GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 52 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 62 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1531
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Älä, Sepi, nyt sorru hätäilyyn. Älä osta vanteita, jotka eivät tarjoa juuri mitään lisää. Säästä rahaa vaikka ja aja vielä loppuun niiitä nykyisiä, niin saat sitten jotain olennaista muutosta. Pari sataa grammaa per kiekko ei tunnu missään. Et sinä halua tuollaisia. Luulet vain haluavasi, mutta saman hehkulampun profiilin saat renkaisiisi noilla, eikä mikään olennainen muutu.

  2. #1532
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Voi järki älä jätä :O Miksi taakse ei tule tuollaista akselia vaan nuo päätyholkit ? Eikö se rasita holkin/navan liitoskohtaa kun paino siirtyy vanteesta holkkien kautta haarukkaan?
    Siellä takana on jo akseli, minkä päihin nuo holkit tulevat kiinni....

  3. #1533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Älä, Sepi, nyt sorru hätäilyyn. Älä osta vanteita, jotka eivät tarjoa juuri mitään lisää. Säästä rahaa vaikka ja aja vielä loppuun niiitä nykyisiä, niin saat sitten jotain olennaista muutosta. Pari sataa grammaa per kiekko ei tunnu missään. Et sinä halua tuollaisia. Luulet vain haluavasi, mutta saman hehkulampun profiilin saat renkaisiisi noilla, eikä mikään olennainen muutu.
    No mitä mä sitten haluan ? Missä kohtaa kiekot alkavat tehdä oikeasti eroa ajamiseen? Esimerkkejä ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  4. #1534
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Siinävaiheessa, kun kiekot kevenee, jäykistyy, ilmatila kasvaa vanteen levenemisen myötä ja pito paranee pienempien paineiden takia.
    Tai jos näitä eroja ei huomaa, niin ei mitenkään.

  5. #1535
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Kyllä vanteen leventymisen huomaa nopeasti etenkin leveiden renkaiden kanssa jää tuo nuljuaminen pois. Ja kuten Iglumies totesi edellä ei noita positiivisia puolia voi olla huomaamatta. Kannattaa satsata suoraan kunnon settiin, toimivat ja muunneltavat navat. Kevyet, kestävät ja reilusti nykyistä leveämmät kehät . Mielummin sitä painoa pois kehältä, kuin navoista, molemmista voi tietenkin viilata painoa pois, mutta kehältä se tuntuu enemmän. Kaiken kruunaa kunnollinen kiekkojen kasaus , löysyys pilaa kalliimmankin paketin.

  6. #1536
    Missä se hinta/laatusuhde on sitten kohdallaan ? Esimerkkejä toimivasta kokonaisuudesta, joka käy tälläiselle 95kg kuskillekkin ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  7. #1537
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    taipeissa
    Viestit
    36
    Ota tuommoset https://www.bike-mailorder.de/bike-t...amride-25.html

    Lisää leveyttä, suht keposet ja navat saanee konvertoitua. Eteen tarvitset tuollaisen adpaterin 15mm->9mm, jota ei sisälly hintaan.

  8. #1538
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti unknown Katso viesti
    Ota tuommoset https://www.bike-mailorder.de/bike-t...amride-25.html

    Lisää leveyttä, suht keposet ja navat saanee konvertoitua. Eteen tarvitset tuollaisen adpaterin 15mm->9mm, jota ei sisälly hintaan.
    Juu. Jotain tuollaista kannattaa harkita. Edelleen muistutan siitä, että tuollaisissa myös sen joillekin tärkeän painon saa painettua alemmas kuin äkkiseltään näyttäisi, koska saa saman pidon kapeammalla renkaalla, kun vanne levittää rengasta enemmän kuin kapea vanne. Se tekee noista käytännössä kevyempiä kuin pelkkä kiekon painon tutkiminen antaisi ymmärtää, koska harvapa sitä nyt ihan ilman renkaitakaan ajaa.

  9. #1539
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Eikö tuossa kärsi ilmatila tai siis sen renkaan korkeus jos käyttää kapeempaa rengasta leveemmällä kehällä? Ainakin jäykkäperässä arvostan tubelessina sitä korkeuttakin. Ite käytän suht kapeita kehiä (sisäleveys 21mm), mutta niillä paineilla millä ei kolise vanteille, ei ole ollut myöskään alle taittumisen kanssa ongelmaa.

    Kapeempien renkaiden kyljet leveemmällä kehällä ei myöskään suojaa sitä kehää kauheasti esim. kivien iskuilta. Mietin vaan jos haluu ostaa vaikka jotkut tosi päheet bling blingit hiilarikiekot niin tuskin niitä kannattaa kiviin hieroa ja paiskoa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  10. #1540
    Pasi Ahopelto Guest
    Tartun yksityiskohtaan, mutta olen ollut ymmärtävinäni, ettei korkeus muutu vanteen levetessä, koska halkaisijan muuttuminen vaatisi kumin (keskisaumaa mitatun) pituuden muutosta. Esimerkiksi Surlyn rengasgeometriataulukko tähän viittaavia samansuuntaisia lukuja.

  11. #1541
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Mietin vaan jos haluu ostaa vaikka jotkut tosi päheet bling blingit hiilarikiekot niin tuskin niitä kannattaa kiviin hieroa ja paiskoa?
    Kohta vuoden ollut enduron alla rovalin traverse fattiet joissa ulkoleveys 35mm ja on kyllä reilusti kolissu kivikoissa nuo kehät ja kyljet on jonkun verran naarmuilla, mutta tuntuvat vaan kestävän.. Pari pinnaa olen takaa kiristänyt, mutta muuten on vaan ajettu..

    Yhdetkään alukiekot ei ole klommoitta säästynyt omassa ajossa ja tämän tästä on saanut olla rihtaamassa joten alkuun olin hieman skeptinen sen suhteen miten nuo kuituset kehät tulisi kestämään..
    The end of the road is just the beginning...

  12. #1542
    Tosiaan ei ole hakusessa mitkään bling bling kiekot vaan lähinnä luotettavat peruskiekot 29 jäykkäperään opiskelijabudjeilla. Litkuilla ajelen jo nyt joten sisureihin en ajatellut siirtyä jatkossakaan. Lisää ehdotuksia otetaan vastaan.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  13. #1543
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Eikö tuossa kärsi ilmatila tai siis sen renkaan korkeus jos käyttää kapeempaa rengasta leveemmällä kehällä? Ainakin jäykkäperässä arvostan tubelessina sitä korkeuttakin.
    Varmaankin korkeus laskee. Jos se on ongelma, niin sitten ei kannata kaventaa. Yleisintä varmaan onkin pysyä samassa rengaskoossa ja nauttia pientä vanteen painon lisäystä vastaan sitten käytännössä pykälää leveämmän renkaan eduista. Parempi rullaavuus maastossa, parempi pito ja vähemmän renkaan kiemurtelua kurveissa helposti kompensoivat muutaman kymmenen gramman painonlisäyksen vanteissa. Ja tubelesskin toimii paremmin leveissä. Tämä on tulevaisuutta, koska sillä on selvästi enemmän etuja kuin haittoja. Se on ihan selvä juttu. Ja kun hiilikuitu yleistyy vanteissa, niin sitäkin pienempi absoluuttinen painon lisäys vanteen leventäminen on. Yllättävän hitaasti tämä kehitys etenee, mutta ilmeisesti siinä se gramman viilaus on taas kerran hidasteena. Minulla ei ole epäilystäkään, että leveämmät kiekot tekevät pyörästä nopeamman.

    En varsinaisesti anna painoa yksittäisille anekdoottimaisille todisteluille, mutta mainittakoon silti, että omassa käytössäni suurin ero on kurveissa, joihin ajan nykyisin huomattavasti luottavaisemmin mielin eli kovempaa. Ehkä välillä vähän liiankin, mutta pyörä tuntuu menevän aiempaan verrattuna kuin kiskoilla. Ihan kuin olisi lähempänä maata, vaikka ei renkaan korkeus tietääkseni ainakaan olennaisesti ole muuttunut, mutta se vakauden tunne sen tekee. Omat vanteet ovat 24,5 mm eli 5,5 mm lisäystä pyörän mukana tulleisiin. Ajo on mahdollisimman vauhdikasta, en nujua kivikoissa. Jos ajaisin jotain XC-kisaa, niin olisi ihan selvä, että tuota kapeammat renkaat pyörääni eivät silloinkaan tulisi. 490 g ei ole minusta alumiinivanteille paha paino ollenkaan. Sen voittaa helposti jo parissa alamäen mutkassa takaisin.

  14. #1544
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Tosiaan ei ole hakusessa mitkään bling bling kiekot vaan lähinnä luotettavat peruskiekot 29 jäykkäperään opiskelijabudjeilla. Litkuilla ajelen jo nyt joten sisureihin en ajatellut siirtyä jatkossakaan. Lisää ehdotuksia otetaan vastaan.
    Mikäs noilla aiemmin linkitetyissä oli vikana? Eivätkös ne ole tubeless readykin? Mistään adaptereista minä en ymmärrä mitään, että siitä en tiedä, kun en aio ajatella edes koko asiaa vuosikymmeneen ennen seuraavan pyörän hommaamista. Mutta jos ne ovat siltäkin osin sopivat, niin 300 € ei ole paha hinta tuollaisista kiekoista. Ongelma on, että hyvien vanteiden seuraksi laitetaan usein tosi kalliit navat, joten eipä noita vaihtoehtoja opiskelijabudjetille paljon ole.

    Jos otat tuollaiset 200 €:n perusvanteet, joita aiemmin tuumit, niin et huomaa, mistä jäit paitsi. Mutta jos panostat sen satasen lisää, niin ekan lenkin jälkeen olet jo tyytyväinen, että onneksi et tyytynyt vähempään. Siinä mielessä win-win. Tee, miten haluat. En tyrkytä enempää.

  15. #1545
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    taipeissa
    Viestit
    36
    orc_bikerilla on hyviä pointteja, jotka olen itsekkin kantapään kautta oppinut. Jos pyörää ei ole tarkoitus pitää kovin montaa vuotta, tartu rosen tarjoukseen. Vastaa painon ja kehän leveyden suhteen pitkälti noita X1900 DT Swissejä (tosin crossone mavicin navat ei taida konvertoitua mihinkään suuntaan)
    http://www.rosebikes.fi/tuote/mavic-...14-/aid:649802
    http://www.rosebikes.fi/tuote/mavic-...14-/aid:657678

    Himpun kevyempi kuin jokin peruskiekkopari ja hinta halpa. Mavic taitaa ilmoittaa kehän ulkoleveyden, noiden sisäleveys on varmaan 19-21mm?

  16. #1546
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Niin, jos ongelmana on vain se napojen kulumisesta johtuva vaihtamisen tarve, niin ihan peruskiekot saa satasella. Nuo yllä ovat 19 mm. Shimanolla on myös vastaavia jokseenkin vastaavaan hintaan. Kuten aiemmin sanoin, niin en usko sitä Sepin nykyisten kiekkojen 2,4 kilon painoakaan, joten mitäpä sitä suotta maksamaan ihmeitä siitä, että saa käytännössä samanlaiset tilalle. Ihan samalta ne tuntuvat.

  17. #1547
    leveämpää vannetta hankkimassa, tuntuisi noita etuja olevan.ainakin ton muljuamisen huomaa kun ajelee matalammilla paineilla(21mm leveys).noita 29mm leveyden omaavia vanteita (sisä)etsiskelen roval,nox merkeillä ainakin on saatavilla muitakin merkkejä varmaan on??.

  18. #1548
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Easton Heist 30, American classic wide lightening, Fly-wheels, ja onhan näitä. Custom kiekkoon vanteiksi löytyy ainakin Ryde Trace Enduro ja DT XM481. Ja sekä eBay että Aliexpress listaa pari sivullista kuitukehiä ja kiekkoja.

  19. #1549
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Eastonin 30mm kehää saa myös irrallaan jos haluaa itse väsätä. En ole tosin aivan satavarma löytyykö 32h.

    Edit: löytyy 32 reiällä.

  20. #1550
    macarbon(kiinassa valmistettuja)29 30mm sisäleveys.kokonaispaino 1621 xo navoilla.painoraja 150kg.kuulostaa ihan ok onko kokemuksia kyseisistä vanteista.hinta 1295,80.takuu 2v takuu on kuulemma toiminut.

  21. #1551
    huom! kootaan suomessa fillariosa TiCaBo.

  22. #1552
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Fillariosa / eppu tekee hyviä kiekkoja. Nextien/ MCarbonin kiekoista kolmen setin kokemukset (verrokkeina myös NOX / Enve AM/ Superstar-settejä) ja
    ihan hyviä noi mcarbonit on, en oo saanu rikki yhtään. Jäykkyydessä NOX + Enve painii eri sarjassa, eron huomaa ajossa mut yletön kiekon jäykkyys/
    kovuus ei ole välttämättä positiivinen asia. Budjettisarjassa valkkaisin mcarbonit, muuten NOXit.

  23. #1553
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti viimeinenlenkki Katso viesti
    macarbon(kiinassa valmistettuja)29 30mm sisäleveys.kokonaispaino 1621 xo navoilla.painoraja 150kg.kuulostaa ihan ok onko kokemuksia kyseisistä vanteista.hinta 1295,80.takuu 2v takuu on kuulemma toiminut.
    Mulla on tommoset, Hopen navoilla ja kovin tykkään.

  24. #1554
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Salo
    Viestit
    292
    Hommasin MCarbonilta Nextie 30mm ID hooked-kehät viime toukokuussa eikä ole pahaa sanottavaa. Kehien painot taisivat olla 460g ja 450g. Helpot kasata ja ovat pysyneet suorina ja ehjinä. Kuskilla painoa kamat päällä lähemmäs 100 kg ja täysjoustolla ajelen. Varsinkin takarenkaita olen rikkonut useitakin teräviin kiviin tänä vuonna mutta kehät eivät ole olleet moksiskaan, vahva suositus siis täältä
    hhcmb.fi

  25. #1555
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Alkaneet hiilarikiekot hiukoa ja yllä mainitut Nextien kehät MCarbonin kautta on varteenotettava vaihtoehto. Napavaihtoehtoja en ole hirveästi rajannut pois, mutta luotettava pitäisi olla ja mielellään kevytkin. Budjettia olen miettinyt sen verran, että alle tonnin näitä ei taida saada, mutta aika lähelle pitäisi päästä. Eli liikutaan siinä 1000-1300 euron haarukassa. Esim. Nextie-kehät, 240s-navat ja Revo-pinnat, -kokoonpanolle tulisi hintaa n. 1000 eur + kasaus. Tässä hintaluokassa valmiskiekkoja ei löydy, mutta tällainen tuli eteen: https://r2-bike.com/Wheelset-29-tune...light-Clincher. Mitkäköhän kehät nämä ovat? En löytänyt googlettamalla mitään. Navat lienevät laadukkaat ja pinnoinakin Sapimin CX-ray. Jos kehät ovat laadukkaat, niin tässä voisi olla hyvä vaihtoehto.

  26. #1556
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lecce Katso viesti
    Alkaneet hiilarikiekot hiukoa ja yllä mainitut Nextien kehät MCarbonin kautta on varteenotettava vaihtoehto. Napavaihtoehtoja en ole hirveästi rajannut pois, mutta luotettava pitäisi olla ja mielellään kevytkin. Budjettia olen miettinyt sen verran, että alle tonnin näitä ei taida saada, mutta aika lähelle pitäisi päästä. Eli liikutaan siinä 1000-1300 euron haarukassa. Esim. Nextie-kehät, 240s-navat ja Revo-pinnat, -kokoonpanolle tulisi hintaa n. 1000 eur + kasaus. Tässä hintaluokassa valmiskiekkoja ei löydy, mutta tällainen tuli eteen: https://r2-bike.com/Wheelset-29-tune...light-Clincher. Mitkäköhän kehät nämä ovat? En löytänyt googlettamalla mitään. Navat lienevät laadukkaat ja pinnoinakin Sapimin CX-ray. Jos kehät ovat laadukkaat, niin tässä voisi olla hyvä vaihtoehto.
    Vähän kun jaksoi tutkia, niin kyseessä ilmeisesti Light-Bicyclen kehät: http://www.light-bicycle.com/bead-ho...l#.VnLVZPl96Ul. Täällä löytyi keskustelua aiheesta: http://forum.mountainbike.be/viewtop...28414&start=10. Onko kokemuksia näistä kehistä vs. Nextien-kehät? Ainakin LB:n kehät ovat kevyemmät, joten miten on kestävyyden laita?

  27. #1557
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    R2:n vastaus, kun kyselin ovatko heidän myymänsä kehät samat kuin LB:n kehät: "There are a lot of suppliers from China which offer carbon bike parts. Most of the parts they offer are very similar. For most usage we recommend Sapim CX-Ray. It’s a very light but also stiff spoke."

  28. #1558
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Sanokaapas joku nyt lyhyesti miksi kannattaa valita hookless jos se on valittavissa?

    Ketterämpi tubelessko se oli?


  29. #1559
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sanokaapas joku nyt lyhyesti miksi kannattaa valita hookless jos se on valittavissa?

    Ketterämpi tubelessko se oli?
    Tukevampi vanteen reuna, yleensä helpompi Tubeless-asennus. Ei ensimmäistäkään rengasongelmaa Carbon-Bicycle:n tällaisilla kuitukehillä reippaan vuoden ja lähes 10-tonnin ajoilla...

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  30. #1560
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sanokaapas joku nyt lyhyesti miksi kannattaa valita hookless jos se on valittavissa?

    Ketterämpi tubelessko se oli?
    Hookless kehän hyvyys riippuu kehästä. Esim. ZTR Flow EX kehässä reuna on hyvin matala, rengas pääsee levenemään heti ”pohjasta” ja sama kohta renkaasta, mikä jää normivanteella koukun taakse, onkin Flow EX vanteella yhtä leveällä kun vanteen ulkoleveys. Lisäksi kun reuna on matalampi kuin renkaan pehmustettu reunalanka – rengasta ei käytännössä saa rikki, kun lyö vanteelle. Eli hookless on tässä vanteessa pelkästään positiivinen juttu.

    Sama valmistaja on tehnyt myös uudemman vanteen – Hugo. Reuna on korkea ja veitsenterävä, niinpä se lyö reiän renkaaseen erittäin helposti. Lisäksi renkaan asennus korkean reunan yli on melko tuskallista, monilla renkailla lähes mahdotonta metsä-olosuhteissa. Eli jos reuna olisi perinteinen koukku-mallinen, eikä veitsenterävä, olisi sekin parempi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •