ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 10 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 523

Aihe: Keskiö naksuu

  1. #271
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Kyllä cuben sivut puhuu pressfit laakerista

  2. #272
    Onko pressfit laakeroinnin rajaamia vaihtoehtoja monta ?

  3. #273
    Käykö Shimano keskiöön tarkoitettu avaustyökalu Raceface keskiöön? Onko työkalun koko vakio vai onko kaikilla omansa?

  4. #274
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    74
    Uuden Cervelo P2 tripyörän keskiö alkoi naksua eilen lenkillä, joka kierroksella n. 10 kertaa, kevyesti tai kovaa polkien, eteen tai taaksepäin polkien. Vaihteiden vaihto ei vaikuta. Paikallinen huoltoliike katsoi ja sanoi, että laakerit paskana. Todennäköisesti oikealta puolen, ei lähtenyt avaamaan sen enempää kuin toisen kammen otti irti - ei lähtenyt muutoin "hellästi", eikä vaihtokeskiötä löytynyt hyllystä, ja menee takuuseen muutenkin uutena. Sanoi, että kyllähän sillä ajaa jos on pakko, vähän voi kärsiä lisää, mutta kyllä sen pitäisi toimia, jos kammet pyörivät vapaasti, marginaalista tehonmenetystä epäili kuitenkin.

    Mitä mieltä, huomenna kisa, kai se nyt kestää ajaa yhden 40km TT ilman odotettavia ongelmia ja tehonmenetyksiä...? Vaihto ei onnistu tässä aikaikkunassa. Vaihtoehtona on sitten maantiepyörä lisätangoilla jos vaikuttaa, ettei kannata lähteä ajamaan tuolla...

  5. #275
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Viimesenpäälle mukavaa sunnuntaiaamua itse kullillekkin.
    Mulla on pari kuukautta vanha KTM Ultra One 29er, jossa keskiö alkoi napsumaan parinsadan kilometrin jälkeen.
    Tässä huollot:

    1. Huolto:
    Käytin pyörän sitten ensihuollossa. Pyörää noutaessani huomasin että vaihteet olivat säädetty huonosti, ja keskiö naksui edelleen ihan samalla tavalla. Pyörä jäi takuuhuoltoon.

    2. Huolto:
    Nyt vaihteet olivat säädetty hieman paremmin, mutta ketju hankasi joillakin vaihteilla edelleen etuvaihtajan häkkiin. Keskiö piti todella pientä narinaa, arvelin että olkoot.
    Narina kuitenkin voimistui seuraavana päivänä. Takas huoltoon. Naksuminen vaihtunut siis voimakkaaseen narinaan ja napsahteluun.

    3. Huolto:
    Oli vaihdettu keskiö ynnä polkimet, pyörä toimi kokonaisen päivän ja nyt alkoi aivan kamala narina keskiön suunnalta.
    Ihmiset kääntyivät kadulla katsomaan että mikä siinä narisee.

    4. Huolto:
    Nyt oli vaihdettu keskiö Shimano -merkkiseen. Kammet olivat myös uudet. Vaihteet oli säädetty kunnolla: pystyi ajamaan normaalisti.
    Rattaat eivät näyttäneet samoilta kuin aiemmin edessä, ainakin oli ilmestynyt suojus rattaille joka näytti olevan kierreniiteillä. Tiedä häntä oliko vain lisätty suoja.
    Nyt olin rutinatta peräti kaksi päivää, jolloin se taas alkoi ja illalla ääni rupesi oikein kunnolla ahdistamaan.


    Fillari on ostettu Tammiston polkupyörätukusta, olisiko mitään neuvoja?
    Eli siis on uusittu ainakin keskiö, kammet, polkimet sekä satulaputkessa reippaasti vaseliinia. Keskiökin näyttää pursuavan harmaata rasvaa.
    Auttaako tässä enään muu kuin reklamaatio?

  6. #276
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Keskiö naksuu

    Speksien mukaan KTM Ultra One 29:ssä on Shimanon UN26 -keskiö, jolloin keskiön vaihtaminen "Shimanon keskiöön" ei ole välttämättä parantanut tilannetta merkittävästi.

    Eikös tuo Shimano UN26 ole nelikanttikeskiö? Ne ei vissiin ole lähtökohtaisesti kamalan naksuntaherkkiä jos ovat vaan asennettu oikein? Reklamaatiota laittaisin, jos/kun sitä on jo räplätty useaan otteeseen ja todennäköisesti useammilla käpälillä, alkaa viitata jonkinlaiseen runkovikaan.

    Enpä osaa sanoa sopiiko suoraan samoille keskiömuhvin kierteille Hollowtech II -keskiö ja siihen sopivat kammet. Sellaista tuskin myyjäliike suostuu vaihtamaan ilman lisämaksua koska sitten puhuttaisiin varmaan vähän arvokkaammista palikoista. HW II on tyypillisesti aika luotettava ja naksumaton.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #277
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Speksien mukaan KTM Ultra One 29:ssä on Shimanon UN26 -keskiö, jolloin keskiön vaihtaminen "Shimanon keskiöön" ei ole välttämättä parantanut tilannetta merkittävästi.

    Eikös tuo Shimano UN26 ole nelikanttikeskiö? Ne ei vissiin ole lähtökohtaisesti kamalan naksuntaherkkiä jos ovat vaan asennettu oikein? Reklamaatiota laittaisin, jos/kun sitä on jo räplätty useaan otteeseen ja todennäköisesti useammilla käpälillä, alkaa viitata jonkinlaiseen runkovikaan.

    Enpä osaa sanoa sopiiko suoraan samoille keskiömuhvin kierteille Hollowtech II -keskiö ja siihen sopivat kammet. Sellaista tuskin myyjäliike suostuu vaihtamaan ilman lisämaksua koska sitten puhuttaisiin varmaan vähän arvokkaammista palikoista. HW II on tyypillisesti aika luotettava ja naksumaton.
    Kyse on enemmänkin narinasta kuin naksumisesta, aivan kuin pääsisi elämään. Voisikohan rattaiden ja keskiön väliin laittaa vaikka prikan, kun näkyy olevan pieni rako. Trek S820 -pyörässäni ei ole mitään rakoa rattaiden ja keskiönosien välissä. Ei narise eikä pauku Trek.

  8. #278
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tarkoitat varmaan rakoa keskiömuhvin ja keskiön laipan välissä,kiinni sen pitäisi olla ,spacereiden kans tai ilman.Jos siel on rakoa,ei se ole kunnolla kiinni,vaan pääsee elämään ->narisee... takas sinne huoltoon.Kuva ois selventävä

  9. #279
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Tässä olis kuva tuosta raosta, joka on siinä rattaiden ja keskiön välissä. Myönnän, etten tunne fillarin osia kauhean hyvin.
    Tää pisti vaan silmään, kun Trekissäni näyttäis olevan prikka ja ei yhtään minkäänlaista rakoa. Kotarissa taas muutama milli.

    http://aijaa.com/z9udSV


    Olipa muuten vaikeeta ottaa kuvaa kun ei millään meinaa saada näkymään mokomaa rakoa.

  10. #280
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Toi rako tossa kuvassa on ihan normaalia,mut toi keskiön pää on oudon sileä ollakseen avaimella asennettava -> kierteellinen.
    Voisko olla press-fit ? edt. nii toihan olikin tolla sisäpuolisella hylsyllä asennettava malli.

    offarina ; 327 on hyvä luku
    SSGT-92 muokkasi tätä : 25.10.2015 at 22.16 Syy: lisäys

  11. #281
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Osrok Katso viesti
    Kyse on enemmänkin narinasta kuin naksumisesta, aivan kuin pääsisi elämään. Voisikohan rattaiden ja keskiön väliin laittaa vaikka prikan, kun näkyy olevan pieni rako. Trek S820 -pyörässäni ei ole mitään rakoa rattaiden ja keskiönosien välissä. Ei narise eikä pauku Trek.
    Ettei vaan satulan kiskot narise ja naksahtele?

  12. #282
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Tekee samaa vaikka seisoisi polkimien päällä. Täytyy myöntää, että alkaa kasvamaan anakonda otsaan tämän pyörän kanssa kohta.
    Ostin tän vaan sen takia, kun Trek pöllittiin pihasta. Noh, löysin Trekkini sit kuitenkin puolentoista kuukauden päästä erään kerrostalon pihalta.

  13. #283
    noniinno Guest
    Olisiko tuo kasettikeskiö, joka on löysällä/asennettu kuivana. Kammen ja rattaiden pulttien kireys kannattaa myös tarkistaa. "Rako" on ihan ok.

  14. #284
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Olisiko tuo kasettikeskiö, joka on löysällä/asennettu kuivana. Kammen ja rattaiden pulttien kireys kannattaa myös tarkistaa. "Rako" on ihan ok.
    Tähänhän on vaihdettu kammet ja laakerit pariin kertaan ja rasvaa on välissä. Jotain on rungossa vialla.

  15. #285
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Mulla on viimeiset pari tuhatta kilometriä vaivannut Känyönin Inflite-krossarissa sitkeä nakse voimakkaammin/putkelta polkiessa. Voimansiirto on Shimano Ultegra 11sp. Tähän mennessä poissuljettuja kohteita:

    -pressfit-keskiö vaihdettu uuteen
    -ketju vaihdettu uuteen
    -takavaihtajan korvake vaihdettu uuteen
    -vaihteet säädetty
    -eturattaanpultit kiristetty
    -takapakan ja vapaarattaan liittymäkohtiin vaseliinit
    -polkimet (Munanhakkaaja kakkoset) avattu, uudet vaseliinit sisällä ja kierteisiin vaseliinia
    -klossit vaihdettu ja kokeiltu eri kengillä

    Siinä varmaan keskeisimmät, ja noilla ei siis mitään vaikutusta naksuntaan. Jännä juttu on, että kovalla sateella ääni kuitekin lakkaa kuulumasta. Seuraavat kohteet lienevät vapaaratas ja jos sekään ei auta, koko voimansiirron uusinta.

    Veikkauksia mistä voi johtua?
    LJL muokkasi tätä : 26.10.2015 at 11.03
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  16. #286
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ...sitkeä nakse voimakkaammin/putkelta polkiessa....

    Veikkauksia mistä voi johtua?
    Ohjauslaakeri.


  17. #287
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ohjauslaakeri.
    "Hyy-vää", sanoi yläasteen matematiikan opettaja ironisesti kun vastasi. Minä sen sijaan sanon samaa epäironisesti ja aion ottaa ohjainlaakerin selvitykseen. Jäi muuten mainitsematta, että nakse kuulostaa tulevan keskiön seudulta (mikäpä nakse ei kuulostaisi tulevan sieltä..)
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #288
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Itellä kuulu kovaa narinaa aina kun laittoi vähän enemmän tehoja kampiin ja vika oli lopulta siinä että Rotor 3D -kampien spider oli melkein irronnut kammesta.

  19. #289
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Mainittakoon vielä että Trek ei anna läheskään yhtä paljon periksi kuin tämä KTM.
    Kun kotarilla painaa vasenta poljinta voimakkaasti, niin oikea puoli rattaineen päivineen liikkuu selkeästi muutamia millejä. Onko tämäkin OK?
    Osrok muokkasi tätä : 26.10.2015 at 15.36

  20. #290
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    LJL:n ongelmaan kokeilisin pikalinkun kiristämistä hieman voimakkaammin. Itellä Inflitessä joutuu kiristään yllättävänkin tiukkaan ettei napsuntaa kuuluisi, onko Mavicin linkkujen ominaisuus vai mitä...

  21. #291
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Siinä varmaan keskeisimmät, ja noilla ei siis mitään vaikutusta naksuntaan. Jännä juttu on, että kovalla sateella ääni kuitekin lakkaa kuulumasta. Seuraavat kohteet lienevät vapaaratas ja jos sekään ei auta, koko voimansiirron uusinta.
    Ihan sama oire oli joskus, ja epäilin kovasti aiemmin naksunutta keskiötä, rattaanpultteja ja mitä ikinä. Syypää oli kuitenkin takapikalinkku, joka ei pitänyt takanapaa napakasti haarukassa. Riippuen ihan haarukan dropouteista ja navan akselin päistä, pikalinkulta vaaditaan enemmän tai vähemmän puristusvoimaa, ettei akseli pääse yhtään liikkumaan. Jotkut pikalinkut ovat yksiselitteisesti huonoja.

    Hiilikuiturungossa äänet kaikuvat niin hyvin että paha sitä on ajaessa sanoa, että mistä ne tarkkaan ottaen lähtevät. Mullakin sade mystisesti hiljensi äänen, eli ilmeisesti eturenkaasta lensi sopivasti vettä ongelma-alueelle ja ääni katosi.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  22. #292
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Itse ehdin vaihtamaan keskiön, polkimet ja pikalinkut ennen kuin totesin että vaihtajan korvakkeen kiinnityspultin vetäminen noin 1/8 kierrosta kireämmälle korjasi vian.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  23. #293
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Jotkut pikalinkut ovat yksiselitteisesti huonoja.
    Joo, tosiaan takapikalinkku pitääkin kokeilla vaihtaa toiseen. Mulla on krossarissa ei-originaalit DT Swissin "kahvalliset" RWS-linkut, eli laadun pitäisi olla kohdillaan ja ne saa kyllä erittäin kireälle.. Toisaalta se juuri voi olla skyrvähtänyt. Poissuljenta jatkuu
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  24. #294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Osrok Katso viesti
    2. Huolto:
    Nyt vaihteet olivat säädetty hieman paremmin, mutta ketju hankasi joillakin vaihteilla edelleen etuvaihtajan häkkiin. Keskiö piti todella pientä narinaa, arvelin että olkoot.
    Narina kuitenkin voimistui seuraavana päivänä. Takas huoltoon. Naksuminen vaihtunut siis voimakkaaseen narinaan ja napsahteluun.
    Tuo viittaa suoraan siihen että vaihteita on säädetty vain ja ainoastaan säätöruuveista. Uskomatonta että pyörähuolto on niin laiska ettei säädä niitä oikeaoppisesti, ensin löysäämällä vaijerin...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Eikös tuo Shimano UN26 ole nelikanttikeskiö? Ne ei vissiin ole lähtökohtaisesti kamalan naksuntaherkkiä jos ovat vaan asennettu oikein? Reklamaatiota laittaisin, jos/kun sitä on jo räplätty useaan otteeseen ja todennäköisesti useammilla käpälillä, alkaa viitata jonkinlaiseen runkovikaan.
    Nelikanttikeskiö naksuu tasan takuuvarmasti jos kammet on löysästi kiinni. Itse juuri keskiön (Shimanon BB-UN55), kammet, ym. vaihtaneena tuntui siltä ettei niitä edes ensimmäisellä kerralla saanut kiinni niin tiukkaan ettei ne olisi naksuneet viimeistään 20km jälkeen. Tarpeeksi iso lenkkiavain vain käteen ja menoksi niin alkoi siunattu hiljaisuus (hiivasin vanhat kuusiokolopultit menemään Shimanon omien tieltä)...

  25. #295
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Raivostuttavaa viedä pyörä samasta syystä 5 kertaa huollettavaksi, vaikkapa ei tämä leikki ilmaista ole polkupyörätukullekkaan.
    Melkeinpä väittäisin, ettei ensihuollossa tehty pyörälle yhtään mitään. Oletetaan olevan helppoa rahaa tällainen.
    Seuraavalla kerralla kiristettiin keskiö ja säädettiin ruuveista vaihteita. Vasta neljännellä kerralla saadaan vaihteet kuntoon mutta keskiö on ja pysyy paukkuvana ja narisevana. Sitä en tiedä että miten saivat hetkellisesti hiljenemään.

    En millään muotoa voi suositella kyllä tätä puljua kenellekkään, alkaa matkoillekkin tulemaan hintaa kun saa rampata alvariinsa huollossa.

  26. #296
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Keskiö naksuu

    Ensihuoltohan on keksitty tehtaalla tapahtuneiden kokoamisvirheiden korjaamiseksi. Omakohtaisesti huomasin tässä kuussa kun ostin uuden pyörän - kaikki, tai ainakin kaikki voimalinjaan ja ajoturvallisuuteen liittyvät, pultit, mutterit, nippelit ja nappelit kannattaisi tarkistaa ennen kuin pyörällä ajaa metriäkään.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #297
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    52
    Keskiöön liittyvä yksinkertainen kysymys FSA BB30 kampien irrottamiseen liittyen. Kampihan on lukittu 10 mm:n kuusiokololla 38-41 nm:n momenttiin. Kolon ympärille on merkitty LH sekä nuoli ja "tighten" vastapäivään (en saanut kuvaa liitettyä...).

    Äkkiseltään luulisi, että kammen kiristäminen tapahtuu pulttia vastapäivään kääntäen mutta asia taitaa olla juurikin päinvastoin! Pulttia käännetäänkin myötäpäivään ja nimenomaan kampea nuolen suuntaan. Näinhän asia lienee?

    Olen ymmärtänyt, että kampia irrotettaessa pultti saattaa avautua ensin vain hieman ja sitten kiristyy uudelleen vaatien hyvinkin reippaasti vääntöä. Mikähän rakenteellinen syy tämän aiheuttaa?

    Olisi vaan ihan hyvä oppia kampien irrotus ilman että hajottaa koko keskiön...jos vaikka naksuu...

    Kiitos vastauksista!

  28. #298
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    46
    Kyllä mun aikaisemmasta pyörästä lähti kammenpultti ihan helposti irti. Raskaskokoonpanon kokemuksella pultissa taitaa olla jengat entiset jos alkaa kiristymään uudelleen, lisäksi aina kannattaisi käyttää rasvaa kierteissä esim. gleitmoa.

  29. #299
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Siinä vaiheessa kun se pultti alkaa toimia ulosvetäjänä,se tietenkin tarvii lisää voimaa kiertyäkseen auki/ulos.Tämä tietysti silloin kun se selfextractor "mutteri" on asennettu paikoilleen,muuten se pultti vain kiertyy ulos.

  30. #300
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Keskiö naksuu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vmt Katso viesti
    Keskiöön liittyvä yksinkertainen kysymys FSA BB30 kampien irrottamiseen liittyen. Kampihan on lukittu 10 mm:n kuusiokololla 38-41 nm:n momenttiin. Kolon ympärille on merkitty LH sekä nuoli ja "tighten" vastapäivään (en saanut kuvaa liitettyä...).

    Äkkiseltään luulisi, että kammen kiristäminen tapahtuu pulttia vastapäivään kääntäen mutta asia taitaa olla juurikin päinvastoin! Pulttia käännetäänkin myötäpäivään ja nimenomaan kampea nuolen suuntaan. Näinhän asia lienee?
    Omassa tallissa on kahdet BB30-kammet, SRAM:n tekeleitä. Kiristys vetopuolelta myötäpäivään, ohjemomentti 48-54Nm. Ja nuoli myös myötäpäivään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vmt
    Olen ymmärtänyt, että kampia irrotettaessa pultti saattaa avautua ensin vain hieman ja sitten kiristyy uudelleen vaatien hyvinkin reippaasti vääntöä. Mikähän rakenteellinen syy tämän aiheuttaa?
    Kun kampien kiristyspultti toimii samaan aikaan ulosvetopulttina, se löysenee ensin omasta kiristyksestään ja ota sitten kiinni vastakappaleeseen joka alkaa työntää kampea pois akselilta sitä mukaa kun mutteria kiertää auki. Eli kiertojäykkyys riippuu kammen kitkasta akselilla ja mutterin kitkasta vastakappaleessaan enemmän kuin kierteistä.
    CamoN muokkasi tätä : 27.10.2015 at 20.05
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •