HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 28 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

  1. #811
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lähtee 5. perättäinen talvi ilman rengasrikkoja. Täällä on vaan hiekoitussepeliä ja alla nyt ja viime talvena 29er 2.25 maastorenkaat. Aikaisemmin 26 tuuman pyörä.
    oem muokkasi tätä : 30.11.2015 at 09.14 Syy: Pieni täsmennys.

  2. #812
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Aika karkeaa/terävää on täälläkin (ainakin osittain) klv-lle laitettu tappajasepeli kun vkl niitä ajeli .. Mutta 29er ja HD/NN kesti hyvin .. (Pieni parannus tuon suhteen, kun crossarissa ei tuntunut kestävän mikään rengas ja siksi siitä luovuin )
    -- not fast but furious --

  3. #813
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Joo, kyllä maastopyörän renkaat pääosin kestää sepeliä ison ilmatilan ja korkean kuvion ansiosta. Mutta gravelgrindereissa ja cyclocrossareissa joutuu käyttämään nastarenkaita, Marathon Plussia tai muita vastaavia jytkyjä kumeja, jotka on sitkeetä kamaa tai omaa todella paksun suojakerroksen. Ajo-ominaisuudet ja paino näissä onkin sitten aika syvältä, mutta kivempaa tietysti kuin taluttaminen.

  4. #814
    Cyclosta ei tarvitse luopua sepelikauden takia, mutta rengasvalinnassa pitää tosiaan laittaa preferenssit uuteen järjestykseen.

    Durano Plus (25 mm tai 28 mm) ja Winter (30 mm) kelvi- asfaltti- ja koville hiekkateille, joku sopiva nappularengas (32-37 mm) + suojanauha jos ajetaan myös irtohiekassa, kärryteillä tai -poluilla ja Marathon Winter (35 mm) jos tarvitaan paikoin jo enemmän jääpitoa kaarteissa tai urissa.

    Nämä ovat omat valintani joilla olen toistaiseksi eli pari sepelikautta selvinnyt ilman rengasrikkoja; sattumalla ja tilastollisilla kummajaisilla on tosin aina oma osuutensa, mutta klometrejä on kertynyt kohtalaisesti, joskin vähemmän kaupunkikelveillä (joiden olosuhteet ovat ilmeisesti sellaiset että rengasrikon riski on suurin) ja uskallan väittää että jotain todistusarvoa tälläkin kokemuksella tässä keskustelussa on. Marathon Winter on mielestäni näistä ainoa jonka ajo-ominaisuuksiin kiinnittää huomiota yksin ja omaa lenkkiään ajaessakin.

  5. #815
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kolmella ajokerralla nyt viikonloppuna saatiin aikaan kolme rengasrikkoa. Kaikkien syy oli hiekoitussepeli, jota oli kylvetty kevyen liikenteen väylille (Tampere, Kangasala, Pirkkala).

    Voiko tieliikennelain kohtaan "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." vedoten ajaa sellaisella tien osalla, jossa ei ole hiekoitussepeliä? Eli voiko siis käytännössä siirtyä ajoradalle, jos KLV:lle on levitetty hiekoitussepeliä, joka rikkoo polkupyörän renkaat?
    Tapon Pompo FB:ssa:
    Pompo Stenberg Tosiaan, tänä vuonna kunnossapitovaatimuksissa tiettävästi on maininta, että murske ei saa vahingoittaa renkaita.
    Olen itse yhteydessä kaupunkiin ja toivon, että jokainen vahingon kärsinyt täyttää vahinkoilmoituksen.
    http://www.tampere.fi/lii.../t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  6. #816
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    En kyllä itse ymmärrä vahingonkorvauksien hakemista, mikäli käytössä on ollut pistosuojaamattomat renkaat. Niillä kelveillä on muitakin käyttäjiä.

  7. #817
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Vahingonkorvauksen hakemisella saadaan aikaan ainakin se, että sepelin levityksestä vastaava taho näkee konkreettisesti myös siitä syntyvän haitan. Nyt kun näkyvä lasku on vain sairaalan poliklinikalta tullut liukastumisen lonkkamurtuma, niin jää helposti se kuva, että mitä enemmän sepeliä ja liukkauden torjuntaa, sen parempi. Kaupunki taas ei maksa tuhoutuneita polkupyörän renkaita, kengän pohjia, eteisten lattioita, hajonneita rullaportaita ja autojen tuulilaseja vain muutamia haittoja mainitakseni.

  8. #818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En kyllä itse ymmärrä vahingonkorvauksien hakemista, mikäli käytössä on ollut pistosuojaamattomat renkaat. Niillä kelveillä on muitakin käyttäjiä.
    Tähänhän se sepeliongelma lopulta tiivistyykin, eli ajoneuvojen ja jalankulkijoiden väkisinsullomiseen samoille väylille.

  9. #819
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Viime viikolla neljä kertaa töihin ja tuloksena 6 flättiä (2x eturengas ja 4x taka) . Saksasta lähti tilaukseen nyt crossariin Marathon Plussat ja työmatkat siihen asti pakko mennä maasturilla

  10. #820
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Omasta mielestäni pyörässä pitää ensin olla ne kunnolla suojatut renkaat. Sepeliä kuitenkin tarvitaan suomen talvessa. Jos ja kun sepeli sitten puhkoo ne schwalben marathonotkin, niin sen jälkeen voi alkaa kinaamaan onko sepeli liian terävää. Ei niiden gp4000sten kuulukkaan kestää soralla.

  11. #821
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Tähänhän se sepeliongelma lopulta tiivistyykin, eli ajoneuvojen ja jalankulkijoiden väkisinsullomiseen samoille väylille.
    Millaista ratkaisua ajattelit? Kaikkialle kokonaan erillinen pyörätie vai talvellakin ajamista ruuhkaliikenteen seassa?

  12. #822
    Molemmat kelpaavat, kuten myös pyöräkaistat.

  13. #823
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Pyöräkaistat olisivat kieltämättä hyviä, mutta taitaa raha rajoittaa noiden lisäämistä.

    Enkä ole ollenkaan varma toimisiko kokonaan sepelöimätön pyöräkaistakaan. Sillä puksun baarissa käyvällä tanelilla ei ole gradvalleja fillarissaan ja taas lähtee taju jäätiköllä.

  14. #824
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...puksun baarissa käyvällä tanelilla ei ole gradvalleja fillarissaan ja taas lähtee taju jäätiköllä.
    Eikö käyttäjiltä voi edellyttää nastarenkaita ihan yhtä lailla kuin "kunnolla pistosuojattuja renkaita"?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Omasta mielestäni pyörässä pitää ensin olla ne kunnolla suojatut renkaat.....


  15. #825
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Bemari kuskejahan harmittaa kovasti auton likaantuminen suolauksen vuoksi. Suolaustakin yksinkertaisesti tarvitaan, koska kaikissa autoissa ei ole nastoja, eikä jokaista tilannetta pysty ennakoimaan. Kuskeissakin on vielä paljon eroa.

    Ehkä suolaus ja sepelöinti voitaisiin lopettaa kelveiltä ja teiltä, jos kaikille tielläliikkujille määrättäisiin nastapakko. Ei ehkä järkevin ratkaisu sekään.

  16. #826
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikö käyttäjiltä voi edellyttää nastarenkaita ihan yhtä lailla kuin "kunnolla pistosuojattuja renkaita"?
    En tiedä miten tuo onnistuisi. Kelveillähän jalankulkijatkin tarvitsisivat nastat ja erillinen pyöräilykaista pitäisi eristää niin, ettei taneli eksy vahingossa luisteluradalle ilman niittejä.

  17. #827
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    498
    Juu ei riitä aina maastorengaskaan - ei ainakaan semisliksi tyyliä Thunder Burt. Mutta mun mielestä pahempi ongelma on tuo järjenkäytön totaalipuuttuminen, kun päätetään, milloin vedetään ne sepelit kelveille. Täällä kotomaan lounaiskolkassa tuli edellisen viikon lopussa sunnuntaiaamuna sentti tai kaksi jotain lunta muistuttavaa. Säätiedotus lupasi jo silloin tiistai-illaksi reipasta plussaa sekä vesisadetta ja niinhän ne olemattomat lumet olikin kokonaan pois keskiviikkoaamuna. No mitä tekivät paikkalliset kelvien hoitajat sekä Turussa että naapurikunnissa? No nehän veti sepelit kehiin maanantain ja tiistain aikana. Ja nyt täällä vedetään sepelit ropisten paljaalla asfaltilla rengasrikkoja peläten ainakin lähiviikot, mikäli yhtään vanhat merkit pitävät kutinsa joulukuun alussa täällä päin tyypillisesti vallisevan säätyypin suhteen.

  18. #828
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Mä olen toistaiseksi ajellut maasturilla aina hymyssäsuin sepeleissä olettaen, ettei ne pikku tappajasepelit edes nappuloiden ohi pääse kumia rikkomaan. Rocket Ronit on nyt alla, tosin snakeskininä. Saa nähdä hyytykö hymy jonkun hiekkakasan kohdalla, kunhan tässä taas pääsee polkemaan.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  19. #829
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Korkeanappulainen maasturirengas ei ehkä rikkoonnu aivan yhtä helposti kuin pienempikuvioinen rengas. Niitäkin kyllä menee sepelissä. Muistuu mieleen yksi tapaus, jossa porukkalenkillä maasturirenkaan nappulan keskeltä tuli sepelinsiru suoraan läpi. Oli pitkä ja terävä sepelinsiru. Itsekin talutin kerran maasturia kymmenen kilometriä, kun tuli rengasrikko sepelissä. Luulin vielä silloin, että tappajasepeli ei koske maasturirenkaita. Tappajasepeli syö niitä lounaaksi.

  20. #830
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Joo, etenkin nappuloiden välissä oleva pinta on varmasti herkin rikkoutumaan jos sinne sepeli hyvin osuu. Rorossa ei edes ole järin korkea nappula, etenkin kulutuspinnassahan tuo on luokkaa Rara
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  21. #831
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    toivon, että jokainen vahingon kärsinyt täyttää vahinkoilmoituksen.
    [/FONT][/COLOR]http://www.tampere.fi/lii.../t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf
    Toimisikohan tämä linkki vaikkei olisi facebookiin kirjautuneena?
    http://www.tampere.fi/liitteet/t/69R...koilmoitus.pdf

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  22. #832
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Vähän menee tietenkin työlääksi, jos alkaa hakea korvausta vahinkoilmoituksella. Vaurioituneet ajoneuvot pitää ohjeen mukaan tarkastuttaa viranomaisella. Myöskin renkaaseen tarttunut sepelinpala on vaikeaa liittää tiettyyn sijaintiin (täytetään lomakkeseen), koska monesti rengas vain hiljakseen tyhjenee ja kivi löytyy ulkorenkaasta. Konkreettisia kuluja tuli yhden rengaspaikan eli 0,30 € verran, jos ei laske sitä, että piti tilata pyörään erikoisrenkaat (Schwalbe Marathon Plus). Omalle työlle ei lasketa arvoa. Toki, jos korjauttaisi renkaan pyöräliikkeessä, niin saisi hinnan rengasrikolle.

    Eli: Rengasrikon sattuessa ensin pyörän kanssa Tampereen Infran korjaamopalveluiden tarkastajalle, sitten rengas pyöräliikkeeseen korjattavaksi. Lopuksi korvausanomus kaupungille. Helppoa!

  23. #833
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Lauttasaari
    Viestit
    2.654
    Kyllä ainakin Espoossa ja Helsingissä on kuittia vastaan saanu rahansa pois, kun on vahinkolomake/vast liitteenä. Toki ihan tän hetkistä tietoa toiminnasta ei ole.
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

  24. #834
    Viime viikolla meni käyttöpyörästä molemmat renkaat puhki sepelisepon yllätysiskun vuoksi. Meni hermot ja laitoin sisureiden sisälle litkut. Pyörä kun muutenkin painaa tonniin ja funkiona on vain muutaman kilometrin kauppamatkat. Tänään Meni maasturista GC:stä lasin siru läpi. Muutaman sekunnin pulppusi notubesin litku ja sitten tiivistyi. Paine tippui kolmesta baarista noin 2,7 ennen kuin tiivistyi. Ei voi kuin hymyillä kun tuo litkutus on niin kivaa
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  25. #835
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Jos vahinkolomakkeen käsittely on hieman yksinkertaisempaa kuin ohjeissa, niin sitä voisi jopa käyttää.

  26. #836
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Vantaalla hiekka näyttää tänä talvena enemmän hiekalta, sellaista hienojakoista. Tussulan puolella näytti epäilyttävästi siltä itseltään eli tappajasepeliltä. Todella rapeaa terävän tuntuista kamaa. Ainahan se rengasrikko ei satu sen kunnan alueella, jossa se kivikeihäs on renkaan pintaan tarttunut.

    Eri laatujen kyvystä aiheittaa rengasrikko on vähän paha mennä sanomaan, pitäisi nähdä laajempi kuva asiasta. Siinä mielessä tuo vahingonkorvaushakemus voisi olla hyvä käytäntö. Vaikka taloudellisesti vahingonkorvaukset eivät olisikaan se kunnan suurin menoerä, niin varmasti tuo antaisi tietoa eri sepelilaatujen aiheuttamien rengasrikkojen määrästä.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  27. #837
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Vantaalla hiekka näyttää tänä talvena enemmän hiekalta, sellaista hienojakoista. Tussulan puolella näytti epäilyttävästi siltä itseltään eli tappajasepeliltä. Todella rapeaa terävän tuntuista kamaa. Ainahan se rengasrikko ei satu sen kunnan alueella, jossa se kivikeihäs on renkaan pintaan tarttunut.

    Eri laatujen kyvystä aiheittaa rengasrikko on vähän paha mennä sanomaan, pitäisi nähdä laajempi kuva asiasta. Siinä mielessä tuo vahingonkorvaushakemus voisi olla hyvä käytäntö. Vaikka taloudellisesti vahingonkorvaukset eivät olisikaan se kunnan suurin menoerä, niin varmasti tuo antaisi tietoa eri sepelilaatujen aiheuttamien rengasrikkojen määrästä.
    Kolmas rengasrikko Tuusulan alueella alle kahteen viikkoon. Vien asian varmasti eteenpäin.

    Nyt haetaan krossariin konsensuspäällysrengasta mikä on pistosuojattu viimeiseen asti. Löytyykö telaketjuja? Ajo-ominaisuuksilla ei ole kuin marginaalinen merkitys koska ....ttaa kaasutella kumeja nollakelissä ja ylipäätään hieroa renkaita lenkillä tähän tahtiin��
    Samalla voi suositella konsensusnastapäällysrenkaita max pistosuojauksella joita etelässä tuskin tarvitaan kuin hetkellisesti.

    Eteneminen on tärkeintä.
    putki muokkasi tätä : 01.12.2015 at 21.38 Syy: sanajärjestys joka voi vieläkin olla vino kun ottaa päähän

  28. #838
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti putki Katso viesti
    Kolmas rengasrikko Tuusulan alueella alle kahteen viikkoon. Vien asian varmasti eteenpäin.

    Nyt haetaan krossariin konsensuspäällysrengasta mikä on pistosuojattu viimeiseen asti. Löytyykö telaketjuja? Ajo-ominaisuuksilla ei ole kuin marginaalinen merkitys koska ....ttaa kaasutella kumeja nollakelissä ja ylipäätään hieroa renkaita lenkillä tähän tahtiin��
    Samalla voi suositella konsensusnastapäällysrenkaita max pistosuojauksella joita etelässä tuskin tarvitaan kuin hetkellisesti.

    Eteneminen on tärkeintä.
    Käyn hakemassa Marathon Plussat kivijalasta huomenna.

  29. #839
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    200
    ostin Marathon Supremet 32. Ehjillä renkailla kotiin samalla reitillä. Petyn varmasti😎

  30. #840
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti putki Katso viesti
    ostin Marathon Supremet 32. Ehjillä renkailla kotiin samalla reitillä. Petyn varmasti
    Onko tämä supreme nyt suunnilleen contin fourseasonia vastaava rengas? Uutta mallia näytti saavan tubeless versionakin.

    Normi plussissa taitaa olla jokin umpikumikerros huolehtimassa pistosuojaksesta. Mietin noita itsekkin eilen illalla ja laitoin kuitenkin 25mm marathon plussat tilaukseen. Yhtään leveämpiä ja painavampia kumimöykkyjä en halua jarruksi ottaa. Pakkohan tuollaisen kumimaton on rullata sitä heikommin, mitä leveämpi se on.

Samanlaisia aiheita

  1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •