Mulla on jo jonkin aikaa (viime talvesta asti) ollu ajatuksissa, että laittaisin noihin talven ajettuihin Gravdaaleihin lisää nastoja. Siihen keskelle kulutuspintaa, että sais lisää vetopitoa ja sivuttaispitoa. Viime talvena jäisillä polanteilla oli välillä pitovaikeuksia, jos tie vähänkään vietti sivulle. Mites, Arctic, sinä kun oot nastoja asentanut, minkä kokoinen reikä pitää tehdä kumiin? Täytyykö laittaa liimaa reikään, että pysyy nasta paikallaan? Vai unohdanko koko jutun?
10k kerho
Vähän harrastamiseksihan tämän rupee menemään jos 140€ tarvirenkaaseen joutuu vielä painelemaan lisänastoja, jotta ne saa pitämään myös jäällä. Omat renkaat on vielä matkalla Suomeen, mutta kyllä itsekkin oon kuvien perusteella hieman varauksella miettinyt, että kuinka monta nastaa tossa ottaa maahan kovalla jäällä ajaessa. Nastojen mittoja keräsin hieman tänne, nastojen kokonaiskorkeus on siis vaihtelee vähän 6mm molemmin puolin ja rungon paksuus on n. 3,5mm hujakoilla. Epäilisin siis, että joku n. 4mm syvä ja 3mm terällä porattu reikä voisi olla sopiva, nastalla olisi silloin vielä varaa painua hieman ja runko istuisi reikään tukevasti, pylväsporalla noita olisi nopea porailla keskinapuloihin. Tuossa tuunauksessa tosin epäilyttää se, että tarviiko reijän pohjalle pystyä kaivamaan "onkaloa" nastankannalle, vai onko nastan kannan reunat niin terävät, että ne tekee itselleen sopivan paikan.
Tässä taitaa olla tuo Mutanaaman näkemys asiasta oikein Youtube-videon kera, eipä tuo nyt ihan mahdottomalta hommalta vaikuta. Pitää varmaan itsekkin painella lisää nastoja noihin Gravdaleihin, jos vakio määrä ei tunnu riittävän. Tässä rupee tosin miettimään, että olisko sitä pitänyt sittenkin tilata jotkut harvalla/isolla napulalla olevan mutakelin renkaat ja nastoittaa ne samalla vaivalla, tuntuu hullulta ruveta "korjailemaan" uusia tehkaan nastarenkaita.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Onko jollain kokemuksia noista Continentalin Nordic Spike 240 renkaista?
Haussa on hyvät nastarenkaat lumisille ja jäisille keleille teille, poluille sekä olisi makeaa kokeilla crossaria jopa järvellä / merellä kunhan ne jäätyvät kunnolla.
Kiitos Arctic ja Kalle H vastauksista. Kyllä se on nyt kokeiltava toi lisänastoitushomma! Kerron sitte talvella viimeistään, että mikä on lopputulos.
10k kerho
Onhan niitä tässäkin topicissa ja sitten ko. kumille on omakin aiheensa.
Mahtuuko ridley x-ride 2014 taakse 35 mm nastarengas?
Pääkaupunkiseudulla, jossa yleensä on jäistä, mutta ei lumista, tarvitaan nastat. Saatavuus on mitä on, mutta jos löydät jostain Suomityres A10 32 mm leveänä osta sellaiset jäisille teille. Se toimii minusta hyvin. Renkaan nastat ovat kahdessa rivissä, joten sillä ei voi kantata, mutta vastaavasti vierintävastus on pieni ja pito jäällä yllättävän hyvä.
OLMO Dynamic 2005
Specialized Tricros single 2008
FUJI Classic Track 2011
Colnago Master 2014
Viime vuonna hankin Nokian 294 nastaset talvirenkaat, erittäin hyvä pito lumessa kuin jäässä ja en ainakan ite huomannut isoja eroja vierintävastuksessa edellisvuosiin. Ekaa kertaa kun tuli hankittua talviajoon nastarenkaat (edellisvuosina ajoin ihan maastorenkaila ympärivuoden).
Dodiin, nyt on Gravdalit nastoitettu Ice Spiker Pro "evo" nastoilla. Homma sujui ihan mukavasti ja nastat istuivat täydellisesti renkaaseen, kaikkiaan hommassa meni n. 40min per rengas (252 nastaa).
Yllättävän mukavasti nuo nasta painuivat paikalleen tuolla Schwalben nastatyökalulla. Tein homman seisaaltaan keittiön baarijakkaran selkänojaa vasten, jossa nastoja oli helppo painella paikalleen. Liukasteena käytin tiskiainetta ja vettä, ilmankin olis pärjännyt, mutta voimaa tarvitsi käyttää vähemmän, kun luikkari oli käytössä.
Renkaissa oli yllättävän paljon painoeroja ilman nastoja nuo painoivat 518g/554g ja nastoilla 580g/617g. Nopeasti heitin nuo maasturin Flow Ex -vanteille, joiden sisäleveys on 25,5mm tönärillä mitattuna noiden leveys on 2,8barriin pumpattuna uutena 38,5mm, eli hetken käytön jälkeen crossarin n. 20mm leveellä vanteella nuo varmaan asettuvat juuri tuohon luvattuun 38mm leveyteen. Nämä nousi kyllä vähän turhankin helposti tuolle Flow Ex -vanteelle, joten tubelessina nämä eivät välttämättä toimi (kuten 45NRTkin varoittaa), mutta pitää vielä katsoa talven aikana tilanne crossarin keikkojen kanssa.
Pari kilsaa kävin näillä ajelessa maasturilla ja hyvältähän nämä tuntuu - yllättävän kevyet, notkeat ja rullaavat. Pitää katsoa tuossa ensi kuun puolella, miten nämä sitten toimii jääkeleillä cyclon alla, mutta kyllä näistä varmaan ihan hyvä talvirenkaat tuli. 10 päivän ennuste lupailee jo pakkasia tänne Tampereen seudullekkin.
Muutamat kuvat ja tyylinäyteen (video) lisäsin Google photosiin.
Kalle H muokkasi tätä : 23.10.2015 at 13.10
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Mitäs tuli hintaa renkaille ? Tekis mieli kokeilla, koska eihän näitä hommia muuten opi![]()
Hienot!
Laitankin vikkelästi tilausta hibikelle.
Vastaus löytyy jo tästä samasta ketjusta, mutta osien hinnat on
Nastat 0,13€ * 504 = 65,52€
Renkaat 40,24€ * 2 = 80,48€
Eli kaksi kumia nastoitettuna 146€ ei paha kun yksi valmiiksi nastoitettu maksaa ~140€
Aika mukavasti muuten säätyy painoa tällä tempulla, jos vertaa vaikka 35mm leveeseen mara winteriin jonka ilmoitettu paino on 870g, nää mun tekeleet paino keskimäärin 585,5g joten Maran ilmoitettuun painoon nähden säästöä tulee 284,5g per kumi.
Kalle H muokkasi tätä : 11.11.2015 at 22.20 Syy: laskelmien korjaus
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kalle on kovasti kunnioitettavaa hommaa tehnyt, siitä muutamakin pinna ynnä pari leveätä hymiöitä. Noita hyväksyvän kateellisia.
Edit. Tilasin revenneen tilalle uuden Marathon Winterin ja litkutin. Sisäänajokin melkein tehty ja jotain taikaa sisärenkaattomuudessa on, kyllä noilla ajelee.
arctic biker muokkasi tätä : 26.10.2015 at 06.44
I väntan på ännu dåligare tidet
Joko Kalle H on päässyt testaamaan gradvallien nastoitusta? Pähkäilen tässä mitkä nastat noihin valitsen.
Gradvallin omat ovat tolkuttoman kalliita. Sinähän laitoit noita schwalben alumiinisia nastoja?
Nämä ovat ilmeisesti teräväkärkisiä ja rungoltaan alumiisia. Schwalben teräs- ja gradvalin omat nastathan ovat tylpällä kärjellä.
Gravdalin omat paremmat nastat näyttävät olevan keskeltä kuperia, eli nuo ovat takuulla pitäviä ja kestäviä samaan aikaan. Tilasin kuitenkin nämä schwalben teräväkärkiset alumiinirunkoiset nastat, jotka olivat 3x halvempia. Jos renkaat nastoittaisi gravdalin omilla nastoilla, niin hintaa tulisikin jo liki 100e/kpl.
Osa valmiistakin renkaista on takuulla nastoitettu edullisimmilla nastoilla, eli tuo kannattaa ottaa huomioon hintavertailua tehdessä.
Asun itse Tampereen korkeudella, joten eipä täällä ole ollut kuin kuuraa ja mustaa jäätä parina aamuna, joten nastoilla en oo ajellut kuin sisäänajoa joitakin kymmeniä kilsoja. Noi alu-runkoiset isp-nasta on mielestäni ainoot järkevät nastat hinnaltaa. Tietääkseni kaikki cyclo-kokoiset renkaat tuota gravdalia lukuunottamatta käyttää tuota tylsää perus nastaa. Eli itse tarvii asentaa alu-runkoiset terävät nasta, jos sellaiset haluaa.
Oon isp-kumeilla ajellu pari suht lumetonta talvee, joiden aikana keskirivien nastat on menny aika pyöreeksi. Voi siis olla että myös cyclon alla noi keskinastat pyöristyy parissa talvessa, jos lunta ei oo hirveesti. Nopeestihan noi keskinastat vaihtaa sitten uusiin eikä nastojakaan mee uusiksi kuin 1/3 koko määrästä.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Kalle H muokkasi tätä : 12.11.2015 at 08.45
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kellään sattumalta Schwalben Marathon Winter 50-622 (29x2.00) renkaita krossarissa, voisiko mitata mitä on todellinen leveys? Haarukoissa on tilaa ~52mm joten houkuttaisi kokeilla leveämpää nastarengasta tänä talvena.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
JepKovera, ei kupera.
NoIta on siis olemassa suorallakin päällä. Käsittääkseni halvemmat gradvallit eivät käytä näitä concave nastoja.
http://www.bike24.com/i/p/0/1/70110_01_d.jpg
Olisikohan tämä concave nastamalli paras? Pinta-alaa ja painetta samassa nastassa?
Mahtuuko johonkin cx keulaan 2'25 isp evo?
Kirjanmerkit