta, kun nasta painui paikalleen ilman pienintäkään voimaa. Mitä mujussa ajamiseen tulee, niin on niitä paljon huonompiakin renkaita kuin dillingerit, mutta rajansa niilläkin.
Normioloissa nastat tuskin lähtee irti ollenkaan, mutta kun lipsutaan maastossa kivien päällä tai jarrutellaan hetkittäin paljaalla kalliolla, niin tilanne on hiukka toisenlainen. Niin ne irtoo ISP:stä ja alkuperäisnastoitetustakin.
Isoa Knardia näkynyt missään puodissa varastossa?
Osaisko joku kertoa miten tollasta diy-analogipainemittaria käytetään? Itse mittaustapahtuma / painehifistely? Hommasin vasta autonventtiiliadapterin, mutta hieman ihmetyttää miten tuon kanssa saa paineen mitattua, vai onkohan noita erilaisia.. pitäis ilmeisesti sitä prestan venttiiliä jollain päästä painamaan että saa mittarille paineen? Entä kuin paineen lasku sopivalle tasolle?
Onneks oli toi adapteri mukana lenkillä ku aloin paineiden kans fiilisteleen. Pudotin takarenkaasta ekaa kertaa painetta ja heti kerralla liikaa nii meni kyljet ruttuun ku istu päälle. Kaveri sattu onneks asuun lähellä niin sai kompuralla ilmaa, ei vaan autonrengastäyttölaitteessa ollu tosiaan oikein asteikkoa tuolla alapäässä eli ei mitään tietoa mitä tuolla ny on paineita. En oo vielä jalkapumpulla kokeillukkaan..
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Mulla on nyt tällanen käytössä:
Harmaa muoviosa letkun päässä on jonkun jalkapumpun mukana tullut adapteri. Ruuvasin vanhasta SV-sisurista venttiilin sieluosan irti, poistin irto-osat ja jäljelle jäi sielun kierreosa. Sen ruuvasin pihdeillä hieman väkivalloin harmaan adapterin sisään kääntöpuolelta, pienellä ähkimisellä sinne tuli kierteet. Poralla voi auttaa reikää isommaksi. Hain kokeilemalla sopivan korkeuden, jolla sisäosa painaa sv-venttiilin sopivasti auki, kun sen painaa paikalleen. Lopuksi liimasin sisäosan paikalleen.
Nyt tuo mittari toimii niin, että venttiili kierretään auki, mittari pohjaan ja se näyttää paineen vuotamatta. Hieman harmaata osaa nostamalla pääsee ilmaa hitaasti ulos, eli paineen säätö on helppo tehdä mittarin kanssa. Siitä sitten hakee vain nostelemalla sopivan paineen, hyvin helppo esim pudottaa 0,4 -> 0,25bar välillä keskellä korpea.
Tuo piti lukea pari kertaa, että meni jakeluun. Kuulostaa nerokkaalta. En tiedä silti tarvinko mittaria... Olen toistaiseksi låskillä pärjännyt ilman.
Kyllä jonkinlainen mittari on hyvä ainakin jos ei ole enempää kokemusta paineiden arvioinnista.
Itse olen jonkun foorumilaisen neuvosta hankkinut Schwalben sinisen digimittarin. Taitaa olla Airmax Pro ja olen ollut siihen tyytyväinen.
Kannattaa kysyä paikallisista liikkeistä. Ostin vasta Loun specialbikestä ja hyllyssä oli Surlyn paketteja. Samoin Suvalassa näkyi muutama Surlyn laatikko. En tutkinut/kysellyt tarkemmin, että mitä mallia olivat.
Eli kun yhteydet tukkuriin on kunnossa, niin luulisi renkaita saavan tilattua, jos varastossa ei ole. Ainakin Loun hinta oli ihan kilpailukykyinen ulkomaan nettikauppojen kanssa.
Oliko jollain heittää sen tubeless vakuumimuovin pituutta. Varmaan jostain keskusteluista löytyy mutta ei oikei ehtis ettiä. Työpaikka sponsoroi säkitysmuovia ja kokeilut alkakoon.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Saako 27,5” Hodageja mistään? Voisi olla sopiva rengas Bad Habit pyörään ainakin eteen i45 vanteella.
174Cm plus liittäminen
Kirjanmerkit