MPMessutElectrobikeGarminGiant
Sivu 33 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Pinnoja tilasin ja tällainen teksti sattui silmään pyorahuolto.comin sivuilla:
    Hopeinen Sapim Race pinna
    Kestävyys: 980.000 kierrosta

Mitähän mahtaa tarkoittaa, ei tuosta kilometrejä ainakaan kauheasti tule jos se kiekon pyörähdyksiä tarkoittaa.
    Tuo on käännös englannin sanasta "stress cycle", Sapimin omasta markkinointimateriaalista. Niissä oli joskus vertailtu pinnoja jonkinlaisella rasitustestillä.

Unohtaisin koko asian, sillä pinnakiekossa pinnat jännitetään juuri siksi, etteivät ne pääse olennaisesti taipumaan. Sen sijaan niiden jännitys heilahtelee ajossa. Kaikki laatupinnat kestävät hyvin rakennetuissa kiekoissa kymmeniätuhansia kilometrejä.

Mulla ei ole ikinä katkennut yhdestäkään kiekosta pinnaa, ja tuskin olen ainoa. Ajokilometrejä on harrastuksen puitteissa tullut jotain 100 tkm.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Oletteko oikaiseet alumiini kehien painumia?

http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tu...ents-2012.html

Kyllähän noita tullut paljonkin suoristeltua maastureista kunnes vaihdoin kuitusiin kehiin niin loppui rihtailutkin..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Kyllähän noita tullut paljonkin suoristeltua maastureista kunnes vaihdoin kuitusiin kehiin niin loppui rihtailutkin..
    Näin vähän arvelinkin. Alumiini muokkautuu helposti, mutta kuituun ei kyllä patteja jää. Hajoaa sitten varmaankin riittävästä iskusta kerrasta.
    Taidan kyllä jättää yhden heittovuoron välistä ja hypätä suoraan kuituun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Iron crosseja speksaillessa kannattaa pitää mielessä tuo valmistajan ilmoittama maksimi rengaspaine 3.1 bar joten tuo on suht puhtaasti tarkotettu tubeless käyttöön..
    Eikö nuo Stanin maksimipaineet ole ohje nimenomaan tubeless-käytössä? Niin mä olen ymmärtänyt, että sisurien kanssa vois pitää niitä paineita kun renkaan kyljessä sanotaan?

Niin mä ainakin toivoisin kun olen ostamaisillani käytetyt Iron Cross -kiekot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Epäilen päätyväni ratkaisuun jossa hankin navat joissa pikalinkun saa 9mm / 10mm läpiakseliksi, Tuollaisia olisi ainakin DT240:ssä ja Hope Pro2.
    Fun Worksin napoihin sais. Ei ole omakohtaisia kokemuksia, ei ole tietoa olisko noista mihinkään.
    JackOja muokkasi tätä : 26.10.2015 at 12.41 Syy: erittäinkin tärkeä lisäys kun muistin yhtäkkiä, että joku oli höpissyt pikalinkkuläpiakseleista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikö nuo Stanin maksimipaineet ole ohje nimenomaan tubeless-käytössä? Niin mä olen ymmärtänyt, että sisurien kanssa vois pitää niitä paineita kun renkaan kyljessä sanotaan?

Niin mä ainakin toivoisin kun olen ostamaisillani käytetyt Iron Cross -kiekot
    Käsittääkseni ei, vanteet ei tosiaankaan kestä maantiepaineita, tubeless tai ei.

Mutta eikös makisimi paineeseen vaikuta myös renkaan koko? Eli kapeammalla katurenkaalla uskaltaa käyttää kovempaa painetta?
    Näin sen olen ainakin itse käsittänyt.

En nyt heti keksi miten renkaan leveys vaikuttaisi maksimipaineisiin, samalla voimalla se rengas pyrkii repimään niitä vanteen kylkiä auki? Isommat renkaat harvemmin tosin kestää 10-12 baria, taitaa tosin vanteen sisäleveyskin rajoittaa ihan kapoisempien nakkien käyttöä?

Jos nyt lähtisi teoretisoimaan niin ehkä kapeamman renkaan pienempi ilmatila voi esim kanttariin tai kuoppaan osuessa luoda terävämmän paineiskun mutta ollaan jo vähän twilight zonen puolella...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    En nyt heti keksi miten renkaan leveys vaikuttaisi maksimipaineisiin......
    No meneehän noi suositellut maksimipaineet käsi kädessä renkaan leveyden kanssa.

Joskus on se tarra aiheesta vanteessa tai tieto löytyy valmistajan sivuilta. Mitä leveämpi rengas sitä vähemmän painetta.

Iron Crossilla hämmentävästi ainoastaan " 3.1 bar tubeless-käytössä"

Google kertoo aika monta vastausta, joissa asiaa on udeltu stanilta. Renkaan maksimin mukaan on menty.

Cyclossahan tämä on kohtuu tärkeäkin seikka, jos meinaa ajaa samoilla vanteilla myös maantietä.

Paine vaikuttaa joka neliosentille ja kummassa on enemmän pintaalaa: 23/622 vai 57/622 renkaassa?

Z3/Tapatalk

Fysiikan tunneilla on nukuttu mutta oman googletuksen pohjalta tuli Stanin vastaus:

'The Crest and the Iron Cross both do not work that well with road tires and tubes. They will not work at all with road tubeless tires. On the Crest the smallest I would run would be a 28 but the pressure might be limited by the rim to 80psi'

5,5 baria on vähän kitsaasti maantielle, tosin riippuu tosiaan siitä renkaan leveydestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Paine vaikuttaa joka neliosentille ja kummassa on enemmän pintaalaa: 23/622 vai 57/622 renkaassa?

Z3/Tapatalk
    Näinhän se menee, mutta vanteessahan on sama pinta-ala molemmilla renkailla.
    Tilavuutta isossa on enemmän.

Fiksummat kertonevat totuuden...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Näinhän se menee, mutta vanteessahan on sama pinta-ala molemmilla renkailla.
    Tilavuutta isossa on enemmän.

Fiksummat kertonevat totuuden...
    Mutta renkaan laidat vetävät vannetta suuremmalla voimalla ulospäin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti missile Katso viesti
    Kyllä se pikkusen vaikuttaa, ei paljoa. Novatekin etunapaan meni 266 pinnalla mulefutti. Sopiva kireys on se "däng", "ding" on liikaa ja "dong" vetelä

Mulla on ite väännetty excelilaskuri mihin voi leipoa offsetin, en tiedä onko jossain vastaava veppilaskuri. Voin ottaa tuolla vertailulukemat jos annat navan mitat.

(btw samalla 266 pinnalla tuli offset-kiekko 135mm takanapaan)
    huh! oonpa myöhässä! anteeksi! jos vaan vielä jaksat missile vertailla? etusessa navan laipan reikien väli(hub flange) olisi 58mm, hub center/flange center 34,5mm/35,5mm
    taaempana sama hf mitta 58mm ja 39mm/53mm. 32-pinnanen ja 3x :-)
    paljon kiittäen!
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

jarit Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Fun Worksin napoihin sais. Ei ole omakohtaisia kokemuksia, ei ole tietoa olisko noista mihinkään.
    Kiitos tiedosta. Täytyy tehdä kotiläksyt noiden suhteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mutta renkaan laidat vetävät vannetta suuremmalla voimalla ulospäin.
    Näinhän ne taitaa tosiaan tehdä. Mietiskelin pelkkää pystysuuntaista voimaa, mutta nuo laidathan ne taitavat olla se rajoittava tekijä.

IncBuff Guest
    Niin. Se vanne tuskin painuu kasaan ja pinnat antaa periksi renkaassa olevan paineen vaikutuksesta.

Pilkunnussintaa, mutta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Niin. Se vanne tuskin painuu kasaan ja pinnat antaa periksi renkaassa olevan paineen vaikutuksesta.

*Kuva snip
    Paitsi kun kyseessä on maantielle tehty kevyt alumiininen tubeless(ready) vanne ja siihen sopiva tubeless rengas. On useampia tapauksia joissa esimerkiksi Stanin kehällä kasatun kiekon pinnojen jännitys tippuu merkittävästi, kun rengas on asennettu ja täytetty.
    Besserwisser

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Chossen One Katso viesti
    Paitsi kun kyseessä on maantielle tehty kevyt alumiininen tubeless(ready) vanne ja siihen sopiva tubeless rengas. On useampia tapauksia joissa esimerkiksi Stanin kehällä kasatun kiekon pinnojen jännitys tippuu merkittävästi, kun rengas on asennettu ja täytetty.
    Ei tarvi olla täytetty, riittää kun nostaa renkaan paikalleen niin pinnojen jännitys tipahtaa reilusti vaikka päästää ilmat pois. Stanin vanteiden halkaisija on vissiin hieman suurempi kuin normaalin vanteen.

Ja Iron Crossin paineenkestosta sisäkummilla oli tosiaan Stanin foorumilla kaikenlaista tietoa, jonkun vastauksen mukaan ilmoitetut max. paineet oli samat sekä tubelesille ja sisäkumilla. Toisen vastauksen mukaan sisäkumia käytettäessä mentiin renkaan max. paineen mukaan ja kolmannessa vastauksessa suositeltiin jotain noiden väliltä. Ja kaikki vastaukset oli siis ihan Stanin henkilökunnalta.
    Valitettavasti sitä foorumia ei vissiin enää ole olemassa ja wayback machine näyttää vain viestketjujen otsikot.

View topic - max clincher pressure on iron cross rim ? Messageboard.NoTubes.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Kiitos tiedosta. Täytyy tehdä kotiläksyt noiden suhteen.
    Ja juuri tajusin, että Stanin napoihinhan nuo saa myöskin, sovitteet löytyy listalta.

Koska mulle nyt tulee Iron Crossit kiekoiksi aloin noita metsästää, mutten ole vielä löytänyt Euroopan tutuista kaupoista*. Stanin omasta shopista saisi $75 postikuluilla.

*
    edit: jaamut R2:sta löytyiskin. Yläfemmastakin vois ehkä käydä kysymässä vaikkei listoilla näykkään.
    JackOja muokkasi tätä : 30.10.2015 at 14.11

Kun speksaatte niitä kiekkoja, niin kannattaa pitää mielessä, että noi Stanin kevyet kiekot menevät pirun herkästi klommoille. Arch EX on vähän painavampi, mutta kestää käyttöä vähän paremmin. Tietty klommot eivät levyjarruilla haittaa menoa samalla tavalla kuin vannejarruilla päästellessä.
    6.7 WTF/kg

Iron Crossit saat r2-bike.com. Ite tilasin sieltä Novatecin 771 ja 772 napojen kera. Lateksisisurilla ja D Lightit pinnoinna ja avec... kyllä kulkee..
    EsaJ muokkasi tätä : 31.10.2015 at 20.03
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti

Komea halkeama. Jos meni ajossa, kävikö kuljettajalle pahasti?

Oliko vanteen kylki jarruteltu ohueksi, vai miksi arvelet tuon hajonneen? Minulle kävi vähän vastaavasti, mutta vanteen reunasta repesi vain muutaman millimetrin levyinen suikale. Sisärengas halkesi ehkä 150mm matkalta. Onneksi se tapahtui kotona pumpatessani rengasta. Sittemmin olen yrittänyt mittailla jarrupintojen kulumista.

Kiekkoparin kasauksen hinnalla näemmä hankkisi tarvittavat työkalut itselle. Vaan mistäpä löytyisi edullisemman pään rihtauspukki, johon saisi läpiakselikiekot (15/142x12)? Googlailemalla löytyy jotain sovittimia, mutta esim. täällä kehuttuun Minouraan en sellaisia löytänyt.

Mulla mitään läpiakseleita ole mutta naapurin etukiekko pysyi ihan hyvin QR-telineessä kun jätti sen läpiakselin pois ja käytti ihan normaalia pikalinkkua...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Itse taas laitan takakiekon läpiakselin kanssa suoraan rihtauspukkiin. Etukiekolle löytyy 15mm -> QR sovitin.

Hei!

Oma ymmärrys aiheen osalta on vielä puutteellista, mutta nyt olisi tarkoitus ensi kaudelle kasata kiekot osista. Tarkoitus on rakentaa kiekkopari Kone Rovelle, maantielenkeille ja etenkin kevyen varustuksen retkikäyttöön, luultavasti 28mm renkaille optimoiden.

Nähdäkseni tähän ei ole järkevää uhrata liikaa euroja, koska kyseinen pyöräkään ei ole hipokevyt eikä varsinainen maantiepyörä. Arvostan kuitenkin laatua ja budjettia on mahdollista sovittaa siten, että osissa on ns. jotain järkeä.

Jarrut ovat Hayesin mekaaniset levarit.
    Pinnojen määräksi sopiiko 32 sekä eteen että taakse?

Mitä mieltä olette seuraavista osista, esim. hinta-laatusuhteen ja tarkoituksenmukaisuuden osalta?
    Navat: Sram X9 Pikalinkulla
    Pinnat ja nippelit: Sapim? Ohennettu, vai peruspinna? Saman merkin messinkinippelit?
    Kehät: Onko kokemuksia B.O.R. Germany kehistä?
    Tämmöinen olisi yksi vaihtoehto: http://bor-germany.de/en/product/172...oad-disc-375-g
    Tämän kehän reiät ovat käsittääkseni holkittomat.
    Muita kehiä sopii ehdotella, vaatimuksena ok hinta-laatusuhde ja ilman jarrupintaa.
    multaa, havua, nirhamia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PuffySticker Katso viesti
    Pinnat ja nippelit: Sapim? Ohennettu, vai peruspinna? Saman merkin messinkinippelit?
    Sapim tai DT, ihan sama. Ohennettu on parempi (kevyempi, eli merkitys on varsin olematon), mutta selvästi kalliimpi. Messinkinippelit kiertyvät helpommin ja kestävät, jos se nyt on ongelma. Minulla ei ole ikinä alumiininippeli hajonnut. Jos grammoja viilaa, niin alumiini, muuten messinki on tietenkin parempi. Useinhan kuitenkin paino on vanteen valitsemisessa tosi tärkeää ihmisille, joten alumiininippeleillä voi säästää muutaman kymmenen grammaa.

Kyllä näköjään messinki- ja alumiininippelillä jotain eroa on, vaikka monissa paikoissa väitetään, että molemmat kestää yhtä hyvin. Talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että yksi pinna löysä ja alumiininippelihän siellä oli syöpynyt rikki. Ja kun sitten purin kiekot niin kolme pinnaa meni rikki kun oli nippeli täysin syöpynyt jumiin ja muutenkin tosi vaikea oli saada puretuksi (irrotusainetta laitoin vuorokautta ennen). Sapim alumiininippeleitä olivat ja kokoan uusiksi kyllä messinkinippeleillä. Kaksi vuotta vain ajettu, mutta olen ajanut aika paljon talvisin suolatuilla maanteillä.

Jos oikein huolella tekisi niin voisi nippelin juuren ja nippelireiät tiivistää silikoonilla niin möhnä ei pääsisi nippelin ja kehän sisään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •