GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 1 / 4 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 110

Aihe: 11s ja 10s osien yhteensopivuus

  1. #1

    11s ja 10s osien yhteensopivuus

    Moro,

    yritin googlailla aiheeseen liittyen, mutta en viisastunut pikaisella googlailulla juurikaan. Ajattelinkin, että voisin luoda aiheesta uuden topikin, kun foorumin haullakaan ei hirveästi eiheesta löytynyt tietoa.

    Eli minua kiinnostaisi tietää miten 11s ja 10s osat sopivat yhteen. Suuntana olisi erityisesti käyttää 11s osia 10s pyörässä ja päivitellä pyörää pikkuhiljaa kohti 11s.

    Googlailun tuloksena selvisi, että ilmeisesti 10s kampisetti toimii hyvin 11s pyörässä. Tästä pystynee päättelemään, että ilmeisesti myös 11s kampisetti toimii 10s osasarjalla. Onko kenelläkään kokemusta 11s kampisetin käytöstä 10s osasarjalla? Itselläni on 105 5700 vaihtajat, mutta kampisetti kaipaa päivitystä joten ajattelin päivittää kammet suoraan 5800/6800 sarjaan, jos yhteensopivuus ongelmia ei ole.

    Onko kenelläkään tietoa miten 5800 (11s) sarjan etuvaihtaja toimii, 10s takapakalla ja kahvoilla? Itseäni houkuttelisi 11s etuvaihtajassa pidempi varsi johon vaijeri tulee kiinni, mikä edesauttaa helpompaa vaihtamista. Pidemällä varrella sama momentti saavutetaan pienemmällä voimalla. Tosin tässä voinee olla ongelmana, että kahvat eivät liikuta vaijeria tarpeeksi.

    Kaikki kokemukset hiljalleen tehdyistä 10s --> 11s konversioista kiinnostaa myös.

    - Aleksi

  2. #2
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.682
    Miten se etuvaihtaja tietää montako ratasta takana on? Eipä tuo montaa kymppiä maksa kokeilla: http://www.bike-discount.de/en/shop/...11-463/o-preis

  3. #3
    Tämä on aika hyvä sivu yhteensopivuudesta:
    http://www.celebrazio.net/bicycling/...atibility.html

  4. #4
    No nyt tuli tämäkin testattua. Vaihdoin eilen 5800 sarjan kammet ja etuvaihtajan 10s pyörääni. Molemmat pelittävät loistavasti.

    11s etuvaihtaja toimii siis hvyin myös 10s kahvalla. Tosin vaihtaminen ei ole ihan yhtä kevyttä kuin 11s kahvalla ja 11s vaihtajalla, mutta se on merkittävästi kevyempää ja miellyttävämpää kuin 10s kahvalla ja 10s vaihtajalla. Tosin tämä voi johtua myös vaihtajan säädöistä. Onnistuin kuitenkin säätmäään vaihtajan siten, ettei ketju hankaa etuvaihtajaan edes ääriasennoissa ja molemmat trimmit toimii.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Toimiikohan uusi mtb:n xt8000 vaihteenvalitsin ultegran 11 hampaisen takavaihtajan ja pakan kanssa?

  6. #6
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Jos 10 ja 11 osat toimivat kerta keskenään niin toimivatko myös 9 ja 10 osat?
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  7. #7
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Jostakin muistan lukeneeni että maantie ja MTB ei pelitä yhteen 11-vaihteisissa.

    10s DynaSys pelaa loistavasti ainakin mun M9000 pakan ja liipasimen kanssa.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  8. #8
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    ^
    Okei, jouduin tätä miettimään kun tossa 9 speed cyclossa nuo Soran kahvat vähän liian isot (siis ulottuvuusongelmia, ei meinaa yltää kahvoille) itselle, eikä Shimpalla ainakaan pienempiä taida olla kuin korkeintaan 10 tai 11 speedissä.
    Oiskohan muuten Sramilla, esim. Sram Redissä pienempää kahvaa?
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  9. #9
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Oiskohan muuten Sramilla, esim. Sram Redissä pienempää kahvaa?
    SRAM:n kaikissa kahvamalleissa varsinaiset kahvaosat on sirommat kuin Shimanon tai Campagnolon vastaavat, mutta riippuu tietysti myös kahvan paikasta tangolla, kahvojen etäisyyssäädöstä ja käden asettumisesta kahvalle miten isolta kahvat lopulta tuntuvat.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #10
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    ^ +1 eli varsinkin kahvan paikka vaikuttaa todella paljon. Kun sijoitat vähänkin alemmaksi, muuttuu kulma merkittävästi ja ulottuminen kahvaan helpottuu.
    10k-kerhon jäsen

  11. #11
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Jostakin muistan lukeneeni että maantie ja MTB ei pelitä yhteen 11-vaihteisissa.


    no näin googlettelin itsekkin. Ajattelin laittaa radonin hybridiin xt 785 kampisarjan race facen yhdellä 38 rissalla ja taakse ultegran 11-32 pakan ja vaihtajan. Vaihdevivuiksi pitää varmaankin laittaa sitten nuo ultegran rs700 vivut.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    SRAM:n kaikissa kahvamalleissa varsinaiset kahvaosat on sirommat kuin Shimanon tai Campagnolon vastaavat, mutta riippuu tietysti myös kahvan paikasta tangolla, kahvojen etäisyyssäädöstä ja käden asettumisesta kahvalle miten isolta kahvat lopulta tuntuvat.
    Joo, näin muistelen jostain lukeneeni. Olen jo heti fillarin saatuani säätänyt ohjaustankoa (erään ystävällisen herrasmiespolkijan kehoituksesta) taivuttamalla sitä alaspäin jolloin myös kahvat siirtyvät ja näin mahdollistanut alaotteen, joka oli täysin mahdoton kun kahvat tosi korkealla ja alaotteelta liukui vaan ote pystysuorassa olevalta sarviosalta.
    Nyt ulotun alaotteellekin, mutta nuo kahvat tuppaavat silti olemaan hankalasti käytettävät kun tuntuu, ettei sormet riitä kunnolla puristamaan. Laitoin jo avattavista nippusiteistä lähennykset kahvoihin, mutta jouduin poistamaan ne, koska ne estivät vaihteiden vaihdon. Kuulemma jotain lisäpalaa saisi kahvoihin ostettua, jolla kahvaa ikäänkun työnnetään lähemmäksi, mutten googlaamalla näitä mistään löytänyt ja koko härvelin päivitys 10 tai 11sta vaatisi jo kiekkojenkin päivitystä ja tulisi maksamaan ihan liikaa.

    Täytyypä tutkia noita Sramin osia. Se olisi kyllä kovasti ajoja helpottava kun saisi paremman otteen kahvoista. Täytynee myös säädellä tankoa lisää ja katsoa tarttisko kahvojakin siirtää. Arveluttaisi kyllä itse mennä niitä siirtelemään.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  13. #13
    Jos 8 asteen lähennys riittää, kannattaa varmaan ensin kokeilla niitä spacereitä: vasen oikee ei oo vaikee (joskin vähän tyyris parista muovinpalasta, kannattaa ehkä soitella kotimaisiin kauppoihin). Tulisi vähän halvemmaksi kuin uudet kahvat. Kannattaa tietysti tutkia, etteivät kahvat tule liian lähelle tankoa, jotta jarrutuspotentiaalia jää riittävästi. Olettaen, että kyseessä on Sora 3500, samassa kaupassa on muillekin malleille vastaavat tuotteet, ja ei ole kokemuksia kaupasta..

  14. #14
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Mä yritin jo niitä netistä etsiä. En kyllä muista millä nimillä, mutten löytänyt mitään.
    Eiköhän sitä voisi periaatteessa itsekin jonkun spaceriin tehdä jos ovat vielä kalliitakin.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  15. #15
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    no näin googlettelin itsekkin. Ajattelin laittaa radonin hybridiin xt 785 kampisarjan race facen yhdellä 38 rissalla ja taakse ultegran 11-32 pakan ja vaihtajan. Vaihdevivuiksi pitää varmaankin laittaa sitten nuo ultegran rs700 vivut.
    No nyt on tulossa sl-rs700 oikean puolen vaihtaja ja xt785 jarrut. Jännä nähdä, saako tuon ultegran vaihtajan soviteltua i-spec vipuihin kiinni. Tuskinpa, mutta kaippa tuo toimii tankoonkin kiinnitettynä.

  16. #16
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Nykytila: Cannondale krossari, jossa Sram Rival 11-vaihteinen osasarja. Tarkoitus olisi krossikaudella käyttää maastopyörän varakiekkoja (Mavic Crossmax SLR 29") krossarissa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Crossmaxeihin ei saa kiinni 11-vaihteista maantiepakkaa. Olen pähkäillyt millä muutoksilla kiekot saisi krossarin alle ja olen päätynyt kahteen mahdollisuuteen:

    1) Vaihdetaan Rival 11-vaihteinen takavaihtaja 10-vaihteiseksi ja laitetaan Crossmaxiin 10-pakka kiinni. Onnistuuko? Eli onko Sramin 11-vaihteinen shifteri yhteensopiva 10-vaihteisen takavaihtajan kanssa? Jos toimii, niin hankittavaksi tulisi vain 10-vaihteinen takavaihtaja.

    2) Laitetaan taakse Sramin 10-42 pakka ja siihen sopiva takavaihtaja (Force 1/Rival 1) sekä eteen nw-eturieska. Tämä toimii varmasti, mutta on turhan kallis ratkaisu.

    Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja?

  17. #17
    noniinno Guest
    ^ Viet pakan suurimman spiderin sorvarille, ja kerrot, että tarvitsis saada pakka 1,5mm lähemmäksi akselin keskikohtaa. Voisin kohta alkaa sorvaamaan itse noita pakkoja, suurimpaan osaan kiekoista mahtuu pyörimään ihan hyvin.

  18. #18
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Pakan sorvaaminen on ihan ok ratkaisu kunhan pakka mahtuu pyörimään kiekossa eikä ketju ota pinnoihin kiinni. Jos asut jossain Helsingin seudulla, voisin olla halukas testaamaan mahtuuko sorvaamasi 11-pakka Crossmaxeihin pyörimään.

  19. #19
    noniinno Guest
    Ehdin jo cyclokamat diilata...pakka meni mukana. Eihän tossa ole järkyttävän isoa riskiä, sorvattuna pakka toimii spacerin kanssa 11-rungolla.

  20. #20
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lecce Katso viesti
    Tarkoitus olisi krossikaudella käyttää maastopyörän varakiekkoja (Mavic Crossmax SLR 29") krossarissa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Crossmaxeihin ei saa kiinni 11-vaihteista maantiepakkaa.
    Kysynpä mielenkiinnosta kun olen suunnitellut saman tapaista yhdistelmää - oletko ihan kokeillut 11s-pakan naittamista siihen Crossmaxin vapaarattaalle vai perustuuko tuo epäsopivuus virallisiin tietoihin yhteensopivuudesta?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #21
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    ^ En ole testannut, mutta pari keskustelua löytyi mtbr.com foorumilta, joiden perusteella päädyin em. johtopäätökseen:

    http://forums.mtbr.com/shimano/shima...on-916232.html
    http://forums.mtbr.com/cyclocross/11...l#post11535955

  22. #22
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Eikö helpoin ratkaisu ole laittaa siihen 10s vapaarattaalle 11s pakka, jättää vaan yhden rattaan pakasta laittamatta. Specereita tarpeen mukaan,että pakka kiristyy. Vaihtajan rajat kuntoon ja ajoa. Jää yksi tyhjä naksu kahvaan, mutta siihen nyt tuskin maailma kaatuu.
    Aakoo muokkasi tätä : 23.08.2015 at 12.05

  23. #23
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikö helpoin ratkaisu ole laittaa siihen 10s vapaarattaalle 11s pakka, jättää vaan yhden rattaan pakasta laittamatta. Specereita tarpeen mukaan,että pakka kiristyy. Vaihtajan rajat kuntoon ja ajoa. Jää yksi tyhjä naksu kahvaan, mutta siihen nyt tuskin maailma kaatuu.
    Suuret kiitokset tästä vinkistä! Toteutin ja homma pelitti heittämällä. Takana oli Sramin PG 1130 pakka, josta nappasin 16 piikkisen pois ja heitin spacerin pakan taakse. Pakka kireäksi ja rajoittimet säätöihin, niin homma oli valmis.

    Täällä kuva takapakasta operaation jälkeen: https://drive.google.com/file/d/0B0D...ew?usp=sharing

  24. #24
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Jatketaas vaikka tähän kun otsikko täsmää.

    Arvon tässä että heivaisko etuvaihtajan pois kun ketjulinja ja rengas haluavat kulkea keskenään hipsuen. En haluis etuvaihtajasta luopua syystä että menettäisin tiheimmän välityksen, mutta nyt löysin 44t takarattaan: http://www.bike24.com/p2141567.html 28 eteen ja 44 taakse vastais tarpeeks hyvin 22/36 välejä.

    Kysymys kuuluu siis että saako tuota 11-lehtiseen pakkaan tarkoitettua ratasta sommiteltua 10-lehtiseen SRAMin 1030-pakkaan? Vai onnistuisiko vähennellä yks ratas vähemmäs tommosesta X01-kasetista?

  25. #25
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Kysymys kuuluu siis että saako tuota 11-lehtiseen pakkaan tarkoitettua ratasta sommiteltua 10-lehtiseen SRAMin 1030-pakkaan? Vai onnistuisiko vähennellä yks ratas vähemmäs tommosesta X01-kasetista?
    Näen tuossa niin monta epävarmuustekijää etten lähtisi yrittämään. Ensimmäinen on se että tuo Wolf Toothin ratas on tarkoitettu XD-vapaarattaalle tarkoitettuun pakkaan, eli vapaarataslovituksen ei pitäisi olla siellä päinkään 10spd Shimano/SRAM -vapaarattaaseen nähden.

    Sen jälkeen tulee leveysongelma, muistaakseni XD-vapaarattaalle tarkoitetun pakan isoin ratas ottaa vapaaratasrunkoon kosketuksen niin leveältä alalta, ettei se mahtuisi 10-lehtisen pakan kaveriksi.

    Sitten tuo varsinainen kiinnittäminen. Ensinnäkin tuo Wolf Toothin asennusohje tuntuu minusta vähän Pelle Peloton -tyyppiseltä ratkaisulta. Tarkoituksella longotellaan tehtaan niittaus auki rattaiden väliltä ja sitten käsipelillä liitetään uusi ratas, olettaen että niittaus on sen jälkeen yhtä kestävä kuin alunperäinen. Ei varmaan nitise, natise, narise tai naksu juuri ollenkaan. Vaikka siinä 1030-pakassa olisi samalla periaatteella niitattu isoin ratas, niittauksen kehäjako tuskin on lähelläkään samaa.

    Sitten tietysti vielä takavaihtajan ketjunsiirtokyvyn riittävyys. SRAM:n 1x11-osasarjoissa on ihan tarkoituksella omanlaisensa takavaihtajat, jotka kykenee siirtämään ketjua esim. 10-42 pakan läpi. Pitkähäkkisessäkin 10-lehtiseen tarkoitetussa takavaihtajassa vipusuhteet ja B-ruuvin pituus loppuu kesken tuollaisen 44-piikkisen rattaan kanssa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  26. #26
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^ Niinpä tuo lukee Wolf Toothin sivuillakin, ei käy muihin: http://www.wolftoothcomponents.com/p...1-x01-cassette
    Compatibility:

    Only compatible with X01 and XX1 cassettes, XG1195 or XG1199
    NOT compatible with any other cassettes

  27. #27
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Pitäisi uusia rikkinäinen takavaihtaja ja mietin voisiko siinä siirtyä 10:stä 11:n vaihteen tielle:
    Saako siis 11-vaihteisen 105- tai Ultegra-takavaihtajan säädettyä toimimaan 105:n 10-lehtisellä pakalla? Olen melko noviisi, mutta eikö takavaihtajan liikerataa säädetä pelkästään kahvan vivuston liikkeillä (-> vaijerin kireydellä), jolloin vain kahvan pitäisi vastata takapakkaa? Aiemmin linkitetyn yhteensopivuustaulukon mukaan tuo ei toimisi, mutta jos tuo edellinen oletus pitää paikkansa, estettä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla.

  28. #28
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Shimanon 10ja 11maantievaihtajien vetosuhde ei ole sama eli focus on muihin suunnitelmiin.

    Kuinka paljon vaihtajan häkki liikkuu sivusuunnassa on kiinni sekä kahvan vetämään vaijerin liikkeestä ja vaihtajan geometriasta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  29. #29
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Jeh, kiitos vastauksesta! Tarkensin focusta nykyiseen vaihtajaan ja onnistuinkin korjaamaan sen oikaisemalla korvakkeen. :-)

  30. #30
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Saiskos tuommoista XT-M8000 11-lehtistä pakkaa purettua ja kasattua 10-lehtiseksi? Isoimman taakse spaceri ettei menis nykyistä sisemmäksi. Joku pienistä rattaista pois välistä. Saisko ratasvälin samaks mitä 10-pakassa (SRAM)?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •