GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 8 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 533

Aihe: Valottomat

  1. #211
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.559
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Kypärävääntöä lukiessa tuli mieleen, onko kukaan esittänyt, että valopakosta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä?

    Toisin sanoen, vähentääkö valopakko pyöräilyn aikaansaamia hyötyjä enemmän kuin vähentää valotta ajamisen aiheuttamia haittoja?
    Vaikea sanoa, mutta veikkaan pyörävalojen ehkäisevän onnettomuuksia tehokkaasti. Tietenkin valotta ajajan tulee suhtautua liikenteeseen ajatuksella, että on näkymätön, mutta näinhän kaikki eivät tee.
    Valossa on myös se ero, että se pysyy pyörässä tai kulkee taskussa. Kypärä on vähän hankala kannettava ja ikävä päähine etenkin pimeän/kylmän kauden aikaan (brain freeze on todellinen ongelma fillaroidessa)

  2. #212
    Lisättäköön edelliseen vielä se, että valottomuus voi aiheuttaa valottoman itsensä lisäksi vaaraa myös muille, toisin kuin kypärättömyys-

  3. #213
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Kypärävääntöä lukiessa tuli mieleen, onko kukaan esittänyt, että valopakosta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä?

    Toisin sanoen, vähentääkö valopakko pyöräilyn aikaansaamia hyötyjä enemmän kuin vähentää valotta ajamisen aiheuttamia haittoja?
    Tuossa on periaattellinen ero. Kypärä vähentää onnettomuuksista johtuvia vammoja. Valo vähentää onnettomuuksia.

  4. #214
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Kypärävääntöä lukiessa tuli mieleen, onko kukaan esittänyt, että valopakosta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä?

    Toisin sanoen, vähentääkö valopakko pyöräilyn aikaansaamia hyötyjä enemmän kuin vähentää valotta ajamisen aiheuttamia haittoja?
    Ihan hyvä kysymys. Onkohan haittoja tutkittu? Se pitää kuitenkin ymmärtää heti vertailussa, että kypärä ei estä yhtäkään onnettomuutta. Sen sijaan ilman valoja ajava aiheuttanee enemmän onnettomuuksia tilastollisesti, arvelisin, että jopa ihan mitattavissa määrin.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  5. #215
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Jos ajaa jossain, missä ei ole vastaantulijoita, niin valo on tietenkin ihmisen oma asia. Jos on olemassa olennainen riski, että joku muu voi törmätä valottomaan ajajaan, niin silloin asia ei ole pelkästään oma, vaan voidaan perustellusti vaatia sitä valoa. Käytännössähän noinhan se onkin. Jos kukaan ei tule vastaan, niin eihän kukaan voi edes sakottaa.

  6. #216
    valopakkohan on jo, mutta sitä ei noudateta. Myös valo taisi olla pitkälti määrittelemättä kiinnitystapaa lukuunottamatta.

  7. #217
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Ei ylärajaa, muuta kuin mielensäpahoittajien mielessä.
    Miten niin mielensäpahoittajien mielestä? Kerran olen meinannut ajaa kolarin tilanteessa jossa vastaantulijalla oli TODELLA tehokas lamppu ja parin liikenteessä olleen ajoitus oli sen verran hyvä, että useamman sekunnin sokeuden ansiosta en nähnyt yhtä kelvillä kulkijaa ollenkaan. Onneksi hidastin vauhtia vastaantulevan valonheittimen takia ja sain jarrutettua ajoissa. Toki päätä voi kääntää sivulle, mutta ei se näkökyky ole kovin hyvä silloinkaan, jos katsoo oikealle eikä eteenpäin. Onpahan mukava ajaa mutkaisella tiellä kun mutkan takaa tulee joku 2000+ lumenen lampun kanssa. Siinä on aina riskinsä, jos syystä tai toisesta menettää näkyvyyden eteenpäin muutamaksi sekunniksi ja riittävän tehokkaat valot häikäisevät varsin kaukaa eli muutama sekunti ei edes riitä.

    Ja onko koskaan tullut mieleen ajatella myös muita ihmisiä eikä vain itseäsi? Pudotan valotehoja, käännän lamppua alaspäin tai suojaan kädellä, jos vastaan tulee joku ja lampussa on sillä hetkellä turhan paljon tehoja. Suurin syy minkä takia toimin niin on se, että en viitsi kiusata ihmisiä sen takia, että lampusta tulee valoa enemmän kuin on välttämätöntä.
    Joskus oikeasti voi tehdä ta jättää tekemättä asioita muidenkin kuin itsensä takia.

    On siihenkin syynsä minkä takia autojen täytyy vaihtaa pitkät pois kun on vastaantulevaa liikennettä. Ei se ole pelkästään mukavuuskysymys.

    Vituttaa kaikki omaan napaan tuijottajat, varsinkin liikenteessä.

    On ihan turha verrata kumpi on parempi, ilman valoja vai 3000 lumenia, koska välimuotoja on satoja eikä ole yhtään lamppua jossa 3000 lm on minimi.

  8. #218
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Taikaviitta eli heijastinliivi näkyy hyvin pikkulapsilla kun ajavat matalammalla. Edellyttää kuitenkin että itsellä on valot pyörässä.

  9. #219
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Miten niin mielensäpahoittajien mielestä?
    Pikkusen oli Rölliä matkassa, mutta vähän oli ajatuksenkin tynkää. En painele kevleillä maksimit lampussa ja en ole myöskään koskaan ärsyyntynyt jos joku on niin sattunut tekemään. Lähinnä on vain hymyilyttänyt. Milloin jengi kitisee vilkkuvalosta, milloin liian tehokkaasta lampusta. Joskus täälläkin on ollut pieniä huomiovaloja lisänä, mutta kun on pikkasen reippaammin lumeneita niin ei tarvitse edes kelloa käyttää. Ja tosiaan välillä saa aikamoisia ninjoja väistellä, joita ei edes huomaisi ellei olisi vähän enemmän niitä lumeneita. Omat reittini sijoittuvat kyllä suurimmaksi osaksi täysin pimeille hiekkateille ja metsään joten tuskin törmäillään.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  10. #220
    IncBuff Guest
    38 §
    Valojen virheellisen käytön kielto

    Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

    Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä erikseen toisin säädetä, laitteita jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin tullin ja rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.
    Täällähän tosin moni on sitä mieltä, että pyöräilijä saa soveltaa tieliikennelakia parhaaksi katsomallaan tavalla. Muiden pitää noudattaa sitten pilkulleen.

  11. #221
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Tämä oli hyvä postaus Inc´iltä! Huomio sanoihin "Ajoneuvon valoja ei saa...". Ja fillarihan on siis ajoneuvo.
    Hääppönen muokkasi tätä : 10.11.2015 at 22.02 Syy: sorry nimen vääntäminen
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  12. #222
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Disclaimer: älkää ottako kaikkea kirjoittamaani liian tosissanne.

    Niin. Aina joku on tyytymätön joko siihen, että jotain asiaa säädellään lailla tai säännöksellä, toinen taas haluaisi tarkempia sääntöjä.

    Molemmilla näkökulmilla on perustelunsa. Jos ihminen oikeasti osaisi ajatella toisen kannalta, riittäisi yksi laki Kantin kategorinen imperatiivi. Tai no, ei sitäkään tarvittaisi. Mutta kun ei niin ei. Kaikilla on vaan se minä, ja vain osalla tuntuu olevan muut persoonamuodot.

    Tähän asti on luotettu siihen, että ihmiset noudattavat tässä pyöränvalokysymyksessä tervettä järkeä ja hyvän maun rajoja. Vanhaan hyvää aikaan luotettiin siihen, että maamme maanteillä ajetaan järjellisiä nopeuksia. Ehei, se oli teknologia, joka rajoitti. Heti kun saatiin riittävän tehokkaita autoja riittävän edullisesti, oli pakko säätää nopeusrajoitukset. Oli toki muitakin syitä. Ilmeisesti kun riittävän tehokkaita valoja alkaa saada riittävän edullisesti, pitää tätäkin alkaa rajoittaa. En siis tarkoita, että kaikki käyttäisivät teholamppuja häiritsevästi, mutta kyllähän isoon joukkoon mahtuu monenlaista.

    Täysin valottomat ovat sitten oma lukunsa. Jokin aika sitten oli vielä ihan yleinen argumentti, että valo maksaa. Hintojen tippumisenhan piti ratkaista tämä ongelma. Nyt hinnat ovat naurettavia, muutamalla eurolla irtoaa. Siltikään ei kaikkia kiinnosta. Parhailla on jopa toimiva lamppu stongassa, mutta se ei ole päällä, "koska näen".

    En ole itse mikään fanaatikko itse lamppujen suhteen, mutta aihe on jotenkin ihmisen käyttäytymisen kannalta oudon kiehtova. Metsälamppu, huomiolamppu tai tiekäyttöön suunniteltu lamppu, kaikillahan oikeasti pärjää kaikkia tyydyttävällä tavalla, jos vain osaa suhteuttaa oman toimintansa valaisimen asettamiin rajoitteisiin. Silti tämä tuntuu olevan oudon vaikeaa.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  13. #223
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    344
    Valottomien pyörien lisäksi iso ongelma on heijastimettomat kävelijät.
    - Just a lonesome rider -

  14. #224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    On ihan turha verrata kumpi on parempi, ilman valoja vai 3000 lumenia, koska välimuotoja on satoja eikä ole yhtään lamppua jossa 3000 lm on minimi.
    Juuri joku mielensäpahoittaja huusi vaimolle aamulla laittaen käsiä lipalle: 'Sun valot häikäsee!'. Vaimolla ihan normi Nishikin hybridi, missä valmisvalo.
    Sitä ei käännellä puoleen eikä toiseen ja vaihtoehdot kirkkaudelle ovat päällä/pois. Erityisherkkien ihmisten pitää varmaan pimeälläkin polkea aurinkolasit päällä?

  15. #225
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMP Katso viesti
    Juuri joku mielensäpahoittaja huusi vaimolle aamulla laittaen käsiä lipalle: 'Sun valot häikäsee!'. Vaimolla ihan normi Nishikin hybridi, missä valmisvalo.
    Sitä ei käännellä puoleen eikä toiseen ja vaihtoehdot kirkkaudelle ovat päällä/pois. Erityisherkkien ihmisten pitää varmaan pimeälläkin polkea aurinkolasit päällä?
    Siis valon suuntausta ei pysty muuttamaan tehdasasennuksesta?! Merkitseekö tämä valurautakokonaisuutta? Voi h*******.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  16. #226
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Siis valon suuntausta ei pysty muuttamaan tehdasasennuksesta?! Merkitseekö tämä valurautakokonaisuutta? Voi h*******.
    Tai vain käden taitojen vajavaisuutta. Toki ihmisten herkkyys valolle on vaihtelevaa yksilöiden välillä kuin myös yksilön ulkoisten olosuhteiden tai lääkityksen vaikutuksesta.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #227
    Kyllä nuo valmisvalot osaavat sopivasti sattuessaan häikäistä. Siis nämä missä lamppu on siellä alhaalla haarukassa kiinni ja virtaa työntää napadynamo. Eihän nuo sillä tavalla häikäise tai valaise, kuin kunnollinen pimeillä poluille tarkoitettu akkuvalo, mutta riittää häiritsemään kuitenkin.

    Tämmöiset kokemukset olen itse saanut, mutta en yöuniani menettäisi vaikkei sitä valoa osaisikaan suunnata alemmaksi. "pakkoko siihen valoon on tuijottaa "

  18. #228
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Siis valon suuntausta ei pysty muuttamaan tehdasasennuksesta?! Merkitseekö tämä valurautakokonaisuutta? Voi h*******.
    Osa taitaa olla muovijaloilla, eli suuntauksen muuttaminen tarvitsisi vähintään kuumailmapuhaltimen, jolla muovia voisi pehmittää.
    Jos on muovi-metalli kombinaatio (peltivahvike muovin sisällä), niin voi olla hankalaa...

  19. #229
    IncBuff Guest

  20. #230
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Poistuin tänään liikenteestä tunnin myöhässä joten olin törttö ja ajoin ninjana kotiin kaupungin halki. Oli ihan tarpeeksi kuumottavaa, etten pysty mitenkään ymmärtämään niitä jotka vetelevät päivittäin valoitta aamu- ja iltahämärässä/pimeässä. Itse otan kerrasta opiksi ja laitan krossarin tankoon valoa. Tekosyyt valottomuuteen ovat että "ajan vain valoisaan aikaan", yhdestä lampusta on patteri tyhjä ja toimivan valon kiinnike on liian pieni krossarin tankoon. Oikeasti olen vain laiska saituri.

    Edit: Noin 170 lumenia lähtee tangosta nyt. Pitäisi riittää siihen, että _näkyy_ jo iltahämärissäkin.
    Munarello muokkasi tätä : 14.11.2015 at 23.00

  21. #231
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMP Katso viesti
    Juuri joku mielensäpahoittaja huusi vaimolle aamulla laittaen käsiä lipalle: 'Sun valot häikäsee!'. Vaimolla ihan normi Nishikin hybridi, missä valmisvalo.
    Sitä ei käännellä puoleen eikä toiseen ja vaihtoehdot kirkkaudelle ovat päällä/pois. Erityisherkkien ihmisten pitää varmaan pimeälläkin polkea aurinkolasit päällä?
    Outoa. Minulla on Nishikin hybridiksi kai kutsuttavissa oleva pyörä (tässä uudempi malli: http://www.bikeshop.fi/Nishiki_Trekk...kauppa/pNITMM/) ja siinä on tehdasasennetut suomalaiset Herrmans-valot (edessä: http://www.herrmans.eu/start-english...?familyId=1095, takana: http://www.herrmans.eu/start-english...?familyId=1097).

    Speksien mukaan lampusta lähtee 82 lumenin teho. Ei siis numeroissa todellakaan mikään ekstriimi, mutta lyö laudalta kaikki alle 30 euron markettuikut. Lisäetu on, että akkua ei ole ladattavaksi eikä lamppua tarvitse irrottaa kaupassakäynnin ajaksi varkauksien varalta.

    Voi näitä valoja olla tehdasasennuksina muitakin, mutta en oikein usko, etteikö niitä voisi kääntää. Pienet led-tuikut kannattaakin melkein kääntää suoraan eteen, jotta ne edes huomataan, mutta jo tämän valon keila kannattaa suunnata pyörän eteen, ei äärettömyyteen. Siinä on tosin silloin helposti se haitta, että edessä olevien jalankulkijoiden heijastimet eivät näy, kun niihin ei ole suunnattu valoa heijastettavaksi.

    Tuo niin kuin city-hyötyfillaristin näkökulmasta.

  22. #232
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Taidanpa tästä lähtee valottomien sekaan kelveille. Hyvä että itellä on valot.

  23. #233
    Laskin eilen aamulla työmatkalla Jyväskylän Kuokkalan sillalla vastaan tulevat valottomat pyöräilijät. Siinä muutaman sadan metrin matkalla pimeitä pyöriä tuli vastaan 16.

  24. #234


    Tältä näytti eilen Turussa. Silti oli aika paljon fillarojitsun harrastajia liikkeellä :|

  25. #235
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Joku työmatkapyöräilijä oli virittänyt punaisen valon kypärän taakse. Sinänsä hyvä idea vesittyi sillä, että valo jäi hupparin hupun taakse piiloon...

  26. #236
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Äsken pimeässä ja tihkusateessa renkaanvaihdosta kotiin palatessa meinasin ensimmäistä kertaa koskaan ajaa autolla pyöräilijän päälle. Tämä parikymppinen tyttö ajoi punaisia päin eteen valottomalla ja heijastimettomalla vanhalla jopolla. Jarrut sekin löi pohjaan, mutta pysähtyi siihen konepellin eteen ja jatkoi sitten matkaa. Valoja väläytin, mutta torvea en tohtinut töräyttää.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  27. #237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dya Katso viesti
    Tämmöiset kokemukset olen itse saanut, mutta en yöuniani menettäisi vaikkei sitä valoa osaisikaan suunnata alemmaksi. "pakkoko siihen valoon on tuijottaa "
    Jotenkin tosiaan tuntuu, että pyörällä liikkuvilla on tuota tuijottelutaipumusta enemmän. Eilen Ruskeasuolla vanhempi pyöräilevä herra kommentoi "valo on liian kirkas ja liian ylös suunnattu", kun ajelin kiinavalo minimiteholla, mutta koko 35 min matkalla ei ollut yhdelläkään jalankulkijalla mitään ongelmia.

    Itsekin tulee joka ilta ihmeteltyä Töölönlahden rannassa, kun vastaantulijoilla etuhaarukan dynamovalot ovat olevinaan niin maan perusteellisen väärin suunnattuja, mutta aika paljon pienempi haitta sekin on kuin väylänpoikittaiset ninjakoirahihnat.

  28. #238
    IncBuff Guest
    Aamulla 100 metrin matkalla 6 valotonta vastaantulijaa. Ei pitäisi yleistää, mutta kaikki oli nuorehkoja naisia.

  29. #239
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Tasainen teho0kas valoteho on siedettävämpi vastaantulevana, kuin stroboasetuksella vastaantuleva.... Pupillit hakkaa auki kiinni... Eilen taas piti karjaista yhdelle kuskille kuusi/lehtisaaressa että pois se vilkkuasetus.... Meinas tulla migreenikohtaus... Ois aika kakofoonista, jos kaikissa kulkuneuvoissa vilkkuisi ajovalot, autot yms... Kuka on keksinyt, että noissa pyöräkäyttövaloissa on koko vilkkumoodi?????? 0.1% ymmärrän huomiovalaisimien kohdalla, mutta ne valot jolla myös näkee ajaa, ei toden teolla vilkkumoodilla ole mitään käyttöä.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  30. #240
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Taitaa se vilkkumoodi olla hätävaloksi tarkoitettu. Jos vilkkuu normaaliajossa niin kannattaa suhtautua kuskiin suurella varovaisuudella muutenkin.
    oem muokkasi tätä : 20.11.2015 at 09.39

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •