GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 49 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 59 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1441
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Ei tuossa ole mitään virhettä. Tuo taka-akseli on siis normaali pikalinkullinen, jossa varsinainen linkku on 5mm paksua tavaraa ja haarukan koloon menevä navan osa, sanotaanko vaikka akselin pää on 9mm. Rungossa tuo kolo on takana halkaisijaltaan 10mm. Kun käytetään läpiakselia tai pulttiakselia, niin sen halkaisija on sitten takana tuo 10mm silloin kun puhutaan "perinteisestä" haarukanpäästä. Monissa navoissa käytetään takana jostain syystä tuota 9x135mm QR ilmoitustapaa, vaikka akselin pää olisikin oikeasti halkaisijaltaan 10mm, näin esim American Classic. Eli kirjoitusvirheestä ei ole kyse vaan vakiintuneesta tavasta.

    Itse olen sisäistänyt tuo takakiekkon osalta, että normipikalinkulla (5mm) kiekko/napa myydään/merkataan QR tai 9x135mm ja tuolla 10x135mm merkinnällä tarkoitetaan napaa jossa on samaan tapaan kuin 12x142mm läpi akseli, mutta vain 10x135mm mitalla. Itselläni on ollut ainakin parissa fillarissa 10x135mm takanapa eli 10mm reikä navassa ja siihen sitten hiukan normipikalinkua paksumpi 10mm paksu pikalinkku.

    Näin konvertoitiin edellistä Hopen Pro2:sta

    http://youtu.be/pdPDHPhv_Ao

    ja tuossa DT:n 10x135mm akseli, joka käy siis samaan perään kuin "normaali" 9x135mm pikalinkku. Vaatii siis takanavan jossa on 10mm reikä ja leveyttä 135mm.

    http://www.chainreactioncycles.com/m...y/rp-prod81162
    twentyniner muokkasi tätä : 14.11.2015 at 13.48
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  2. #1442
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Yksinkertainen googlaus osoittaa, että 9x135 QR on erittäin harvoin käytetty takanavan yhteydessä (on olemassa tosin 9x135 QR läskipyörän etunapa). Syy on yksinkertainen - QR-takanapojen ulkonevat osat ovat läpimitaltaan 10mm, eikä 9mm. Ei ole takanavassa yhtään osaa, mikä olisi 9mm.

  3. #1443
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ sitähän tässä yritin sanoa...

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  4. #1444
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Turha noita pro lockeja on pelätä.. Ite olen aina kietassut nippelin juureen pinnaan pienen sähköteipin palasen ja siitä sitten lukkopihdeillä kiinni niin ei mene pinna korkkiruuviksi..
    Siteeraan taas edesmennyttä polkupyörän rengasgurua Jobst Brandtia. Jos joku haluaa todella tietää pyörästä, niin hänen kirjansa The Bicycle Wheel on pakkolukemista. Tämä on tosin nettikeskustelusta:

    "This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted.

    Holland-Mechanics wheel truing machines have this capability, most manual builders do not."

  5. #1445
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salomo Katso viesti
    Onko muuten jostain osunut silmään miksi noita xm481:siä (tai xm551:siä) ei saisi kasata muilla kuin pro lockeilla? Vähän hämmentää että miksi näin ja mitä jos vaan kasaa tavallisilla.
    Yleensähän näissä kaikissa kyse on huolimattomamman työn mahdollistamisesta. Jos pinna on turhan löysällä, niin se lukite ehkä sitten estää auki kiertymistä tai näin ainakin lienee ajatus.

    Sen jälkeen, kun itse tutustuin tarkemmin tähän aiheeseen ja aloin koota omat kiekkoni sekä rihtasin vanhatkin, niin ei ole tarvinnut kertaakaan enää murehtia, että vanne vipattaa. Huolellisuus on näissä hommissa valttia eli kun kerran tekee kunnolla, niin ei tarvitse enää koskea, ellei sitten jotenkin muuten saa vannettaan ihan solmuun. Ymmärtää toki, että bisneksessä sellaiseen ei oikein ole aikaa. Sen takiahan paksuja pinnojakin käytetään, koska niillä on helpompi koota.

  6. #1446
    noniinno Guest

  7. #1447
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Se huono puoli kunnolla tekemisessä on, että asiat unohtuvat. Kun minä en vaihda usein toimivia välineitä, niin saattaa mennä vuosia, että tulee seuraavan kerran koskettua kiekkoihin. Ellei sitten joku tuttu tarvitse rihtauspalveluita. Sitten muutaman vuoden päästä on sormi suussa, että mitenkäs tämä oli fiksua tehdäkään. Tuntuma häviää juuri, kun se vasta ehti tulla.

  8. #1448
    Onko kaikissa shimanon navoissa saman kokoiset kuulalaakerit ? Käytössä Shimanon navat
    SLX Front Hub HB-M675 JA SLX Rear Hub FH-M675

    Minkäs kokoisia kuulalaakereita näihin kuuluu sitten tilata? En huollon yhteydessä muistanut mitata halkaisijaa....
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  9. #1449
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Yksinkertainen googlaus osoittaa, että 9x135 QR on erittäin harvoin käytetty takanavan yhteydessä (on olemassa tosin 9x135 QR läskipyörän etunapa). Syy on yksinkertainen - QR-takanapojen ulkonevat osat ovat läpimitaltaan 10mm, eikä 9mm. Ei ole takanavassa yhtään osaa, mikä olisi 9mm.
    Yksinkertainen Googlaus hakusanalla" 9x135mm rear" antaa ainakin minulla läjän vastauksia juuri noista perinteisistä pikalinkkunavoista. 10x135 lienee tuo oikeasti 10mm läpiakselilla varustetun navan merkintä. Olemmeko tässä asiassa yhtä mielisiä?
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  10. #1450
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Onhan 10mm läpiakselikin 10x135, yleensä se ilmoitetaan kuitenkin "10x135 Thru", ei QR. Mutta 9x135 ei ole kuin läskipyörän etunapa. Vai mikä osa takanavasta olisi mielestäsi 9mm?


    Totta kai googlaus hakusanalla "9x135mm rear" antaa takanapoja koska googletat takanapoja. Kokeile hakusanalla "9x135mm QR” – tulee pääsääntöisesti läskipyörän etunapoja.

  11. #1451
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Eli jos Googlaan 9x135mm QR saan tulokseksi vain ja ainoastaan läskipyörään etunapoja? Eikös tässä ollut kysymys siitä millä merkinnällä niitä meille kaupataan, eikä siitä mitä työntömitta antaa tulokseksi? Monia napoja myydään 9x135mm QR spekseillä eikä ne todellakaan ole kaikki vain ja ainostaan läskipyörään etunavaksi tarkoitettuja. DT sentään osaa kaupitella 5x100mm ja 5x135mm napoja, joka kertoo tuon todellisen akselikoon...mutta voimme varmasti väitellä tästä hamaan tulevaisuuteen, otan vain unet välissä, öitä.

  12. #1452
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Onko kaikissa shimanon navoissa saman kokoiset kuulalaakerit ? Käytössä Shimanon navat
    SLX Front Hub HB-M675 JA SLX Rear Hub FH-M675

    Minkäs kokoisia kuulalaakereita näihin kuuluu sitten tilata? En huollon yhteydessä muistanut mitata halkaisijaa....
    Katso Shimanon sivuilta techdocs.jotain räjäytyskuva. Sieltä pitäisi selvitä.

  13. #1453
    noniinno Guest
    Läskipyörän etunapa? http://www.chainreactioncycles.com/f...6a/rp-prod3987
    Eiköhän tuokin akseli ole oikeasti 10mm, mutta aika useassa yhteydessä mainitaan tämän(kin) navan kohdalla 9x135 qr. No jokohan tämä tästä aiheesta riittäisi. Oikeasti 9mm akseli takana on todella vanha standardi, johon ei juurikaan törämää.

    Maastopyörään etukiekko ja läskipyörään etukiekko myydään parina?
    http://www.rczbikeshop.com/finland/b...5mm-black.html
    noniinno muokkasi tätä : 14.11.2015 at 23.00

  14. #1454
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Totta kai on olemassa tämä virheellinenkin tapa ilmoittaa takapään QR-standardi. Siksi googlen haku hakusanalla "9x135mm QR” tuottaa pääsääntöisesti, eikä pelkästään, läskipyörän etunapoja. Juuri niin, kuin tuolla ylempänä valmiiksi lukee.

    Voit tilata vaikka kaikki nämä 9x135 takanavat – et tule saamaan yhtään 9x135, ne tulevat oleman kaikki 10x135mm.

    Ai että oikein vanha akselistandardi tuo 9mm takana? Onkohan tästä jotain todisteita olemassa? Itse en löydä yhtään ja koko 135mm standardi ei ole kaiken lisäksi kovin vanha.

    Tässä on vielä Shimanon QR taka-akseli – yllätys-yllätys, sekin on tasan 10mm:

  15. #1455
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Totta kai on olemassa tämä virheellinenkin tapa ilmoittaa takapään QR-standardi. Siksi googlen haku hakusanalla "9x135mm QR” tuottaa pääsääntöisesti, eikä pelkästään, läskipyörän etunapoja. Juuri niin, kuin tuolla ylempänä valmiiksi lukee.

    Voit tilata vaikka kaikki nämä 9x135 takanavat – et tule saamaan yhtään 9x135, ne tulevat oleman kaikki 10x135mm.

    Ai että oikein vanha akselistandardi tuo 9mm takana? Onkohan tästä jotain todisteita olemassa? Itse en löydä yhtään ja koko 135mm standardi ei ole kaiken lisäksi kovin vanha.

    Tässä on vielä Shimanon QR taka-akseli – yllätys-yllätys, sekin on tasan 10mm:
    Kiitos neuvoista, asia tuli selväksi, eli normi pikalinkullinen maasturini on 9x100mm/10x135mm
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  16. #1456
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä? Vai kaivetaanko taas työntömitat esille ja mittaillaan sekä väitellään mittaustulosten perusteella.

  17. #1457
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä? Vai kaivetaanko taas työntömitat esille ja mittaillaan sekä väitellään mittaustulosten perusteella.
    Sekoitetaan vielä sillä mausteella että DT Swiss tekee myös eteen 9x100mm läpiakselia, joka vaatii omanlaisensa navan (koska akselin paksuus on 9mm tai sadasosia alle) ja sopii normaaliin pikalinkkuhahlolliseen haarukkaan, koska vastakierteet on pikalinkkuakselin tapaan erillisessä päätykappaleessa.

    Kannattaako sitä pilkkua sen kummemmin viilata. Vissiin kysyjälle selvisi jo nuo periaatteet ja eri variaatioiden mahdoton määrä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  18. #1458
    Muistaakseni se itse pikalinkku ilmoitetaan 5x135mm, mutta napa 9x135mm. Kun akselin paksuus mitataan, jenkojen kohalla se on 10mm, mutta kierteettömällä kohdalla 9mm. Joskus mittasin kun napaa huolsin...

  19. #1459
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Kun ostin pikalinkkunavan, niin sen tiedoissa luki Shimanon sivuilla, että OLD 135 mm ja axle diameter 10 mm. Sitten ihmetellään, että miksi ihmiset eivät itse korjaa ja huolla pyöriään. Ööö.... En saanut mitään tolkkua, mitä te ihmiset tuossa yllä puhutte, kun en osta usein näitä osia. Kuvastaa hyvin tätä merkintöjen ja "standardien" sekasotkua.

  20. #1460
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti

    Kannattaako sitä pilkkua sen kummemmin viilata. Vissiin kysyjälle selvisi jo nuo periaatteet ja eri variaatioiden mahdoton määrä.
    Kannattaa koska jos kysyjä ostaa 10x135mm spekseillä navan, hän todennäköisesti saa navan jossa on 10mm ammottava reikä läpi navan, eikä hänen hipoa hipompi 5x135mm pikalinkku pysty täyttämään hommansa, vaan hänen on hankittava oikeasti 10mm paksu esim. pikalinkku 10x135mm QR spekseillä.

    Standardeja on monia ja aivan liikaa... Onneksi taas saadaan uutta boost napojen mukana
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  21. #1461
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Kummat teidän mielestä on paremmat kiekot:

    ZTR Crest kehät + Hope Pro II Evo navat

    vai

    DT Swiss XR 1501 Spline One

    ?

    Nuo DT:n kiekot tulee uuden pyörän mukana ja Stanin/Hopen kiekot mulla on jo. Mietin vaan, että kummat jättäisi talvikäyttöön nastarenkaille ja kummat kesäkäyttöön, jolloin tulee ajettua myös kisaa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  22. #1462
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Jatketaan väittelyä sunnuntaipäivän ratoksi ... Normi pikalinkku napa ilmoitetaan 5x135mm kuten DT ilmoittaa, monet valmistajat/kauppiaat ilmoittavat 9x135mm. 10x135mm on edelleen ilmoitustapa oikeasti sitä 10mm läpiakselia syövälle navalle, jota siis pystyy käyttämään normaalisti sitä "normi" pikalinkkua syövässä rungossa. Ollaanko tästä yhtä mieltä?
    Miksi ihmeessä oltaisi tästä yhtä mieltä?

  23. #1463
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Kannattaa koska jos kysyjä ostaa 10x135mm spekseillä navan, hän todennäköisesti saa navan jossa on 10mm ammottava reikä läpi navan, eikä hänen hipoa hipompi 5x135mm pikalinkku pysty täyttämään hommansa, vaan hänen on hankittava oikeasti 10mm paksu esim. pikalinkku 10x135mm QR spekseillä.
    Yksinkertainen haku "10x135": https://www.bike-components.de/advan...eywords=10x135

    Löytyy ihan mitä vaan, pikalinkkua, läpiakselia sekä bolt-on versioita. Joka ikisessä mainitaan, mistä on kyse. Kannattaa lukea, mitä olet ostamassa.

  24. #1464
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Ei kannata uskoa saksalaisia, ne myy mitä tahansa ja speksit(päästöt) ovat tuulesta tempaistuja
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  25. #1465
    IncBuff Guest
    Oliko jollakin kokemuksia noista Fun-Worksin navoista? Onko ne mistään kotoisin?

  26. #1466
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kummat teidän mielestä on paremmat kiekot:

    ZTR Crest kehät + Hope Pro II Evo navat

    vai

    DT Swiss XR 1501 Spline One

    ?

    Nuo DT:n kiekot tulee uuden pyörän mukana ja Stanin/Hopen kiekot mulla on jo. Mietin vaan, että kummat jättäisi talvikäyttöön nastarenkaille ja kummat kesäkäyttöön, jolloin tulee ajettua myös kisaa?
    Osaako kukaan sanoa tähän mitään?

    DT:n kiekoissa taitaa olla 240s navat, joten ne on ehkä vähän paremmat. Tosin Hopeihin olen vaihdattanut kunnon laakerit. Stanin kehät taas taitaa olla millin leveemmät sisäleveydeltään, 21mm vs 20mm.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  27. #1467
    Liittynyt
    06/2002
    Viestit
    482
    Heistit tilattu. Keväämmällä sitten kokemuksia.

  28. #1468
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Oliko jollakin kokemuksia noista Fun-Worksin navoista? Onko ne mistään kotoisin?
    Useammalla tutulla on noita ajossa. Hintansa arvoisiksi väittävät.

    Laajempi konsensus tuntuu olevan jotta 4-Way pro ja Stanin 3.30 on sama napa. Lienevät siis samalta Novatecin pajalta kotoisin.
    Memento mori

  29. #1469
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Osaako kukaan sanoa tähän mitään?

    ...
    Hopen vapaaratas ainakin (mulla) toimii pakkasessa jäätymättä ja onhan DT:t vähän kisauskottavammat

  30. #1470
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllähän tuo swissin star ratchet vapaaratas on aika pomminvarma toiminnaltaan kelistä riippumatta kun verrataan perinteisiin jousin/kynsin toteutettuihin..
    The end of the road is just the beginning...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •