Eilen tuli jännä vipeltäjä vastaan. Fillarissa oli kyllä valo, mutta se vilkutti strobona punaista ja sinistä. Hämmennyin.
Eilen tuli jännä vipeltäjä vastaan. Fillarissa oli kyllä valo, mutta se vilkutti strobona punaista ja sinistä. Hämmennyin.
Tänään aamulla pysäytin vastaantulevan pyöräilijän ja kysyin niin ystävällisesti kuin osasin, että tietääkö hän punaisen olevan takavalo. Vastaus oli, että tietää kyllä. Kehoitin ystävällisesti hankkimaan valkoisen etuvalon. Enpä tiedä auttaako...
Ja mitä tulee vilkkuvaloihin, niin valitettavasti halvimmissa ledituikuissa on melkeinpä aina se vilkkumoodi kestomoodin lisäksi. Mistä saisi edes halpoja ledejä ilman vilkkumoodia? Nimittäin sekä Pyöräliiton ja Reaktorin sponsoroimat valot, joita tänä syksynä on jaettu, ovat juuri noita vilkkumoodillisia. Samoin eilen sain tietää, että Liikenneturmakin jakaa kampanjoissa sellaisia valoja, joissa on vilkkumoodi. Se on sitten käyttäjästä kiinni, että onko vilkkupäällä vai kestovalo. Kovasti toivon, että Liikenneturma ja Pyöräliitto olisivat ensimmäisä tahoja, jotka eivät jakaisi enempää vilkkuvaloja...![]()
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Poliisikampanja sakottamaan vilkkuvalojen käyttöä, niin menis viesti perille
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Rule #1: Obey The Rules
Kävelijät useimmiten tuijottavat omia kengänkärkiä, kun ei näe eteensä ei myöskään mikään häiritse. Pyöräilijä katsoi eteensä, koska pyörällä niin on pakko tehdä. Ehkä hän ajatteli että toinen pyöräilijä voisi olla suotuisa maaperä palautteelle, ja ilmeisesti koki häikäistyneensä, kun valostasi halusi huomauttaa.
Kurkistelin muuten oman kiinantuikkuni keilaa edestä (Magicshine MJ-858), ja totesin ettei sitä oikein viitsi käyttää liikenteessä missään moodissa. Hajavaloa on vain yksinkertaisesti liian paljon. Alas suunnattuna kirkas etuala totuttaa silmän siten, että valokeilan ulkopuolella tapahtuvat asiat jäävät helpommin huomaamatta. Myös Moon X-Power 300 tuottaa jo pienistäkin tehoista alkaen yllättävän paljon häiritsevää hajavaloa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Omaan vastaavaan Magicshineeni askartelin kartongista ~5 senttiä pitkän lipan, joka rajaa vähän hajavaloa pois. Nyt sillä kehtaa paremmin ajella liikennöityjä väyliä ja itsekin näkee ihan kohtuullisesti kun ei lamppu tarvitse omaan eturenkaaseen suunnata. Rajaus kyllä toimii aika huonosti suoraan eteenpäin, mutta etuviistoon tuon ei pitäis paljoa häkäistä.
Harmi vaan kun tuossa ei ole oikeasti sitä luvattua 30 prosentin tehotilaa. Nykyinen ~70 % on vähän turhan kirkas katuvalojen alle.
Paloajoista jotenkin päättelin, että se himmeämpi moodi olisi 30 % ja vilkku sen 70 %. 300 lm on sekin tosin aika paljon liikenteessä sekä valotehon että akunkulutuksen kannalta. Käyttöä voisi päänsärkyvilkun sijaan olla jonkinlaiselle huomiomoodille, esim. 50 lumenia. Sellainen riittäisi valaistuille pätkille, häikäisisi vähemmän, ja moninkertaistaisi akunkeston.
Jotain lippaahan siihen taisi saada ostettuakin, mutta tuollainen itse tehty lienee parempi.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Pitkät pimeät aamut ja illat ovat taas täällä ja valottomana on tuskallisen turvattoman tuntuista kulkea kaupunkiliikenteen ajoneuvovirrassa. Looginen (?) ratkaisu on näköjään siirtyä pyöräilemään valottomana jalkakäytäville, mutta pitää kesänopeudet voimassa. Näin oli vissiin ajatellut aamuinen ninja, joka tänään ajeli jalkakäytävää talon kulman takaa likipitäen syliin. Hienoa.
Ankka riitelee - Asiat eivät
Aamulla meinasin jyrätä liikenneympyrään autolla ajaessani pari koulumatkalla olevaa junnua. Pimeessä ja vesisateessa tulivat vasemmalta tien yli ja vierellä auto valoineen häikäisemässä. Jannuilla tummat vaatteet, eikä minkäänlaisia valoja fillareissaan. Huomasin vasta, kun tulivat eteeni valokeilaan. On kyllä käsittämätöntä, että vanhemmat päästävät lapsiaan tonne pimeyteen ilman valoja. Alle kympillä saa jo semmosen valon, joka varmasti huomataan. Heijastimista ei ole mitään apua, jos se pyöräilijä tulee sivulta...
Sent from my iPad using Tapatalk
Eilen kelvillä ajellessani näin kuinka kauempaa tulee vastaan kaksi pyöräilijää. Molemmilla oli kunnon strobovilkku, toisella punainen ja toisella valkoinen. Provosoiduin ja laitoin oman huomiovaloni rinnalle kiinanlamppuni strobolle. Kohdattuamme tuli mieleen, että olikohan tässä niin että nuoripariskunta oli säästänyt ja ostanut samassa paketissa molempien pyörään valon. Totesin arvaukseni oikeaksi sillä kummallakaan ei ollut takavaloa.
TL;DR
Ei punaista valoa eteen, eikä vilkkua.
Jollain tasolla "ymmärrän" teini-ikäisten valottomuuden. Yleinen urpous, eli ns. kuutamolla olo tuossa iässä ja kahlitseva toiminta- sekä ajatteluympäristö oman kaveripiirin ja sosiaalisen median parissa estää tehokkaasti huomioimasta ympärillä olevaa maailmankaikeutta, fysiikan lakeja ja yksinkertaisimpiakin syys-seuraussuhteita.
Hämmentävin ilmiö pimeinä aikoina onkin itseasiassa vanhempi väki, jonka olettaisi jo ymmärtävän valojen merkityksen pimosina hetkinä. Etenkin kypärällä ja jopa heijastinliivillä varustetut valottomat ikäihmiset aiheuttavat joka kerta niin kovan wtf-puuskan että melkein ojaan täytyy ajaa.
Valaistuilla kelveillä heijastimet riittää aika pitkälle kun itellä on valot. Valottomien väliset näkymiset ei niin kiinnosta. Ilman heijastimia kävely ja pyöräily on ajattelematonta. Samoin liika tilannenopeus. Jännitys kannattaa hakea muualta.
Itse en hirveästi diggaile muutaman sivun takaisen ninjakampanjan heijastinhehkutuksesta. Omakin näkemykseni on että (ylävartalossa olevaa) heijastinta ei vaan näe erityisen hyvin ellei käytössä ole valoa joka on sellainen että häikäisee heijastimen käyttäjää ja kaikkia muitakin. Varsinkin hämärillä kelveillä jopa ne halvimmat ledituikut antavat riittävän näkyvyyden vastaantulijalle. Ne muutama euroa kalliimmat muutaman ledin taskulamppumalliset näkyvät jo autojen seassakin ihan hyvin, vaikkei näilläkään toki itse näe juurikaan enempää kuin ilman valoja, ellei sitten eksy pimeään metsään. Siis sanoisin että juurikin valo on tärkeä pyöräilijälle eikä valon laadullakaan ole niin suurta merkitystä kunhan sellainen on.
Kävelijät liikkuvat sen verta hitaasti että itse koen velvollisuudekseni ajoneuvoa ajaessa havaita kävelijät vaikkei heillä olisikaan heijastimia. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden pitäisi varsinkin kaupungissa aina varautua että kaikissa esteissä ei ole heijastinta tai valoa ja sovittaa ajonopeudensa siihen. Vastaantulevan valottoman pyöräilijän väistäminen taas on ihan tuuripeliä koska vastaantulijoiden ajonopeutta ei valitettavasti itse voi päättää.
Semmoista tuossa mietin kerran että vähenisiköhän valottomien pyöräilijöitten määrä jos kelvejä ei valaistais?
Jalankulkijoille tietty pieni karhunpalvelus😀
Varmaankin. Ainakin tehokkaat valot luultavasti lisääntyisivät. Parin euron ledituikuista ei voi sanoa oikein mitään kun eihän niillä ole tarkoituskaan nähdä, vaan tulla nähdyksi. Täysin valottomia olisi sitten entistä vaikeampi havaita.
Oma villi ehdotukseni on ajoratojen valaisimien siirtäminen kelveille. Miksi ajorata pitäisi valaista, kun siellä liikkuvilla on ajoneuvoissaan valot joilla näkee pimeässäkin?
Huomiovalona se ainakin toimii paremmin kuin tasaisen kirkas valo. Omalla kohdalla tuota vilkkuvaa valoa on tullut käytetyksi (pienempi varavalo) jos on joutunut turvautumaan siihen ja sekin on ilmoittanut että virta on loppumassa kesken ajon, vilkkumoodi kun kuluttaa virtaa vähemmän ja olen ollut sitä mieltä että parempi mennä loppumatka vilkulla kuin että jossain kohtaa mennään kokonaan pimeänä. Tämä siis muutamana sellaisena kertana kun on päävalosta akku loppunut kesken matkan ja varavalostakin meinaa loppua lataus. Nykyisin tosin kannan lenkeillä mukana päävaloon myös yhtä pienempää vara-akkua.
- Just a lonesome rider -
Eilisellä illansuu-ulkoilutieilenkillä vastaan tuli (vähemmän yllättävästi) useampi valoton pyöräilijä. Kahdella heistö oli tosin omintakainen ratkaisunsa pyörän valottomuuteen.
Toisella oli ranteessaan jokin valolla varustettu kello, Sen valokeilaa ei tosin edstäpäin lainkaan erottanut, minkä ajaja oli itsekin tiedostanut sillä hän irrotti normaalin otteensa tangosta ja kiersi kellokättään hieman hankalan näköisesti niin että sai valon osoittamaan ajosuuntaan.
Toinen oli kiinnittänyt takkiinsa jonkinlaisen kuuden ledtuikun sarjan, Ledit tosin olivat punaisia.
Joo. Hauskoja valoviritelmiä (ehkä joulun innoittamina) on alkanut näkyä. Erilaisia pieniä Led'ejä hihoissa. Hauskin oli yhdellä fillaristilla. Oli hihoissa "purjehdusvalot" - toisessa vihreä, toisessa punainen led-panta. Eihän noilla oikeasti mitään tee, mutta kait noikin on sitten parempia kuin täysin ninjat.
Aivan sama kohta mikä valo ku joku valo... Kyllä taas ku lumi suli niin oli monta pimiää kulukijaa liikenteessä.
^^
Kyllä ne pienitehoiset hihaleditkin varmasti on parempi kuin ei valoa ollenkaan, ainakin täysin pimeässä ajettaessa jolloin ainakin näkyvät jonkin verran vaikka itse eivät niillä ledeillä varmasti mitään näekään.
Noin pienitehoisella valolla ajaessa tarvitsee kyllä kelvin itsessään olla valaistu, mikä ei täällä haja-asutus alueella ainakaan ole mikään odotusarvo, katuvalot on tien varressa (jos sielläkään tai että ne olisi käytössä) kelville tuleva valo on sitten se mitä niistä sattuu kelville vielä riittävän kun suuntaus on tielle. Omasta kokemuksesta voin todeta että aika heikosti pienitehoiset valot paljastaa näillä alueilla ninjana liikuvia kävelijöitä/pyöräilijöitä. Pääkaupunkiseudulla toki on valaistuja kelvejä joissa riittänee noinkin pienitehoinen valo. Omaa näkyvyyttä muille tuokin jo parantaa, mutta ei mainittavasti lisää sitä mitä näkee itse.
Jabadabado muokkasi tätä : 26.11.2015 at 11.30 Syy: Puhetta pieni tehoisesta valosta
- Just a lonesome rider -
Hauska uusi innovaatio tuli bongattua lenkillä, kun ohitin lenkkeilijän, jonka tossujen pohjaosa oli heijastavaa neonvihreää. Näkyi hyvin omien tuikkujeni valossa.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kypärän sijaan saisi napadynamon säätää pakolliseksi. Tenavia kun riittää, niin ei jaksais huolehtia niiden jatkuvista valo-ongelmista. Niitä joutuu koko ajan korjaamaan, kun pitää käyttää tossa johdon päässä olevassa laturissa tai vaihtamaan niitä sylinterin mallisia jotain ihme varaosia. Säädötkin on aina viturallaan. Ja esiteini menee mieluummin ninjana kuin jaksaa itse säätää mitään.
Itse kun asensin valon nykyiseen pyörään joskus viisi vuotta sitten, niin olen koskenut vain katkaisijaan. Kun halusin köyhien mallin ilman automaattista on/offia. Mutta aina on ilman pienintäkään ajatusta valo mukana ja näkyy 20m x 3m päivänvaloa edessä olosuhteista riippumatta, niin ei voi kuin ihmetellä, kuinka vaikeaksi valoasiankin voi tehdä. Tietty ainahan voi lasten ja muidenkin pyöräilyn lopettaa jo elokuuhun, kun noilla ladattavillapumpattavilla paskatuikuilla kärvistelee.
Ongelma dynamon kanssa on paikaltaan lähtiessä. Kerran kaverin fillarilla vihreisiin lähtiessä yksi kääntyvä auto yritti ajaa päälle .. mutta ei siinä varmaan olis mitkään valot auttanut kun tuo henkilö kyttäsi vaan toisia autoja eteen kääntyessään
Itselläni on hieman ongelmaa valojen suhteen, takana on pieni ledi huomiovalona ja edessä samanlainen. Ajovalona käytän n. 900lm taskulamppua jonka hajavalo varmasti sokeuttaa kaikki vastaantulijat. Missään missä on muuta elämää ei sitä siis kummemmin tarvitse käyttää. Onneksi lampussa on joku 10% tehomoodi jolla sitten kaupungissa voi kerjätä huomiota. Sivuille päin ei tällä hetkellä ole muuta kuin muutama käsipanta kietaistuna runkoon.
Onko kellään kokemusta niistä spray-heijasteista, mitä Fillarissakin mainostettiin?
Kirjanmerkit