ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 51 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 49 50 51 52 53 61 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1501
    Tässä ollut paljon puhetta vanteen sisäleveydestä, olen ajellut nyt pari kesää 23mm leveillä kuitukiekoilla ja omaan ajoon tuntuu ihan riittävältä 2.25" renkaille eli saa sopivan pieneet paineet.

    Ostin kuitenkin toiset kiekot nyt syksyllä, joissa sisäleveys 30mm ja ehkä noiden hyöty itsellä on juuri, että kurakelin leveisiin renkaisiin saa vieläkin alhaisemmat paineet, joten pito märällä paranee. Mutta sitten siirtymät, hiekkatiet ja pururadat aika tuskaa ajaa.. ☺

  2. #1502
    En usko, että itsellä tulee vaikuttamaan paineisiin merkittävästi. Liukkaille keleillä olen ajanut 1,5bar paineilla ja tälläisellä 95kg kuskilla se alkaa oleen aikamoinen tarramatto. Normikelillä siellä 1,7 bar paikkeilla. Mietin myös, että onko sillä ollut merkitystä, että olen käyttänyt huollon yhteydessä park tool:n yleisrasvaa, enkä erityistä bearing grease rasvaa. Onko noilla oikeasti jotain eroa? Tää nyt vaikuttaa siltä, että olen itse ahkeralla pesemisellä saanut vedet sinne laakereihin ja sitten varmaan vielä säätänyt liian kireälle kesällä kun ekan kerran avasin.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  3. #1503
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xizor Katso viesti
    Ostin kuitenkin toiset kiekot nyt syksyllä, joissa sisäleveys 30mm ja ehkä noiden hyöty itsellä on juuri, että kurakelin leveisiin renkaisiin saa vieläkin alhaisemmat paineet, joten pito märällä paranee. Mutta sitten siirtymät, hiekkatiet ja pururadat aika tuskaa ajaa..
    Miten niin tuskaa? Paremminhan ne rullaavat alhaisella paineilla tuollaisilla alustoilla.

  4. #1504
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Pinnojen määrä vaikuttaa varmaan jonkinverran ? 32 vs 24. Nykyiset kiekot toimivat jo gorillateipin kanssa tubeleksena niin eipä tässä mikään hoppu ole
    32 pinnasta puhuin.

    Mietin myös, että onko sillä ollut merkitystä, että olen käyttänyt huollon yhteydessä park tool:n yleisrasvaa, enkä erityistä bearing grease rasvaa. Onko noilla oikeasti jotain eroa? Tää nyt vaikuttaa siltä, että olen itse ahkeralla pesemisellä saanut vedet sinne laakereihin ja sitten varmaan vielä säätänyt liian kireälle kesällä kun ekan kerran avasin.
    Ei ole merkitystä rasvalla. Tuo peseminen voi olla yksi haitallinen juttu ainakin, jos jollain painepesurilla vetelee.

  5. #1505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Miten niin tuskaa? Paremminhan ne rullaavat alhaisella paineilla tuollaisilla alustoilla.
    Varmaan ehkä isoimman tuskan aiheuttaa pehmeä kumiseos & isompi renkaan paino. Mutta ainakin itse voin ajaa noilla 30mm vanteilla jo sen verran pienillä paineilla, että aika tahmeasti ne liikahtaa kelvillä tai kovalla hiekkatiellä osittain senkin takia. (edessä 1.2-1.3 ja takana 1.5)

    Ja kyllähän jollain XC-renkaallakin näköjään vierintävastus kasvaa jokusen Watin kun siirrytään paineissa 3.8 bar => 1.7 bar

    http://www.bicyclerollingresistance....rformance-2012

  6. #1506
    noniinno Guest
    Tästä aikaisemminkin ollut juttua.. mutta tiedekerholaisille mietittäväksi... Nyt kun käytetään jäykkiä hiilarikehiä, mietin voisiko pinnojen paksuntaminen ja lukumäärän vähentäminen toimia kiekossa? Kehään porattu reikä kun periaatteessa aina heikko kohta. Kevyt hiilarikehä on omimaisuuksiltaan paljon mukavampi vrt. alumiininnen vastaava. Olen kyllä Zinnin ja Brandtin rakennusohjeet tavannut juurta jaksain, mutta silti...

  7. #1507
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Tästä aikaisemminkin ollut juttua.. mutta tiedekerholaisille mietittäväksi... Nyt kun käytetään jäykkiä hiilarikehiä, mietin voisiko pinnojen paksuntaminen ja lukumäärän vähentäminen toimia kiekossa? Kehään porattu reikä kun periaatteessa aina heikko kohta. Kevyt hiilarikehä on omimaisuuksiltaan paljon mukavampi vrt. alumiininnen vastaava. Olen kyllä Zinnin ja Brandtin rakennusohjeet tavannut juurta jaksain, mutta silti...
    Samaa olen miettinyt. Mulla nyt 23mm leveissä kiekoissa 32 x CX-Ray ja 30mm leveissä 24 & 28 x DT Revolution. (molemmat kehät muovia)
    Vaikka kuinka olen yrittänyt, niin mitään tunnistettavaa eroa en huomaa ajotuntumassa vauhdista tai maastosta riippumatta.

  8. #1508
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xizor Katso viesti
    Ja kyllähän jollain XC-renkaallakin näköjään vierintävastus kasvaa jokusen Watin kun siirrytään paineissa 3.8 bar => 1.7 bar
    Kovalla alustalla. Pehmeällä ja epätasaisella, kuten esim. soralla, käy toisinpäin.

  9. #1509
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Kovalla alustalla. Pehmeällä ja epätasaisella, kuten esim. soralla, käy toisinpäin.
    Kuten kirjoitin, kelvillä tai kovalla hiekkatiellä.

  10. #1510
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xizor Katso viesti
    Kuten kirjoitin, kelvillä tai kovalla hiekkatiellä.
    Joo, mutta alunperin kirjoitit, että siirtymät, hiekkatiet ja pururadat, mihin kommentoin. Kaksi viimeisimpää pitäisi mennä vain paremmin alhaisilla paineilla pois lukien kovaksi tamppaantunut soraton hiekkatie.

  11. #1511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Joo, mutta alunperin kirjoitit, että siirtymät, hiekkatiet ja pururadat, mihin kommentoin. Kaksi viimeisimpää pitäisi mennä vain paremmin alhaisilla paineilla pois lukien kovaksi tamppaantunut soraton hiekkatie.
    Menee turhaksi OT- vänkäämiseksi...sovitaan vaikka että alunperin mun oli tarkoitus sanoa että "...siirtymät, hiekkatiet ja pururadat aika tuskaa ajaa kun renkaat on niin painavat ja pehmeää kumiseosta". Joten palataan keskustelemaan 29- kiekoista.

  12. #1512
    http://www.bike24.com/1.php?content=...ge=8;orderby=2

    Miltäs tälläiset kehät vaikuttaa ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  13. #1513
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^ Kauheen kapeet.

  14. #1514
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Ajoin kyseisellä kiekkomallilla vuoden verran eikä pahaa sanottavaa jäänyt. Hinta-laatusuhde oli vähintäänkin kohdallaan.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  15. #1515
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    http://www.bike24.com/1.php?content=...ge=8;orderby=2

    Miltäs tälläiset kehät vaikuttaa ?
    Joo, kuten jo sanottua. Hitusen kapeat ovat, mutta jos päälle ei laita yli 2.2" rengasta, niin eiköhän nuo mene ihan hyvin.

  16. #1516
    Tuleekohan noissa noi adapterit mukana ? Eli saan nykyiseen pikalinkkupyörään kiinni ja sitten adaptereilla mahdollisuus myös läpiakseleihin?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  17. #1517
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    http://www.bike24.com/1.php?content=...ge=8;orderby=2

    Miltäs tälläiset kehät vaikuttaa ?
    Vähän ne on maasturikäyttöön kapeat. Ei sinänsä pahaa sanottavaa muuten. Työmatkacrossarissa toimineet hyvin.

  18. #1518
    Miten tuo kapeus/leveys vaikuttaa käytännössä ajossa? Onko Cyclocross:ssa sama napastandardi kuin perus mtb kiekoissa eli FW 100mm/9mm QR RW 135mm 9mm QR ? Eli nuo kiekot kävisivät myös mahdolliseen crossariin
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  19. #1519
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Leveä rengas taittuu helpommin alle kurveissa kapeemmalla vanteella kun ajetaan matalilla paineilla..
    The end of the road is just the beginning...

  20. #1520
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Onko Cyclocross:ssa sama napastandardi kuin perus mtb kiekoissa eli FW 100mm/9mm QR RW 135mm 9mm QR ? Eli nuo kiekot kävisivät myös mahdolliseen crossariin
    Ei sinänsä cyclocrossissa, mutta normaali levyjarrunapa on edessä sen 100mm leveä ja takana 135mm leveä. Jos haarukoissa on pikalinkkuhahlot, ne on aina samanlaiset (tai ainakin riittävän samanlaiset) riippumatta siitä mihin tarkoitukseen pyörän runko on suunniteltu. Mutta tietysti cyclocrossareistakin löytyy ainakin 15x100 läpiakselille sopivaa etuhaarukkaa ja 12x142 läpiakselille sopivaa takahaarukkaa, eli kiekkojen sopivuus riippuu napojen adaptereista ihan kuten maastopyörissäkin. Levyjarrujen yleistyessä maantiepyörissä 12x100 läpiakseli lienee yksi uusi vaihtoehto, jonka saapuessa markkinoille CC-runkojen standardiviidakko tullee tihentymään vielä vähän lisää.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #1521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Ei sinänsä cyclocrossissa, mutta normaali levyjarrunapa on edessä sen 100mm leveä ja takana 135mm leveä. Jos haarukoissa on pikalinkkuhahlot, ne on aina samanlaiset (tai ainakin riittävän samanlaiset) riippumatta siitä mihin tarkoitukseen pyörän runko on suunniteltu. Mutta tietysti cyclocrossareistakin löytyy ainakin 15x100 läpiakselille sopivaa etuhaarukkaa ja 12x142 läpiakselille sopivaa takahaarukkaa, eli kiekkojen sopivuus riippuu napojen adaptereista ihan kuten maastopyörissäkin. Levyjarrujen yleistyessä maantiepyörissä 12x100 läpiakseli lienee yksi uusi vaihtoehto, jonka saapuessa markkinoille CC-runkojen standardiviidakko tullee tihentymään vielä vähän lisää.
    Eli hankkimalla nuo kiekot voisi niille löytyä käyttöä myös cyclossa ja esim toisessa maasturissa jossa läpiakselit. Tuleekohan noissa noi adapterit mukana vai pitääkö ne erikseen tilata että saa kiekot yhteensopiviksi ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  22. #1522
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Eli hankkimalla nuo kiekot voisi niille löytyä käyttöä myös cyclossa ja esim toisessa maasturissa jossa läpiakselit. Tuleekohan noissa noi adapterit mukana vai pitääkö ne erikseen tilata että saa kiekot yhteensopiviksi ?
    "Over locknut distance:

    FW: 100mm / 15mm thru axle or QR (adaptable)
    RW: 142mm / 12mm (X-12) thru axle or 135mm QR (adaptable)

    Included in delivery:

    Tubeless rim strips

    tubeless valves

    QR endcaps FW + RWwithout Thru Axles / QR"

    Minun logiikallani tuo tarkoittaa, että mukana tulee vannenauhat, irtoventtiilit ja päätyadapterit pikalinkkuakseleita varten. Valmiina paikallaan on edessä 15x100 läpiakselille ja takana 12x142 läpiakselille sopivat päädyt. Eli pikalinkkuja varten pitäisi vielä taikoa jostain 10x135 päädyt taakse, joihin ne pikalinkkuadapterit sopii. Ja vielä tietysti akselit erikseen, ilmeisesti mukana ei tule läpiakseleita (jotka on muutenkin aina rungon tai etuhaarukan varusteita) eikä pikalinkkuja. Tai sitten ne pikalinkkuadapterit korvaavat navan päätyholkit kokonaan, jolloin 12x142 napa muuttuu yksillä adaptereilla 135mm leveäksi pikalinkkunavaksi.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #1523
    Sopiiko tuollainen SLX navan pikalinkku ja akseli sitten niitten adaptereiden kanssa vai pitääkö tuohon napaan hankkia erikseen uudet pikalinkut ja pikalinkkuakselit ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  24. #1524
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Sopiiko tuollainen SLX navan pikalinkku ja akseli sitten niitten adaptereiden kanssa vai pitääkö tuohon napaan hankkia erikseen uudet pikalinkut ja pikalinkkuakselit ?
    Kyllä, mikä tahansa pikalinkku käy kunhan sen pituus täsmää. Eteen aina 100mm navalle tarkoitettu, taakse on olemassa 130mm navalle (vannejarrullinen maantie) ja 135mm navalle tarkoitettu. Väärän pituisella voi loppu kierre kesken.

    Ja vielä selvennyksenä - pikalinkkuadapteri siis on esimerkiksi etunavassa ulkohalkaisijaltaan 15mm ja leveydeltään tyypillisesti 5-10mm kokoinen palikka, ja sopii läpiakselin paikalle kummallekin puolelle navan sisään. Adapterissa on pikalinkkuakselin mentävä reikä ja tyypillisesti 5mm (tai 9mm, kumpi se nyt oli) olake joka sopii etuhaarukan akselihahloon.

    Jos takanapa on konvertoitavissa 135mm ja 142mm leveään haarukkaan sopivaksi, leveyseron tekemiseksi napaan vaihdetaan sekä jarru- että vetopuolelle jonkinlainen päätykuppi jotta kiekko säilyy haarukan keskellä kummallakin leveydellä. Takana pikalinkkuadapterit on periaatteeltaan samanlaiset, mutta yleensä ulkohalkaisijaltaan 10mm jotta ne sopisivat 10x135mm läpiakselin tilalle.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #1525
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kyllä, mikä tahansa pikalinkku käy kunhan sen pituus täsmää. Eteen aina 100mm navalle tarkoitettu, taakse on olemassa 130mm navalle (vannejarrullinen maantie) ja 135mm navalle tarkoitettu. Väärän pituisella voi loppu kierre kesken.

    Ja vielä selvennyksenä - pikalinkkuadapteri siis on esimerkiksi etunavassa ulkohalkaisijaltaan 15mm ja leveydeltään tyypillisesti 5-10mm kokoinen palikka, ja sopii läpiakselin paikalle kummallekin puolelle navan sisään. Adapterissa on pikalinkkuakselin mentävä reikä ja tyypillisesti 5mm (tai 9mm, kumpi se nyt oli) olake joka sopii etuhaarukan akselihahloon.

    Jos takanapa on konvertoitavissa 135mm ja 142mm leveään haarukkaan sopivaksi, leveyseron tekemiseksi napaan vaihdetaan sekä jarru- että vetopuolelle jonkinlainen päätykuppi jotta kiekko säilyy haarukan keskellä kummallakin leveydellä. Takana pikalinkkuadapterit on periaatteeltaan samanlaiset, mutta yleensä ulkohalkaisijaltaan 10mm jotta ne sopisivat 10x135mm läpiakselin tilalle.
    Eli noiden päätyholkkien (adapterit) sisään tulee vielä tietenkin se pikalinkkuakseli johon se rasitus sitten ajossa kohdistuu?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  26. #1526
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Eli noiden päätyholkkien (adapterit) sisään tulee vielä tietenkin se pikalinkkuakseli johon se rasitus sitten ajossa kohdistuu?
    Se akseli tulee joka sopii kyseisen pyörän haarukoihin. Enkä itse sanoisi että pikalinkkuakseliin kohdistuu kummemmin rasitusta. Pikalinkkuhan kiristää navan päädyt ja pikalinkkuakselin päädyt haarukoiden akselihahloihin. Riittävällä kireydellä ollessaan rasitus välittyy haarukasta napaan, koska se pikalinkkuakselille tarkoitettu navan päätykuppi on osittain siellä haarukan akselihahlossa.

    Pirun vaikea kuvailla näitä akseliasioita tarkemmin pelkkänä tekstinä ilman väärinymmärryksen mahdollisuutta. Art's Cycleryllä on aiheesta kohtuullisen lyhyt ja tiivis artikkeli ihan kuvien kanssa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #1527
    IncBuff Guest
    No oikeastaan noissa DtSwisseissä se 15mm->9mm adapteri ei ole päätytulpat vaan akseli joka työnnetään läpi. http://www.bike-discount.de/en/buy/d...318/wg_id-1338 tuollainen.

  28. #1528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    No oikeastaan noissa DtSwisseissä se 15mm->9mm adapteri ei ole päätytulpat vaan akseli joka työnnetään läpi. http://www.bike-discount.de/en/buy/d...318/wg_id-1338 tuollainen.
    Eli tuollainen menee sekä eteen ja taakse ? Vai onko erikseen molempiin eri malli ? Kiitos avusta vaikka vähän haastavaa onkin!
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  29. #1529
    noniinno Guest
    No on eri malli. eteen ja taakse. Onko tämä nyt joku piilokamera..
    eteen:

    Taakse esim:

  30. #1530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    No on eri malli. eteen ja taakse. Onko tämä nyt joku piilokamera..
    eteen:

    Taakse esim:
    Voi järki älä jätä :O Miksi taakse ei tule tuollaista akselia vaan nuo päätyholkit ? Eikö se rasita holkin/navan liitoskohtaa kun paino siirtyy vanteesta holkkien kautta haarukkaan?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •