Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
Ihmisen suunnittelema ja kokoama vehjehän se on. Jos on pienenä viettänyt aikansa Legojen, varsinkin Technicien, parissa niin ei pyörässä kovin montaa vaikeaa paikkaa ole. Keulan purku on asia johon en tosin itsekään ole vielä ruvennut lähinnä kahdesta syystä - sitä ei välttämättä ole fiksua tehdä olohuoneen lattialla ja siihen tarvitsee kohtalaisen määrän työkaluja ynnä muita tarvikkeita joita minulla ei ole. Ja haluaisin tehdä kyseisen operaation ekan kerran niin että mukana on joku joka tietää miten se tehdään.
höpö höpö sanon minä, suojapahvi lattialle ja menoksi

Ja itse asiaan, ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
Ainakin rokkarilla on todella hyvät manuaalit ja tueksi vielä youtube yms. lisämateriaalit.
Varoiksi kannattaa purkuvaiheessa ottaa kuvia, että missä järjestyksessä pulikat ja tiivisteet kuuluu olla.

Mä luin nuo ohjeet ja katsoin vähän videoita, sitten hankkimaan tarpeita, tässä äkkiseltään lista mitä muistelin tarvittavan (manuaalin alussa oli lista tarpeista, mutta se ei ollut kattava):

• öljyä (tässä tapauksessa tarvittiin kahta eri viskositeettia, aluksi tilasin epähuomiossa vain toista ja hain sitten hi5bikesiltä lisää)
  • astia mihin öljyt valuttaa
  • tiivistesetti saksasta
  • vaseliinia (otin oikeen rockshox merkkiä tiivisteiden kanssa samassa tilauksessa)
  • pensseli vaseliinille
  • puukeppi vanhasta henkarista putkien putsaukseen
  • "pick" -tiivisteiden irroitukseen sopivaa piikkiä en löytänyt niin vääntelin haarukasta ja pyöristin vähän viilalla kulmia
  • kuusiokoloavaimia, 24mm hylsy, kumivasara yms. purkamiseen tarvittavia välineitä
  • isopropanolia ja sille suihkepullo puhdistukseen (hyvä ja halpa isopropanolin lähde on HongKong tavaratalojen Crystal bensiinin jäänestoaine)
  • kumihanskat
  • iskaripumppu
  • reipasta mieltä, aikaa (jokunen tovi vierähti sunnuntaipäivästä kun tuota rauhassa ihmetteli) ja kärsivällisyyttä

Jos meinaa vaihtaa vaimenninpuolen öljyt, kannattaa hankkia kunnollinen hylsyavain tuon vaimentimen irroittamiseen. Ainakin tuo mun TK vaimennin oli muovia, jolloin se kärsii aika helposti lipsuvasta jakoavaimesta tai ns. yleishylsystä (sellanen monisakarainen sisältä vs. normaali 6 kulmainen).

Etua myös jos saa haarukan kiinnitettyä johonkin, mä käytin tuollaista työpenkkiä jonka väliin sen sai kiilattua, kun korjaustelineessä roikkui pyörä ilman haarukkaa