Lähtee 5. perättäinen talvi ilman rengasrikkoja. Täällä on vaan hiekoitussepeliä ja alla nyt ja viime talvena 29er 2.25 maastorenkaat. Aikaisemmin 26 tuuman pyörä.
Lähtee 5. perättäinen talvi ilman rengasrikkoja. Täällä on vaan hiekoitussepeliä ja alla nyt ja viime talvena 29er 2.25 maastorenkaat. Aikaisemmin 26 tuuman pyörä.
oem muokkasi tätä : 30.11.2015 at 09.14 Syy: Pieni täsmennys.
Aika karkeaa/terävää on täälläkin (ainakin osittain) klv-lle laitettu tappajasepeli kun vkl niitä ajeli .. Mutta 29er ja HD/NN kesti hyvin.. (Pieni parannus tuon suhteen, kun crossarissa ei tuntunut kestävän mikään rengas ja siksi siitä luovuin
)
-- not fast but furious --
Joo, kyllä maastopyörän renkaat pääosin kestää sepeliä ison ilmatilan ja korkean kuvion ansiosta. Mutta gravelgrindereissa ja cyclocrossareissa joutuu käyttämään nastarenkaita, Marathon Plussia tai muita vastaavia jytkyjä kumeja, jotka on sitkeetä kamaa tai omaa todella paksun suojakerroksen. Ajo-ominaisuudet ja paino näissä onkin sitten aika syvältä, mutta kivempaa tietysti kuin taluttaminen.
Cyclosta ei tarvitse luopua sepelikauden takia, mutta rengasvalinnassa pitää tosiaan laittaa preferenssit uuteen järjestykseen.
Durano Plus (25 mm tai 28 mm) ja Winter (30 mm) kelvi- asfaltti- ja koville hiekkateille, joku sopiva nappularengas (32-37 mm) + suojanauha jos ajetaan myös irtohiekassa, kärryteillä tai -poluilla ja Marathon Winter (35 mm) jos tarvitaan paikoin jo enemmän jääpitoa kaarteissa tai urissa.
Nämä ovat omat valintani joilla olen toistaiseksi eli pari sepelikautta selvinnyt ilman rengasrikkoja; sattumalla ja tilastollisilla kummajaisilla on tosin aina oma osuutensa, mutta klometrejä on kertynyt kohtalaisesti, joskin vähemmän kaupunkikelveillä (joiden olosuhteet ovat ilmeisesti sellaiset että rengasrikon riski on suurin) ja uskallan väittää että jotain todistusarvoa tälläkin kokemuksella tässä keskustelussa on. Marathon Winter on mielestäni näistä ainoa jonka ajo-ominaisuuksiin kiinnittää huomiota yksin ja omaa lenkkiään ajaessakin.
Tapon Pompo FB:ssa:
Pompo Stenberg Tosiaan, tänä vuonna kunnossapitovaatimuksissa tiettävästi on maininta, että murske ei saa vahingoittaa renkaita.
Olen itse yhteydessä kaupunkiin ja toivon, että jokainen vahingon kärsinyt täyttää vahinkoilmoituksen.
http://www.tampere.fi/lii.../t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf
En kyllä itse ymmärrä vahingonkorvauksien hakemista, mikäli käytössä on ollut pistosuojaamattomat renkaat. Niillä kelveillä on muitakin käyttäjiä.
Vahingonkorvauksen hakemisella saadaan aikaan ainakin se, että sepelin levityksestä vastaava taho näkee konkreettisesti myös siitä syntyvän haitan. Nyt kun näkyvä lasku on vain sairaalan poliklinikalta tullut liukastumisen lonkkamurtuma, niin jää helposti se kuva, että mitä enemmän sepeliä ja liukkauden torjuntaa, sen parempi. Kaupunki taas ei maksa tuhoutuneita polkupyörän renkaita, kengän pohjia, eteisten lattioita, hajonneita rullaportaita ja autojen tuulilaseja vain muutamia haittoja mainitakseni.
Viime viikolla neljä kertaa töihin ja tuloksena 6 flättiä (2x eturengas ja 4x taka) . Saksasta lähti tilaukseen nyt crossariin Marathon Plussat ja työmatkat siihen asti pakko mennä maasturilla
Omasta mielestäni pyörässä pitää ensin olla ne kunnolla suojatut renkaat. Sepeliä kuitenkin tarvitaan suomen talvessa. Jos ja kun sepeli sitten puhkoo ne schwalben marathonotkin, niin sen jälkeen voi alkaa kinaamaan onko sepeli liian terävää. Ei niiden gp4000sten kuulukkaan kestää soralla.
Molemmat kelpaavat, kuten myös pyöräkaistat.
Pyöräkaistat olisivat kieltämättä hyviä, mutta taitaa raha rajoittaa noiden lisäämistä.
Enkä ole ollenkaan varma toimisiko kokonaan sepelöimätön pyöräkaistakaan. Sillä puksun baarissa käyvällä tanelilla ei ole gradvalleja fillarissaan ja taas lähtee taju jäätiköllä.
Bemari kuskejahan harmittaa kovasti auton likaantuminen suolauksen vuoksi. Suolaustakin yksinkertaisesti tarvitaan, koska kaikissa autoissa ei ole nastoja, eikä jokaista tilannetta pysty ennakoimaan. Kuskeissakin on vielä paljon eroa.
Ehkä suolaus ja sepelöinti voitaisiin lopettaa kelveiltä ja teiltä, jos kaikille tielläliikkujille määrättäisiin nastapakko. Ei ehkä järkevin ratkaisu sekään.
Juu ei riitä aina maastorengaskaan - ei ainakaan semisliksi tyyliä Thunder Burt. Mutta mun mielestä pahempi ongelma on tuo järjenkäytön totaalipuuttuminen, kun päätetään, milloin vedetään ne sepelit kelveille. Täällä kotomaan lounaiskolkassa tuli edellisen viikon lopussa sunnuntaiaamuna sentti tai kaksi jotain lunta muistuttavaa. Säätiedotus lupasi jo silloin tiistai-illaksi reipasta plussaa sekä vesisadetta ja niinhän ne olemattomat lumet olikin kokonaan pois keskiviikkoaamuna. No mitä tekivät paikkalliset kelvien hoitajat sekä Turussa että naapurikunnissa? No nehän veti sepelit kehiin maanantain ja tiistain aikana. Ja nyt täällä vedetään sepelit ropisten paljaalla asfaltilla rengasrikkoja peläten ainakin lähiviikot, mikäli yhtään vanhat merkit pitävät kutinsa joulukuun alussa täällä päin tyypillisesti vallisevan säätyypin suhteen.
Mä olen toistaiseksi ajellut maasturilla aina hymyssäsuin sepeleissä olettaen, ettei ne pikku tappajasepelit edes nappuloiden ohi pääse kumia rikkomaan. Rocket Ronit on nyt alla, tosin snakeskininä. Saa nähdä hyytykö hymy jonkun hiekkakasan kohdalla, kunhan tässä taas pääsee polkemaan.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Korkeanappulainen maasturirengas ei ehkä rikkoonnu aivan yhtä helposti kuin pienempikuvioinen rengas. Niitäkin kyllä menee sepelissä. Muistuu mieleen yksi tapaus, jossa porukkalenkillä maasturirenkaan nappulan keskeltä tuli sepelinsiru suoraan läpi. Oli pitkä ja terävä sepelinsiru. Itsekin talutin kerran maasturia kymmenen kilometriä, kun tuli rengasrikko sepelissä. Luulin vielä silloin, että tappajasepeli ei koske maasturirenkaita. Tappajasepeli syö niitä lounaaksi.![]()
Joo, etenkin nappuloiden välissä oleva pinta on varmasti herkin rikkoutumaan jos sinne sepeli hyvin osuu. Rorossa ei edes ole järin korkea nappula, etenkin kulutuspinnassahan tuo on luokkaa Rara![]()
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Toimisikohan tämä linkki vaikkei olisi facebookiin kirjautuneena?
http://www.tampere.fi/liitteet/t/69R...koilmoitus.pdf
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Vähän menee tietenkin työlääksi, jos alkaa hakea korvausta vahinkoilmoituksella. Vaurioituneet ajoneuvot pitää ohjeen mukaan tarkastuttaa viranomaisella. Myöskin renkaaseen tarttunut sepelinpala on vaikeaa liittää tiettyyn sijaintiin (täytetään lomakkeseen), koska monesti rengas vain hiljakseen tyhjenee ja kivi löytyy ulkorenkaasta. Konkreettisia kuluja tuli yhden rengaspaikan eli 0,30 € verran, jos ei laske sitä, että piti tilata pyörään erikoisrenkaat (Schwalbe Marathon Plus). Omalle työlle ei lasketa arvoa. Toki, jos korjauttaisi renkaan pyöräliikkeessä, niin saisi hinnan rengasrikolle.
Eli: Rengasrikon sattuessa ensin pyörän kanssa Tampereen Infran korjaamopalveluiden tarkastajalle, sitten rengas pyöräliikkeeseen korjattavaksi. Lopuksi korvausanomus kaupungille. Helppoa!
Kyllä ainakin Espoossa ja Helsingissä on kuittia vastaan saanu rahansa pois, kun on vahinkolomake/vast liitteenä. Toki ihan tän hetkistä tietoa toiminnasta ei ole.
Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi
Viime viikolla meni käyttöpyörästä molemmat renkaat puhki sepelisepon yllätysiskun vuoksi. Meni hermot ja laitoin sisureiden sisälle litkut. Pyörä kun muutenkin painaa tonniin ja funkiona on vain muutaman kilometrin kauppamatkat. Tänään Meni maasturista GC:stä lasin siru läpi. Muutaman sekunnin pulppusi notubesin litku ja sitten tiivistyi. Paine tippui kolmesta baarista noin 2,7 ennen kuin tiivistyi. Ei voi kuin hymyillä kun tuo litkutus on niin kivaa![]()
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Jos vahinkolomakkeen käsittely on hieman yksinkertaisempaa kuin ohjeissa, niin sitä voisi jopa käyttää.
Vantaalla hiekka näyttää tänä talvena enemmän hiekalta, sellaista hienojakoista. Tussulan puolella näytti epäilyttävästi siltä itseltään eli tappajasepeliltä. Todella rapeaa terävän tuntuista kamaa. Ainahan se rengasrikko ei satu sen kunnan alueella, jossa se kivikeihäs on renkaan pintaan tarttunut.
Eri laatujen kyvystä aiheittaa rengasrikko on vähän paha mennä sanomaan, pitäisi nähdä laajempi kuva asiasta. Siinä mielessä tuo vahingonkorvaushakemus voisi olla hyvä käytäntö. Vaikka taloudellisesti vahingonkorvaukset eivät olisikaan se kunnan suurin menoerä, niin varmasti tuo antaisi tietoa eri sepelilaatujen aiheuttamien rengasrikkojen määrästä.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Kolmas rengasrikko Tuusulan alueella alle kahteen viikkoon. Vien asian varmasti eteenpäin.
Nyt haetaan krossariin konsensuspäällysrengasta mikä on pistosuojattu viimeiseen asti. Löytyykö telaketjuja? Ajo-ominaisuuksilla ei ole kuin marginaalinen merkitys koska ....ttaa kaasutella kumeja nollakelissä ja ylipäätään hieroa renkaita lenkillä tähän tahtiin
Samalla voi suositella konsensusnastapäällysrenkaita max pistosuojauksella joita etelässä tuskin tarvitaan kuin hetkellisesti.
Eteneminen on tärkeintä.
putki muokkasi tätä : 01.12.2015 at 21.38 Syy: sanajärjestys joka voi vieläkin olla vino kun ottaa päähän
ostin Marathon Supremet 32. Ehjillä renkailla kotiin samalla reitillä. Petyn varmasti😎
Onko tämä supreme nyt suunnilleen contin fourseasonia vastaava rengas? Uutta mallia näytti saavan tubeless versionakin.
Normi plussissa taitaa olla jokin umpikumikerros huolehtimassa pistosuojaksesta. Mietin noita itsekkin eilen illalla ja laitoin kuitenkin 25mm marathon plussat tilaukseen. Yhtään leveämpiä ja painavampia kumimöykkyjä en halua jarruksi ottaa. Pakkohan tuollaisen kumimaton on rullata sitä heikommin, mitä leveämpi se on.
Kirjanmerkit