minulla on ollut käytössä kesän Fun Works 4 way pro amride 25 kiekkosetti. Tässä yksipäivä irroitin taka kiekon ja siitä kiinnitys pultin niin pakka putosi pöydälle vapaa napoineen. Navan akseli näyttää olevan poikki. Nyt odotellaan action sportin vastausta miten takuu menee. Etunavassa ei ole ollut ongelmia sellaisen voin ottaa toisinkin kiekkoihin mutta takanapaan en ota. Kehiä olen joutunut oikaisemaan pari kolme kertaa kesän aikana eli eivät kovin jäykät. jäävät nekin tästä eteenpäin kauppiaan hyllylle. Tosin kiekoilla olen ajanut kaikkenlaista maastoa trailista dh ränniin ja painoakin on + 90. Jos haluaa leveän suht kevyen kehän trail käyttöön niin siihen se on varmaan kohtuullinen.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mites nuo +koon keskiöt(sram xo)nox skyline vanteilla.samalla keulan uusiminen fox 34.2016 mallia.
Onko kellään vielä DT:n uutta xm481 kehää ollut käytössä? Jos on niin olisi kiva lukea kommenttia. Dt:n maahantuonti taitaa olla tällä hetkellä jonkinlaisessa käymistilassa joten näitä kehiä ei kaiketi just tällä hetkellä kotimaan kaupoista kaiketi saa vai onko parempaa tietoa tilanteesta? Tarkoitus olisi kiikuttaa navat paikalliseen kivijalkaan jahka vanteita on saatavilla.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Tunturi-hellberg aloittaa nyt dt-swissin maahantuonnin, mutta taitaa mennä tuonne ensi kevääseen ennen kuin tavaraa alkaa olemaan saatavilla..
The end of the road is just the beginning...
Kiitti vastauksesta miku. Tuota vähän pelkäsinkin että keväälle saattaa mennä. Täytyypä tutkailla vaihtoehtoja. Sellaiset kohtuu kevyet 27-30 mm sisäleveydeltään olevat kehät siis hakusessa. Hiilarit taitaa jäädä pois vaihtoehdoista nuukan budjetin takia. Ehkä joku Eastonin arc 27 vaikka sitten.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Minulla on xm481:t 350s:ien kaverina. Ei noissa mitään moittimista ole ollut. Kovin kevyt paketti ei ole, mutta ennemmin vähän raskas ja kestävä kuin kevyt ja heti hajoava.
Joo, ei ne varmaan grammanviilaajan kehät ole mutta levyisekseen kaiketi kohtuupainoiset aluvanteeksi. Jos dt:n ilmoittamiin painolukemiin on uskominen.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Sitä enemmän sekaisin menee mitä enemmän näihin koittaa tutustua. Hakusessa ois siis asialliset tubeles kiekot 29" jäykkäperään xc/mara käyttöön. Mieluiten jonkinmerkkivalmistajan valmis setti jossa myös takuaasiat hoituu tarvittaessa.
Kuskilla painoa n. 100kg ja käytettävät renkaat tulisisivat olemaan 2.2-2.4 leveitä. Ihan sitä viimesintä grammaa ei ole tarkotus viilailla.
Mitä raati suosittelee? Mavic/Easton/dt swiss, noita olen lähinnä katellu. Mikä olisi optimaalinen vanteen sisäleveys?
Koska kapeampi vanne on kevyempi ja porukka katselee vain vanteen painoa eikä muita ominaisuuksia.
Itse päädyin kisakiekkojen kohdalla Sram Roam 40:iin. Hurjan hyvät kiekot, vaikka ite en ole koskaan Sramin palikoita fanittanutkaan. Kevyellä vanteella ja silti jäykät. Akselikombinaatiot on helposti vaihdettavissa ja mukana tulee adapterit.
Nousi myös tubelessiksi ihan naurettavan helposti pelkällä jalkapumpulla RaRa/RoRo -setillä. Ja paikalliselta kauppiaalta sai sen kilpailukykyiseen hintaan.
Ainoa miinus on pehmeän oloinen vapaarataksen runko. Sadan kilsan ajamisella sain kasetin todella tiukkaan ensimmäisen asennuksen jälkeen. No varaosia saa.
Kuten tuossa yllä sanottu, niin se on se paino. Ja sekin vielä vain vannetta tuijottaen ja siinä unohtaen, että leveä vanne venyttää kapeamman (kevyemmän) renkaan samaan leveyteen kuin kapeampi vanne vähän leveämmän (painavamman) renkaan. Yleensä renkaiden painoerot ovat suurempia. Vanteen painolla on vain niin helppo markkinoida. Haluatko olla nopea? No, tämä on 390 g! On paljon vaikeampaa alkaa selittää ja mahduttaa mainokseen, että tällä saa paremman profiilin renkaaseen ja tämä rullaa paremmin ja massastakin se kokonaismassa ratkaisee vanteen massan sijaan jne.
ok, oon kyllä lukenu leveämmän vanteen hyvistä ominaisuuksista, mutta pitäny sitä enemmän hypetyksenä.
Sram roam 40, mitä muita hyviä leveitä?
Aika normaali, 21mm sisäleveys tuossa roamissakin on.
Joo, mutta sanoinkin, että ne ovat sit kisakiekot XC-kisoihin
Perusrymistelyyn ja treeneihin mulla oli Flow Ex-kehillä Superstarcomponentsin kiekot ja kun ne meni täysjouston myötä uudelle omistajalle, tilasin samasta paikasta kiekot DT Swissin M521 tms. kehillä. Molemmissa n. 25mm sisäleveys.
Minä tilasin uskaliaana Eastonin Heistit 30mm leveänä. Vielä en tietty osaa mitää kertoa kun ei hyppysiin asti ole vielä kerenneet. Mutta palaillaan asiaan sitten joskus
Eilen tuli uudet kiekot ja vaaka heilahti teräksisellä vapaarattaalla 2.2kg tienoille. Onneksi kehän paino on itseasiassa vähemmän kuin esim flow exällä, joten ei pitäisi pahasti vaikuttaa ajossa. Suurin osa painosta on navassa, jolloin sillä ei ole niin väliä.
Tietty olin unohtanut jarrulevyt, joten kokeilemaan pääsee vasta joulun jälkeen.
Niin ja näissä painoissahan pitäisi enemmän kiinnittää huomiota vanteen painoon kuin navan painoon. Se on about sama onko se pari sataa grammaa navassa vai pyörän rungossa.
RCZ bike shopissa on tarjouksessa DT Swissin XR 1501 settiä XD-driverilla hintaan 450 euroa: http://www.rczbikeshop.com/finland/c...9x135mm-black/
Ajattelin ostaa tuollaiset ensi kesäksi. Kaupan sivuilla olevissa spekseissä lukee, että navat ovat vain QR-yhteensopivat. Totuus lienee kuitenkin, että ovat ihan normit TA-navat, johon tulee mukaan adapterit. Vai onko mahdollista, että noihin ei sais läpiakselia?
Noi on todennäkösesti jotku oem-kiekot koska dt:n kiekoissa pitäis tulla mukana adapterit niin pikalinkuille kuin läpiakseleillekkin..
The end of the road is just the beginning...
Asia taitaa tosiaan olla juuri niin kuin Miku sanoo. Itsekin tilasin tuolta yhdet Dt Swissin kiekot eikä siinä mitään etunavan adapteria tullut vaikka Dt Swissin sivuilla mainittiin mukaan tulevaksi. Mutta silloin oli kyllä hinta tarjouksessa enemmän kuin kohdillaan. Käsitykseni mukaan tuo RCZ myy tosi paljon pyörävalmistajilta ylimääräisiksi jääneitä OEM-osia kiekoista keuloihin ja kaikkea muuta siltä väliltä.
Hyvä tietää jatkoa ajatellen. Nämä kiekot ehtivät jo loppua.
lecce muokkasi tätä : 11.12.2015 at 16.18 Syy: Kiekot loppu
Mitäs tälläisessa tilanteessa pitäisi nyt lähteä tekemään ? Molemmat navat oli täynnä sammakoita ja laakerit nyt on ainakin done. Riittääkö että vaihdan laakerit vai pitääkö nuo navat vaihtaa kokonaan ?
[IMG][/IMG]
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Miltä ne kupit näyttävät? Jos ne ovatok, niin osta kaksi uutta napaa ja ota niistä kartiot ja kuulat. On varmaan halvempi ja helpompi kuin alkaa metsästää uutta tilpehööriä noihin halvemman luokan juttuihin. Katsot, mikä on halvin yhteensopiva napa eli missä käytetään samoja osia. Tuo näyttäisi minun silmääni aika paljon Deorelta. Etunapa 15 € ja takanapa parisen kymppiä. Saattaa olla, että jossain vieläkin halvemmassa on käytetty samoja osia. Koko navan vaihtaminen on aika hurjan paljon työläämpi juttu, eli kannattanee vältellä sitä, jos mahdollista.
slx:n navat ovat kyseessä. Taitavat olla itsessään halvimpia niin tilaan suoraan samat navat. Haittaako tuo ura kartioissa niin paljon, että ne on järkevää vaihtaa? Tönköltä tuntuvat tällä hetkellä, mutta huoltoa vailla tosiaan.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Riippuu, miten syvä se ura on. Itse en vaihtaisi ihan pienestä. Eihän sillä ole mitään väliä, jos se ei ajossa jotenkin tunnu huonolta. Varmaan ovat kuluneet nopeasti, kun on ollut uutena liian tiukalla? Pitäisi aina löysätä nuo uudesta pyörästä, mutta harvapa sitä arvaa tehdä. Mutta nuo navat ovat tosiaan niin halpoja, että niistä saa aika helposti kaikki varaosat.
Jep näin on tainnut päästä käymään. Lähinnä aloin jo miettimään onko tässä touhussa mitään järkeä jos laakerikupit ovat jo kunnon urilla. Silloinhan vaan napaa vaihtamalla saan asian korjattua? Hyvänä vaihtoehtona saattaisi olla myös napojen kotihuolto + uudet laakerit ja rasvat ja sitten nämä kiekot kakkoskiekoksi. Kyseessä siis orkkiskiekot alexrimsin kehillä ja slx:n navoilla. Uskoisin, että laakerien vaihdolla pyörii jonkun aikaa ja sitten samalla loppuu najettuna päivittelisi vähän parempiin kiekkoihin. Nuo kiekot painavat 2400g joten jopa noin 200€ maksavat shimanon perus TLR kiekot olisivat noin 500g päivitys pyörivään massaan. Jos näillä kiekoilla pärjäisi talven kurakelit ja kevään tullan investoisi parempiin.
Taidampa huomenna tarkistaa nuo napojen sisällä olevat laakerikupit kun ei äkkiseltään tullut vilkaistua kuin kartioita.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Jos ei tunnu ajossa, niin älä uusi mitään ennen kuin tuntuu.
Oletko varma? Kuulostaa liialliselta. Esim. Alex EN24 painaa 500 g 29-versiona. Tein itselleni kiekot vastaavan painoisista, Deore-navoilla ja pari sataa grammaa voi miinustaa pinnoista... ja lopputulos oli 1,9 kg. On hankala nähdä, miten saisi paljoa yli 2,1:n kilon kiekkoja tehtyä SLX-navoilla ja tavallisilla pinnoilla. Sen vanteen pitäisi painaa sitten ihan älyttömästi, mutta nuo 19 millin halpiskiekot yleensä painavat vain sen puoli kiloa. Ja tuo oma parin sadan gramman pudotus ei tuntunut missään. Tietysti kiekko muuten paljon leveämpänä tuntuu erilaiselta, mutta en minä huomaa noita pikku eroja. Tubeless Ready on sellainen juttu, josta kyllä kannattanee maksaa. Siinä samalla ottaa sitten leveämmät, mutta en lähtisi ostamaan mitään tuollaista pientä hassua painonpudotusta, koska aika rimppakinttu saa olla, että moista edes huomaa. Muuttuneet ajo-ominaisuudet sen sijaan tuntee.Nuo kiekot painavat 2400g joten jopa noin 200€ maksavat shimanon perus TLR kiekot olisivat noin 500g päivitys pyörivään massaan.
Pinnojen määrä vaikuttaa varmaan jonkinverran ? 32 vs 24. Nykyiset kiekot toimivat jo gorillateipin kanssa tubeleksena niin eipä tässä mikään hoppu ole![]()
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Kirjanmerkit