Pitääkö pakka kiristää johonkin tiettyyn momenttiin vai riittää jämäkkä kiristys käsivaralla?
Pitääkö pakka kiristää johonkin tiettyyn momenttiin vai riittää jämäkkä kiristys käsivaralla?
Rataspakan kiristysmomentti lukee lukkorenkaassa, muistaakseni 40Nm haminoissa
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Ite oon vedelly ihan perstuntumalla kiinni. Se "mutterihan" pykältää silleen jännästi kiristettäessä, ja jossain kohtaa se alkaa tuntua käteen siltä, että ei parane kiristää enempää. Siihen oon jättänyt. Ei se kovin tiukassa tartte olla, siinähän on vielä kierre niinpäin, että veto periaatteessa mielummin kiristää sitä kuin löysää. Ei oo koskaan itsestään lähtenyt aukeamaan ainakaan mulla.
Vedin tarkalla momenttiavaimella tasan 40nm ja se ei riittänyt. Irtosi ekalla lenkillä noin 80km kohdalla ja hieroi vapaarattaan urat kunnolla pykälille vaikka kuinka varovasti tuli kotiin. Seuraava kiristys oli 55nm ja sillä on pysynyt kiinni. Täytyisi hankkia niitä lukkomuttereita pari ylimääräistä, sillä nekin varmaan kuluu ja löystyy jos pakkaa käyttää useammin irti.
GCN:ssä mielestäni ihan fiksuja pointteja kiekkopäivityksestä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tyytyväinen: Hankin hyvästä kivijalkakaupasta Shimano DA 9000 C24 -parin. Nyt on 11sp-sopiva setti eikä ollut kuin 600 €.
Ei erityisen sexyt tai pron näköiset, mutta erinomainen on ollut nykyinenkin pari.
10k-kerhon jäsen
Itse olen puntaroinut kolmen kiekkosetin välillä ja on todella vaikeaa tehdä päätös.
Mavic Cosmic Carbone 40 Elite WTS
Mavic Ksyrium Elitet olivat edelliset kiekot, ei mitään huonoa sanottavaa niistä, joten Cosmicitkin varmasti ovat oikein pätevät.
Campagnolo Bullet Ultra 50mm Dark Label (CULT)
Campan laatua on vaikeaa kyseenalaistaa ja koska kaikki muukin pyörässä on Italoa, niin nämä kiinnostavat ehkäpä eniten.
Näissä on muista poiketen alu-jarrupinta.
Pro-Lite Bracciano Caliente 45mm Carbon Clincher
Pro-Litet olisivat edukkaimmat näistä kolmesta, mutta en tiedä niistä mitään. Hyviä arvosteluja ovat kyllä saaneet.
Noista vaihtoehdoista ehdottomasti Bullet Ultrat CULT-laakereilla! Tosin niistä ei kannata maksaa mitään Bora Onea hipovaa hintaa.
Pro-Litet taitavat olla ihan standardit uudelleenteipatut Gigantex-vanteet. Tonni Gigantexeista on kallista.
Cosmic Carbone 40 on periaatteessa ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, etenkin jos sen löytää hyvään hintaan. Vanteen sisälle on upotettu alumiinia helpottamaan hiilikuidun ylikuumenemista jarruttaessa, joten jarrutusominaisuudet ovat kai olennaisesti paremmat kuin peruskuitukiekoissa. Vanteen aeroprofiilikin on ilmeisesti modernimpi kuin vanhoissa 52 mm Cosmic Carboneissa.
Juuri noista Campan Bulleteista en osaa sanoa, varsinkaan kun kiekossa on alumiinipinta (vai koko kehä?), mutta itselläni on saman hintaluokan Campan Bora Onet ja ne ovat kyllä olleet todella mukavat ajella näin harrastelukäytössä. Napoihin ei ole tarvinnut koskea, vapaaratasta olen putsaillut ja siinäpä se mitä ne ovat vaatineet. Tuubithan ne tosin on jos se ihistää..itse olen kyllä nekin liimalitkun kanssa todennut 100 x mukavammaksi käyttää mitä avokumit.
Toi huoltovapaus on vähän ylimainostettu juttu. Aika harvoja konelakeroituja vanteita tarvitsee huoltaa. En mä oo vielä yksiäkään vanteitani navoista huoltanut, kun ei ole ollut mitään tarvetta. Juuri tästä syystä en kuppilaakereilla olevia vanteita edes halua, vaikka parhaassa säädössä voivat rahtusen paremmin rullatakin. Mulle merkkaa paljon enemmän se, että ei tarvii putsailla laakereita ja säätää kuulien kanssa. Nyt vois toisen kiekkosetin vapaarattaaseen vähän sivellä uutta vaseliinia, ovat jo kolme kesää nähneet tietä.
Kaveri joka työkseen mm huoltaa pyöriä ja ajaa itsekin kilpaa mainitsi että konelaakeroituja napoja ei missään nimessä pidä mennä huoltamaan jos ei ole oireita. On niin hyvin tehtaalla (laatu)navat kasattu että huoltamalla elinikä pelkästään lyhenee.
...pyörien konelaakerit vielä kohtuu edullisia jos tarvii joskus vaihtaa, jolloin hinta per huoltoaika puitteissa ei äänettömiä pikku partikkeleita kyllä kannata lähteä putsailemaan
Keskiön laakerikupit olen maastopyörissä avannut ja ruutannut rasvaan. Tällä konstilla pyörää olen uittanyt pyörää ympärivuotisessa sohjossa ilman laakerivaurioita vrt ennen tätä shimanon kupit kesti pari kuukautta etelän talvea...
https://www.bike-components.de/de/DT...l-2016-p45198/ Nuo ny oottaa tätä mun tilausta. Pitää vielä tutkailla alle 500ekun tarjontaa. Aivan sopiva vanteen sisäleveys ja muutenkin soivalta tuntuva setti.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kaveri joka työkseen mm huoltaa pyöriä ja ajaa itsekin kilpaa mainitsi että konelaakeroituja napoja ei missään nimessä pidä mennä huoltamaan jos ei ole oireita. On niin hyvin tehtaalla (laatu)navat kasattu että huoltamalla elinikä pelkästään lyhenee.jami
Otan pikkasen takaisin kommenttiani. Oikein hyvät laakerit on tottakai hyvin suojattuja, toisaalta laakerin tehokas suojaus lisää vierintävastusta. Myös konelaakerin avaaminen tarkoittaa ettei niitä suojia ikuna saa takaisin painettua yhtä hyvin. Toisaalta taas paskaa kertyy parempiinkin niin mikä on lopputulos. Itse avaan ja puhdistan ja uutta rasvaa. Hyväksyn etten kerran avaamaani laakeria saa yhtä hyvin enää tiivistettyä.
I väntan på ännu dåligare tidet
Ei sitä kumista pölysuojaa tarvi väkisin vääntää pois akselin puolelta. Itse käytän katkoteräveitsen kärkeä ja kehän puolelta väännän tasaisesti mutta määrätietoisesti pois ja mahdollisuuksien mukaan molemmilta puolilta.
Bräkleen:llä huuhtelen rasvat ja paskat pois, hetken kun odottaa niin Bräkleen kuivuu ja perään Redline SV-2 synteettistä vaseliinia ja suojat perään.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Tollasella setillä on muuten ilo irrotella pölysuojia, eikö maksa paljon.
http://www.amazon.co.uk/Piece-Stainl...dp/B0015V3050#
Tai sit vaa kotomaasta ; http://www.motonet.fi/fi/tuote/77103...nomekaanikolle
just tuollaista olen kaivannut keulahuoltoon o-renkaiden irroitukseen! Pitääpä odotella, että Espoon tai muun lähialueen moponettiin tulee taas tarjolle ja käydä hakemassa setti himaan.
Eikös pyöräilijän valinta ole http://www.parktool.com/product/utility-pick-set-up-set
Arvon toverit, mistäs Suomesta saisi Campan Zondaa järkihintaan?
Verkkokauppa.com myy tilaustuotteena, hintaeroa Wiggleen kertyy n. 60 e (20 %). Mielelläni annan rahani kotimaiselle kauppiaalle, mutta toivoisin eron olevan hitusen pienempi.
Aikani olen googlea ja foorumia käyttäen vertailevaa tutkimusta tehnyt ja noihin päätynyt. Aerommat kiinnostaisi (Bora One 35 mm, DA 9000 c35 jne. ), mutta päätin nyt etten ole niin paljon valmis satsaamaan tässä vaiheessa. DA 9000 c24 vaihtoehtona, niitä voisin vaikka Toni&Tonista kysellä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mä löysin halvimmalla Zondat bike-componentsilta. Oli tosin silloin hieman halvemmat kuin nyt näyttää olevan.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Tuli sitten hommattua Campan Bullet Ultrat CULT-laakereilla.
Fillaritorilla oli juuri sopivasti myytävänä melko vähän käytetyt ja erinomaisessa kunnossa olevat yksilöt.
Hintakin oli kohdillaan.
Laitahan kokemuksia kun pääset ulos ajamaan.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
http://www.bike-discount.de/en/buy/c...-shimano-82975
Siitä vielä Zondat pari euroa halvemmalla ellet ole vielä tilannut. Kyllä saksalaisetkin takuut hoitaa ja ehkä mahdollisesti vielä paremmin kuin verkkokauppa.com. Googlella löytyy aika paljon huonoja kokemuksia...
Joku rotisko maantielle tulee luultavasti hankittua ensi kesäksi. Shimanon satasen peruskiekot menevät vaihtoon. Ihan hirveästi ei kuitenkaan kannata narujalan sijoittaa, joten mitä suosittelette 70kg (kesällä toivottaavsti allekin) kuskille. Tubeless kiinnostaisi. Nuo Zondat ei taida olla tubelessit..? Levyjarruihin en ajatellu siirtyä vielä. Lähinnä yksin tulee ajeltua lenkkiä ja joskus on kiva ajaa Stravan seguja kovaakin.
http://www.wiggle.com/cosine-32mm-al...road-wheelset/
http://www.wiggle.com/campagnolo-zon...cher-wheelset/
http://www.wiggle.com/shimano-ultegra-6800-tubeless/
Vai sitten kiinanvaihtoehto?
Tuubit vai avot?
Ajelen vain hyvillä keleillä maantiellä, kuraläträykseen on sitten ihan toiset vehkeet. Niin kuin ehkä edellisestä käy ilmi, olen vähän pudonnut maantiehommista.
Näistä kiekoista Cosine on muotoilultaan modernein, ts. verrattain leveä ja aerodynaamisempi kuin Zonda tai Ultegra. Zonda on nykytrendiin verrattuna kapea, mutta erittäin kehuttu ja hyväksi todettu kiekkosetti, mutta ei ole tubeless. Ultegra lienee jäykkyydeltään lähellä Zondaa ja yhtä lailla kapea, mutta etuna tubeless -valmius. Näistä kahdesta Zonda ja Ultegra ovat varmoja valintoja joissa ei voi mennä vikaan. Nämä kommentit ilman omaa kokemusta, mutta näin olen asian ymmärtänyt lukuisten lähteiden perusteella.
Itse kuitenkin lähtisin hakemaan tuoreemman sukupolven kiekkoa, ts. leveitä ja tubeless -valmiita vaihtoehtoja. Yo. kiekkojen kanssa samassa hinta- ja painoluokassa esim. DT Swiss R23 Spline (http://www.bike-discount.de/en/buy/d...lset-qr-406756).
Kirjanmerkit