GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 8 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 430

Aihe: Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

  1. #211
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Muovia se on koko paketti lukuunottamatta itse laakeria ainakin omassa Canyonin maastopyörässä ja Cervélossa. Maastopyöräily on melko vähäistä mutta maantiepyörässä (ja maastopyörässä) on vielä alkuperäinen itse asennettu keskiö ja yli 7tkm ajettu sillä. Helpommalla tuo maantiepyörä tietysti pääsee kuin maastopyörä. Missään vaiheessa ei ole ollut kummankaan pressfit keskiössä mitään napsumisia ym. sivuääniä tai kenkutteluita.

    Asentaessa laitoin runkoa vasten tuleviin kuppeihin olemattoman vähän saippuaa (kuivaa omia aikojaan pois), että liukuvat helposti paikoilleen ja asentuvat "suorakulmaisesti". Enkä puristanut niin tiukalle, että runko alkaa napsua jo kuppeja prässätessä.
    Kuiturungot kysessä.
    pätkä muokkasi tätä : 01.10.2015 at 22.39

  2. #212
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Saako maantiekuiturungosta Shimanon 86mm pressfitiä irti siten, että se olisi vielä käytettävissä uudelleen?
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  3. #213
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Saa jos ei ole liimattu, toki sillä varauksella että laakeria ei ole jo pilattu asennusvaiheessa...
    Hyvä siitä ei tule mutta kyllä sillä vielä ajaa.

  4. #214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    14kk vanha trekin crocketti, jolla ei ole edes ajettu viime talvena.
    Keskiö alkoi naksumaan => kammet irti ja huomasin toisen laakerin olevan hivenen huono. Sormin pyöritettäessä tuntui pientä pykälää.
    Uutta settiä vaihtaessa huomasin kuitenkin myös rungon antaneen periksi huonon laakerin puolelta.
    Kyllähän tuo nyt uudella keskiöllä taas toimii, mutta ei tuo soikeaksi kulunut pesä ainakaan pyöreäksi yksinään muutu.

    On kyllä hieno keksintö tämä pressfitt. Nopeahan tuo on valmistaa, mitään muuta hyvää en kyllä keksi.
    Oho. Myös omassa Crockettissani toinen keskiön laakereista väsähti aivan yllättäen. Pyörällä ajokilometrejä reilut 4000 km joten aika nopsaan toinen laakereista luovutti. En ollut ajanut pariin kuukauteen kyseisellä pyörällä (106 km Botnia Cyclingin jälkeen) ja heti ekalla lenkillä rupesi outoa ääntä kuulumaan keskiön suunnalta. Otin sitten kampisarjan irti ja kokeilin pyöritellä laakereita. Toinen laakeri oli selkeästi huonossa kondiksessa kun aina tietyssä vaiheessa pyörähdystä tuntui selkeästi "epätasaisuutta". Heitin pyöräni suosiolla huoltoon kun en omaa tarvittavia tieto/taitoja enkä työkaluja noiden vaihtamiseen. Nyt on sitten vissiin tulossa Dura-acen keskiö tuon alkuperäisen tilalle.

    Toivottavasti mun pyörässä ei ole tuota runko-ongelmaa sentään.

    Luulisi, että tälläisellä merkillä joiden pyöristä joutuu maksamaan ns. "merkkilisää" olisi vähän parempi laadunvalvonta.

  5. #215
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Sain tosiaa asiallisen vastauksen espoontorin pyörästä.

    Maahantuoja olisi halunnut nähdä rungon, mutta takuu on kuulemma ikuinen. Eli seurataan tilannetta seuraavan keskiön vaihdon yhteydessä.

  6. #216
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    ainakaan bb30 ei sovi sillä "normi" keskiön ulkohalkaisija on 34,5mm. bb30:ssä laakerin ulkohalkaisija on taas 42mm.
    tuolla bb30seen hyvät asennusohjeet : http://www.parktool.com/blog/repair-...on-and-removal

    shimanon pressfit bb86 - bb90 jne taas ovat 41mm laakereilla (tai kupilla jossa laakeri)
    taas hyvät asennus ohjeet : http://www.parktool.com/blog/repair-...racket-service

    sitten tietysti saat minkä tahansa keskiön jos vain sorvaat esim bmx->mtb adapterista sopivan holkin keskiölle (toki edellyttää sen että myös kierteet pilalle menneessä rungossa on varaa sorvata/hioa tms keskiö puhtaaksi)
    Enpä ole ajatellutkaan tuommoista itse vaihtavani, huh. Mutta näköjään tuota tehdään kun on tätä lukenut.

    Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja
    Onkohan tehtailla ollut ongelmia noiden press-fittien kanssa, kun kuulemma jotkut ovat jo palaamassa takaisin kierteisiin...
    Itse olen odotanut koska palataan takaisin Octalinkkiin.

    Ei sentään, vaikka Octalink olikin yllättävän kova juttu. Shimanon monopolin takia kilpailijat kehitti oman isis-kopionsa, mikä nyt ei ollut edistysaskel. Pidän kyllä suuresti ulkopuolisista laakereista, mutta BSA-kierteellä kiitos.

    offaria: tietääkö kukaan käykö Hopen omiin kampiin mikään mui kuin niiden oma 30mm keskiö, se on vähän tyyriinpuoleinen? Tuo Rotorin 30mm on periaatteessa maantiekampiinsa.

  7. #217
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Oktalinklaakerien hyvyydestä vois olla päinvastaistakin mieltä... Sinänsä viehko homma kun Presfittu ei mikään uusi keksintö ole. Mullakin on yksi runko taatusti ennen maailmansotia tehty ja painettavat keskiölaakerit. Fauberkammissakin on sekä kierteellä että painettavia laakereita.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #218
    Vielä ei ole ollut ongelmia press-fit keskiön kanssa. Kaikki nitinät ja narinat tulleet jostain muualta pyörää, vaikka alkuun keskiötä tullut syytettyä.

  9. #219
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Tulipa asennettavaksi lukuisista Presfit-versioista bb92, eli se muoviputkilon sisään ympätty laakerihässäkkä.(gxp) Luin jostain ettei noita passaa mättää lekalla paikoilleen, varsinkaan muovirunkoon.
    En oo perehtynyt millaisella prässillä setä Sheldon suosittelee asennuksen tetäväksi, enkä omista myöskään Parktoolin työkalua. Survoin laakerit paikalleen TSI-kötöksellä...

    https://picasaweb.google.com/1080371...Gzna2upMPp6gE#

  10. #220
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Ensimmäinen pyörä bb30 keskiöllä ja käytin asennuttamassa Redin kammet ja uuden keskiön. Rupesin sit kuunteleen kun hiljaa pyörittelee niin puolessa kammen kierrosta kuuluu hankausääntä mitä en nyt aivan pystynyt kohdistamaan täysin kummalta puolelta tulee. Sen verran nyt ainakin, että keskiön seudulta se kuuluu eikä mikään näkyvä osa pääse koskettamaan.

    Onkohan tälläset normaaleja ääniä mitkä lähtevät sisäänajossa vai onkohan joku osa hieman vinossa, kun tosiaan vaan puolessa kammen kierrosta kuuluu? Googlella yritin ratkaista ongelmaa ja jostakin syystä tuo preload adjuster tuli ensimmäisenä mieleen mikä laahaisi.

    Edit: eipä tuntunu olevan tuo preload adjuster kun avasin aavistuksen löysemmälle. Voiskohan laakerit olla sit?

    Tässä vissiin oikea manuaali kun 2012 vuoden exogram kammet:
    http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/lM..._cranksets.pdf

  11. #221
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Survoin laakerit paikalleen TSI-kötöksellä...
    Heh. Tuskinpa monellakaan pyöräpajalla on noin laadukasta asennustyökalua laakereille. Niillä edullisilla pulttikampi virityksillä saa laakerit takuulla varmemmin vinoon, mitä vasaran ja tuurnan kanssa poksimalla.

  12. #222
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Tulipa asennettavaksi lukuisista Presfit-versioista bb92, eli se muoviputkilon sisään ympätty laakerihässäkkä.(gxp) Luin jostain ettei noita passaa mättää lekalla paikoilleen, varsinkaan muovirunkoon.
    Onko Uskolla/muilla vinkkejä siihen, miten saisi Shimanon BB92 naksumisen loppumaan..? Hirveä naksunta paikallistui keskiölaakeriin, kun muiden kohteiden eliminointi ei auttanut, ja kampia irrotettaessa irtosi sormin (?)) koko muovikuppi. Uskomattoman löysällä noi oli känyönin alumiinirungossa. Laitoin (tyhmyyttäni) rungon ja kuppien väliin vaseliinia, mutta ei se auttanut yhtään. Olisi tietenkin pitänyt laittaa locktiteä. Eikö niin että liimaamisella pitäisi homma korjaantua? Hengen vahvistusta tarvitaan ennen kuin ryhdyn projektiin.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  13. #223
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Itselläni rupesi myös känjonin crossarissa naksuun keväällä tuhannen kilsan jälkeen ja vein sit pajalle keskiön huoltoon. Korjaantu ainakin se ääni sillä toimenpiteellä.

  14. #224
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Mulla ei auttanut Infliten keskiön vaihto kuin ihan hetken, varmaan alle 500km vaihdon jälkeen ja jatkui naksuminen. Vitutti maksaa liikkeelle siitä kun olisin varmaan yhtä hyvin itse voinut tehdä vaihdon paremmalla menestyksellä. Nimenomaan sanoin että ongelmana on keskiön naksunta. Taidan tilata kokonaan uuden laakerin ja liimaan sen paikoilleen...
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #225
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Onko Uskolla/muilla vinkkejä siihen, miten saisi Shimanon BB92 naksumisen loppumaan..? Hirveä naksunta paikallistui keskiölaakeriin, kun muiden kohteiden eliminointi ei auttanut, ja kampia irrotettaessa irtosi sormin (?)) koko muovikuppi. Uskomattoman löysällä noi oli känyönin alumiinirungossa. Laitoin (tyhmyyttäni) rungon ja kuppien väliin vaseliinia, mutta ei se auttanut yhtään. Olisi tietenkin pitänyt laittaa locktiteä. Eikö niin että liimaamisella pitäisi homma korjaantua? Hengen vahvistusta tarvitaan ennen kuin ryhdyn projektiin.
    No voi pirhana. Kummasti vaihtelee nuo sovitustolerassit eri valmistajilla? Mittasin laakerihässäkän&pesän ennen asennusta ja krymppiä oli 0.09mm. En hirvinnyt noinkin tiukkaa pakettia ihan kuiviltaan kuiturunkoon survoa, vaan laitoin laimeaa saippuavettä liukasteeksi. Toistaiseksi äänetön. (koputtaa puuta)
    Jos ja kun sormin irtoo, laittaisin laakerilukitetta. Jos välystä on kymppitolkulla sit shimmiliuskaa&laakerilukitetta. Yhden väljän pesän (BB95 jossa paljas laakeri painetaan suoraan pesään) korjasin em. mainitulla menetelmällä. Seuraavaksi otetaan Ryöbi ja aletaan poraamaan...

    ps. putsaa pesä ja laakeri vaikka jarrukliinerillä ennen liimausta.

  16. #226
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Mulla ei auttanut Infliten keskiön vaihto kuin ihan hetken, varmaan alle 500km vaihdon jälkeen ja jatkui naksuminen. Vitutti maksaa liikkeelle siitä kun olisin varmaan yhtä hyvin itse voinut tehdä vaihdon paremmalla menestyksellä. Nimenomaan sanoin että ongelmana on keskiön naksunta. Taidan tilata kokonaan uuden laakerin ja liimaan sen paikoilleen...
    Juu, en ihan heti usko, että ainakaan huolto kertoo mikäli pressfitt sovituksessa on ongelmia. Tokihan ensin kokeillaan uutta laakeria uudella muhvilla ja mikäli viet pyörän sinne uudelleen, niin seuraavaksi tolskataan liimaa väliin.

    Onkohan muuten missään mallissa käytetty liimasovitusta heti uutena? Tuohan poistaisi asennusvirheet aika tehokkaasti.

  17. #227
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Täälläkin toivotellaan näkemiin pressfitille. Ratkaisu, ööh, uusi keskiövaihtoehto - PF30:n kokoinen kierteellinen.

    http://www.bikerumor.com/2015/11/05/...e-to-pressfit/

  18. #228
    mitkähän kammet sopii yhteen shimanon xtr SM-BB94-41A Hollowtech II Pressfit 41x89,5-92 mm laakerin kanssa? lähinnä kiinnostaa xx1 kampien sopivuus, gxp:ssä olisi vissii saman paksunen akseli? ja olen katsonut googlesta enkä ole tullut hullua hurskaammaksi.

  19. #229
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Siihen sopii Hollowtech II -kammet. Ja jotkut FSA:t. Ehkä.

    Srammilaisiin sitten tilanteen mukaan BB30 tai GXP. GXP-kammet eivät sovi HT II -keskiöön.

  20. #230
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Ja sit esim. Hopen tai CK:n HT2-keskiölakruihin saa GXP-adapterit.

    Nehän aika simppelit rinkulat, ties vaikka sopisivat muihinkin hooteeekakkosiin?


  21. #231
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    87
    Kysytää täällä kun vähän aiheeseen liittyy; Pyörästä löytyy sramin gxp pf30 keskiö ja truvavit descendant kammet. Olenko ymmärtänyt oikein että kun kammet laitetaan paikoilleen niin ekaksi kiristetään kammen pultti ja sen jälkeen kiristetään sormivoimin (nuolen suuntaan) ei-vetopuolelta tätä http://fcdn.roadbikereview.com/attac...tion-pf302.jpg . Sen jälkeen kiristetään pidätin ruuvi ja homman pitäisi olla siinä? Pyörän ostin uutena ja huomasin muutaman lenkin jälkeen että kammet olivat löystyneet.

  22. #232
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    ^ Ei kai GXP-kammissa noin hienoa laakereiden esijännityksen säätöä voi olla olemassa, jos olisi, sen olisi pitänyt olla vetopuolella. GXP-kammissa kiristetään vasen kampi apinan raivolla ja tarkistetaan, että vetopuolella oleva aaltojousi on litistynyt, mutta ei täysin lytyssä. Aaltojousen litistymistä säädetään prikoilla.

    GXP ei tule koskaan toimimaan kunnolla Pressfit keskiön kanssa, kammet kuvan mukaisella esijännityksen säädöllä taas toimivat erinomaisesti pressfit keskiön kanssa.

  23. #233
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    ^ Ei kai GXP-kammissa noin hienoa laakereiden esijännityksen säätöä voi olla olemassa, jos olisi, sen olisi pitänyt olla vetopuolella. GXP-kammissa kiristetään vasen kampi apinan raivolla ja tarkistetaan, että vetopuolella oleva aaltojousi on litistynyt, mutta ei täysin lytyssä. Aaltojousen litistymistä säädetään prikoilla.

    GXP ei tule koskaan toimimaan kunnolla Pressfit keskiön kanssa, kammet kuvan mukaisella esijännityksen säädöllä taas toimivat erinomaisesti pressfit keskiön kanssa.
    Ei näissä mitään prikkaa ole, vaan on juuri tuo kuvan mukainen preload systeemi.

  24. #234
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hofu Katso viesti
    Ei näissä mitään prikkaa ole, vaan on juuri tuo kuvan mukainen preload systeemi.
    No sitten eivät onneksi ole GXP-kammet. Eli preload ensin auki (varmuuden vuoksi) sitten kiristät kammet (mallista riippuen molemmissa saattaa olla omat kiristykset tain vain yhdessä) ja sen jälkeen preload sormilla kohdalleen ja sen lukitus…

  25. #235
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Omassani on juurikin tuo sama setti joka näyttää GXP:ltä muttei ole yhdistettynä tuohon hienoon esijännitysrenkulaan. Ja sitä ei saa pyörimään herkästi ei niin sitten millään, ei saanut edes tuliteränä. Lähdetäänkö hakemaan vikaa säädöistä, laakereista vai jostain muusta, vai onko vain todettava että tuosta ei tule tekemälläkään sellaista joka pyörii pienen tönäisyn jälkeen kymmenen kierrosta kun ketjut on irti?
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  26. #236
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Sramin keskiölaakerit ovat täynnä valkoista (asennus?)rasvaa, eli eivät voi pyöriä kevyesti ja pakkasessa vaatii jo voimaa. Laitoin Sramin laakerit syksyllä enkä ruvennut silloin rasvoja vaihtamaan, mutta nyt joutui vaihtaa. Tällaisen paksun valkoisen rasvan pois peseminen ei ollut helppo.

  27. #237
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Itellä löytyy uudesta pyörästä tuo GXP pressfit, onko tässä sitten havaittu jotain huonoa, mitä? Olisi mielenkiintoista kuulla.

    Ei siis oo mulla vielä mitään ongelmaa ollut kun pyörä on aivan uusi.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  28. #238
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eagle Katso viesti
    Itellä löytyy uudesta pyörästä tuo GXP pressfit, onko tässä sitten havaittu jotain huonoa, mitä? Olisi mielenkiintoista kuulla.

    Ei siis oo mulla vielä mitään ongelmaa ollut kun pyörä on aivan uusi.
    lue koko ketju...

  29. #239
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Sramin keskiölaakerit ovat täynnä valkoista (asennus?)rasvaa, eli eivät voi pyöriä kevyesti ja pakkasessa vaatii jo voimaa.
    Niin todellakin tekee, ihmettelin ekoilla yli kahdenkympin pakkasilla että miksi pyörä yksinkertaisesti lopetti liikkumisen tasaisella ja ylämäissä mutta rullasi kuitenkin alamäkeen kaikin puolin siedettävästi. Töihin päästyäni kokeilin kampia kädellä niin niitä sai kääntää ihan tosissaan, sinne on hukkunut aika monta kymmentä wattia. Täytyy siis suorittaa pieni voiteluoperaatio jossain vaiheessa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  30. #240
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Onkos kellään kokemuksia Shimanon DA9000 kampien käytöstä PF30 keskiössä ja mikä olisi paras tapa tehdä tuo konvertointi 24mm akselille?
    Vaihtoehtoja on ainakin Wheels MFG:n kupit:
    http://www.wiggle.co.uk/wheels-manuf...spindle-shims/

    tai sitten RaceFacen uusi keskiö:
    http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf30-bottom-bracket/

    Kolmantena mahiksena olisi Sramin PF30 BSA adapteri johon sitten Shimanon HT2 keskiö:
    http://www.wiggle.co.uk/sram-pressfi...o-bsa-adapter/
    +
    http://www.wiggle.co.uk/shimano-dura...-bracket-cups/

    Nykyisissä Rotoreissakin oli jotkut tuollaiset ensimmäisen vaihtoehdon kupit mukana ja ei mitään nitinöitä tai natinoita tullut joten varmaan se olisi helpoin (ja halvin) ratkaisu? Vai onko tuo ensimmäinen BB30 keskiöön jolloin ei käy?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •