Lisäksi hiekka ei riko polkupyörän renkaita, kenkien pohjia, lattioita, liukuportaita, autojen tuulilaseja, jne. Sepeliä ei pitäisi käyttää liukkauden torjuntaan!
Lisäksi hiekka ei riko polkupyörän renkaita, kenkien pohjia, lattioita, liukuportaita, autojen tuulilaseja, jne. Sepeliä ei pitäisi käyttää liukkauden torjuntaan!
Suolaus toisaalta voisi tappaa kaikkein vähiten ihmisiä. Etenkin suojasäällä sitä voisi käyttää sohjon sulattamiseen (kuten viime vkl) jos näyttää että vaihtoehtona on jäätynyt tie ilman suolausta tai kuiva tie suolauksen kanssa. Suolakaan ole kovin ongelmaton toki tekniikan kannalta, mutta kyllä sepelikin aiheuttaa maalivaurioita ja kuluneita ketjuja/rattaita, ja etenkin keväällä tapetaan todennäköisesti useampi ihminen vuodessa lisääntyneeseen katupölyyn.
Sepeli myös vaikuttaa enemmän matkan raskauteen kuin nastarenkaat. Tuossa kun katselee matka-aikoja + kalorikulutusta, niin aika vahva korrelaatio näyttäisi olevan sepelin määrään. Schwalben winter-kumit rullaa ihan hyvin, ja yllättävänkin pieni ero marathon plussaan, mutta sepeli tiputtaa suoranopeuksia moninkertaisesti rengasvalintaan nähden.
edit:
Schwalben winter-kumeissa näkyy vuoden ajon jälkeen hyvin paljon kiveä kumin sisällä. Todennäköisesti talvikumiseos yleensä joudutaan tekemään turhan pehmeäksi että sen saisi pitämään kivet ulkopuolella, ja tässä tapauksessa todennäköisesti pistosuojauksen ansiosta vielä 0 rengasrikkoa. Kivet on tosin saattanut tuhota nastojen ympärillä olevan kumin niin pahasti että nastat alkaa pakenemaan tuosta renkaasta vaikka kuviota jonkin verran muuten jäljellä onkin.
Ilborg muokkasi tätä : 15.12.2015 at 21.12
Suolan ongelmana on sit korroosio-ongelmat, jotka on ilmeisesti erityisen veemäisiä juurikin alumiinin kanssa. Hopen navat korkkaa harvoin, mutta kun näin käy on syypäänä ilmeisesti tiesuola, jota Briteissä käytetään aika runsaalla kädellä. Netissä on runsaasti kuvia hajonneista alumiinisista navoista joista on helposti havaittavissa korroosiovauriot. Teräsnapojahan ei taideta tosin enää tehdäkkään...
Joku uranainen oli kääntymässä kolmion takaa risteyksessä vasemmalle. Pysähtyi ensin kolmion taakse, mutta ryömitti sitten leasing-bemarinsa keskelle kelviä käytännössä blokaten koko väylän. Muuten olisi ihan normimenoa, mutta kun molemmista suunnista oli jonoksi asti menossa autoja niin en oikein ymmärrä. Auton viereen pysähtyessäni arvostin yläpeukulla mallikelpoista väyläntukkimisliikettä. Siinä se pyöritteli silmiään siihen malliin, ettei varmaan mielestään tehnyt mitään väärin. Pyörässäni oli valo, mutta uskoakseni se oli tässä samantekevää. Mikään valo olisi tuskin auttanut. Useimmat meistä toki tekevät virheitä, mutta tuommoiselle liikenteenlukutaidottomuudelle en keksi muuta syytä kuin peukalon sijainti keskellä kämmentä. Itsehän en tee virheitä elämässä enkä musiikissa. Sormitukseni ovat täydelliset ja soitan musiikkikappaleet juuri niin kuin ne ovat ylös kirjoitettu.
Ei ollu äsken Tokholman ytimen kevleillä sepeliä pakkasyöstä huolimatta![]()
Se on totta että suola on haitallista metalleille jne, mutta ainakin omasta mielestä suolan ongelmat on helpommin hallittavissa kuin sepelin. Sepeli kun on hyvin rajoittunut teholtaan, sillä se ei esimerkiksi auta lumen/jään alta liukkauteen, ja uraisen sohjosta muodostuneen jään päälläkin se yleensä lentelee minne sattuu, ja etenkään fillarille siitä ei ole paljoa apua. Loput ajasta sitten ajetaan sepeliteillä, jotka viimeistään kesällä alkaa tappaa ihmisiä hiukkaspäästöjen ansiosta. Suolalla taas ainakin nyt viimeisiin jään muodostuminen olisi aika vähällä saatu kuriin. Vaikka olisi odotettu maanantaihin, niin edelleen suola olisi poistanut liukkauden tältä viikolta kokonaan. Toki suola ei toimi enää ensi viikolla, jossa taas sepeli voi toimia mikäli jää muodostuu sepelikerroksen alle.
Sepelin tekninen haaste kuitenkin fillarin kannalta on että talvirenkaan kumiseos ei voi sitä kestää, tai se kumiseos ei ole talveen sopiva. Tuohon yhtälöön on hyvin hankala keksiä mitään toimivaa teknistä ratkaisua... toki pistosuoja voi kestää sepelin, mutta kyllä se kumi pilaantuu aika haipakkaa sepelillä ajaessa. Samalla tavalla kuin suola, sepelin ongelmana on myös osien ja maalipinnan hajoaminen. Näitäkin voi toki yrittää suojata, mutta pyörässä nuo ketjujen ja rattaiden suojaus menee pitkälti pajahommiksi (hollannista saa sinkuloihin täysin ketjut suojaavia koteloita, mutta todennäköisesti ei lennosta sovi kuin muutamaan hollantilaiseen pyörään). Kuitenkin niin kauan kuin klv:tä on, niin liukkauden torjunta lienee kunnalle lähes pakollinen paha.
Hiekkaahan taas ei käytetä sen suuremman pöllyämisen vuoksi monessakaan paikassa.
Valoista vielä, että autoilla nuo ajovalothan taisi olla hieman epäsymmetrisiä siten että se valaisee hieman enemmän penkkaa, eli ajoradan oikeaa laitaa. Jos pyörätie olisi aina ajoradan oikealla puolella, niin tuolloin lähimmät vastaan tulevan ajovalot muutenkin olisi kaistan päässä, eikä seuraavalla kaistalla.Täten ajoradan vasemman puoleiselle pyöräväylälle tulee vielä yksi sulka hattuun että miksi sen toteutuksen käyttämistä pitäisi lähtökohtaisesti välttää. Itse en kyllä ole havainnut että autojen ajovalojen aiheuttamat häikäisyongelmat olisi lisääntynyt. Ehkä nuo valkoiset ajovalot häikäisee hieman enemmän, mutta se voi johtua siitä että valo vaikuttaa myös vihreällä ja sinisellä aallonpituudella, sokaisten siis myös näitä näkösoluja (heikentää hieman enemmän pimeänäköä).
Aamulla oli kunnon ansa viritettynä. Paksu akka kälätti huonosti valaistussa kohdassa puhelimeen n. 1,5 metriä kelvin reunasta ja musta koiransa hommaili omiaan toisella puolen ojassa sen 10m metrin flexin päässä.
Onkohan lastujen käytöstä sepelin korvikkeena saatu jo tuloksia?
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ko...ijasta/683894/
On. Menetelmä toimi hyvin. Ongelmaksi muodostui se ettei suomalaiset uskalla liottaa lastuja suolaliemessä itse ja kylvää tielle. Patentti Sveitsissä estää sen. Nyt lastut jouduttas hakemaan rekoilla Sveitsistä.
Tässäkin asiassa suurin syöpäläinen on seuraava:
![]()
Jalankulkijoille myös nastapakko. Ja kypäräpakko.
Kun olen tässä viime aikoina saanut risuja ajotavoistani, niin sen yhden kerran kun ajan siististi pyörätietä pitkin Hämeenkadulla niin eteen tulee keskelle väylää pysähtynyt bemari. Vauhtia pois ja annan autolle tilaa lähteä liikkeelle edestä ja kun se lähtee, niin kuski näyttää keskisormea. Mikähän tässäkin meni vikaan?Taidan jatkaa siellä ajoradalla ajamista..
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Jos kelvillä on ihan jäistä, tai sitten sepeliä ja joku kohta vähemmän sepelöity - niin eikö se vastaantuleva kävelijä voi ikinä väistää? Tänäänkin ihajjäisellä kelvillä paljon helpompi olisi ollu kävelijän ottaa pari sivuaskelta, kun minun pyörälläni - ennen kohtaamista kilautin kelloa, mutta ei se auttanu yhtään . Ja sama sen sepelin kanssa, kävelijälle sepeli ei ole juurikaan haitaksi, mutta pyöräilijälle voi olla.
Se on vaan bemukuskien tapa moikata muita kulkijoita...
Tällä viikolla ajanut puolet ajasta kauniaisten lävitse... tarvitseeko hirveänä muuta sanoa. Lyhyt pätkä jalankulkijoista eroteltua pyörätietäkin on varsin mielenkiintoinen turvallisuuden kannalta. Pimeällä sateessa ajaessa tuo kauniainen on pyöräilijälle aika vaarallinen paikka (vaikka autoilijoilla pääosin ihan hyviä tilanteen pelastamisia).
Viikon pysäköinnit:
- Pyörätienjatkeelle kuskattavaa tiputtamassa (tuossa kauniaisten pyörätien mäessä missä on ollut joku työmaa samassa risteyksessä) oleva SUV-kuski
- Korotetulle suojatielle ja kävelytielle poikittain jalankulkijaa noukkimassa/jättämässä ollut SUV-kuski Lauttasaaressa (jouduin sitten keskeltä ajoradan risteystä mennä jyrkän katukiveyksen kohtalta)
- Tuossa karhusaaren metrotyömaan kohdilla on näköjään tullut joku hinku pysäköidä pyöräteiden risteykseen (otaniemestä rantaa pitkin tuleva tie yhdistyy länsiväylän varressa olevaan tiehen). Paljon virolaisia autoja seassa.
- Pyörätienjatkeelle kulmasta-kulmaan pysäköity hinausauto, ja heti klv:llä ollut poliisi. kehä-2 kauniaisten liittymässä. No, ehkä työtä ei voinut toteuttaa muuten, mutta todella hankalassa paikassa oli, tai sitten ei vain tullut mieleen että joku hullu kulkee sateella.
Mikä saa ihmisen edes harkitsemaan pyörätienjatkeelle jalankulkijan tiputtamista? Molemmissa ei-hätätyötä tehneissä SUV-kuskien tapauksesa vieressä 15 sekunnin päässä olisi ollut paikka jossa ei olisi ollut kenenkään tiellä. Auton olisi ehkä voinut joutua kääntämään, mutta kyllähän ajokortillisten pitäisi sellainen hanskata.
Tilannearvio siitä, että tuossa kohdassa pysähtyminen ei aiheuta haittaa liikenteelle.
Oma lukunsa on se, kuinka onnistunut arvioinnin tulos oli. Edellä joku kyseli polkupyörien ja jalankulkijoiden nastapakon sekä jalankulkijoiden kypäräpakon perään. Tiedä noista, mutta ajokortin vaatimuksiin voisi myös lisätä pari sataa kilsaa pyöräilyä. Siitä puolet kesällä ja puolet pimeän ajan harjoitteluna talvella. Hyväksyttävä suoritus edellyttäisi inssin kirjallisten yhteydessä 200 sanan esseen eri tienkäyttäjien vuorovaikutussuhteista.
Oikeastaan kaikille tienkäyttäjille ja suunnittelijoille olisi hyvä käydä lävitse miltä se liikenne toisenlaisesta kulkuneuvosta näyttää. Fillaristina osaa ottaa paremmin huomioon näitä autoilijan kannalta hankalia paikkoja (kuolleet kulmat jne), ja autoilijana ymmärtää paremmin fillaristien ratkaisut (esim ajoradalla ajamiset). Fillaristina hieman taas antaa anteeksi jos autoilija on jo ajanut pyörätien jatkeen päälle silloin kun tilaa ei sen edessä ole (fillaristina en tykkää tuollaisessa paikassa ajaa auton editse kuin enintään ihan hissukseen).
Toisia tienkäyttäjiä pitää mun mielestä sietää sielläkin missä heidän ei pitäisi olla (esim. polkupyöräilijä ajoradalla vaikka vieressä menee pyörätie). Tietysti kokonaan toinen juttu on ne tienkäyttäjät, jotka eivät syystä X noudata väistämisvelvollisuuttaan, vaikka aivan selvästi pitäisi. Lisäksi anteeksianto on tärkeä asia myös edellisen lauseen tilanteiseen liittyen.
No, asiaan. Tänään katsoin kun auto ohitti minut ja kääntyi kulkusuunnassaan vasemmalle pyörätien jatkeen yli, jolle saavuin (ajoin siis tien vasemmalle puolella olevaa pyörätietä, koska oikealla puolella on vain jalkakäytävä). Tilanne meni siihen asti, että autoilija jarrutti voimakkaasti ja noudatti väistämisvelvollisuuttaan, lopulta. Olin itse jo varautunut voimakkaaseen jarrutukseen ja olinkin jo vähän ottanut vauhtia pois.
Joku on onnistunut törmäämään jollain ajoneuvolla suoralla tiellä tien reunassa olevaan liikennevalotolppaan. Ajoneuvo ja romut on viety pois. Paitsi, että noin miljoona lasinsirpaletta on paikassa, jossa liikkuu paljon pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Ei ole ensimmäinen eikä myöskään viimeinen kerta kun lasinsirpaleet jäävät keräämättä pois. Joskus edes on hieman yritetty kerätä enimpiä pois mutta nyt ei kyllä näyttänyt siltä, että kukaan olisi vaivautunut keräämään lasia pois ollenkaan.
Tampereen Lahdenperänkatu:
https://goo.gl/5Dopv1
Kyllähän sitä sepeliäkin viljellään jokseenkin huolettomasti. Ehkä vain ajattelevat lasinsirpaleiden ajavan saman asian.
Metrotyömaat on helvetistä. Koko lähialue kaivetaan auki pätkä pätkältä ilman ennakkovaroituksia. Harmillisesti matkan varrelle mahtuu tuo niittykummun metro-aseman rakennus joka on jo muuttanut matkareittiä menemään koulun kentän lävitse koska on hitaampi ja tuskallisempi yrittää päästä merituulentien liikennevaloille. Nyt oli kaivettu päiväkodin lähistöllä oleva lenkkipolku auki. Tuntuu muutenkin että parhaat reitit yleensä tuppaa menemään koulujen ja päiväkotien vierestä...
Autolla harvemmin tapahtuu että nopeimmat/parhaat reitit kulkee usean koulun- ja päiväkodin pihan lävitse vaikka olisikin joku työmaa välissä. Sekin lähinnä siksi että noiden lähistöllä on vähemmän risteyksiä missä kulkee autoilijoita (joihin yleensä pyritään saamaan reunakiveys, eli espoon termein hidastuskiveys)
Kirjanmerkit