Se on selfsteering eli itseohjaus mikä vaivaa. Korostuu pienillä paineilla, toisilla renkailla vaivaa jo ihan isosti, toiset lähes tunteettomia paineenlaskulle. Eli renkaat vaihtoon, tai ainakin etunen.
Oliskohan jollain jotain valmista listaa pienen selfsteerigin omaaville rengasmalleille? Itellä ei kokemusta kuin:
• Bud = tosi hyvä, ei juuri mitään nollapaineillakaan
• Ground Control 120tpi = tempoo vähintään keskimäärin
• Vee Tire Mission 120tpi = tempoo reilusti
• Vee Tire Snowshoe 2XL = pientä, ihan hyvä sen suhteen
Itseohjaukseen vaikuttaa myös pyörän geometria. Toiset on herkempiä kuin toiset. Erityisesti joustokeulan kanssa huomaa muutoksen helposti. Keulan painaumaa (SAG) kasvattamalla ainakin Farleyssä itseohjautuvuus tulee esille. Omassa ajossa joudun säätämään paineen aika kovaksi eli sag on pieni, jotta pyörän ajo-ominaisuudet olisivat hyvät.
Huomaa, että myös renkaan (etu ja taka) koko muuttaa keulakulmaa ja siten myös se saattaa välillisesti muuttaa itseohjautuvuutta.
Oisko ne nuo DtSwissin BigRidet sitten järkevimmät navat? Kevyemmät kuin Hopet ja kai luotettavammatkin.
^Minä ainakin laittasin noi, jos sopis taakse. I9 tiestysti, mutta hinta rajottaisi minunkin ostoa. Salsakaan ei oikeen vakuuta, ainakaan minulla ollut eka yksilö. Toivotaan uudelle pitkää ikää.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Self-steering tappaa ainakin meikäläisellä ilon läskillä ajamisesta kesällä tai muuten kovalla ja pitävällä pinnalla. Budeissa sitä ei juurikaan esiinny, mutta kun menin nastoittamaan ne niin ei viitsi kesällä rohistella...
Kyllä.. Nastat heikentää pitoa kovalla alustalla niin rengas ei vänkää vastaan niin paljoa kun kääntää tangosta.
Mjaa, eipä suvainnut asiakaspalvelija moisesta mitään mainita kun kyselin että saako freerideen pidempiä remmejä...
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Minkäslaisia tangonleveyksiä teillä on käytössä? Lähdin 750mm Salsaa kaventaan, vasta ~700mm menossa mutta tuntuu vieläkin liian leveältä, ~140mm onneks vielä varaa.. Mietityttää vain että seuraako tuosta jotain ohjattavuusongelmia mitä ei "näillä keleillä" hahmota kun vakiona kuitenki noin leveä? Nyt 10cm umpihangessa vielä aika ketterästi tekee ässää.
Mä taas laitoin answerin 20/20 tankoon jatkeet. +40mm.
Omaan makuun 720mm tuntui kapealta.
750 mm tuntuu luontevalta. En ainakaan kavenna.
600mm ja sekin tuntuu liian leveältä, 20cm umpi"hangessakin". 560-580 varmaan ois sopiva. Stemmi 90mm.
px muokkasi tätä : 20.12.2015 at 14.45
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
720 mm, enkä ainakaan kapeampaan vaihtaisi...
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Kokeiltu järjestyksessä cf685 > al740 > cf750 > cf725 > cf720 kaikki vähä erimallisella taivutuksella jokasuuntaan, nyt tuo 720 20/20 Answerin cuitunen.. Paras!!
Sopiva tangon leveys riippuu tarvittavan ohjainkannattimen pituudesta. Mitä pitempi ohjainkannatin, niin sitä kapeampi tanko toimii, ilman että ohjauksesta tulee hyperaktiivinen tai kiikkerä. Läskissä mulla on 680 mm/80 mm. Sopiva tangon sweep, eli taaksetaivutus riippuu ensisijaisesti ranteista, mutta samoilla ranteilla leveämpään tankoon sopii enemmän taivutusta. 9 astetta taakse sopinu itelle ja siitä tankoa pyörittämällä pystysuuntainen taivutus vatupassiin tai aavistuksen ylös.
Itsellänikin on 80mm stemmi. Jotenki oli sellanen tuntuma että ainakin sentin saisi ottaa vielä kummaltakin puolelta pois, eli olisi sitten juurikin tuon 680mm. Pitää kokeilla, en ole vielä pätkinyt lyhyemmäksi niin ei meinaa mahtua puiden väleistä.![]()
Taitaa tuossa Salsan Salt Flat 2:ssa olla 11 asteetta kulmaa. Pitää kokeilla pyörittää jos löytyisi parempi asento. Viimeksi tuntui että painoi alussa kämmenten ulkolaitaa, mutta en huomannut enää myöhemmin.
^Tangon kulmat löytyi helpoiten kohdilleen, kun puristin jännitetyillä ranteilla suunnilleen ajoasennossa pelkkää irtotankoa ja siitä sitten stemmin pultit kiinni.
Nyt olisi kysymys ohjainkannattimista. Eli itselläni on tuo Scott Big Jon Fatbike ja olen joutunut nostamaan penkin siinä niin korkealle, että ajo asento on liian kumara. Pitäisi saada pystymmäksi ajo asento eli ohjainkannattimen vaihto on edessä. Tuossa olisi toisessa hybridissäni tuollainen ohjainkannatin jossa pystyy säätämään kulmaa ja olisikin kätevää jos se kävisi suoraan tuohon Scottiin. Onko nuo ohjainkannattimet yleensä edes sellaisia, että ne käyvät tuosta vain toiseen pyörään?
Itsellä sama ongelma varsinkin kun nyky 29er geo on jotta mahdollisimman lyhyt emäputki. Itsellä pitkät jalat mutta muuten "normi" ruho. Satulan joutuu nostamaan korkealle ja kun tanko jää alas niin härkäinen xc-asento on valmis. Siksi vaihdoin mm: 29 täpäriin 130mm keulan 100mm tilalle että sai istuvamman ajoasennon.
Mutta kannattimiin: perus kannatin on 1 1/8 kaulaputkeen sopiva. Freeride ja dh puolelta löytyy 1.5 mutta harvinainen.
En laittaisi säädettävää kannatinta kun tuppaavat klappaamaan ja heilumaan.
Hommaat reilulla nousulla olevan kannattimen ja tangon jossa esim:30mm nousua niin saa jo monta senttiä ylemmäs. Ajotuntuma saattaa toki muuttua alkuun oudoksi mutta kokeilemalla ja totuttelemalla selviää...
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Ihan sama mistä päin asiaa pyörittelet. Jo valkkaat ensin leveän tangon, niin sitten joudut valitsemaan sille lyhyen ohjainkannattimen ja sen jälkeen sopivan pituisen rungon, että reach tulee oikein. Jos tykkää ajaa ultrahitaalla tai kiikkerällä ohjauksella, niin se on sitten se mieltymyksen paikka, mutta mitoitus ja niiden vaikutus on geomertinen fakta.
Mites Juha tää täsmää esmes sellaisen pyörän tapauksessa jossa on vähän modernimmat geometriat muutenkin?
Ja answerin kulmaa tuijottaessa pitää huomioida, että otekohta on melekolailla samoissa kun vaikkapa melko perus kulmilla olevassa RaceFacen Next sarjan tangossa, johtuen answerin etumutkasta..
Kyllä mä ostin pyörän ennen tankoa. Ja ohjainkannattimen ennen tankoa.
Ja reach on oikein mulle sillon kun mä niin sanon.
Jos haluaa speksata pyöränsä oppien ja kirjojen mukaan, siitä vaan. Mä speksaan pyöräni mulle. Mun mieltymysten mukaan.
Pyörittele itse niitä opusten sivuja miten lystäät.
Mulla on mulle sopiva fillari. Mun speksaama.
Tarkoittaako moderni geometria loivaa ohjauskulmaa ja pitkää runkoa? Näihin käsittääkseni laitetaan juuri näitä yli 70 cm tankoja 50 mm semmillä, eikä kai monikaan valitse runkoa tangon mukaan, vaan mainosten ja imagon perusteella.
Tangoissa yksinkertainen taivutus vaikuttaa otteen keskikohtaan samoin kuin stemmin pituus. Answerissa tuota efektiivistä lyhenemistä on kompensoitu taivuttamalla tankoa ensin eteenpäin. Mulla on samantapainen toteutus MCFK:n tangossa, toisin loivempana kun otekohdan taivutus on vain 9 astetta. MCFK:n tanko korvasi 3T ltd tangon, jossa oli yksinkertainen 9 asteen taivutus. Samaan lopputulokseen ajoasennossa olisin päässyt vaihtamalla stemmin 90 mm -> 105 milliseen, mutta kuinka typerältä sellainen kanki olisikaan näyttänyt.
Kirjanmerkit