ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 7 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 533

Aihe: Valottomat

  1. #181
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Harmi, ettei lukkiksiin saa kunnollisia poljinheijastimia. Siinä olisi jollekkin liikeideaa.
    Hieman menee ohi otsikon aiheen, mutta mielestäni nämä ovat kunnolliset heijastimet:
    http://www.bikeshop.fi/Poljin_PD_T78...780/&listpos=2

    Kuvan perusteella näihin ei pitäisi olla vaikeata heijastimia lisätä:
    http://www.bikeshop.fi/Poljin_M324_2...324/&listpos=0

  2. #182
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    [...] etuvalon keilan korkeus saa 5 m päässä pyörästä olla enintään puolet valon asennuskorkeudesta.
    Kuka hiton urpo suuntaa valonsa niin että kantamaa on alle kymmenen metriä? Itse mittailin viime talvena että Philipsin nyt jo myynnistä poistunut SafeRide 80 kantaa pimeällä tiellä aika tarkan 60 metrin päähän eikä edelleenkään häikäise ketään jolla ei ole pää asennuskorkeuden alapuolella. Ja jos nyt jollain on pää 105 cm maanpinnasta niin totean vain että en voi asiaa auttaa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  3. #183
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Kuka hiton urpo suuntaa valonsa niin että kantamaa on alle kymmenen metriä?
    Joku, jonka nopeus on korkeintaan 10 km/h. Ei noin älyttömien ajatusten esittäjillä varmaan ole omaa pyöräilykokemusta tai älyä nimeksikään. Luulisi jo tajuavan pohtia, miten autolla ajaminen 40 km/h onnistuisi 10 metrin näkyvyydellä.

  4. #184
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Minulla on keilan yläreunan kantama alle kymmenen metriä, mutta ajelenkin krossarilla alle mainitun 40 km/h. Valona Moon Meteor 200, ja yleensä puoliteho.

    Mutta juu: valottomat ovat kyllä aika hankalia ninjoja, enkä aina muista sovittaa vauhtia niin, ettei tulisi äkkijarrutuksia kun sattuu näiden kanssa kohdakkain. Kairossa muuten kolmannes autoista kulkee kaupungin pikkukatujen pimeydessä ninjana tai parkeilla. Väläyttävät tai laittavat hetkeksi valot, kun arvelevat, että edessä voisi olla jotain. Kaipa siinä säästyy akku tai polttimot.
    10k-kerhon jäsen

  5. #185
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Minulla on keilan yläreunan kantama alle kymmenen metriä, mutta ajelenkin krossarilla alle mainitun 40 km/h.
    Sitten on (oletettavasti) suora ja tasainen tie edessä, mutta entäpä jos ei olekaan? Onkin jokin tietyö hajottanut asvaltin ihan hiekalle tai on routavaurio puhkonut tien. Jos ajaa edes kahtaviittä, niin etenee jo n. 7 m/s. Eipä siinä paljon pelivaraa ole, jos valo näyttää vain vähän renkaan eteen. Toki voi olla muitakin valoja, kuten kuutamoa, mutta eihän niitä aina ole. Hurjalta tuntuu noin lyhyt kantama.

  6. #186
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Nyt ajan lähinnä pyöräteitä ja keskuspuiston kävelypolkuja. Hämärän aikaan luonto antaa valoa, ja pimeällä suurin osa reiteistä edes auttavasti valaistua. Jos seikkailisin oudoilla metsäpoluilla, olisi tietysti toinen tilanne.

    Kyllä sen varsinaisen valokeilan ympärillekin jonkin verran valoa on tarjolla, niin että tietyöaidat ja kulkijat havaitsee selvästi kauempaa.
    10k-kerhon jäsen

  7. #187
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Kuka hiton urpo suuntaa valonsa niin että kantamaa on alle kymmenen metriä? Itse mittailin viime talvena että Philipsin nyt jo myynnistä poistunut SafeRide 80 kantaa pimeällä tiellä aika tarkan 60 metrin päähän eikä edelleenkään häikäise ketään jolla ei ole pää asennuskorkeuden alapuolella. Ja jos nyt jollain on pää 105 cm maanpinnasta niin totean vain että en voi asiaa auttaa.
    En ole ihan varma onko oma pää tuon 105cm alapuolella mutta kuitenkin huomattavan paljon alempana kuin monen muun ja voin silti sanoa että vaikka tuolla on tullut vastaan minkäänlaisia lamppuja niin yksikään niistä ei ole minua sokaissut. Ei siihen valokeilaan tartte tuijottaa. Itse keskityn voimakkaan valon vastaantullessa katsomaan omaa puoltani tai hieman piennarta ja kaikki on mennyt tähän asti hyvin. Toisaalta enpä ole vastaantulijoilta kysynyt mitä valoja heillä on pyörissään ja onko vielä se kaukovalo kokematta?

  8. #188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Kuka hiton urpo suuntaa valonsa niin että kantamaa on alle kymmenen metriä?
    Saksan lakia noudattava saksalainen.

  9. #189
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Ainakin B&M:n joissain ohjeissa taidettiin suositella valon suuntausta ylimalkaisesti siten, että riittää kunhan valokeilan yläreuna on valon asennuskorkeuden alapuolella. Ehkä tässäkin aiheessa voisi sitä vanhaa kunnon järkeä käyttää. Villi idea: voi vaikka käydä katsomassa, miltä se oma valaistus vastaantulijan näkökulmasta näyttää.

    Yleisesti käyttäytymisen pyöränvalojen suhteen voisi karrikoiden tiivistää kahteen yleisimpään argumenttiin:
    1) En käytä valoa, koska minä näen.
    2) Käytän miljoonan lumenin sokaisuvaloa, jotta minä näen.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  10. #190
    Tuskin hänkään. Asetusteksti kuuluu sanatarkasti: "Der Lichtkegel muss mindestens so geneigt sein, dass seine Mitte in 5 m Entfernung vor dem Scheinwerfer nur halb so hoch liegt wie bei seinem Austritt aus dem Scheinwerfer."

    Arvoisat valonkäyttäjät voivat vaikkapa sadepäivän iloksi kokeilla ja mittailla miten paljon oman valaisimen kantama lyhenee tai miten paljon muuta haittaa tuottaa, jos ja kun säätää valokeilan keskipisteen StVZO:n mukaisesti.

    PS StVZO:n uudistus vesittyi eikä aikansaeläneistä määritelmistä ja määräyksistä päästy eroon. Samoin on ilmeisesti käymässä Ruotsissakin.

  11. #191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Ainakin B&M:n joissain ohjeissa taidettiin suositella valon suuntausta ylimalkaisesti siten, että riittää kunhan valokeilan yläreuna on valon asennuskorkeuden alapuolella. Ehkä tässäkin aiheessa voisi sitä vanhaa kunnon järkeä käyttää. Villi idea: voi vaikka käydä katsomassa, miltä se oma valaistus vastaantulijan näkökulmasta näyttää.
    B&M:llä on muistaakseni myös laskuri jonka avulla voi tarkistaa strassenverkehrszulassungsordnunginmukaisuuden vaikka käytettävissä olisi lyhyempi kuin viiden metrin päässä oleva seinä tai vastaava: http://www.bumm.de/fileadmin/user_up...erfer_BUMM.pdf

    Yleisesti käyttäytymisen pyöränvalojen suhteen voisi karrikoiden tiivistää kahteen yleisimpään argumenttiin:
    1) En käytä valoa, koska minä näen.
    2) Käytän miljoonan lumenin sokaisuvaloa, jotta minä näen.
    Itse haluaisin lisätä kolmannen:
    3) Koska en itse häikäisty tai häiriinny miljoonan lumenin väärinsuunnatuista valoista, niistä valittajat eivät vain osaa olla tuijottamtta valoa.

  12. #192
    mutanaama Guest
    4) tyypit jotka valittavat miljoonan lumenin valoista, koska onhan se nyt järkyttävää, jos jollain on asiallinen valo fillarissa, jolla ihan oikeasti näkee sen mopen vaikkei sillä mitään heijastinta olisikaan.
    Väittäisin kuitenkin, että ne 4000lm lamput on melko harvoin täydellä teholla kun liikenteen joukossa ajellaan.

  13. #193
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    3) Koska en itse häikäisty tai häiriinny miljoonan lumenin väärinsuunnatuista valoista, niistä valittajat eivät vain osaa olla tuijottamtta valoa.
    Joo etpä tietenkään. Et kyllä näe myöskään yhtään mitään eteesi kun tuollainen kiinaspotti ylös suunnattuna tulee kelvillä vastaan.

  14. #194
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso
    ...Harmi, ettei lukkiksiin saa kunnollisia poljinheijastimia. Siinä olisi jollekkin liikeideaa.
    Mää liimailin kauniinkeltaista 3m heijjastinkalvoa kampiin, samaa kamaa ku liikennemerkeissä. Taperoll.fi myy ja mulla on sitä vielä metri.

  15. #195
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Väittäisin kuitenkin, että ne 4000lm lamput on melko harvoin täydellä teholla kun liikenteen joukossa ajellaan.
    Samaa mieltä. Kuitenkin jo 400 lumenia suuntaamattomana riittää aiheuttamaan tehokasta häikäistymistä, vaikka kuinka koittaisi katsoa 3 m levyisellä väylällä 2 m vastaantulijan valoista sivuun tien oikeaan reunaan.

  16. #196
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Fillarissa on tosiaan kyllä hyvä olla kaikki heijastimet kiinni...
    Etu- ja takaheijastin ovat täysin turhia, kun valot ovat kunnossa, mutta ladattavista lampuistahan ei aina tiedä, koska sähkö loppuu, joten tällaisena "vyö ja henkselit" varmistuksena ne ovat ehkä perusteltuja.

    Pinnaheijastimet lähtevät helposti irti varsinkin maastoajossa, joten suihkaus heijastin sprayta on parempi vaihtoehto. Pojinheijastimet ovat kaikkein hölmöin keksintö. Niiden näkyvyys kengän alta on vain satunnaista. Jos ne näkyvät, ne toki ovat tehokkaita liikkuvia valopisteitä, mutta vilkkuvalo ajaa saman asian nykyään.

    Pyöräilijöiden vaatetus on parantunut. Itse en edes suostu ostamaan vaatteita, jotka eivät näy. Kokonaisuus ratkaisee ja siinä pyörän heijastimet ovat enää pieni osa kokonaisuudesta. Lainsäädäntöön saatiin vähän parannusta, mutta se on jäljessä teknologian kehityksestä.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  17. #197
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tosta heijastimet maantiekonkelin polkimiin : http://www.bike-discount.de/en/buy/r...l-pedals-29953

  18. #198
    Hieman aihetta sivuten: mitenhän monesti kun uutisoidaan siitä että autoilija on ajanut ihmisen päälle jolla ei ollut heijastimia, on oikea syy ollut se, että ei ole katsottu riittävän tarkasti? Käytännössä siis, että kuinka paljon tilastoissa lisääntyy päälle ajamisen todennäköisyys pimeällä suhteessa valoisan aikaan, ja siihen päälle vielä hieman korrelaatiota heijastimen käyttöasteesta. Mitenkään ninjoja puolustelematta, vaan lähinnä kun nythän on hyvä aina syyttää heijastimen käyttämättömyydestä ihmisen päälle ajaessa, vaikka todellisuudessa olisi ajettu heijastimia tai valojakin käyttävän päälle.

    Tänään taas katselin muksulauman fillaroivan ilman valoja autossa lähtöä tehdessä. Kuuloaistilla kuulin ensin muksut apparin avonaisen oven kautta, mutta ensimmäinen näköhavainto oli kun nämä ohittivat. Ja tosiaan kyseessä pitkä suora missä valot olisi nähnyt jo lähemmäs minuutin etukäteen. Onneksi sentään heijastimet oli, mutta jotenkin vain kummeksun että miten vanhempia ei kiinosta sen vertaa muksun fillaroiminen että pitäisivät huolen fillareiden asianmukaisesta valaistuksesta. Tai ehkä ongelma on vain siinä että vanhemmatkaan ei näe siinä mitään ongelmaa että ajetaan ilman valoja.

  19. #199
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Joku, jonka nopeus on korkeintaan 10 km/h. Ei noin älyttömien ajatusten esittäjillä varmaan ole omaa pyöräilykokemusta tai älyä nimeksikään. Luulisi jo tajuavan pohtia, miten autolla ajaminen 40 km/h onnistuisi 10 metrin näkyvyydellä.
    Toisaalta tiedämme, että nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tästä voi nopeasti johtaa ajatuksen, jossa autolla 80 km/h ajaminen 40 metrin näkyvyydellä olisi suuruusluokaltaan sama asia. Ei tuo kovin paljon poikkea siitä, mitä keskivertoauton lähivaloilla jotain ihan oikeasti näkee.

    Pyöräilyn kannalta on vain eduksi, että tuo kuulostaa käsittämättömältä.

  20. #200
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Itse haluaisin lisätä kolmannen:
    3) Koska en itse häikäisty tai häiriinny miljoonan lumenin väärinsuunnatuista valoista, niistä valittajat eivät vain osaa olla tuijottamtta valoa.
    Ok, ehkä en sitten ole vielä ajanut noita väärinsuunnattuja vastaan . Alunperin viestini tarkoitus oli kommentoida tuohon asennuskorkeuden alapuolella olevaan häikäisyyn koska sitäkään ei tapahdu. Pitäisikö tästä vetää johtopäätös että istu mieluummin tarpeeksi alhaalla kuin ylhäällä niin ei haittaa ? Vaikka juuri toista voisi kuvitella. Toisaalta varsinkin sadesäällä mua taas häikäisee autojen ajovalot herkästi, mutta nehän ovat alempana. Samalla korkeustasolla olevat ajoneuvot kuskeineen häikäisevät toisiaan, ei niinkään eri tasolla olevat?

  21. #201
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    4) tyypit jotka valittavat miljoonan lumenin valoista, koska onhan se nyt järkyttävää, jos jollain on asiallinen valo fillarissa, jolla ihan oikeasti näkee sen mopen vaikkei sillä mitään heijastinta olisikaan.
    Väittäisin kuitenkin, että ne 4000lm lamput on melko harvoin täydellä teholla kun liikenteen joukossa ajellaan.
    Niin, harvapa siitä häikäistymisestä valittaa, jos ei oikeasti häikäisty.

    Vaikka mikään säännöstö ei ole täydellinen, täytyy silti antaa StVZO:lle pisteet. Varsinkin paremmat tuon normin täyttävät lamput ovat tieliikennekäytössä erinomaisia näkyvyyden, näkevyyden ja häikäisemättömyyden suhteen. Brittiläisissä keskusteluissa pyöräilijät ihmettelevät, kuinka voi olla valoja, joilla näkee hyvin ilman että vastaantulevat autoilijat välkyttelevät pitkiä tai soittavat torvea.

    Eipä myöskään olisi kovin huono asia, jos pyöräilijöiden käyttämät valot hieman yhdenmukaistusivat Suomessakin. Tällöin pyöräilijä olisi vielä nykyistä helpommin tunnistettavissa pyöräilijäksi, mikä lisäisi kaikkien turvallisuutta. Tuskin kukaan vakavissaan haluaisi vapauttaa autojenkaan valoja kirkkauden, valokeilan ja suuntauksen suhteen.

    Kaikki edellä mainittu siis ihan puhtaasti tieliikennekäytön näkökulmasta. Suurelle valoteholle on toki paikkansa, ei siinä mitään. Keskimäärin pyöräilijöillä saisi olla enemmän valotehoa nykyiseen nähden, oikein suunnattuna.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  22. #202
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Pinnaheijastimet lähtevät helposti irti varsinkin maastoajossa, joten suihkaus heijastin sprayta on parempi vaihtoehto..
    Tämän malliset on itse asiassa ihan mainioita. 300 asteinen näkyvyys ja noita ei tarvitse joka pinnaan laittaan. Itsellä vain muutama per kiekko. Mutta älkää vaan ostako noita mistään muualta kuin Lidlistä. Olen nähnyt noita jopa 1e kpl hintaan muissa kaupoissa.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  23. #203
    Tai jos lidlissä ei ole, niin aika opetalla käyttämään ebayta/ali expressiä.

    Hitusen houkuttelisi tilata joku 100 kpl erä jotain halpoja tuikkuja kiinasta ja jaella niitä ninjoille. Tai jos pyöräilyjärjestöjä kiinnostaisi tehdä joku näkyvyys-tempaus, niin voisi jopa suurempikin määrä tulla kyseeseen.

    edit: Halvimmillaan siis suomeen postitettuna (ilman paristoa tosin) maksaa tuommoinen huomiovalo joku 70c ilman tarvittavaa nappiparistoa (jotka on myös hyvin edullisia kiinassa)... tosin uusiokäytön kannalta aaa-paristo olisi paljon parempi, ja sellaiset valaisimet sitten maksaa jo jonkun euron. Tosin kyllähän tuommoinen nappiparistolla toimiva ledivalokin tuntuu valaisevan pitkään, mutta himmenee aika nopsaan (ja pakkasilla voi paristo myös hyytyä). Nämä siis ebayn hintoja ilman mitään paljousalea, että jos alista tilaisi, niin voisi 1000kpl erässä tulla jo kohtalaiset paljousaletkin.
    Ilborg muokkasi tätä : 09.11.2015 at 17.51

  24. #204
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Tämän malliset on itse asiassa ihan mainioita. 300 asteinen näkyvyys ja noita ei tarvitse joka pinnaan laittaan. Itsellä vain muutama per kiekko. Mutta älkää vaan ostako noita mistään muualta kuin Lidlistä. Olen nähnyt noita jopa 1e kpl hintaan muissa kaupoissa.
    Parilla eurolla tarttui laatikollinen noita jostain tarjoustalon poistolaarista joskus

  25. #205
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Lahden seutu
    Viestit
    885
    Työmatka äsken, 17,5 km kelvejä pitkin. Eikö vanhemmilla ole helpompaa tapaa jälkiabortoida lapsensa, pitääkö ne tosiaan laittaa tummissa vaatteissa palloilemaan liikenteen sekaan valottomien pyöriensä kanssa, j*malauta!!!

  26. #206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kampinalle Katso viesti
    Työmatka äsken, 17,5 km kelvejä pitkin. Eikö vanhemmilla ole helpompaa tapaa jälkiabortoida lapsensa, pitääkö ne tosiaan laittaa tummissa vaatteissa palloilemaan liikenteen sekaan valottomien pyöriensä kanssa, j*malauta!!!
    Ja todellakin paljon sen ikäistäkin muksua jotka vielä useimmiten aika hyvin tottelee vanhempiaan. No, ehkä samat vanhemmat on noita jotka ajaa myös valottomana tuolla.

  27. #207
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Silläkin uhalla, että kysyn tyhmiä: Monenkos lumenin LED- tai muu valaistus on sallittu pyörille?

  28. #208
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Silläkin uhalla, että kysyn tyhmiä: Monenkos lumenin LED- tai muu valaistus on sallittu pyörille?
    Ei ylärajaa, muuta kuin mielensäpahoittajien mielessä.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  29. #209
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Kypärävääntöä lukiessa tuli mieleen, onko kukaan esittänyt, että valopakosta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä?

    Toisin sanoen, vähentääkö valopakko pyöräilyn aikaansaamia hyötyjä enemmän kuin vähentää valotta ajamisen aiheuttamia haittoja?
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  30. #210
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Itseni ei kypärästä ole ollut konkreettista hyötyä vielä kertaakaan. Ajovaloja tarvitsen tähän aikaan vuodesta lähes joka kerta, kun pyörällä ajan. Tilanne on kai suunnilleen sama useimmilla muillakin pyöräilijöillä, joten siitä voi yrittää hyötysuhdelaskelmia tehdä, jos on puutetta laskelmien aiheista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •